Pootaardappeldrukte

De Beverwijkse haven De Pijp, één van de grootste pootaardappel exporthavens ter wereld, ligt tot februari vol met grote koelschepen die vele rassen pootaardappelen komen laden.

Pootaardappeldrukte

Vanuit De Pijp wordt circa 80.000 ton verscheept en vanaf de Velser-Noord Terminal, de voormalige NAM kade en de Velserkade bij zijkanaal A 40.000 ton. De aardappelen in Beverwijk worden verscheept in zakken van 50 kilo waarvan er 50 op een pallet gaan. Deze aardappelen gaan naar Cuba en landen rond de Middellandse Zee. De aardappelen van de andere terminals worden verscheept in big bags van 1250 kilo en in containers. Per container gaat 25 ton van verschillende rassen mee. Deze aardappelen zijn uitsluitend bestemd voor Israël en Syrië. Op de foto verdwijnt een hijs pootaardappelen in het ruim van de Frio Dolphin. Het schip nam 4000 ton mee voor Alexandrië in Egypte.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Pootaardappeldrukte | Schuttevaer.nl

Pootaardappeldrukte

De Beverwijkse haven De Pijp, één van de grootste pootaardappel exporthavens ter wereld, ligt tot februari vol met grote koelschepen die vele rassen pootaardappelen komen laden.

Pootaardappeldrukte

Vanuit De Pijp wordt circa 80.000 ton verscheept en vanaf de Velser-Noord Terminal, de voormalige NAM kade en de Velserkade bij zijkanaal A 40.000 ton. De aardappelen in Beverwijk worden verscheept in zakken van 50 kilo waarvan er 50 op een pallet gaan. Deze aardappelen gaan naar Cuba en landen rond de Middellandse Zee. De aardappelen van de andere terminals worden verscheept in big bags van 1250 kilo en in containers. Per container gaat 25 ton van verschillende rassen mee. Deze aardappelen zijn uitsluitend bestemd voor Israël en Syrië. Op de foto verdwijnt een hijs pootaardappelen in het ruim van de Frio Dolphin. Het schip nam 4000 ton mee voor Alexandrië in Egypte.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer