Gevaar sluis Maasbracht is indianenverhaal

‘Wij gaan echt geen sluizen in de lucht houden die niet veilig zijn.’ Verkeersmanager Jean Buschgens van Rijkswaterstaat Limburg reageert stellig op het verhaal van schipper Schoenmakers van het ms Revisio op de website van Weekblad Schuttevaer over problemen met de sluisdeur in de westkolk van sluis Maasbracht. De schipper vindt dat Rijkswaterstaat onverantwoordelijk heeft gehandeld door na een noodreparatie te blijven schutten.

Schoenmakers kreeg ongeveer een maand geleden te maken met een mankement aan de sluisdeuren. ‘Wij waren met 2508 ton kolen afvarig van Born naar Frouard de westsluis ingevaren. Halverwege het afschutten merkte het sluispersoneel dat de bovendeur niet sloot. De sluiswachter twijfelde niet en schutte ons direct terug op. De deur bleek van de bovenste verankering te zijn afgebroken. Wij zijn dus door het oog van de naald gekropen. Dankzij de waakzaamheid van het sluispersoneel is een ramp voorkomen. In no time werd een mobiele kraan geregeld, zodat de bovendeur voor ons weer kon worden geopend. Na vier uur waren we bevrijd. Wij hebben hierna via de andere kolk onze reis vervolgd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Gevaar sluis Maasbracht is indianenverhaal | Schuttevaer.nl

Gevaar sluis Maasbracht is indianenverhaal

‘Wij gaan echt geen sluizen in de lucht houden die niet veilig zijn.’ Verkeersmanager Jean Buschgens van Rijkswaterstaat Limburg reageert stellig op het verhaal van schipper Schoenmakers van het ms Revisio op de website van Weekblad Schuttevaer over problemen met de sluisdeur in de westkolk van sluis Maasbracht. De schipper vindt dat Rijkswaterstaat onverantwoordelijk heeft gehandeld door na een noodreparatie te blijven schutten.

Schoenmakers kreeg ongeveer een maand geleden te maken met een mankement aan de sluisdeuren. ‘Wij waren met 2508 ton kolen afvarig van Born naar Frouard de westsluis ingevaren. Halverwege het afschutten merkte het sluispersoneel dat de bovendeur niet sloot. De sluiswachter twijfelde niet en schutte ons direct terug op. De deur bleek van de bovenste verankering te zijn afgebroken. Wij zijn dus door het oog van de naald gekropen. Dankzij de waakzaamheid van het sluispersoneel is een ramp voorkomen. In no time werd een mobiele kraan geregeld, zodat de bovendeur voor ons weer kon worden geopend. Na vier uur waren we bevrijd. Wij hebben hierna via de andere kolk onze reis vervolgd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer