Spoorbrug ‘tijdelijk’ op Rijnvaarthoogte

Het ontwerp van de nieuwe spoorbrug over de IJssel tussen Zwolle en Hattem houdt geen rekening met een eventuele verhoging van het IJsselmeerpeil. De brug, waarvan de eerste pijler intussen in het land staat, komt op Rijnvaarthoogte te liggen, ruim negen meter boven het wateroppervlak. Maar dan moet de klimaatverandering geen roet in het eten gooien.

Spoorbrug ‘tijdelijk' op Rijnvaarthoogte

De nieuwe betonnen brug vervangt de oude stalen boogbrug. Vanwege de lage doorgang en het hefgedeelte aan de zijkant, wordt die oude brug tussen Zwolle en Hattem ook wel ‘de bottleneck van de IJssel’ genoemd. Met hoog water loopt er regelmatig een schip vast onder de brug, met gevolgen voor de binnenvaart en het treinverkeer. Bij laag water zijn weerskanten van de IJssel verraderlijk ondiep, met vastlopen tot gevolg. Al met al een slechte reputatie voor de spoorbrug die er bijna 150 dienstjaren op heeft zitten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Spoorbrug ‘tijdelijk’ op Rijnvaarthoogte | Schuttevaer.nl

Spoorbrug ‘tijdelijk’ op Rijnvaarthoogte

Het ontwerp van de nieuwe spoorbrug over de IJssel tussen Zwolle en Hattem houdt geen rekening met een eventuele verhoging van het IJsselmeerpeil. De brug, waarvan de eerste pijler intussen in het land staat, komt op Rijnvaarthoogte te liggen, ruim negen meter boven het wateroppervlak. Maar dan moet de klimaatverandering geen roet in het eten gooien.

Spoorbrug ‘tijdelijk' op Rijnvaarthoogte

De nieuwe betonnen brug vervangt de oude stalen boogbrug. Vanwege de lage doorgang en het hefgedeelte aan de zijkant, wordt die oude brug tussen Zwolle en Hattem ook wel ‘de bottleneck van de IJssel’ genoemd. Met hoog water loopt er regelmatig een schip vast onder de brug, met gevolgen voor de binnenvaart en het treinverkeer. Bij laag water zijn weerskanten van de IJssel verraderlijk ondiep, met vastlopen tot gevolg. Al met al een slechte reputatie voor de spoorbrug die er bijna 150 dienstjaren op heeft zitten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer