Minister vindt terminal NuStar veilig

Er is geen enkele twijfel rond de veiligheid van de Amsterdamse chemieterminal NuStar. Dat antwoorden de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Jacqueline Cramer en staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat op vragen van Tweede Kamerlid Emile Roemer van de Socialistische Partij (SP). Vanwege de geconstateerde veiligheid vinden de bewindslieden een vervolgonderzoek zinloos.

NuStar kwam in opspraak naar aanleiding van een kort geding over de uitsluiting van tankerschipper Hens van Buren (mts Hanna), die kritiek had geuit op de vluchtwegen en dampverwerking. Er waren in zijn ogen onvoldoende goede mogelijkheden om van boord te komen in geval van een calamiteit. De vluchtladder van de steiger was stukgevaren. Bovendien wilde Van Buren zeker weten welke dampen via de dampretourleiding waarop hij moest worden aangesloten in zijn tanks zouden terugvloeien. De terminal kon niet garanderen dat dit uitsluitend van dezelfde ladingsoort zou zijn die de Hanna in had. Volgens Van Buren is die situatie in principe onveilig. ‘Ik moet kunnen weten welke dampen zich in mijn tanks bevinden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Minister vindt terminal NuStar veilig | Schuttevaer.nl

Minister vindt terminal NuStar veilig

Er is geen enkele twijfel rond de veiligheid van de Amsterdamse chemieterminal NuStar. Dat antwoorden de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer Jacqueline Cramer en staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat op vragen van Tweede Kamerlid Emile Roemer van de Socialistische Partij (SP). Vanwege de geconstateerde veiligheid vinden de bewindslieden een vervolgonderzoek zinloos.

NuStar kwam in opspraak naar aanleiding van een kort geding over de uitsluiting van tankerschipper Hens van Buren (mts Hanna), die kritiek had geuit op de vluchtwegen en dampverwerking. Er waren in zijn ogen onvoldoende goede mogelijkheden om van boord te komen in geval van een calamiteit. De vluchtladder van de steiger was stukgevaren. Bovendien wilde Van Buren zeker weten welke dampen via de dampretourleiding waarop hij moest worden aangesloten in zijn tanks zouden terugvloeien. De terminal kon niet garanderen dat dit uitsluitend van dezelfde ladingsoort zou zijn die de Hanna in had. Volgens Van Buren is die situatie in principe onveilig. ‘Ik moet kunnen weten welke dampen zich in mijn tanks bevinden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer