Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Eenheid ligt voor het grijpen'

ENSCHEDE

‘We moeten nu meters maken', zegt voorzitter Arie Kraaijeveld na een jaar Transitiecomité Binnenvaart. ‘De eenheid ligt voor het grijpen. Het zou doodzonde zijn als men nu niet de bestuurlijke kracht en de verenigingsmoed zou kunnen opbrengen om de leden te volgen, die dit belangrijke advies hebben gemaakt.'

1 / 1
Arie Kraaijeveld, voorzitter Transitiecomité Binnenvaart: ‘Ik heb mijn liefdevolle fase afgesloten en ga nu over naar mijn tweede fase van optimistische agressiviteit.' (Foto Dirk van der Meulen)

Arie Kraaijeveld, voorzitter Transitiecomité Binnenvaart: ‘Ik heb mijn liefdevolle fase afgesloten en ga nu over naar mijn tweede fase van optimistische agressiviteit.' (Foto Dirk van der Meulen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (16)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Borealis

    Tictak,

    < En de eerste vergedering vragen ze 55 euro intree om lekker mee te discuseren.>

    Denkt U nu echt dat het de bedoeling dat er gediscussieerd gaat worden, nee dat zijn vertegenwoordigers die een plan gaan uitrollen en daar dient een ieder mee in te stemmen.

  • Borealis

    CBRB varend ondernemer en klaar ermee,

    < heeft bewezen door de verdeeldheid niets maar dan ook niets voor elkaar te krijgen.>

    En dan denkt U met een \'overkoepelende organisatie\' waar ook de reders, die in veel gevallen dezelfde zijn als de verladers, een hele grote stem in hebben, wel iets voor de particuliere binnenvaart willen doen, dat is erg naïef, want de belangen van de verladers gaat maar om een ding en dat is hun lading zo goedkoop mogelijk vervoerd te krijgen en dat daardoor de totale binnenvaart naar de knoppen gaat boeit ze totaal niet.

    Collega\'s,

    Kijk je verder, dan is het probleem waar we in de binnenvaart mee kampen \'naar mijn mening\' een structurele te lage vrachtprijs en dat kan een organisatie niet voor ons oplossen, op het moment dat ze daar ook maar aan mochten denken staat dezelfde dag nog de NMa bij ze op de stoep, dus dat probleem moeten we toch zelf oplossen door niet meer onder de kostprijs te vervoeren en lukt ons dat niet, dan kunnen we niets anders doen dan wachten op betere tijden.

    Wat denkt U dan van de zaken zoals de CCR eisen, die bij uitzondering van de ASV, wel unaniem zijn overeen gekomen en waardoor alle schepen van voor 1980 tot oud-schroot zijn gedegradeerd.
    Als er geen zelfstandige ASV meer was geweest, dan had na het verstrijken van de eerste oversbepalingen, al een groot gedeelte van de meestal kleine schepen bij de sloperijen gelegen en de rest in 2015 bij het verstrijken van de volgende ronde.

    Nee collega\'s, een koepel organisatie waar we onze eigen soevereiniteit mee weggeven kost ons het laatste restje eigen zeggenschap van wat we nog hebben als schipper.

    Conclusie, stop met uzelf in de uitverkoop te doen, voor dat u het weet zijn we jaren verder en zijn er dingen uitgedacht waar we de gevolgen niet van kunnen overzien..

  • Tictak

    En de eerste vergedering vragen ze 55 euro intree om lekker mee te discuseren. Hebben ze niet door dat de binnenvaart op zn gat ligt en klaar is met bobo,s suporten!!!

  • Anoniem

    Degene waar iedereen zich druk over maakt is tot nu toe nog steeds in totale mediastilte gehuld...

    Beste bevrachters, logistieke dienstverleners.. M.a.w. de VLSB, komt u aub eens in de media met een standpunt?? Met u samenwerken geeft namelijk toch het meeste kritiek...

  • gerrit

    Als bestuurders een eenheid vormen moeten zij dat ook naar de binnenvaart (schippers)laten blijken? Om geloofwaardig te zijn! Bijvoorbeeld: Een oproep om een week niet te varen!Wel allen de zelfde week. Gezien de oneerbare aanbiedingen is een week van bezinning wel gerecht vaardicht? Als alles stil licht kunnen de heren laten zien wat ze waart zijn voor de binnenvaart! Voor de binnenvaart of enkel roeptoeteren?

  • koos

    Kees en b.v.o. jullie hebben gelijk.
    Het zijn slopers van de particuliere binnenvaart ondernemer.

  • Jan

    Als ik zo Kraaijevelds gezicht bekijk en zijn vuist, ben ik toch bang dat het zeker niet gaat lukken.

  • Kees

    b.v.o.
    Ik denk dat u gelijk heb, als ze dit doordrammen dan zeg ik mijn lidmaatschap op.
    Nu nog BBU lid

  • b.v.o.

    Konklusie;
    Ik heb eerst poeslief gedaan om vervolgens mijn zin door te drammen namens mijn opdrachtgever ( de regering ) Wat de mening van de leden/ondernemer is, is nu even niet relevant.
    Ik ben lid af en ga naar de ASV.


  • sjaak

    er was vroeger een kleine eenheid,als je dat nu doet is dat kartelvorming,wij zullen dat nooiet meer hebben hoe ge dat nu draaiet of keert enkel de wet zou nog iets kunnen doen maar dat kun je enkel nog lezen in de fabeltjeskrant.
    alles hebben we een beetje aan ons zelf te danken.

  • mvg

    Lees net een ander stukje van CBRB \" wil....enz\" op de Schuttevaer is hier wel bij hun zelf een eenheid?(kan het natuurlijk ook verkeerd gelezen hebben dus leest u het zelf maar eens)

  • Mijn naam doet er nu even niet toe.

    Zie gerust wat bepaalde bonden de laatste jaren voor elkaar gebokst hebben, maar ook waar men de vingers niet aan wou branden. Stemmen doet men met de voeten, en dat is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan hetgeen men met de mond belijd. Denk aan de vraagstukken die kleefden aan de Filipijnese matrozen in de Europese(lees Nederlandse) binnenvaart. beschouw ook een het nog immer voortdurende dossier van nieuwbouweisen die CCR met terugwerkende kracht oplegt aan bestaande schepen.
    Mij dunkt dat we er nog lang niet klaar mee zijn.

  • CBRB varend ondernemer en klaar ermee

    Solist, het is jammer dat mensen zoals u alles aangrijpen om de hoognodige veranderingen tegen te houden. De grootste vijand van de schipper is de schipper zelf. Van hoogleraren die in de jaren zestig iets beweerden ben ik in ieder geval niet onder de indruk. De maatschappij is veranderd. De binnenvaart loopt veertig jaar achter en heeft bewezen door de verdeeldheid niets maar dan ook niets voor elkaar te krijgen. We vervoeren grote hoeveelheden, hebben miljoenen geïnvesteerd maar tellen nergens mee. Ook mijn eigen organisatie krijgt niets voor elkaar, ook al beweert men bij hoog en bij laag dat er veel gebeurt. Resultaten zijn er nauwelijks. Maar dat geldt net zo goed voor Schuttevaer, de ASV en voor Kantoor Binnenvaart. In Brussel en Den Haag kennen ze de binnenvaart niet of alleen maar van de zeurverhalen over schippers die aan de bedelstaf raken omdat iedereen tegen ze is. Maar ik wil niet achterom kijken, ik wil vooruit. Geen oud zeer meer. Opbreken die hele handel en zo snel mogelijk zorgen dat er een nieuwe organisatie komt met stevige mensen op het kantoor en in het bestuur. Want daar ontbreekt het in alle organisaties aan.

  • solist

    emeritus hoogleraar Abram de Swaan schreef in de jaren zestig m.bt. de europese eenheid al:"Wantrouw de eenheidsstrevers, zij hebben iets te verbergen" Als je eenheid nastreeft moet je natuurlijk verschillen toedekken. In Europa lijkt dat nu verkeerd uit te pakken. Maar het transitiecomité wil scoren bij de minister en denkt van de binnenvaart even een eenheidsworst te draaien. Mijnheer Arie Kraaijenveld denkt iets te simplistisch over schippers en de schipperswereld. Een organisatie als de CBRB onder een andere naam als iets totaal nieuws presenteren is te doorzichtig. De CBRB heeft in de particuliere binnenvaart echter nooit veel aantrekkingskracht gehad. Er schuilen teveel tegenstrijdige belangen onder deze naam. Eerst doen alsof je naar de schippers luistert en vervolgens je eigen plan er doordrammen, mijnheer mijnheer Arie Kraaijenveld. Veel succes mijnheer Arie Kraaijenveld.

  • pieter Aarnoudse

    Geachte Lezers,
    Uit bovenstaande kan ik niet anders concluderen dat dhr. Kraaijeveld zich zorgen maakt over de gang van zaken. Schijnbaar is er bij bepaalde gesprekspartner binnen het transitie comité forse weerstand om het roer gedeeltelijk uit handen te moeten geven.
    Het zou verhelderend werken om een onafhankelijke onderzoek te houden onder de aangesloten leden hoe zij als leden tot een nauwere samenwerking wensen te komen en hoe ver zij wensen te gaan om vervolgens dit de bestuurders voor te houden.
    Ik zie een BBU als een soort parlement waarbij de macht word verdeelt in zetels. Elke partij krijgt dan zijn deel naar de evenredigheid van leden/stemmers. Met name bij de CBOB bemerk ik veel weerstand. Ik wil u wijzen op de SGP, zij hebben maar 2 zetels in de 2e kamer, maar zijn op vele vlakken menig politieke partij de baas en wenden hun politieke invloed op een zodanige manier aan dat Alexander Pechtold er slapeloze nachten van heeft en het niet kan laten om ze te zwarte pieten. Dus waarom die angst tot verandering?
    Ik wens dhr.Kraaijeveld heel veel sterkte toe.

  • mvg

    Welke eenheid?Er is zoveel vreemd vermogen in de binnenvaart en er zijn zoveel verschillende belangen.Wat ik me serieus afvraag wat en voor wie is dit zo goed?De binnenvaart is nog nooit zo verdeeld geweest als nu.Er zijn er die zich zelf buiten de markt hebben gekocht omdat gewoonweg de infrastructuur er totaal niet geschikt voor is en ik denk voorlopig nog lang niet is.De kleinere binnenvaart heeft toch zeker hele andere belangen dan alles boven 110 meter en groter.Ja natuurlijk als ik zo blijf praten wordt het nooit wat...enz.Maar kijk om je heen wat er allemaal gebeurt al die regeltjes en eisen die men verzint wordt klakkeloos geaccepteerd door een aantal bonden in het belang van wie?Stel ik zou op een noem maar 80 metertje varen dan zitten die zogenaamde eenheid jongens van hierboven er echt niet voor mij hoor!Sorry maar ook hier geloof ik niet in.Binnenvaart kan alleen een eenheid zijn als we allemaal hetzelfde schip hebben en evenveel hypotheek

Lees ook