Dubbel nummer

Nieuwe en oude YE-238 Geertruida samen in Bruinisse

De nieuwe YE-238 Geertruida wordt visklaar gemaakt door Machinefabriek Padmos in de Reparatiehaven van Bruinisse. Volgende week gaan de broers Antoine, Maurice en Niels Sinke van Zeevisserijbedrijf E.C. Sinke & Zonen uit Borssele met hun nieuwe aanwinst naar zee.

De oude en nieuwe YE-238 in de Reparatiehaven van Bruinisse. Foto Bram Pronk

De multifunctionele kotter werd deze zomer als Duitse vlagkotter GRE-37 Lambert aangekocht van Bert Hylkema uit Zoutkamp ter vervanging van de garnalenkotter YE-238 Geertruida uit 1974. Deze kotter staat nu te koop. De nieuwe YE-238 kwam in 2011 in de vaart. De Poolse werf Stocznia Remontowa Nauta Gdynia bouwde het casco naar een ontwerp van Ove Kristensen van de Deense scheepswerf Vestvaerftet. Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog bouwde het als hoofdaannemer af. De broers Sinke gaan er voorlopig mee vissen.

In maart volgend jaar gaat de kotter weer voor de kant en krijgt het een compleet nieuwe aandrijflijn. Daarbij wordt ook de huidige Volvo-hoofdmotor vervangen door een nieuwe Mitsubishi. Machinefabriek Padmos zal ook deze klus ter hand nemen. 

Nieuwe en oude YE-238 Geertruida samen in Bruinisse | Schuttevaer.nl
Dubbel nummer

Nieuwe en oude YE-238 Geertruida samen in Bruinisse

De nieuwe YE-238 Geertruida wordt visklaar gemaakt door Machinefabriek Padmos in de Reparatiehaven van Bruinisse. Volgende week gaan de broers Antoine, Maurice en Niels Sinke van Zeevisserijbedrijf E.C. Sinke & Zonen uit Borssele met hun nieuwe aanwinst naar zee.

De oude en nieuwe YE-238 in de Reparatiehaven van Bruinisse. Foto Bram Pronk

De multifunctionele kotter werd deze zomer als Duitse vlagkotter GRE-37 Lambert aangekocht van Bert Hylkema uit Zoutkamp ter vervanging van de garnalenkotter YE-238 Geertruida uit 1974. Deze kotter staat nu te koop. De nieuwe YE-238 kwam in 2011 in de vaart. De Poolse werf Stocznia Remontowa Nauta Gdynia bouwde het casco naar een ontwerp van Ove Kristensen van de Deense scheepswerf Vestvaerftet. Scheepswerf Welgelegen in Lauwersoog bouwde het als hoofdaannemer af. De broers Sinke gaan er voorlopig mee vissen.

In maart volgend jaar gaat de kotter weer voor de kant en krijgt het een compleet nieuwe aandrijflijn. Daarbij wordt ook de huidige Volvo-hoofdmotor vervangen door een nieuwe Mitsubishi. Machinefabriek Padmos zal ook deze klus ter hand nemen.