Laagwatervisie

KBN: ‘Investeren in laagwaterschip met minder holte kan niet uit’

Laagwaterschepen met minder holte zijn geen oplossing voor de binnenvaart om bij extreem laagwater te blijven varen. Uit onderzoek van KBN blijkt, dat dit het laadvermogen dusdanig beperkt dat het economisch gezien niet uit kan. ‘Tenzij de schepen worden gezien als verzekering tegen het stilleggen van kostbare industriële processen, zoals in de chemische procesindustrie.’

Onderzoek laagwater KBN
Laagwater is van alle tijden. Maar de verwachting is dat de binnenvaart vanwege de klimaatverandering in de toekomst vaker extreem laagwater te maken krijgt. Foto Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

KBN: ‘Investeren in laagwaterschip met minder holte kan niet uit’ | Schuttevaer.nl
Laagwatervisie

KBN: ‘Investeren in laagwaterschip met minder holte kan niet uit’

Laagwaterschepen met minder holte zijn geen oplossing voor de binnenvaart om bij extreem laagwater te blijven varen. Uit onderzoek van KBN blijkt, dat dit het laadvermogen dusdanig beperkt dat het economisch gezien niet uit kan. ‘Tenzij de schepen worden gezien als verzekering tegen het stilleggen van kostbare industriële processen, zoals in de chemische procesindustrie.’

Onderzoek laagwater KBN
Laagwater is van alle tijden. Maar de verwachting is dat de binnenvaart vanwege de klimaatverandering in de toekomst vaker extreem laagwater te maken krijgt. Foto Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer