Elektrisch varen

Exploitatie Flow Battery PortLiner gunstiger dan dieselschip

Scheepvaartondernemer Ton van Meegen van PortLiner is al zeven jaar bezig met vergroening. Dat begon met het idee van lithium-ion batterijcontainers voor het PortLiner containerschip. Maar uiteindelijk zag hij geen brood in dit type batterij en koos voor de zogenoemde flow-batterij. In juli 2024 moet het eerste schip daarmee in de vaart komen.

Ponton Portliner
De ponton op het Hartelkanaal heeft een walaansluiting van twee megawatt. Deze elektriciteit komt van de windmolens van GreenChoice langs het kanaal. Foto's Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Exploitatie Flow Battery PortLiner gunstiger dan dieselschip | Schuttevaer.nl
Elektrisch varen

Exploitatie Flow Battery PortLiner gunstiger dan dieselschip

Scheepvaartondernemer Ton van Meegen van PortLiner is al zeven jaar bezig met vergroening. Dat begon met het idee van lithium-ion batterijcontainers voor het PortLiner containerschip. Maar uiteindelijk zag hij geen brood in dit type batterij en koos voor de zogenoemde flow-batterij. In juli 2024 moet het eerste schip daarmee in de vaart komen.

Ponton Portliner
De ponton op het Hartelkanaal heeft een walaansluiting van twee megawatt. Deze elektriciteit komt van de windmolens van GreenChoice langs het kanaal. Foto's Erik van Huizen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer