Andere Tijden

Slechte start blijft coaster decennialang achtervolgen

Bouwnummer 367 stond 10 maart 1947 op het smeer bij G. & H. Bodewes Scheepswerven in Martenshoek. Opdrachtgever voor de bouw van de 43,44 meter lange en 7,54 meter brede coaster was Derk Buining uit Groningen. De raised quarterdecker had een laadvermogen van 420 ton, in de machinekamer was een 300 pk Industrie geplaatst, die een snelheid zou leveren van 9,5 knopen. Na een tweede dooppoging sloeg de fles aan barrels tegen de scheepswand. En toen ging het mis, goed mis.

De Rian bleef steken en kapseisde tijdens de stapelloop op 10 maart 1947. Foto’s collectie Henk Zuur

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Slechte start blijft coaster decennialang achtervolgen | Schuttevaer.nl
Andere Tijden

Slechte start blijft coaster decennialang achtervolgen

Bouwnummer 367 stond 10 maart 1947 op het smeer bij G. & H. Bodewes Scheepswerven in Martenshoek. Opdrachtgever voor de bouw van de 43,44 meter lange en 7,54 meter brede coaster was Derk Buining uit Groningen. De raised quarterdecker had een laadvermogen van 420 ton, in de machinekamer was een 300 pk Industrie geplaatst, die een snelheid zou leveren van 9,5 knopen. Na een tweede dooppoging sloeg de fles aan barrels tegen de scheepswand. En toen ging het mis, goed mis.

De Rian bleef steken en kapseisde tijdens de stapelloop op 10 maart 1947. Foto’s collectie Henk Zuur

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer