Royal Bodewes

Spectaculair waterballet bij stapelloop Arklow Rambler

Arklow Rambler is op 7 juli te water gelaten op de werf van Royal Bodewes in Martenshoek. Het 104,93 meter lange schip is de derde in een serie van zeven Eco Trader 6800 zonder ijsklasse voor Arklow Shipping.

De plons van de Arklow Rambler veroorzaakt een enorme waterverplaatsing in het ter plekke nauwe Winschoterdiep
De plons van de Arklow Rambler veroorzaakt een enorme waterverplaatsing in het ter plekke nauwe Winschoterdiep. Foto Henk Zuur

Onder assistentie van het Wagenborg-Bijma sleepbotenduo Waterpoort en Gruno III en onder toeziend oog van vele toeschouwers en schoolkinderen gleed het schip te water. Royal Bodewes leverde 17 februari en 19 juni reeds de zusterschepen Arklow Racer (bouwnummer 821) en Arklow Rally (bouwnummer 822) op aan Arklow. Dit type schip wordt uitgerust met elektrotechniek van installatiebedrijf Piet Brouwer uit Urk dat al geruime tijd met Bodewes samenwerkt. Brouwer neemt onder meer de engineering, panelenbouw en installatie voor zijn rekening. Verder is dit bedrijf ook verantwoordelijk voor de elektrische aandrijving voor de boegschroef en het installeren van het UMS alarmsysteem en de LED-verlichting.

Met de, gezien het nauwe vaarwater, spectaculaire dwarsscheepse stapelloop van de Arklow Rambler is de helling vrijgemaakt voor het bouwnummer 824, dat als Arklow Ranger in de vaart genomen wordt. Met een interval van drie maanden volgen daarna nog de Arklow Resolve (bouwnummer 825), Arklow Rose (826) en Arklow Rover (827).

In sneltreinvaart volgen de tewaterlatingen elkaar aan het Winschoterdiep op. Het doet denken aan tijden van weleer toen bij de meer dan twintig coasterwerven tussen Zuidbroek en Groningen – met onderling, naast de nodige concurrentie, ook vele familiaire banden – het een na het andere schip van de helling rolde. De bouw van schepen voor de kleine handelsvaart kwam eindjaren veertig sterk in opkomst en werden ook de kenmerkende grijs geverfde Groningse coasters gebouwd.

Algemene gegevens

De algemene gegevens van de op gasolie varende classificatie serie luiden: lengte over alles 104,93 meter, loodlijnlengte 102,98 meter, breedte 15,00 meter, ontwerp diepgang 6,50 meter, airdraught in ballast 21,00 meter, deadweight op ontwerpdiepgang 6660 ton. De schepen worden uitgerust voor het vervoer van allerlei soorten bulkladingen in twee van pontonluiken voorziene laadruimen met een inhoud van ruim 310.000 cbft. In de machinekamer is een MaK 6M25C,Tier II, 1740 kW bij 720 rpm hoofdmotor geplaats die een levert van ca. 12 knopen. De bunkercapaciteit 200 m³.

De Arklow Rambler staat gepland eind volgende maand naar de Eemshaven te worden gesleept, vanwaaruit de proefvaarten en aansluitend de oplevering aan de Ierse rederij zullen plaatsvinden.

Lees ook:

Arklow Rally haalt eerste lading uit Teesport

Arklow Glen ongedoopt Winschoterdiep in

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Spectaculair waterballet bij stapelloop Arklow Rambler | Schuttevaer.nl
Royal Bodewes

Spectaculair waterballet bij stapelloop Arklow Rambler

Arklow Rambler is op 7 juli te water gelaten op de werf van Royal Bodewes in Martenshoek. Het 104,93 meter lange schip is de derde in een serie van zeven Eco Trader 6800 zonder ijsklasse voor Arklow Shipping.

De plons van de Arklow Rambler veroorzaakt een enorme waterverplaatsing in het ter plekke nauwe Winschoterdiep
De plons van de Arklow Rambler veroorzaakt een enorme waterverplaatsing in het ter plekke nauwe Winschoterdiep. Foto Henk Zuur

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer