Een aantal weken geleden kwam de kotter met een deel van haar Engelse bemanning vanuit haar thuishaven Peterhead naar Scheveningen. Daar kwamen de geroutineerde zeelui Wout Boelaars en Kees Akershoek uit Ouddorp aan boord om de kotter door de moeilijk te bevaren vaargeul naar Stellendam te loodsen. Bij machinefabriek Padmos heeft de kotter in dok gestaan en is daarna gereed gemaakt voor de lange overtocht naar Suriname.
Kees Akershoek vormt samen met Dirk van Lenten en de Urker schipper Simon Ras de gelegenheidsbemanning. Saillant detail is dat zowel Akershoek, Van Lenten en Ras alle drie schipper zijn geweest op de grote boomkorkotter OD-17 Buis van Rederij Jaczon uit Scheveningen. Toen de OD-17 werd afgestoten werd Ras schipper op de vlagkotter H-225 Northern Joy van Jaczon/Cornelis Vrolijk. De ex Schotse kotter behoudt haar naam Leanne.
Onder de vlag van Belize voert de tocht van 10 tot 12 dagen eerst naar Las Palmas op de Canarische Eilanden. Daar wordt gebunkerd alvorens de oceaan wordt overgestoken. Als alles mee zit wordt na nog eens 12 dagen varen aangemeerd bij Marisa Fisheries aan de Surinamerivier, enkele kilometers ten zuiden van de hoofdstad Paramaribo. Akershoek heeft die tocht al eerder gemaakt. Vorig jaar bracht hij een andere door Marisa Fisheries aangekochte kotter naar Suriname.
Lees ook:
20 miljoen subsidie voor minder energieverbruik in visserij
‘Stop de vernietiging van onze Noordzee visserijsector, stop de sloopkogel’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?