Gehuurd

Aanvaring drogeladingschip en motorjacht op de Noord

Een ongeladen drogeladingschip is tot aanvaring gekomen met een motorjacht. Dat gebeurde zondag 25 juni op de Noord bij Alblasserdam, meldt de website Alblasserdam Nieuws.

De aanvaring op de Noord. Foto Alblasserdams Nieuws

Het ongeval gebeurde ter hoogte van de halte van de Waterbus in Alblasserdam. Beide schepen waren in de afvaart, waarbij het motorjacht werd opgelopen door het binnenschip. Volgens Alblasserdam Nieuws waren op het motorjacht twee Duitsers aan boord. Ze hadden het jacht gehuurd.

Ze wisten hun vaartuig bij Alblasserdam de haven in te varen en belden de politie. De schipper van het binnenvaartschip heeft mogelijk niets van het ongeval gemerkt en voer door richting de Lek. Het motorjacht liep schade op aan de achterspiegel. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Een blaastest wees uit dat er op het jacht in ieder geval geen alcohol was genuttigd.

Lees ook:

Welk schip is schuldig aan aanvaring in sluis Hansweert?

Gehavend binnenvaartschip na Waal-aanvaring weggesleept

Deel dit artikel

Reacties (3)

  • Met alle respect voor het verhuurbedrijf, maar ik zie dit voorval toch iets anders. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik niet op FaceBook of Twitter zit, en daar dus ook niet mee geassocieerd wil worden.
    Uiteraard kan in 1e instantie prima stuurboordswal zijn gehouden. Echter als je moet uitwijken voor een ander schip dat aan jouw SB wal je tegemoet komt, en je kiest er dan voor om in de dode hoek van het achteropkomende hoge lege vrachtschip te gaan varen, dan breng je wel jezelf en al je opvarenden in gevaar. Dan is het ook wel logisch dat die vrachtschipper even niet gezien kan hebben dat de jachthuurders uitweken en in zijn dode hoek voor hem gingen varen. Dat laatste is des te meer gevaarlijk als het vrachtschip sneller vaart dan het huurjacht, zoals hier het geval was. Geen wonder dat er dan ook geen hoornsignaal klonk en niet van de koers is afgeweken, immers zij wisten niet eens dat het jacht onzichtbaar voor hen uitvoer, kun je die vrachtschipper dus niet kwalijk nemen.
    Ik zie ook geen VHF marifoon antenne op het jacht, anders had met de vrachtschipper contact kunnen worden opgenomen voor de uitwijkmanoeuvre.
    Gezien die gevaarlijke dode hoek, bleven er nog twee andere opties over;
    namelijk nog verder uitwijken naar bakboord, zodat je niet in de dode hoek van het vrachtschip terecht kwam, maar dat kan lang niet altijd omdat je lastig kunt overzien wat er nog meer vaart aan die BB zijde van het achteropkomende vrachtschip, of nog beter snelheid minderen en gewoon volledig afstoppen aan de SB-oever tot je nagenoeg stil lag, dan had de Waterbus een probleem, want wie strak stuurboordswal vaart heeft bijna altijd voorrang op de overige vaart. Die waterbus mag de doorgaande vaart immers niet hinderen, en dat geldt ook richting een strak SB-oever varend jacht. Je bent verplicht om aanvaringen te voorkomen, dus MOET je afstoppen als het onveilig wordt, zeker als een ander (waterbus) een “fout” maakt, goed zeemanschap heet dat.
    Die huurschippers mogen dan wel veel ervaring en praktijkexamen VaarBewijs hebben gedaan, feit blijft dat men geen rekening heeft gehouden met de dode hoek van hoge lege vrachtschepen. Veel mensen hebben haast en het begrip “afstoppen” komt bij velen niet meer in hun woordenboek voor helaas en dat is geen aanname maar een feit.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Hier een bericht gekopieerd van het verhuurbedrijf.

    We willen als eigenaar en verhuurder van de boot eenmalig een reactie plaatsen op alle aannames en vooroordelen die hier geplaatst worden.
    Onze gasten aan boord hebben hun ruime vaarervaring over de hele wereld vooraf bij ons overlegt. Ze beschikken over alle vaarbewijzen. Die overigens in Duitsland met praktijkexamen zijn. De schipper aan boord had het binnenvaartschip gezien maar voer in tegenstelling tot de vertekende beelden in dit artikel ca 20 meter uit de kant. Dit is duidelijk te zien op videobeelden van een van de opvarenden die vanuit het gangboord aan het filmen was. De schipper heeft verklaard te moeten uitwijken voor de waterbus die daar een aanlegplaats/halte heeft. Hij hield zowel voor als achter de boot in de gaten en heeft dan ook stuurboord uit en vol gas vooruit gegeven op het moment dat hij weer achterom keek. Als hij dit niet had gedaan had het heel anders af kunnen lopen. De binnenvaartschipper heeft zijn koerslijn niet gewijzigd, niet getoeterd niets. Er was bakboord van het jacht ook meer dan voldoende ruimte om elkaar te passeren. Hoe de schuldvraag ook is dat zal de zeevaartpolitie verder onderzoeken. Belangrijkste voor ons is dat deze gasten heelhuids van boord zijn gekomen. De rest van de schade is vervangbaar en bijzaak.
    Voor alle facebookexperts: we nodigen jullie van harte uit eens te komen kijken bij ons en ons eens te vragen naar onze werkwijze bij onervaren huurders. Ook wij weten dat er verhuurders zijn waar je zo mag opstappen (helaas). Maar het overgrote deel van de serieuze verhuurders werkt absoluut niet zo.

    Geplaatst door: Wilco Busio op
  • Dit lijkt weer sterk op een geval van niet strak stuurboordswal varen en niet regelmatig achterom kijken. Bij de organisatie “Varen doe je samen” zou men de methode van een wekker die elke 5 minuten afgaat om mensen te leren vaker achterom te kijken kunnen promoten, want dat is een van de weinige goede manieren om zo’n gewoonte aan te leren. Daarnaast zou het een goed idee zijn als schepen hoger dan 4 meter een camera op hun voorschip monteren voor zicht in de beruchte dode hoek en eventueel nog met een hoorn voorop. Een loudhailer hielp ook goed in een sluis heb ik ervaren.
    Ze hebben wel het geluk dat iemand aan wal deze foto heeft gemaakt als mogelijk bewijs. En gelukkig hadden ze de tegenwoordigheid van geest om met veel gas van het grote schip weg te varen. Het had anders aanzienlijk slechter kunnen aflopen. Hopelijk hebben ze hiervan geleerd?

    Geplaatst door: Henri.Derksen op

Reageer

Aanvaring drogeladingschip en motorjacht op de Noord | Schuttevaer.nl
Gehuurd

Aanvaring drogeladingschip en motorjacht op de Noord

Een ongeladen drogeladingschip is tot aanvaring gekomen met een motorjacht. Dat gebeurde zondag 25 juni op de Noord bij Alblasserdam, meldt de website Alblasserdam Nieuws.

De aanvaring op de Noord. Foto Alblasserdams Nieuws

Het ongeval gebeurde ter hoogte van de halte van de Waterbus in Alblasserdam. Beide schepen waren in de afvaart, waarbij het motorjacht werd opgelopen door het binnenschip. Volgens Alblasserdam Nieuws waren op het motorjacht twee Duitsers aan boord. Ze hadden het jacht gehuurd.

Ze wisten hun vaartuig bij Alblasserdam de haven in te varen en belden de politie. De schipper van het binnenvaartschip heeft mogelijk niets van het ongeval gemerkt en voer door richting de Lek. Het motorjacht liep schade op aan de achterspiegel. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Een blaastest wees uit dat er op het jacht in ieder geval geen alcohol was genuttigd.

Lees ook:

Welk schip is schuldig aan aanvaring in sluis Hansweert?

Gehavend binnenvaartschip na Waal-aanvaring weggesleept