Gekoelde containers

Amsterdamse horeca wordt binnenkort efficiënt bevoorraad per schip

De start-up Zoev City werkt aan een vernieuwd concept om de horeca rond de Amsterdamse Nieuwmarkt over water te bevoorraden. Nadat Zoev City vorig jaar de Food Logistics Challenge won, gaat het dit jaar aan de slag met een pilot om gekoelde voedingsmiddelen efficiënt en opschaalbaar te verschepen.

Het schip wat nu al vaart voor Zoev City met containers. Foto Zoev City

Zoev City (Zorgeloze Oplossing Elektrisch Vervoer) wijst erop dat vervoer over water in de Amsterdamse binnenstad eeuwenlang volkomen normaal is geweest en dat pas in de vorig eeuw het wegvervoer een rol is gaan spelen. Maar de stad en haar grachten kunnen de toenemende druk van het wegverkeer niet meer aan. De wegen raken verstopt en de trucks zijn te zwaar voor de meeste oude kademuren en bruggen.

De gemeente Amsterdam wil daarnaast in 2025 zoveel mogelijk emissieloos verkeer in de stad. Volgens Zoev City is nu het perfecte moment om na te denken over vervoer over water voor de horeca in de Amsterdamse binnenstad.

Vorig jaar won het de Food Logistics Challenge met een proef met vervoer over water in samenwerking met de gemeente Amsterdam en groothandels Sligro en Bidfood. ‘We wilden met het gebied rondom de Nieuwmarkt bewijzen dat het mogelijk is de horeca over water te bevoorraden’, zegt Bart Verweijen, initiatiefnemer van Zoev City. ‘Een uitdaging, want dit moest geheel elektrisch, gekoeld en bevroren gebeuren.’

Kleine containers

Zoev City zette voor dit project een duwbootje met dekschuit en zeecontainers in. ‘Maar die containers zijn gemaakt voor zeetransport en niet voor grachten.’

Om het proces efficiënter en opschaalbaar te maken, worden nu kleinere reefer-containers ontwikkeld met daarin standaard negen rolcontainers voor voeding. Deze containers kunnen in een keer op de kant worden gezet. Daarmee kunnen twee elektrische vrachtwagens worden beladen, waarna de lege container kan worden teruggezet op het schip.

Op meer locaties

‘We zetten nu één dekschuit in, maar Sligro kan er eigenlijk wel vijf of zes per dag gebruiken. Daarvoor moeten we alle partijen meekrijgen, dus Sligro, de gemeente en eventuele andere bedrijven die willen meedoen’, zegt Verweijen.

De komende maanden gaan de initiatiefnemers bezig met de financiën en het ontwikkelen van een nieuw schip en nieuwe containers. ‘Daarna werken we toe naar toepassing van dit vernieuwde concept rondom de Nieuwmarkt. Op langere termijn willen meer locaties in de binnenstad bevoorraden.’

Lees ook:

Emissievrije Krachtpatser gaat stedelijke kades herstellen

Met de Hoppetossa Amsterdam veroveren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Amsterdamse horeca wordt binnenkort efficiënt bevoorraad per schip | Schuttevaer.nl
Gekoelde containers

Amsterdamse horeca wordt binnenkort efficiënt bevoorraad per schip

De start-up Zoev City werkt aan een vernieuwd concept om de horeca rond de Amsterdamse Nieuwmarkt over water te bevoorraden. Nadat Zoev City vorig jaar de Food Logistics Challenge won, gaat het dit jaar aan de slag met een pilot om gekoelde voedingsmiddelen efficiënt en opschaalbaar te verschepen.

Het schip wat nu al vaart voor Zoev City met containers. Foto Zoev City

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer