marine diesel

LNG te duur voor Aida-cruiseschepen

Cruiserederij Aida vaart met twee van haar schepen met LNG motoren alweer enige tijd op marine diesel (mgo). Het zijn de op de Meyer Werft in Papenburg gebouwde Aidanova en de Aidacosma, in de vaart genomen in 2018 en 2022.

De Aidanova was het eerste cruiseschip ter wereld dat volledig op LNG draaide. Foto Aida

Volgens de rederij kost varen op LNG sinds het stoppen van de import van Russisch gas drie keer zo veel als op marine diesel. De rederij wil verder over de ‘stap terug’ niets zeggen maar benadrukt wel dat het wat haar betreft een tijdelijke maatregel is en dat wordt teruggeschakeld op LNG zo gauw dat weer enigszins rendabel is.

De Duitse regering droeg indertijd bijna 8 miljoen euro bij aan de ontwikkeling van de LGN-aandrijving voor de Aidanova. Aida kreeg indertijd de onderscheiding De Blauwe Engel van de Duits regering. De onderscheiding wordt uitgereikt voor milieuvriendelijke initiatieven en ontwikkelingen.

Intussen gaat de Noorse rederij Fjord Line, die vijf lijnen tussen de Noorse westkust en Denemarken exploiteert, twee LNG aangedreven schepen uit de vaart nemen om de single fuel LNG motoren te laten vervangen door dual fuel motoren. Het gaat om de Stavangerfjord (2013) die tussen nu en eind mei voor het gebruik van marine diesel geschikt gemaakt wordt. De Bergensfjord (2014) ondergaat de operatie tussen februari en midden juni. De ombouw heeft plaats op de Fosen-werf in Rissa. De motoren worden geleverd door Wärtsilä.

Lees ook:

Europa’s grootste walstroomstation in Rostock

Drie ‘B’s’ slepen AidaCosma vlot naar Eemshaven

LNG te duur voor Aida-cruiseschepen | Schuttevaer.nl
marine diesel

LNG te duur voor Aida-cruiseschepen

Cruiserederij Aida vaart met twee van haar schepen met LNG motoren alweer enige tijd op marine diesel (mgo). Het zijn de op de Meyer Werft in Papenburg gebouwde Aidanova en de Aidacosma, in de vaart genomen in 2018 en 2022.

De Aidanova was het eerste cruiseschip ter wereld dat volledig op LNG draaide. Foto Aida

Volgens de rederij kost varen op LNG sinds het stoppen van de import van Russisch gas drie keer zo veel als op marine diesel. De rederij wil verder over de ‘stap terug’ niets zeggen maar benadrukt wel dat het wat haar betreft een tijdelijke maatregel is en dat wordt teruggeschakeld op LNG zo gauw dat weer enigszins rendabel is.

De Duitse regering droeg indertijd bijna 8 miljoen euro bij aan de ontwikkeling van de LGN-aandrijving voor de Aidanova. Aida kreeg indertijd de onderscheiding De Blauwe Engel van de Duits regering. De onderscheiding wordt uitgereikt voor milieuvriendelijke initiatieven en ontwikkelingen.

Intussen gaat de Noorse rederij Fjord Line, die vijf lijnen tussen de Noorse westkust en Denemarken exploiteert, twee LNG aangedreven schepen uit de vaart nemen om de single fuel LNG motoren te laten vervangen door dual fuel motoren. Het gaat om de Stavangerfjord (2013) die tussen nu en eind mei voor het gebruik van marine diesel geschikt gemaakt wordt. De Bergensfjord (2014) ondergaat de operatie tussen februari en midden juni. De ombouw heeft plaats op de Fosen-werf in Rissa. De motoren worden geleverd door Wärtsilä.

Lees ook:

Europa’s grootste walstroomstation in Rostock

Drie ‘B’s’ slepen AidaCosma vlot naar Eemshaven