'Elke controle een boete'

Politie waarschuwt: binnenvaart vaker in de fout, ‘onderbemande schepen en overtredingen van de vaartijden’

Ongekwalificeerde bemanningen, onderbemande schepen en schippers die zich niet houden aan vaar- en rusttijden. De landelijke eenheid van de politie ziet dat de binnenvaart steeds vaker de fout ingaat op deze vlakken. Het is zo erg, dat de politie schippers wil waarschuwen dat er meer controles komen. ‘De consequenties zijn groot. In het ergste geval ga je een aantal maanden de cel in’, waarschuwt operationeel nautisch specialist John Nieuwenhuize.

Politie voert een controle aan boord uit. 'We intensiveren de controles weer na corona' Foto Politie Landelijke Eenheid

Tijdens de Coronacrisis was de politie terughoudend met controles op het water. ‘Dat deden we om onze collega’s en de schippers te beschermen. Als je een uur met z’n allen in de stuurhut staat, loop je grote kans elkaar te besmetten’, zegt Nieuwenhuize. Sinds dit voorjaar heeft de politie zijn controles op het water weer opgeschaald. ‘En we constateren een gigantisch aantal gebreken in de sector. Vooral als het gaat om bemanningskwalificatie en -sterkte, en vaar- en rusttijden.’

Onbekwaam personeel

Veel schippers varen bijvoorbeeld met onbekwaam buitenlands personeel. ‘Dat komen we doorlopend tegen, maar het probleem wordt pas echt goed zichtbaar bij de afhandeling van scheepsongelukken en incidenten’, zegt Nieuwenhuize. ‘Ze missen plaatselijke bekendheid, bekendheid met de vaart en er is een taalbarrière. Als het aantal bemanningsleden klopt, dan is vaak de schipper de enige met de kennis en kunde die nodig is. De rest van de bemanning is aan boord gekomen via uitzendbureaus en heeft soms geen idee wat ze aan het doen zijn.’
De nautisch specialist van de politie haalt een incident aan waarbij de voertaal zo’n groot probleem bleek, dat een passagiersschip in aanvaring kwam op de Westerschelde. ‘De passagiers lagen te slapen onder de waterlijn. Het is goed afgelopen, maar het had dramatische gevolgen kunnen hebben.’

Het incident doet denken aan de aanvaring tussen het riviercruiseschip Viking Idun met een tanker in 2019 op de Westerschelde.

Onderbemanning

Ook onderbemanning is een gigantisch probleem, merkt de politie. ‘Het levert een ondernemer natuurlijk winst op door bemanning uit te sparen. Maar dat is oneerlijke concurrentie. Daarnaast, met de toenemende ladingvolumes, waaronder grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen, wordt het ook nog eens een heikel veiligheidsprobleem.’ En dat laatste geldt niet alleen voor de bemanning, maar ook voor omwonenden.

Vaar- en rusttijden

Schippers zijn ook verplicht voldoende rusttijd te nemen. ‘Doet een schipper dat niet en vaart hij te lang door of tijdens bloktijden, dan maakt hij directe winst. Dat is een economisch delict en bovendien onveilig. Wij gebruiken het vaartijdenboek en de tachograaf als controlemiddel om schippers te kunnen controleren. Dat zijn formele controlemiddelen. Helaas is de tachograaf niet op alle schepen verplicht.

Nieuwenhuize vertelt dat er recentelijk meerdere gevallen zijn geconstateerd waarbij opzettelijk andere tijden of namen waren genoteerd in het vaartijdenboek. ‘Dat is gewoonweg valsheid in geschrifte. Wij hebben twee weken geleden nog een schipper van boord gehaald en aangehouden, die jarenlang andere namen noteerde. Dit valt onder het strafrecht en kan een geldboete, taakstraf of zelfs gevangenisstraf tot gevolg hebben. Schippers moeten zich realiseren dat ze daardoor een strafblad krijgen wat grote gevolgen kan hebben.’

Nieuwenhuize vergelijkt het met het laten zien van een vals rijbewijs. ‘Sommige automobilisten verdwijnen daardoor twee maanden achter de tralies. Er is nog weinig jurisprudentie over in de binnenvaart, maar dat kan dus wel gebeuren’, waarschuwt hij.

Als er geen sprake is van een strafbaar feit uit het strafrecht, kan er nog steeds een boeterapport worden opgemaakt ten aanzien van de verschillende overtredingen uit de binnenvaartwet en onderliggende regelgeving. Dit gebeurt in samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het opleggen van een bestuurlijke boete kan bij zowel de schipper als de werkgever. Het strafrecht is echter van toepassing op degene die opzettelijk valse gegevens invult, dus hier draait de schipper zelf voor op.
In de binnenvaart is al jaren sprake van een personeelstekort. Om die reden wordt vaker buitenlands personeel ingevlogen door uitzendbureaus. Ook worden schippers door hun rederijen geforceerd om langer door te werken en in bloktijden te varen, aldus Nieuwenhuize.

Alarmbel

Het aantal incidenten is volgens de politie zodanig gestegen, dat er alarm moet worden geslagen. ‘We controleerden een week lang op het kanaal Gent-Terneuzen. We deden 12 scheepscontroles en 12 keer was het foute boel. Toen voer 100% van de schepen daar onderbemand.’

‘We controleren de schepen door onze systemen te raadplegen en samen te werken met ILT en de verkeersposten. We maken een selectie van schepen die we willen controleren, waarbij we rekening houden met hun bedrijfsvoering. Ook maken we gebruik van technische hulpmiddelen. Natuurlijk baseren we ons ook op eerdere controles en zichtindicatie’, schetst de nautisch agent. ‘Tijdens onze dienst aan boord van de schepen luisteren we ook marifoongesprekken mee. Als we horen dat de taal onvoldoende wordt beheerst, gaan we aan boord.’

Natuurlijk zijn er ook schippers genoeg die alles keurig op orde hebben, vervolgt Nieuwenhuize. ‘Maar wij willen de schipperij waarschuwen dat we onze controles hebben geïntensiveerd en de pakkans groter wordt. De consequenties voor de ondernemer en zijn bedrijf zijn echt te groot om het risico te nemen.’

Lees ook:

Schippers: Controles door Rijkswaterstaat horen er gewoon bij

Politie zet onderhoud vloot voor 26 miljoen euro in de markt

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Nog even aansluitend op mijn opmerkingen. Meneer van Nieuwenhuize mag me altijd bellen, om in gesprek te gaan over de problemen van de binnenvaart. Als hij de problematiek van de binnenvaartondernemer een beetje begrijpt en door krijgt hoe de hazen lopen, wordt zijn toonzetting misschien ook anders. Mijn telefoonnummer is bij de redactie bekend.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Heeft de politie, incl. de heer Nieuwenhuize, boter op hun hoofd? Jarenlang is er niet gehandhaafd door de politie. Af en toe zag ik RWS voor een controle aan boord op de Hanna. Het eerste wat deze mensen dan riepen was, we hebben geen verstand van het ADN. De vaartijdenwet is een achterhaald gedrocht geworden. Alles draait aan boord om één schipper, dit heeft Ton Quist al uitgelegd is zijn publicaties. Mede door de globalisering, heeft 24/7 zijn intreden gedaan. Er wordt van de branche verwacht dat de schepen allemaal 24/7 varen. Er zijn alleen niet voldoende geclassificeerde bemanningsleden te vinden, om je schip voldoende te bemannen. Bij het verdwijnen van de rederijen is ook het opleidingsniveau flink gedaald in de binnenvaart. De branche heeft getracht het personeelsprobleem op te lossen met Oost Europeanen en Filipijnen. De branche was/is alleen vergeten, dat hier ook een opleidingstraject bij hoort. Het gros van de schippers/eigenaren zit zelf liever aan de wal, dan dat ze hun mensen goed opleiden. Zo kan ik nog wel een poosje door gaan. We zien het toch in iedere branche dat er te weinig mensen zijn. Alleen in de transport wereld worden de te korte aan mensen als zware delicten gezien. In de supermarkt gooi je gewoon een kassa dicht. Bij de overheid zeg je gewoon dat iets 3 mnd langer duurt. Bij een bank of een verzekeringsmaatschappij laat je de klanten net zolang in de wacht staan, tot dat ze de moed opgeven om te bellen. Bij ILenT en de politie handhaven ze niet op de uitrusting van tankers die ontgassen, omdat ze zelf niet begrijpen, hoe het ADN in elkaar steekt. En wat de opmerking over de kwalificatie van mensen betreft: Ik was aan boord van het schip van mijn zoon de afgelopen dagen. Dinsdagnacht j.l. de WSP aan boord in Keulen. We waren met 2 schippers aan boord een stuurman met patent en 2 matrozen. Eerst moest ik uitleggen, waarom er drie verschillende patenten aan boord waren. Schipper 1 had nog een patent van 28 jaar geleden, de stuurman met patent had een pasje en ik heb zo’n modern dingen die je zelf moet uit printen met een QR code erop. De WSPer was niet instaat te controleren, tot “waar” iedereen zijn patent geldig was. Dat heb ik hem uit moeten leggen. Toen er ook nog drie dienstboekjes door mij werden gepresenteerd, begreep hij er helemaal niets meer van. 3 patenten en 3 dienstboekjes met 5 mensen, dat kon niet. Naast zijn patent tot Neuss voert de stuurman ook nog een dienstboekje om zijn vervolg strekken te kunnen halen. Ook daar had de man, nog nooit van gehoord. De eind conclusie van de WSPer was: dit schip is over-bemand. Op mijn vraag of dit strafbaar was, is hij nu nog over aan het nadenken. Welkom in 2022 was mijn gedachten.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Dit was de oorspronkelijke titel. Waarom veranderd ?

    Politie schrikt van misstanden binnenvaart: ‘Gigantisch aantal gebreken in de sector’

    Geplaatst door: auroraspits op
  • Wat was de titel eerst dan ?

    Geplaatst door: auroraspits op
  • Waarom is de titel veranderd????? Op verzoek?????

    Mario vdf Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • Bangmakerij en polarisatie , schippers ervaren dit artikel als bedreigend.

    Geplaatst door: azolla op
  • Burger schrikt van veelvuldig overtreden wetboek van strafrecht door bewindspersonen.
    Verschillende bewindspersonen overtreden al jaren lang 1 of meerdere malen de artikelen 93/93A en 97/97A van het wetboek van strafrecht. Ook word artikel 100 van het wetboek van strafrecht de laatste tijd herhaaldelijk overtreden. Dit laatste met grote regelmaat door een partij die zich democraten noemen, die partij die geen enkel realiteitszin meer heeft, en uit is op een derde wereld oorlog. Een zekere J.P. is fractie voorzitter.
    Leuk tijd verdrijf: zoek de bewindspersoon bij de overtreding.
    Alles bij elkaar opgeteld zijn ze daar goed voor een paar honderd jaar knast.
    Bij de ministeries (belasting dienst voorop) is er sprake van ambtsmisdrijven.
    Dit is nog maar een heeeel sumiere opsomming van de misstanden bij dingen (kan het geen mensen noemen) die het volk zouden moeten vertegenwoordigen.
    Uitspraak van onze opper leugenaar: Als het mij politiek beter uitkomt, schuif ik de wet opzij. Waarom loopt dat tuig nog vrij rond???

    Dan getuigd het van verschrikkelijke hypocrisie van de politie. Hoe zat het ook al weer met het politie optreden van de afgelopen twee jaar??
    Het schieten (poging tot moord) op een wegrijden 16 jarige op een tractor.
    Het afrossen van bejaarden die protesteren voor de toekomst van hun (klein) kinderen.
    Het onnodig inzetten (buiten de demonstratie) van waterkanon. resultaat schedelbreuk. Het veelvuldig uitlokken van geweld door undercover huftertjes, gedekt door de politie. Zogenaamde ROMEO’S.
    Iemand die op de grond ligt met meerdere politie dingen (kan het geen mensen noemen) blijven afrossen en de hond zo ophitsen dat hij /zij moet bijten. Enfin, de lijst is schier oneindig. Zelfs Amnesty International verzocht om het politie geweld in NEDERLAND te onderzoeken.

    Dus de overtredingen die in de binnenvaart gepleegd worden vallen toch echt in het niet bij wat dat tuig in Den Haag uitvreet. Ga daar eens op onderzoek doen meneer, mevrouw,het,hun,zij (even politiek correcte woke onzin erbij) de politie agent.
    Wij moeten qua wetsovertredingen nog een hoop bijleren willen we ook maar in de buurt komen van de MISDADEN die Den Haag en de politie zelf uitvreet.

    Mario vdf Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • Maar er is een eenvoudige oplossing voor al die problemen: Alles sluizen dicht van 22:00 tot 06:00 uur.
    Iedereen rust genoeg, minder personeel nodig, geen tachograaf nodig, je radar gaat jaren langer mee, geen buurman die er ’s nachts tussenuit gaat, niet wakker liggen van zuiging enzovoort. Misschien iets minder winst, dan maar een goedkopere auto, geen jetski, geen speedboot enzovoort.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Ik lees tussen de regels door wat stiekeme dingen. Er staat o.a.:
    ‘We controleren de schepen door onze systemen te raadplegen en samen te werken met ILT en de verkeersposten. We maken een selectie van schepen die we willen controleren, waarbij we rekening houden met hun bedrijfsvoering. Ook maken we gebruik van technische hulpmiddelen.”
    Waaraan denk ik bij ‘onze systemen’ en ’technische hulpmiddelen’? Juist, de AIS, MarineTraffic, even terugkijken of dat schip ’s nachts gevaren heeft. Al werd beloofd dat dat niet zou gebeuren, je kunt toch je zeer sterke twijfels hebben of dat ook echt niet gebeurt.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Inderdaad de wereld op de kop. Wat een gekte is dit. We worden hier neergezet als criminelen!! En waarom, omdat ik mijn werk doe, me wil houden aan een afspraak die gemaakt is met het losbedrijf, ondanks tegenvallers van 3e schuttingen.
    Wat blaast die kerel hoog van de toren, wat is die goed gedrild door een overheid die maloten aan de top zet en er helemaal niets van terecht brengt. Ze denken dit vol te kunnen gaan houden maar dit gaat echt fout lopen. Normaal werkende mensen met boetes en gevangenis bedreigen is krankzinnig! Wanneer gaan jullie wakker worden.
    Wat dat personeel betreft, ja er varen gekken rond, er varen schippers die geen schipper zouden moeten zijn, veel te weinig ervaring. Maar de groep waar hier op gedoeld word is belachelijk. Iedereen weet dat er slecht aan personeel te komen is, dat er uitzendbureaus moeten zijn om buitenlands personeel aan te trekken, er is niet genoeg Hollands personeel voor al die schepen, nou en, als ze touwtje vast kunnen maken is dat prima. Waarom zouden die gediskwalificeerd zijn.
    De politie schrikt, wat een lachertje. Economisch delict omzetten naar economisch belang zou een goeie eerste stap zijn. En er misschien is over nadenken dat, als je iedere crimineel die de vaartijdenwet overtreed of liegt in het vaartijdenboek in het gevang gaat zetten er geen economie meer over blijft?
    Als laatste wil ik dhr Nieuwenhuize sterkte wensen met het mooie beroep dat hij heeft, het beschermen van de Nederlandse bevolking……

    Geplaatst door: vof-linquenda@shipmail.nl op
  • Ja laten ze eerst de vaartijdenwet maar eens normaal aanpassen,deze komt namelijk uit het jaar Noach.
    En ze hebben het over onderbemand ??? Das helemaal een lachertje ze bewegen hemel en aarde voor het autonoom varen met 1 matroosje aan boord.
    Laat ons aub niet zo lachen, laat de overheid eers hun eigen rotzooi eens op orde brengen voor ze heel de schipperij afzeiken,het is toch te zot als je met 2 schippers en een stuurman en matroos niet dag en nacht mag varen maar als je er een licht matroosje bijzet die niets kan mag het in 1x wel mr Nieuwehuizen het wordt tijd dat u zich eens na laat kijken wat zo.n lichtmatroos die kan niks he ix zeer gevaarlijk maaaaaar je mag met hem wel een nacht door…….
    Afijn zo kunnen we noch wel even doorgaan maar heeft geen nut denk ik want nu moet de schipperij naar de haaien..

    Geplaatst door: Jj Den Breejen op
  • Ik citeer : Schippers zijn ook verplicht voldoende rusttijd te nemen. ‘Doet een schipper dat niet en vaart hij te lang door of tijdens bloktijden, dan maakt hij directe winst. Dat is een economisch delict en bovendien onveilig

    Dit is toch de wereld op zijn kop.
    Dankzij wanbeheer van 1 van de meest incompetente organisaties die ons land rijk is lopen we uren , jaarlijks dagen aan omzet mis, wegens slecht of niet functionerende kunstwerken. Dit noem ik ook een economisch delict op naam van de 3 letterige organisatie die ik bedoel.
    Als voorbeeld sluis heel en de st servaasbrug , die worden tot nader order van 9 tot 17 bediend vanwege verouderde camerasystemen ?? Tegelijk investeerd rws in slimme ledverlichting op de maascorridor.
    Het is echt ongeloofelijk wat hier gepresteerd word .

    Geplaatst door: auroraspits op
  • Robin, een beetje subjectieve redenatie als paar keer de problemen bij de uitzendbureaus lijkt te leggen.
    “De rest van de bemanning is aan boord gekomen via uitzendbureaus en heeft soms geen idee wat ze aan het doen zijn.’”
    Erge simpele gevolgtrekking alsof bemanning van uitzendbureaus (soms) geen idee hebben wat ze doen.

    En “In de binnenvaart is al jaren sprake van een personeelstekort. Om die reden wordt vaker buitenlands personeel ingevlogen door uitzendbureaus”. Je denkt toch niet dat de binnenvaart voldoende heeft aan alleen Nederlands binnenvaart personeel. Wat moeten we dan? Zonder deze uitzendbureau’s ligt een grote delen van de binnenvaart en als gevolg ook dus andere sectoren die bevoorraad worden gewoon stil!

    Leendert van Halst – directie Aflos & Crew Management bv

    Geplaatst door: Leendert van Halst op
  • Ik lees “We controleerden een week lang op het kanaal Gent-Terneuzen. We deden 12 scheepscontroles en 12 keer was het foute boel”.
    Dat is niet verwonderlijk maar eerder vanzelfsprekend want aldaar is de sluis capaciteit al lange tijd onvoldoende en om daar een oplossing voor te vinden heeft RWS een sluisplanningssysteem opgetuigd. Daardoor kan niemand meer schutten op de tijd die hij/zij wil, maar krijgen we een tijd doorgegeven waarop we kunnen schutten. Om het tijdstip te kunnen halen of om de verlette tijd van het tijdslot in te halen is het vanzelfsprekend dat een schipper doorvaart zodat hij op de afgesproken tijd laad/losgereed kan liggen.
    Diegene die wel willen blijven liggen hebben geen garantie dat er geen buurman tussenuit moet die de sluis in moet, mocht men een plekje vinden. (Overigens wel hulde voor de havenmeester in Terneuzen die daar echt hun best doen)
    De pakkans voor de politie aldaar is dan ook 100%.
    Te weten dat daar meer controles gaan komen in combinatie met het gedoe bij de sluis van Terneuzen zal waarschijnlijk niet echt een positief effect hebben op het vinden van schepen die daar nog heen willen en uiteindelijk een prijsopdrijvend effect op de vrachtprijzen hebben.
    En het dreigen met gevangenisstraffen aan hard werkende ondernemers maakt onze beroepsgroep ook niet echt populair, zo gaan we zeker geen Nederlanders voor onze branche geïnteresseerd maken.
    Na de boeren, de bakkers en de slagers is het dan nu de scheepvaart die nog kapot moet heer Nieuwenhuize?

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • Het is enorm frustrerend hoe de overheid (ministerie en RWS) weg komt met achterstallig onderhoud, personeelsgebrek en onbekwaam handelen. De schippers die na soms wel een etmaal wachten eindelijk eindelijk door een sluis kunnen en dan bekeurd worden omdat het buiten hun bloktijd was. Sluis Weurt die van 23 tot 7 uur gesloten is omdat er geen smeermannetje bij het rondsel te krijgen is. De schipper moet als hij het misschien niet in zijn bloktijd haalt om 21 uur in Heumen vastmaken en om 7 uur in de rij bij Weurt aansluiten ipv ’s avonds nog even buiten Weurt schutten!
    Dat de nautische infra structuur er zo slecht bij staat is onbekwaam beheer en geen plaatselijke (lokale) bekendheid met de objecten. Als ik namens de scheepvaart uitspreek dat de scheepvaart enorme schade lijd door dit wanbeleid dan verwijst men naar de nadeelcompensatie regeling. Als het een schipper ook lukt om ook maar 1 euro gecompenseerd te krijgen, het compenseert op geen enkele manier het verlies aan lading of de omgekeerde model-shift en de imagoschade die het tot gevolg heeft.

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • P versluis, inderdaad, laat de overheid ook eens zelf in de spiegel kijken en ook een van de gevolgen van het slechte onderhoud kan zijn dat er te lang gevaren moet worden. Als je 5 uur bij Grave of de krammer of weurt hebt liggen wachten en ze komen daarna eens even aan boord kijken of jij als schipper het wel netjes volgens de regels doet dan kom je ook genoeg “misstanden” tegen.

    Natuurlijk is er ook sprake van gebrek(kig) personeel, maar in veel gevallen is dat omdat er gewoonweg nauwelijks goed personeel te vinden is. Niet alles is altijd gelijk de schuld van de sector. Dat de overheid nu gelijk zijn kunstwerken beperkt en dingen afschaaft als er minder mensen zijn. Lekker makkelijk werken als je daar zakelijk niet van achteruit gaat. Daar kan de binnenvaart niet aan beginnen om het hele bedrijf stil te laten vallen bij tijdelijk minder personeel.
    Als we naar de overheidsinstanties kijken en zien wat er gebeurt als we het volgens hun methode doen, dan lijkt het me niet dat we als binnenvaart die kant op willen, dan is de sector binnen de kortste keren door en door verrot!

    Geplaatst door: laurina op
  • Het artikel wekt de indruk dat hier sprake is van een nieuw fenomeen, maar het tegenovergestelde is waar. Al in de vorige eeuw, toen er nog geen sprake van een personeelstekort was, voeren schepen veelvuldig onderbemand. Het gevolg was bijvoorbeeld dat door oververmoeidheid van de enige schipper aan boord er beneden de Ruhr regelmatig een schip tussen de kribben tot stilstand kwam. Roeruitval heette dat……
    Ook het rondvaren met ondergekwalificeerd personeel is al decennia aan de gang. Bijna 30 jaar geleden voer ik al met zogenaamde ‘koffiepatenten’ en matrozen die amper konden communiceren, dag en nacht de Rijn op en af. Wanneer de landelijke politie dit nu pas ontdekt, is men jarenlang niet echt alert geweest.
    De situatie wordt nog schrijnender, wanneer men bedenkt dat de landelijke politiedienst en de wetgeving in dezen de grote katalysatoren zijn; door uitholling van de politiediensten is de kans op een controle kleiner dan het winnen van een prijs in de Staatsloterij en wanneer men dan alsnog verbaliseerd wordt, is de sanctie veelal een lachertje.
    Met betrekking tot de analyse van de ernstige incidenten zou de heer Nieuwenhuize zich misschien eens moeten afvragen, of de huidige vaartijdenwet nog wel van deze tijd is en of het normaal is dat een schipper, welk door zeer grove nalatigheid een ernstig incident heeft veroorzaakt, de volgende dag met een ander vaartuig weer op pad kan? Wordt het geen tijd voor nieuwe wetgeving en een Tuchtraad voor de Binnenvaart, en inherent hieraan het intrekken van vaarbevoegdheden?
    Helaas kunnen alleen aangepaste wetgeving en krachtige handhaving een verandering in de huidige situatie teweegbrengen. De landelijke politiedienst heeft nog wat te doen.

    Geplaatst door: ton quist op
  • Binnenvaart schrikt van misstanden bij Rijkswaterstaat: ‘Gigantisch aantal gebreken bij de sluizen en andere kunstwerken van Rijkswaterstaat’. Steigers waar we niet vanaf kunnen omdat de loopbruggen worden weggehaald en pas over jaren terug geplaats worden. Personeel wat niet op het werk verschijnt waardoor sluizen niet meer kunnen schutten, onderhoud wordt niet nauwelijks, of aar half gedaan waardoor sluizen en bruggen niet meer of slechts beperkt werken. De binnenvaart waarschuwt Rijkswaterstaat dat er nog veel meer problemen aankomen als niet snel de achterstanden in het onderhoud worden ingelopen. Elke keer dat wij een gebrek constateren bij een kunstwerk zullen wij aangifte gaan doen tegen Rijkswaterstaat en die boetes zijn niet mals. In het ergste geval gaan de verantwoordelijk mensen bij Rijkswaterstaat een aantal maanden de cel in.

    Geplaatst door: P.Versluis op

Reageer

Politie waarschuwt: binnenvaart vaker in de fout, ‘onderbemande schepen en overtredingen van de vaartijden’ | Schuttevaer.nl
'Elke controle een boete'

Politie waarschuwt: binnenvaart vaker in de fout, ‘onderbemande schepen en overtredingen van de vaartijden’

Ongekwalificeerde bemanningen, onderbemande schepen en schippers die zich niet houden aan vaar- en rusttijden. De landelijke eenheid van de politie ziet dat de binnenvaart steeds vaker de fout ingaat op deze vlakken. Het is zo erg, dat de politie schippers wil waarschuwen dat er meer controles komen. ‘De consequenties zijn groot. In het ergste geval ga je een aantal maanden de cel in’, waarschuwt operationeel nautisch specialist John Nieuwenhuize.

Politie voert een controle aan boord uit. 'We intensiveren de controles weer na corona' Foto Politie Landelijke Eenheid

Tijdens de Coronacrisis was de politie terughoudend met controles op het water. ‘Dat deden we om onze collega’s en de schippers te beschermen. Als je een uur met z’n allen in de stuurhut staat, loop je grote kans elkaar te besmetten’, zegt Nieuwenhuize. Sinds dit voorjaar heeft de politie zijn controles op het water weer opgeschaald. ‘En we constateren een gigantisch aantal gebreken in de sector. Vooral als het gaat om bemanningskwalificatie en -sterkte, en vaar- en rusttijden.’

Onbekwaam personeel

Veel schippers varen bijvoorbeeld met onbekwaam buitenlands personeel. ‘Dat komen we doorlopend tegen, maar het probleem wordt pas echt goed zichtbaar bij de afhandeling van scheepsongelukken en incidenten’, zegt Nieuwenhuize. ‘Ze missen plaatselijke bekendheid, bekendheid met de vaart en er is een taalbarrière. Als het aantal bemanningsleden klopt, dan is vaak de schipper de enige met de kennis en kunde die nodig is. De rest van de bemanning is aan boord gekomen via uitzendbureaus en heeft soms geen idee wat ze aan het doen zijn.’
De nautisch specialist van de politie haalt een incident aan waarbij de voertaal zo’n groot probleem bleek, dat een passagiersschip in aanvaring kwam op de Westerschelde. ‘De passagiers lagen te slapen onder de waterlijn. Het is goed afgelopen, maar het had dramatische gevolgen kunnen hebben.’

Het incident doet denken aan de aanvaring tussen het riviercruiseschip Viking Idun met een tanker in 2019 op de Westerschelde.

Onderbemanning

Ook onderbemanning is een gigantisch probleem, merkt de politie. ‘Het levert een ondernemer natuurlijk winst op door bemanning uit te sparen. Maar dat is oneerlijke concurrentie. Daarnaast, met de toenemende ladingvolumes, waaronder grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen, wordt het ook nog eens een heikel veiligheidsprobleem.’ En dat laatste geldt niet alleen voor de bemanning, maar ook voor omwonenden.

Vaar- en rusttijden

Schippers zijn ook verplicht voldoende rusttijd te nemen. ‘Doet een schipper dat niet en vaart hij te lang door of tijdens bloktijden, dan maakt hij directe winst. Dat is een economisch delict en bovendien onveilig. Wij gebruiken het vaartijdenboek en de tachograaf als controlemiddel om schippers te kunnen controleren. Dat zijn formele controlemiddelen. Helaas is de tachograaf niet op alle schepen verplicht.

Nieuwenhuize vertelt dat er recentelijk meerdere gevallen zijn geconstateerd waarbij opzettelijk andere tijden of namen waren genoteerd in het vaartijdenboek. ‘Dat is gewoonweg valsheid in geschrifte. Wij hebben twee weken geleden nog een schipper van boord gehaald en aangehouden, die jarenlang andere namen noteerde. Dit valt onder het strafrecht en kan een geldboete, taakstraf of zelfs gevangenisstraf tot gevolg hebben. Schippers moeten zich realiseren dat ze daardoor een strafblad krijgen wat grote gevolgen kan hebben.’

Nieuwenhuize vergelijkt het met het laten zien van een vals rijbewijs. ‘Sommige automobilisten verdwijnen daardoor twee maanden achter de tralies. Er is nog weinig jurisprudentie over in de binnenvaart, maar dat kan dus wel gebeuren’, waarschuwt hij.

Als er geen sprake is van een strafbaar feit uit het strafrecht, kan er nog steeds een boeterapport worden opgemaakt ten aanzien van de verschillende overtredingen uit de binnenvaartwet en onderliggende regelgeving. Dit gebeurt in samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het opleggen van een bestuurlijke boete kan bij zowel de schipper als de werkgever. Het strafrecht is echter van toepassing op degene die opzettelijk valse gegevens invult, dus hier draait de schipper zelf voor op.
In de binnenvaart is al jaren sprake van een personeelstekort. Om die reden wordt vaker buitenlands personeel ingevlogen door uitzendbureaus. Ook worden schippers door hun rederijen geforceerd om langer door te werken en in bloktijden te varen, aldus Nieuwenhuize.

Alarmbel

Het aantal incidenten is volgens de politie zodanig gestegen, dat er alarm moet worden geslagen. ‘We controleerden een week lang op het kanaal Gent-Terneuzen. We deden 12 scheepscontroles en 12 keer was het foute boel. Toen voer 100% van de schepen daar onderbemand.’

‘We controleren de schepen door onze systemen te raadplegen en samen te werken met ILT en de verkeersposten. We maken een selectie van schepen die we willen controleren, waarbij we rekening houden met hun bedrijfsvoering. Ook maken we gebruik van technische hulpmiddelen. Natuurlijk baseren we ons ook op eerdere controles en zichtindicatie’, schetst de nautisch agent. ‘Tijdens onze dienst aan boord van de schepen luisteren we ook marifoongesprekken mee. Als we horen dat de taal onvoldoende wordt beheerst, gaan we aan boord.’

Natuurlijk zijn er ook schippers genoeg die alles keurig op orde hebben, vervolgt Nieuwenhuize. ‘Maar wij willen de schipperij waarschuwen dat we onze controles hebben geïntensiveerd en de pakkans groter wordt. De consequenties voor de ondernemer en zijn bedrijf zijn echt te groot om het risico te nemen.’

Lees ook:

Schippers: Controles door Rijkswaterstaat horen er gewoon bij

Politie zet onderhoud vloot voor 26 miljoen euro in de markt

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Nog even aansluitend op mijn opmerkingen. Meneer van Nieuwenhuize mag me altijd bellen, om in gesprek te gaan over de problemen van de binnenvaart. Als hij de problematiek van de binnenvaartondernemer een beetje begrijpt en door krijgt hoe de hazen lopen, wordt zijn toonzetting misschien ook anders. Mijn telefoonnummer is bij de redactie bekend.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Heeft de politie, incl. de heer Nieuwenhuize, boter op hun hoofd? Jarenlang is er niet gehandhaafd door de politie. Af en toe zag ik RWS voor een controle aan boord op de Hanna. Het eerste wat deze mensen dan riepen was, we hebben geen verstand van het ADN. De vaartijdenwet is een achterhaald gedrocht geworden. Alles draait aan boord om één schipper, dit heeft Ton Quist al uitgelegd is zijn publicaties. Mede door de globalisering, heeft 24/7 zijn intreden gedaan. Er wordt van de branche verwacht dat de schepen allemaal 24/7 varen. Er zijn alleen niet voldoende geclassificeerde bemanningsleden te vinden, om je schip voldoende te bemannen. Bij het verdwijnen van de rederijen is ook het opleidingsniveau flink gedaald in de binnenvaart. De branche heeft getracht het personeelsprobleem op te lossen met Oost Europeanen en Filipijnen. De branche was/is alleen vergeten, dat hier ook een opleidingstraject bij hoort. Het gros van de schippers/eigenaren zit zelf liever aan de wal, dan dat ze hun mensen goed opleiden. Zo kan ik nog wel een poosje door gaan. We zien het toch in iedere branche dat er te weinig mensen zijn. Alleen in de transport wereld worden de te korte aan mensen als zware delicten gezien. In de supermarkt gooi je gewoon een kassa dicht. Bij de overheid zeg je gewoon dat iets 3 mnd langer duurt. Bij een bank of een verzekeringsmaatschappij laat je de klanten net zolang in de wacht staan, tot dat ze de moed opgeven om te bellen. Bij ILenT en de politie handhaven ze niet op de uitrusting van tankers die ontgassen, omdat ze zelf niet begrijpen, hoe het ADN in elkaar steekt. En wat de opmerking over de kwalificatie van mensen betreft: Ik was aan boord van het schip van mijn zoon de afgelopen dagen. Dinsdagnacht j.l. de WSP aan boord in Keulen. We waren met 2 schippers aan boord een stuurman met patent en 2 matrozen. Eerst moest ik uitleggen, waarom er drie verschillende patenten aan boord waren. Schipper 1 had nog een patent van 28 jaar geleden, de stuurman met patent had een pasje en ik heb zo’n modern dingen die je zelf moet uit printen met een QR code erop. De WSPer was niet instaat te controleren, tot “waar” iedereen zijn patent geldig was. Dat heb ik hem uit moeten leggen. Toen er ook nog drie dienstboekjes door mij werden gepresenteerd, begreep hij er helemaal niets meer van. 3 patenten en 3 dienstboekjes met 5 mensen, dat kon niet. Naast zijn patent tot Neuss voert de stuurman ook nog een dienstboekje om zijn vervolg strekken te kunnen halen. Ook daar had de man, nog nooit van gehoord. De eind conclusie van de WSPer was: dit schip is over-bemand. Op mijn vraag of dit strafbaar was, is hij nu nog over aan het nadenken. Welkom in 2022 was mijn gedachten.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Dit was de oorspronkelijke titel. Waarom veranderd ?

    Politie schrikt van misstanden binnenvaart: ‘Gigantisch aantal gebreken in de sector’

    Geplaatst door: auroraspits op
  • Wat was de titel eerst dan ?

    Geplaatst door: auroraspits op
  • Waarom is de titel veranderd????? Op verzoek?????

    Mario vdf Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • Bangmakerij en polarisatie , schippers ervaren dit artikel als bedreigend.

    Geplaatst door: azolla op
  • Burger schrikt van veelvuldig overtreden wetboek van strafrecht door bewindspersonen.
    Verschillende bewindspersonen overtreden al jaren lang 1 of meerdere malen de artikelen 93/93A en 97/97A van het wetboek van strafrecht. Ook word artikel 100 van het wetboek van strafrecht de laatste tijd herhaaldelijk overtreden. Dit laatste met grote regelmaat door een partij die zich democraten noemen, die partij die geen enkel realiteitszin meer heeft, en uit is op een derde wereld oorlog. Een zekere J.P. is fractie voorzitter.
    Leuk tijd verdrijf: zoek de bewindspersoon bij de overtreding.
    Alles bij elkaar opgeteld zijn ze daar goed voor een paar honderd jaar knast.
    Bij de ministeries (belasting dienst voorop) is er sprake van ambtsmisdrijven.
    Dit is nog maar een heeeel sumiere opsomming van de misstanden bij dingen (kan het geen mensen noemen) die het volk zouden moeten vertegenwoordigen.
    Uitspraak van onze opper leugenaar: Als het mij politiek beter uitkomt, schuif ik de wet opzij. Waarom loopt dat tuig nog vrij rond???

    Dan getuigd het van verschrikkelijke hypocrisie van de politie. Hoe zat het ook al weer met het politie optreden van de afgelopen twee jaar??
    Het schieten (poging tot moord) op een wegrijden 16 jarige op een tractor.
    Het afrossen van bejaarden die protesteren voor de toekomst van hun (klein) kinderen.
    Het onnodig inzetten (buiten de demonstratie) van waterkanon. resultaat schedelbreuk. Het veelvuldig uitlokken van geweld door undercover huftertjes, gedekt door de politie. Zogenaamde ROMEO’S.
    Iemand die op de grond ligt met meerdere politie dingen (kan het geen mensen noemen) blijven afrossen en de hond zo ophitsen dat hij /zij moet bijten. Enfin, de lijst is schier oneindig. Zelfs Amnesty International verzocht om het politie geweld in NEDERLAND te onderzoeken.

    Dus de overtredingen die in de binnenvaart gepleegd worden vallen toch echt in het niet bij wat dat tuig in Den Haag uitvreet. Ga daar eens op onderzoek doen meneer, mevrouw,het,hun,zij (even politiek correcte woke onzin erbij) de politie agent.
    Wij moeten qua wetsovertredingen nog een hoop bijleren willen we ook maar in de buurt komen van de MISDADEN die Den Haag en de politie zelf uitvreet.

    Mario vdf Noldes

    Geplaatst door: daisy op
  • Maar er is een eenvoudige oplossing voor al die problemen: Alles sluizen dicht van 22:00 tot 06:00 uur.
    Iedereen rust genoeg, minder personeel nodig, geen tachograaf nodig, je radar gaat jaren langer mee, geen buurman die er ’s nachts tussenuit gaat, niet wakker liggen van zuiging enzovoort. Misschien iets minder winst, dan maar een goedkopere auto, geen jetski, geen speedboot enzovoort.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Ik lees tussen de regels door wat stiekeme dingen. Er staat o.a.:
    ‘We controleren de schepen door onze systemen te raadplegen en samen te werken met ILT en de verkeersposten. We maken een selectie van schepen die we willen controleren, waarbij we rekening houden met hun bedrijfsvoering. Ook maken we gebruik van technische hulpmiddelen.”
    Waaraan denk ik bij ‘onze systemen’ en ’technische hulpmiddelen’? Juist, de AIS, MarineTraffic, even terugkijken of dat schip ’s nachts gevaren heeft. Al werd beloofd dat dat niet zou gebeuren, je kunt toch je zeer sterke twijfels hebben of dat ook echt niet gebeurt.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Inderdaad de wereld op de kop. Wat een gekte is dit. We worden hier neergezet als criminelen!! En waarom, omdat ik mijn werk doe, me wil houden aan een afspraak die gemaakt is met het losbedrijf, ondanks tegenvallers van 3e schuttingen.
    Wat blaast die kerel hoog van de toren, wat is die goed gedrild door een overheid die maloten aan de top zet en er helemaal niets van terecht brengt. Ze denken dit vol te kunnen gaan houden maar dit gaat echt fout lopen. Normaal werkende mensen met boetes en gevangenis bedreigen is krankzinnig! Wanneer gaan jullie wakker worden.
    Wat dat personeel betreft, ja er varen gekken rond, er varen schippers die geen schipper zouden moeten zijn, veel te weinig ervaring. Maar de groep waar hier op gedoeld word is belachelijk. Iedereen weet dat er slecht aan personeel te komen is, dat er uitzendbureaus moeten zijn om buitenlands personeel aan te trekken, er is niet genoeg Hollands personeel voor al die schepen, nou en, als ze touwtje vast kunnen maken is dat prima. Waarom zouden die gediskwalificeerd zijn.
    De politie schrikt, wat een lachertje. Economisch delict omzetten naar economisch belang zou een goeie eerste stap zijn. En er misschien is over nadenken dat, als je iedere crimineel die de vaartijdenwet overtreed of liegt in het vaartijdenboek in het gevang gaat zetten er geen economie meer over blijft?
    Als laatste wil ik dhr Nieuwenhuize sterkte wensen met het mooie beroep dat hij heeft, het beschermen van de Nederlandse bevolking……

    Geplaatst door: vof-linquenda@shipmail.nl op
  • Ja laten ze eerst de vaartijdenwet maar eens normaal aanpassen,deze komt namelijk uit het jaar Noach.
    En ze hebben het over onderbemand ??? Das helemaal een lachertje ze bewegen hemel en aarde voor het autonoom varen met 1 matroosje aan boord.
    Laat ons aub niet zo lachen, laat de overheid eers hun eigen rotzooi eens op orde brengen voor ze heel de schipperij afzeiken,het is toch te zot als je met 2 schippers en een stuurman en matroos niet dag en nacht mag varen maar als je er een licht matroosje bijzet die niets kan mag het in 1x wel mr Nieuwehuizen het wordt tijd dat u zich eens na laat kijken wat zo.n lichtmatroos die kan niks he ix zeer gevaarlijk maaaaaar je mag met hem wel een nacht door…….
    Afijn zo kunnen we noch wel even doorgaan maar heeft geen nut denk ik want nu moet de schipperij naar de haaien..

    Geplaatst door: Jj Den Breejen op
  • Ik citeer : Schippers zijn ook verplicht voldoende rusttijd te nemen. ‘Doet een schipper dat niet en vaart hij te lang door of tijdens bloktijden, dan maakt hij directe winst. Dat is een economisch delict en bovendien onveilig

    Dit is toch de wereld op zijn kop.
    Dankzij wanbeheer van 1 van de meest incompetente organisaties die ons land rijk is lopen we uren , jaarlijks dagen aan omzet mis, wegens slecht of niet functionerende kunstwerken. Dit noem ik ook een economisch delict op naam van de 3 letterige organisatie die ik bedoel.
    Als voorbeeld sluis heel en de st servaasbrug , die worden tot nader order van 9 tot 17 bediend vanwege verouderde camerasystemen ?? Tegelijk investeerd rws in slimme ledverlichting op de maascorridor.
    Het is echt ongeloofelijk wat hier gepresteerd word .

    Geplaatst door: auroraspits op
  • Robin, een beetje subjectieve redenatie als paar keer de problemen bij de uitzendbureaus lijkt te leggen.
    “De rest van de bemanning is aan boord gekomen via uitzendbureaus en heeft soms geen idee wat ze aan het doen zijn.’”
    Erge simpele gevolgtrekking alsof bemanning van uitzendbureaus (soms) geen idee hebben wat ze doen.

    En “In de binnenvaart is al jaren sprake van een personeelstekort. Om die reden wordt vaker buitenlands personeel ingevlogen door uitzendbureaus”. Je denkt toch niet dat de binnenvaart voldoende heeft aan alleen Nederlands binnenvaart personeel. Wat moeten we dan? Zonder deze uitzendbureau’s ligt een grote delen van de binnenvaart en als gevolg ook dus andere sectoren die bevoorraad worden gewoon stil!

    Leendert van Halst – directie Aflos & Crew Management bv

    Geplaatst door: Leendert van Halst op
  • Ik lees “We controleerden een week lang op het kanaal Gent-Terneuzen. We deden 12 scheepscontroles en 12 keer was het foute boel”.
    Dat is niet verwonderlijk maar eerder vanzelfsprekend want aldaar is de sluis capaciteit al lange tijd onvoldoende en om daar een oplossing voor te vinden heeft RWS een sluisplanningssysteem opgetuigd. Daardoor kan niemand meer schutten op de tijd die hij/zij wil, maar krijgen we een tijd doorgegeven waarop we kunnen schutten. Om het tijdstip te kunnen halen of om de verlette tijd van het tijdslot in te halen is het vanzelfsprekend dat een schipper doorvaart zodat hij op de afgesproken tijd laad/losgereed kan liggen.
    Diegene die wel willen blijven liggen hebben geen garantie dat er geen buurman tussenuit moet die de sluis in moet, mocht men een plekje vinden. (Overigens wel hulde voor de havenmeester in Terneuzen die daar echt hun best doen)
    De pakkans voor de politie aldaar is dan ook 100%.
    Te weten dat daar meer controles gaan komen in combinatie met het gedoe bij de sluis van Terneuzen zal waarschijnlijk niet echt een positief effect hebben op het vinden van schepen die daar nog heen willen en uiteindelijk een prijsopdrijvend effect op de vrachtprijzen hebben.
    En het dreigen met gevangenisstraffen aan hard werkende ondernemers maakt onze beroepsgroep ook niet echt populair, zo gaan we zeker geen Nederlanders voor onze branche geïnteresseerd maken.
    Na de boeren, de bakkers en de slagers is het dan nu de scheepvaart die nog kapot moet heer Nieuwenhuize?

    Geplaatst door: Jan Blonk op
  • Het is enorm frustrerend hoe de overheid (ministerie en RWS) weg komt met achterstallig onderhoud, personeelsgebrek en onbekwaam handelen. De schippers die na soms wel een etmaal wachten eindelijk eindelijk door een sluis kunnen en dan bekeurd worden omdat het buiten hun bloktijd was. Sluis Weurt die van 23 tot 7 uur gesloten is omdat er geen smeermannetje bij het rondsel te krijgen is. De schipper moet als hij het misschien niet in zijn bloktijd haalt om 21 uur in Heumen vastmaken en om 7 uur in de rij bij Weurt aansluiten ipv ’s avonds nog even buiten Weurt schutten!
    Dat de nautische infra structuur er zo slecht bij staat is onbekwaam beheer en geen plaatselijke (lokale) bekendheid met de objecten. Als ik namens de scheepvaart uitspreek dat de scheepvaart enorme schade lijd door dit wanbeleid dan verwijst men naar de nadeelcompensatie regeling. Als het een schipper ook lukt om ook maar 1 euro gecompenseerd te krijgen, het compenseert op geen enkele manier het verlies aan lading of de omgekeerde model-shift en de imagoschade die het tot gevolg heeft.

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • P versluis, inderdaad, laat de overheid ook eens zelf in de spiegel kijken en ook een van de gevolgen van het slechte onderhoud kan zijn dat er te lang gevaren moet worden. Als je 5 uur bij Grave of de krammer of weurt hebt liggen wachten en ze komen daarna eens even aan boord kijken of jij als schipper het wel netjes volgens de regels doet dan kom je ook genoeg “misstanden” tegen.

    Natuurlijk is er ook sprake van gebrek(kig) personeel, maar in veel gevallen is dat omdat er gewoonweg nauwelijks goed personeel te vinden is. Niet alles is altijd gelijk de schuld van de sector. Dat de overheid nu gelijk zijn kunstwerken beperkt en dingen afschaaft als er minder mensen zijn. Lekker makkelijk werken als je daar zakelijk niet van achteruit gaat. Daar kan de binnenvaart niet aan beginnen om het hele bedrijf stil te laten vallen bij tijdelijk minder personeel.
    Als we naar de overheidsinstanties kijken en zien wat er gebeurt als we het volgens hun methode doen, dan lijkt het me niet dat we als binnenvaart die kant op willen, dan is de sector binnen de kortste keren door en door verrot!

    Geplaatst door: laurina op
  • Het artikel wekt de indruk dat hier sprake is van een nieuw fenomeen, maar het tegenovergestelde is waar. Al in de vorige eeuw, toen er nog geen sprake van een personeelstekort was, voeren schepen veelvuldig onderbemand. Het gevolg was bijvoorbeeld dat door oververmoeidheid van de enige schipper aan boord er beneden de Ruhr regelmatig een schip tussen de kribben tot stilstand kwam. Roeruitval heette dat……
    Ook het rondvaren met ondergekwalificeerd personeel is al decennia aan de gang. Bijna 30 jaar geleden voer ik al met zogenaamde ‘koffiepatenten’ en matrozen die amper konden communiceren, dag en nacht de Rijn op en af. Wanneer de landelijke politie dit nu pas ontdekt, is men jarenlang niet echt alert geweest.
    De situatie wordt nog schrijnender, wanneer men bedenkt dat de landelijke politiedienst en de wetgeving in dezen de grote katalysatoren zijn; door uitholling van de politiediensten is de kans op een controle kleiner dan het winnen van een prijs in de Staatsloterij en wanneer men dan alsnog verbaliseerd wordt, is de sanctie veelal een lachertje.
    Met betrekking tot de analyse van de ernstige incidenten zou de heer Nieuwenhuize zich misschien eens moeten afvragen, of de huidige vaartijdenwet nog wel van deze tijd is en of het normaal is dat een schipper, welk door zeer grove nalatigheid een ernstig incident heeft veroorzaakt, de volgende dag met een ander vaartuig weer op pad kan? Wordt het geen tijd voor nieuwe wetgeving en een Tuchtraad voor de Binnenvaart, en inherent hieraan het intrekken van vaarbevoegdheden?
    Helaas kunnen alleen aangepaste wetgeving en krachtige handhaving een verandering in de huidige situatie teweegbrengen. De landelijke politiedienst heeft nog wat te doen.

    Geplaatst door: ton quist op
  • Binnenvaart schrikt van misstanden bij Rijkswaterstaat: ‘Gigantisch aantal gebreken bij de sluizen en andere kunstwerken van Rijkswaterstaat’. Steigers waar we niet vanaf kunnen omdat de loopbruggen worden weggehaald en pas over jaren terug geplaats worden. Personeel wat niet op het werk verschijnt waardoor sluizen niet meer kunnen schutten, onderhoud wordt niet nauwelijks, of aar half gedaan waardoor sluizen en bruggen niet meer of slechts beperkt werken. De binnenvaart waarschuwt Rijkswaterstaat dat er nog veel meer problemen aankomen als niet snel de achterstanden in het onderhoud worden ingelopen. Elke keer dat wij een gebrek constateren bij een kunstwerk zullen wij aangifte gaan doen tegen Rijkswaterstaat en die boetes zijn niet mals. In het ergste geval gaan de verantwoordelijk mensen bij Rijkswaterstaat een aantal maanden de cel in.

    Geplaatst door: P.Versluis op

Reageer