Wrakexpert

Geldboete voor ‘Estoniafilmers’

Een rechtbank in het Zweedse Gotenburg heeft twee mannen die filmopnames lieten maken van het wrak van de cruiseferry Estonia veroordeeld tot geldboetes van respectievelijk 1750 en 2000 euro.

Artist's impression van de in 1994 gezonken cruiseferry Estonia. Illustratie Estoniaworld.com

De mannen, een journalist en een wrakexpert, hadden met een duikrobot opnames laten maken van het wrak van het in september 1994 op een reis van Tallinn naar Stockholm gezonken schip. Bij de ramp kwamen 852 mensen om het leven. Omdat veel van de lichamen niet werden geborgen is de locatie van het wrak aangemerkt als begraafplaats met de beperking dat afstand moet worden gehouden en er niet mag worden gefilmd. De journalist Henrik Evertsson verwerkte de filmopnames in een documentaire, de wrakexpert Linus Andersson was als adviseur bij dit project betrokken.

Lagere rechtbank

Eerder waren de mannen door een lagere rechtbank voor hetzelfde feit vrijgesproken. Ze hebben aangekondigd in hoger beroep te gaan.

Intussen gaan de Zweedse en de Estlandse autoriteiten, het schip was eigendom van de Zweeds-Letse rederij Estlines, nog steeds verder met onderzoek. In juni dit jaar werd nog ontdekt dat de scheur aan stuurboordzijde van het schip geen 12 maar 40 meter lang is. Die zou zijn ontstaan doordat het schip een rots op de zeebodem raakte.

Lees ook:

Gaten in romp veerboot Estonia door rotsen zeebodem

Nieuwe visie op ramp Oostzee-ferry Estonia

Geldboete voor ‘Estoniafilmers’ | Schuttevaer.nl
Wrakexpert

Geldboete voor ‘Estoniafilmers’

Een rechtbank in het Zweedse Gotenburg heeft twee mannen die filmopnames lieten maken van het wrak van de cruiseferry Estonia veroordeeld tot geldboetes van respectievelijk 1750 en 2000 euro.

Artist's impression van de in 1994 gezonken cruiseferry Estonia. Illustratie Estoniaworld.com

De mannen, een journalist en een wrakexpert, hadden met een duikrobot opnames laten maken van het wrak van het in september 1994 op een reis van Tallinn naar Stockholm gezonken schip. Bij de ramp kwamen 852 mensen om het leven. Omdat veel van de lichamen niet werden geborgen is de locatie van het wrak aangemerkt als begraafplaats met de beperking dat afstand moet worden gehouden en er niet mag worden gefilmd. De journalist Henrik Evertsson verwerkte de filmopnames in een documentaire, de wrakexpert Linus Andersson was als adviseur bij dit project betrokken.

Lagere rechtbank

Eerder waren de mannen door een lagere rechtbank voor hetzelfde feit vrijgesproken. Ze hebben aangekondigd in hoger beroep te gaan.

Intussen gaan de Zweedse en de Estlandse autoriteiten, het schip was eigendom van de Zweeds-Letse rederij Estlines, nog steeds verder met onderzoek. In juni dit jaar werd nog ontdekt dat de scheur aan stuurboordzijde van het schip geen 12 maar 40 meter lang is. Die zou zijn ontstaan doordat het schip een rots op de zeebodem raakte.

Lees ook:

Gaten in romp veerboot Estonia door rotsen zeebodem

Nieuwe visie op ramp Oostzee-ferry Estonia