Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Nieuwe visie op ramp Oostzee-ferry Estonia

Tallin

Een nieuwe duikexpeditie naar het wrak van de in 1994 op de Oostzee vergane veerboot Estonia heeft nieuwe aanwijzingen voor de oorzaak van de ramp aan het licht gebracht.

1 / 1
Artist's impression van de gekapseisde Estonia op de zeebodem voor de Zuid-Finse kust. (Beeld Youtube)

Artist's impression van de gekapseisde Estonia op de zeebodem voor de Zuid-Finse kust. (Beeld Youtube)

De duik werd gefinancierd door overlevenden en nabestaanden van slachtoffers van de scheepsramp. Uit opnamen die met een duikrobot zijn gemaakt is nu gebleken dat aan stuurboordzijde twee deuren gesloten en volledig intact zijn. Eerder werd aangenomen dat deze deuren door de waterdruk uit hun sponningen waren geslagen en dat daardoor water sneller kon binnenstromen boven het autodek. Wat het kapseizen en zinken van de ferry zou hebben bespoedigd. Eerder werd al vastgesteld dat het openen van de boegklep het zinken veroorzaakte, maar dat bij alleen het openen van de boegklep het schip langzamer zou zijn gezonken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Willem de Niet)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook