Gaten in romp veerboot Estonia door rotsen zeebodem

De gaten in de romp van de in 1994 gezonken veerboot Estonia zijn veroorzaakt door rotsen op de zeebodem. Dat is de conclusie van een team onderzoekers uit Finland, Zweden en Estland.

Het lichten van de boegklep van de Estonia in november 1994. (Foto Reuters)
Het lichten van de boegklep van de Estonia in november 1994. (Foto Reuters)

De ferry verging op de Oostzee toen het onderweg van Tallinn naar Stockholm. Daarbij kwamen 852 mensen om het leven. De conclusie van een onderzoek in 1997 was dat een defecte laadklep in de boeg en daaropvolgend het volstromen van het autodek de oorzaak van de ramp was.

In 2020 ontdekte een team duikers van Discovery Channel echter twee tot dan toe niet genoemde gaten, waaronder een vier meter lange scheur in de romp. Dat leidde tot speculaties dat het schip mogelijk was aangevaren door een onderzeeboot. Daarop besloten Finland, Zweden en Estland het wrak opnieuw te onderzoeken.

Vorige week presenteerden ze hun eerste conclusies. Bij het laatste onderzoek werd in het bijzonder de zeebodem bestudeerd. In maart 2022 wordt nog nader onderzoek gedaan naar het wrak zelf.

Lees ook:

Nieuwe visie op ramp Oostzee-ferry Estonia

Zweden wil eind aan duikverbod rond gezonken veerboot Estonia

Gaten in romp veerboot Estonia door rotsen zeebodem | Schuttevaer.nl

Gaten in romp veerboot Estonia door rotsen zeebodem

De gaten in de romp van de in 1994 gezonken veerboot Estonia zijn veroorzaakt door rotsen op de zeebodem. Dat is de conclusie van een team onderzoekers uit Finland, Zweden en Estland.

Het lichten van de boegklep van de Estonia in november 1994. (Foto Reuters)
Het lichten van de boegklep van de Estonia in november 1994. (Foto Reuters)

De ferry verging op de Oostzee toen het onderweg van Tallinn naar Stockholm. Daarbij kwamen 852 mensen om het leven. De conclusie van een onderzoek in 1997 was dat een defecte laadklep in de boeg en daaropvolgend het volstromen van het autodek de oorzaak van de ramp was.

In 2020 ontdekte een team duikers van Discovery Channel echter twee tot dan toe niet genoemde gaten, waaronder een vier meter lange scheur in de romp. Dat leidde tot speculaties dat het schip mogelijk was aangevaren door een onderzeeboot. Daarop besloten Finland, Zweden en Estland het wrak opnieuw te onderzoeken.

Vorige week presenteerden ze hun eerste conclusies. Bij het laatste onderzoek werd in het bijzonder de zeebodem bestudeerd. In maart 2022 wordt nog nader onderzoek gedaan naar het wrak zelf.

Lees ook:

Nieuwe visie op ramp Oostzee-ferry Estonia

Zweden wil eind aan duikverbod rond gezonken veerboot Estonia