Opleidingsschip

Ab Initio gedoopt: nieuwe opleidingsschip STC

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) heeft vrijdag 2 september het nieuwe, futuristische opleidingsschip Ab Initio van het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam gedoopt. Het 67 meter lange schip vervangt de twee ‘prinsesjes’.

Caroline Nagtegaal doopt de Ab Initio. Foto Mees Borst

De doop van het schip is net op tijd voor het nieuwe schooljaar. Met de Ab Initio kunnen leerlingen van het Scheepvaart- en Transportcollege (STC) leren varen, erop overnachten en ook experimenten uitvoeren. ‘In een fieldlab aan boord gaan we ook bezig met de toekomst. Onderzoek doen aan het schip en naar nieuwe mogelijkheden, zoals autonoom varen’, vertelde lid van het college van bestuur van STC, Jan Kweekel eerder aan Schuttevaer.

De Ab Initio gaat ook varen met basisschoolklassen, met als doel ze te interesseren in de binnenvaart.

Het schip ligt klaar voor het STC-gebouw. (Foto STC)

Concordia Damen

Het plan voor de Ab Initio stamt uit 2018. Studenten werd gevraagd mee te denken over het ontwerp en een naam te bedenken. Het werd Ab Initio, latijn voor ‘vanaf het begin’. In mei 2019 begon de aanbesteding en in maart 2020 werd de bouwopdracht gegund aan Concordia Damen. De scheepsbouwer deed naar eigen zeggen extra zijn best om de opdracht binnen te halen. ‘Wij leven  van de binnenvaart’, legde CEO Chris Kornet uit. ‘En het grootste probleem in de binnenvaart is nieuw en goed personeel. Het personeel van straks kan het alleen goed leren op moderne schepen.’

Euromast

Kornet vergelijkt het schip tijdens de doopceremonie met de Euromast. ‘Het is echt een icoon van de stad. Dit schip is anders, dit schip is bijzonder. Mensen willen dit schip gezien hebben.’

Terug naar de bouw. De plannen werden verder uitgewerkt en sponsors binnengehaald. In samenwerking met Gebroeders De Jonge Shipbuilding Services is het casco in Servië gebouwd. Via de Donau, Rijn, Waal en Merwede is het naar de werf van Concordia Damen in Werkendam geduwd, alwaar het is afgebouwd in samenwerking met CCM3.

Maar aan één van de wensen van het STC kon niet worden voldaan. Voor een voortstuwingsinstallatie met brandstofcellen op waterstof was geen geld. Tot december 2021. Subsidies kwamen van Concordia Damen, die gebruikmaakte van de Subsidie Duurzame Scheepsbouw. En de gemeente Rotterdam deed een flinke duit in het zakje. Verder hebben ook Shell en Zepp.solutions bijgedragen.

Het dek van het schip ligt vol met zonnepanelen, 200 vierkante meter en aan boord is ruimte voor 37 leerlingen. Die leerlingen kunnen vanaf maandag 5 september aan boord stappen van het moderne opleidingsschip. Ze slapen in een van de hutten, die allemaal gesponsord zijn door een andere partij: onder andere gemeente Rotterdam, RVO en EST-floattech

Tweede schip

Tijdens de presentatie wordt gedroomd over een tweede schip. Het Expertise- en Innovatiecentrum binnenvaart (EICB) ziet dat wel zitten. Het Innovatiecentrum heeft een belangrijke rol gespeeld bij het verkrijgen van subsidie voor de waterstof, legt directeur Khalid Tachi tijdens de doopceremonie uit. Hij noemt dit soort schepen cruciaal. ‘De binnenvaart innoveert, anders dan andere sectoren, in het operationele. Er kunnen niet eerst tientallen auto’s met dummy’s tegen een muur aanrijden. Daarom is dit schip zo belangrijk en lobbyen wij graag voor een tweede Ab Initio.’

Lees ook:

De bouw van de Ab Initio van mei 2019 tot januari 2022

‘Ab Initio cruciaal in opleiding moderne bemanning’

Ab Initio gedoopt: nieuwe opleidingsschip STC | Schuttevaer.nl
Opleidingsschip

Ab Initio gedoopt: nieuwe opleidingsschip STC

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD) heeft vrijdag 2 september het nieuwe, futuristische opleidingsschip Ab Initio van het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam gedoopt. Het 67 meter lange schip vervangt de twee ‘prinsesjes’.

Caroline Nagtegaal doopt de Ab Initio. Foto Mees Borst

De doop van het schip is net op tijd voor het nieuwe schooljaar. Met de Ab Initio kunnen leerlingen van het Scheepvaart- en Transportcollege (STC) leren varen, erop overnachten en ook experimenten uitvoeren. ‘In een fieldlab aan boord gaan we ook bezig met de toekomst. Onderzoek doen aan het schip en naar nieuwe mogelijkheden, zoals autonoom varen’, vertelde lid van het college van bestuur van STC, Jan Kweekel eerder aan Schuttevaer.

De Ab Initio gaat ook varen met basisschoolklassen, met als doel ze te interesseren in de binnenvaart.

Het schip ligt klaar voor het STC-gebouw. (Foto STC)

Concordia Damen

Het plan voor de Ab Initio stamt uit 2018. Studenten werd gevraagd mee te denken over het ontwerp en een naam te bedenken. Het werd Ab Initio, latijn voor ‘vanaf het begin’. In mei 2019 begon de aanbesteding en in maart 2020 werd de bouwopdracht gegund aan Concordia Damen. De scheepsbouwer deed naar eigen zeggen extra zijn best om de opdracht binnen te halen. ‘Wij leven  van de binnenvaart’, legde CEO Chris Kornet uit. ‘En het grootste probleem in de binnenvaart is nieuw en goed personeel. Het personeel van straks kan het alleen goed leren op moderne schepen.’

Euromast

Kornet vergelijkt het schip tijdens de doopceremonie met de Euromast. ‘Het is echt een icoon van de stad. Dit schip is anders, dit schip is bijzonder. Mensen willen dit schip gezien hebben.’

Terug naar de bouw. De plannen werden verder uitgewerkt en sponsors binnengehaald. In samenwerking met Gebroeders De Jonge Shipbuilding Services is het casco in Servië gebouwd. Via de Donau, Rijn, Waal en Merwede is het naar de werf van Concordia Damen in Werkendam geduwd, alwaar het is afgebouwd in samenwerking met CCM3.

Maar aan één van de wensen van het STC kon niet worden voldaan. Voor een voortstuwingsinstallatie met brandstofcellen op waterstof was geen geld. Tot december 2021. Subsidies kwamen van Concordia Damen, die gebruikmaakte van de Subsidie Duurzame Scheepsbouw. En de gemeente Rotterdam deed een flinke duit in het zakje. Verder hebben ook Shell en Zepp.solutions bijgedragen.

Het dek van het schip ligt vol met zonnepanelen, 200 vierkante meter en aan boord is ruimte voor 37 leerlingen. Die leerlingen kunnen vanaf maandag 5 september aan boord stappen van het moderne opleidingsschip. Ze slapen in een van de hutten, die allemaal gesponsord zijn door een andere partij: onder andere gemeente Rotterdam, RVO en EST-floattech

Tweede schip

Tijdens de presentatie wordt gedroomd over een tweede schip. Het Expertise- en Innovatiecentrum binnenvaart (EICB) ziet dat wel zitten. Het Innovatiecentrum heeft een belangrijke rol gespeeld bij het verkrijgen van subsidie voor de waterstof, legt directeur Khalid Tachi tijdens de doopceremonie uit. Hij noemt dit soort schepen cruciaal. ‘De binnenvaart innoveert, anders dan andere sectoren, in het operationele. Er kunnen niet eerst tientallen auto’s met dummy’s tegen een muur aanrijden. Daarom is dit schip zo belangrijk en lobbyen wij graag voor een tweede Ab Initio.’

Lees ook:

De bouw van de Ab Initio van mei 2019 tot januari 2022

‘Ab Initio cruciaal in opleiding moderne bemanning’