Ceremonie

Wethouder Zeegers doopt 30 augustus eerste waterstof-watertaxi Rotterdam

De Rotterdamse wethouder Chantal Zeegers van Klimaat, Bouwen en Wonen doopt dinsdag 30 augustus de eerste waterstof-taxi MSTX 22 van Watertaxi Rotterdam.

Ook Allard Castelein is aanwezig bij de doop. Illustratie Zepp.Solutions

De MSTX 22 is ontwikkeld door het consortium SWIM, dat bestaat uit Flying Fish, Enviu, Zepp.Solutions en Watertaxi Rotterdam. De eerste emissieloze watertaxi moest eigenlijk eind vorig jaar al varen, maar de Coronacrisis zorgde voor vertraging.

Flying Fish

Begin dit jaar leverde Alumax Boats in Meppel het casco af. Flying Fish installeerde vervolgens een elektrische aandrijflijn met een batterijpakket van 33 kWh. Zepp.Solutions leverde het brandstofcel-systeem op waterstof van 45 kW.

De watertaxi gaat gebruikmaken van het waterstof-tankstation in de Rotterdamse haven en kan per keer 14 kilo waterstof bunkeren, goed voor negen uur varen. De maximumsnelheid is 13 knopen. De watertaxi is 8,80 meter lang en 2,70 meter breed en biedt plaats aan 12 passagiers.

Naast de doop van het schip zal wethouder Zeegers, samen met Havenbedrijf CEO Allard Castelein de investeringen toelichten die Rotterdam al op korte termijn de grootste mondiale producent van waterstof moeten maken.

Lees ook:

Eerste emissieloze watertaxi Rotterdam gaat in mei proefvaren

Andere watertaxi speelt cruciale rol bij reddingsoperatie na aanvaring bij Erasmusbrug

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wethouder Zeegers doopt 30 augustus eerste waterstof-watertaxi Rotterdam | Schuttevaer.nl
Ceremonie

Wethouder Zeegers doopt 30 augustus eerste waterstof-watertaxi Rotterdam

De Rotterdamse wethouder Chantal Zeegers van Klimaat, Bouwen en Wonen doopt dinsdag 30 augustus de eerste waterstof-taxi MSTX 22 van Watertaxi Rotterdam.

Ook Allard Castelein is aanwezig bij de doop. Illustratie Zepp.Solutions

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer