Brandstory

Kolmer Top Coating is ongekend duurzaam

Na zes jaar onderzoek onder de zwaarste omstandigheden staat het vast. Hoe extreem de situatie ook is, elektromotoren met Kolmer Top Coating (KTC) winnen de strijd. Weer en wind, zilt zeewater, agressieve schoonmaakmiddelen of extreme vrieskou: KTC motoren zien er na vele jaren nog uit als nieuw.

BRANDSTORY

Verkoopleider Jan Bakker van Kolmer Elektromotoren. (Foto Helmut de Hoogh)
Verkoopleider Jan Bakker van Kolmer Elektromotoren. (Foto Helmut de Hoogh)

Wanneer de Kolmer Top Coating elektromotoren wél gaan roesten, weet verkoopleider Jan Bakker niet precies. ‘Dan kan wel tien jaar zijn. Dat moeten we nog zien’. In 2016 startte het in Putten gevestigde Kolmer Elektromotoren een onderzoek naar de perfecte laklaag. Een Duits laboratorium ontwikkelde de coating exclusief voor Kolmer Elektromotoren en TNO onderzocht de veiligheidsrisico’s. Het resultaat was de Kolmer Top Coating die nog steeds alle verwachtingen overtreft.

300 dagen in de haven

Op vijfentwintig testlocaties zijn de gecoate motoren geplaatst, getest en gemonitord. In zout water en in omgevingen met loog, zuur, mest en vrieskou.

‘Kijk’, zegt Bakker die elke jaar enthousiaster wordt over de nieuwe uitvinding, ‘dit zijn de motoren die driehonderd dagen in het zoute water van de Rotterdamse haven hebben gestaan. Op de foto zie je nog hoe de niet met de nieuwe coating behandelde motor er toen uitzag: helemaal groen en aangetast door algen, wier, roest en aanslag. Inmiddels ziet de groene begroeiing er bruin en roestig uit, maar je  het verschil is duidelijk: de andere motor had alleen last van makkelijk weg te vegen vliegroest van de onbehandelde as.’

Testen in de zoute Rotterdamse haven. (Beelden Kolmer)
Testen in de zoute Rotterdamse haven. (Beelden Kolmer)

Waterdun

‘Het is echt maar een dun laagje Top Coating’, legt Bakker uit. ‘Waterdun. Het hecht zich aan het onderliggende aluminium of gietijzer, laat niet los en sluit de motor helemaal af.’ Bakker wijst erop dat de goede gewoonte van schippers om hun schip netjes te houden bij de elektromotor funest kan uitpakken.

‘Het moet er allemaal mooi uitzien. En dus gaat er al gauw een extra verflaag over. Daardoor worden de koelribben dikker. Op den duur kan de motor dan niet meer afkoelen en gaat ie stuk. Met onze Kolmer Top Coating is dat niet nodig: die blijft bikkelhard en spiegelglad.’

Drie jaar garantie 

Een van de meest extreme omgevingen voor een elektromotor is een vriestunnel waar de temperatuur tot -40 graden Celsius daalt. Normaal gesproken moeten de elektromotoren daar elk jaar worden vervangen. ‘Maar’, zegt Bakker, ‘onze motoren draaien daar nu al 2,5 jaar zonder probleem. We durven nu zonder enige twijfel drie jaar garantie op deze motoren te geven.’

Het zal toch niet…

Enige schrik beving Bakker toen een klant foto’s stuurde van een nog niet al te oude elektromotor met Kolmer Top Coating die er roestig leek uit te zien. ‘Dat is toch niet mogelijk’, vroeg Bakker zich bezorgd af. Hij liet de motor ophalen en bezorgen in de werkplaats. Daar bleek dat zich een roestig stoflaagje op de gladde laklaag had genesteld, dat er met een kwastje en nat doekje in één keer af te vegen was. De klant in kwestie kreeg er een filmpje van opgestuurd. Het bleek vliegroest van een naburig onbehandeld roestig voorwerp. Na deze eenvoudige behandeling was de motor weer als nieuw.

Duurzaam

De Kolmer Top Coating is op vele manieren duurzaam. Er is veel minder lak nodig en de warmtehuishouding blijft zeer lang op hetzelfde niveau. Bovendien hoeven de motoren veel minder vaak vervangen te worden. 

Bakker: ‘Wij wijzen mensen erop dat deze duurzaamheid niet alleen beter is voor het milieu, maar ook voor jezelf. Je bespaart materiaal, tijd en geld. Het duurzaamheidsmes snijdt aan twee kanten.’

Meer informatie via https://www.kolmertopcoating.nl/

Lees ook:

Multiped maakt data overzichtelijk

Smart Delta Drechtsteden profileert zich als maritiem hart van Nederland