Swim

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #4: Waterstof-elektrische aandrijflijn

Een van de hoogtepunten op het Maritime Innovation Platform op 9 juni aanstaande in Dordrecht, is de uitreiking van de Maritime Innovation Platform Award. Via een pitch zullen de genomineerden de aanwezigen proberen te overtuigen van het belang van hun innovatie. Een vakjury heeft drie innovaties genomineerd, maar een vierde genomineerde wordt gekozen door u, het publiek. De kanshebbers worden de komende tijd aan u voorgesteld. Vandaag: Waterstof-elektrische aandrijflijn van Swim.

De aandrijflijn van Swim wordt centraal onderdeel van de eerste watertaxi op waterstof ter wereld.
De aandrijflijn van Swim wordt centraal onderdeel van de eerste watertaxi op waterstof ter wereld.

In het tweede kwartaal van 2022 komt het eerste prototype van de innovatieve waterstof-elektrische aandrijflijn van Swim in het water, als centraal onderdeel van de eerste watertaxi op waterstof ter wereld.

De aandrijflijn van Swim bestaat uit een 45 kW brandstofcel, die er samen met het batterijpakket voor zorgt dat de taxi 8 uur achter elkaar kan blijven varen op 20 kilometer per uur. Het systeem is speciaal toegespitst op het maritieme doel, inclusief de aansturings- en beveiligingssystemen. Dat zorgt er voor dat we met deze ene watertaxi niet alleen 1 miljoen liter diesel besparen, we veranderen de hele maritieme sector.

Waterstof-infrastructuur

Op dit moment is er nog geen waterstof-infrastructuur. Als de watertaxi straks in het water komt in Rotterdam, zijn de dichtstbijzijnde tankmogelijkheden in België of in Noord-Nederland. Door als een van de eerste commercieel opererende systemen te gaan varen wilt Swim de hele sector in beweging krijgen.

Op dit moment is Swim bezig de oplossing te testen en wordt er doorontwikkeld. Het systeem voor de watertaxi is ready to integrate in te bouwen in schepen tot 20 meter op het binnenwater. Binnenkort komen daar ook systemen voor schepen met een grotere vermogensvraag en een ander operationeel profiel bij. Zo werkt Swim aan het bereikbaar maken van emissieloze aandrijving voor de hele maritieme sector.

Maritime Innovation Platform

Op het Maritime Innovation Platform, dat donderdag 9 juni plaatsheeft in het Energiehuis in Dordrecht, komen honderden professionals uit de maritieme sector samen. Maritime Innovation Platform 2022 verbindt de maakindustrie met afnemers: reders, schippers, binnenvaartondernemers, verladers, bevrachters, havens en terminals. Gesproken wordt er over: autonoom varen, predictive maintenance en de nieuwe brandstoffen. Wilt u gratis naar dit event en bent u Schuttevaer-abonnee? Klik hier.

Vanaf 17 mei kan er gestemd worden via Schuttevaer.nl en de website van Maritime Innovation Platform.

Lees ook:

Eerste emissieloze watertaxi Rotterdam gaat in mei proefvaren

Flying Fish zet bij Watertaxi Rotterdam in op digitalisering en waterstof

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #4: Waterstof-elektrische aandrijflijn | Schuttevaer.nl
Swim

Maritime Innovation Platform Award kanshebber #4: Waterstof-elektrische aandrijflijn

Een van de hoogtepunten op het Maritime Innovation Platform op 9 juni aanstaande in Dordrecht, is de uitreiking van de Maritime Innovation Platform Award. Via een pitch zullen de genomineerden de aanwezigen proberen te overtuigen van het belang van hun innovatie. Een vakjury heeft drie innovaties genomineerd, maar een vierde genomineerde wordt gekozen door u, het publiek. De kanshebbers worden de komende tijd aan u voorgesteld. Vandaag: Waterstof-elektrische aandrijflijn van Swim.

De aandrijflijn van Swim wordt centraal onderdeel van de eerste watertaxi op waterstof ter wereld.
De aandrijflijn van Swim wordt centraal onderdeel van de eerste watertaxi op waterstof ter wereld.

In het tweede kwartaal van 2022 komt het eerste prototype van de innovatieve waterstof-elektrische aandrijflijn van Swim in het water, als centraal onderdeel van de eerste watertaxi op waterstof ter wereld.

De aandrijflijn van Swim bestaat uit een 45 kW brandstofcel, die er samen met het batterijpakket voor zorgt dat de taxi 8 uur achter elkaar kan blijven varen op 20 kilometer per uur. Het systeem is speciaal toegespitst op het maritieme doel, inclusief de aansturings- en beveiligingssystemen. Dat zorgt er voor dat we met deze ene watertaxi niet alleen 1 miljoen liter diesel besparen, we veranderen de hele maritieme sector.

Waterstof-infrastructuur

Op dit moment is er nog geen waterstof-infrastructuur. Als de watertaxi straks in het water komt in Rotterdam, zijn de dichtstbijzijnde tankmogelijkheden in België of in Noord-Nederland. Door als een van de eerste commercieel opererende systemen te gaan varen wilt Swim de hele sector in beweging krijgen.

Op dit moment is Swim bezig de oplossing te testen en wordt er doorontwikkeld. Het systeem voor de watertaxi is ready to integrate in te bouwen in schepen tot 20 meter op het binnenwater. Binnenkort komen daar ook systemen voor schepen met een grotere vermogensvraag en een ander operationeel profiel bij. Zo werkt Swim aan het bereikbaar maken van emissieloze aandrijving voor de hele maritieme sector.

Maritime Innovation Platform

Op het Maritime Innovation Platform, dat donderdag 9 juni plaatsheeft in het Energiehuis in Dordrecht, komen honderden professionals uit de maritieme sector samen. Maritime Innovation Platform 2022 verbindt de maakindustrie met afnemers: reders, schippers, binnenvaartondernemers, verladers, bevrachters, havens en terminals. Gesproken wordt er over: autonoom varen, predictive maintenance en de nieuwe brandstoffen. Wilt u gratis naar dit event en bent u Schuttevaer-abonnee? Klik hier.

Vanaf 17 mei kan er gestemd worden via Schuttevaer.nl en de website van Maritime Innovation Platform.

Lees ook:

Eerste emissieloze watertaxi Rotterdam gaat in mei proefvaren

Flying Fish zet bij Watertaxi Rotterdam in op digitalisering en waterstof