Rotterdam zet AIS in om emissies schepen ‘realtime’ te meten

Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en dataverwerker BigMile ontwikkelen een digitaal platform om transport-gerelateerde emissies in de haven in kaart te brengen met behulp van AIS-gegevens. Dat moet helpen om die emissies te verlagen.

De scheepvaart in de regio Rotterdam stoot volgens de eerste gegevens van BigMile nu zo'n 1,9 miljoen ton CO2 per jaar uit. (Foto Port of Rotterdam)
De scheepvaart in de regio Rotterdam stoot volgens de eerste gegevens van BigMile nu zo'n 1,9 miljoen ton CO2 per jaar uit. (Foto Port of Rotterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Excuses mensen, de eerlijkheid gebied mij om te melden dat ik een rekenfout heb gemaakt.
    Het is niet 26,5 gram per Liter diesel maar een factor 100 meer.
    1 Liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per Liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/Liter diesel.
    Bij een varend verbruik van 90 Liter Diesel per uur komt dat dan op 237.600 gram bij 12 km/h, en 11,25 Liter bij 6 km/h geeft dan 29.700 gram per uur. Toch nog een flink verschil.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • O’ja, je verbruik stellen ze vast aan de hand van het (verplichte) emissie-label.
    Op de AIS zien ze hoe hard je vaart, en via het CvO weten ze welke motoren je hebt.
    En de belastingdienst weet hoeveel je bunkert. M.a.w. ze weten bijna alles van je. Bestanden koppelen mag formeel niet, maar doen vele instanties en bedrijven toch, dus… En als het dan toch uitkomt, dan wordt de wet aangepast om het millieudoel te dienen. Conclusie, het is bijna niet tegen te houden, overal moet een chip in. Zo heb ik bewust geen smartphone, heerlijk. Wat je niet hebt, kan ook niet gehackt worden. Ik ben niet tegen techniek, maar wel tegen misbruik. M.a.w. ga gepast en bewust om met techniek. AIS stilliggend UIT buiten de betonde vaargeul, en mobiel eventueel ook.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Dat is een vast verhoudingsgetal: 1 Liter diesel geeft ongeveer 26,5 gram CO2.
    Dus kun je uitrekenen hoevel CO2 jouw schip per TonKilometer uitstoot.
    En denk er aan, bij leegvaart vervoer je alleen jezelf, je spullen en je voorraden, geen lading, en ballast varen kost dus ook geld, want je ligt dan dieper dus meer weerstand.
    En wind of stroom (getijde) mee of tegen is dan ook van invloed. Het verbruik is vooral afhankelijk van toerental en weerstand en motorrendement (optimaal koppel). Verbruik en dus ook de uitstoot neemt toe met het kwadraat van de snelheid.
    En het verbruik per uur neemt toe met de 3e macht van de snelheid.
    Voorbeeld: als je 90 Liter verbruikt bij 12 km/h, dan verbruik je 11,25 Liter bij 6 km/h.
    In CO2 wordt dat: 2,4 kg CO2 bij 12 km/h tegen 0,3 kg CO2 bij 6 km/h. Zie de adminiraliteitsformule. Zo kun je ook uitrekenen hoeveel gram CO2 je auto per km uitstoot.
    Behalve via de AIS kunnen ze je ook haarfijn volgen via je 2G, 3G, 4G of 5G smartphone(s), en alle nieuwe auto’s hebben een alarmmodule met 4G LTE simcard+ GPS o.a voor 112 als de airbag afgaat. Kijk maar naar o.a. de tv-serie Hunted (Vips). Het kenteken van je auto op het roefdek staat op camerabeelden, dus ben je vaak te traceren, ook zonder dat de AIS aanstaat.
    Ik ben niet tegen km-heffing, maar wel tegen het privacy aspect daarvan.
    Aangezien KPN 3G per 31-03-2022 uitfaseerd, kun je daarna alleen nog mobiel internetten en bellen met 2G, 4G en 5G of WiFi/BlueTooth.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Hoe steld men eingelijk vast hoeveel uitstoot een binnenvaart schip heeft.
    Zover ik weet kan het niet aan de uitlaat gemeten worden
    Een vraag aan een deskundige
    : hoeveel kilo uitstoot kun je maximaal uit 1 litet gasolie die in de binnenvaart word gebruikt halen?

    Geplaatst door: 230552807001643 op
  • dit mag idd niet. dus stel nou eens een goeie advocaat aan als binnenvaartgemeenschap om dit een halt toe te roepen ipv wat klagen in de marge.

    Geplaatst door: elzinga op
  • Convenant van 2006: uit privacy-overwegingen het uit te zenden AIS-bericht beperkt zal blijven tot de positie van het schip en identificatie.
    Zie: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=436e24f7-3906-45ba-bbd6-175e3ae3a749&title=Privacy%20en%20AIS%20in%20de%20binnenvaart.pdf vanaf pagina 17

    Geplaatst door: Stunteltje op
  • Volgens mij is de AIS indertijd in het leven geroepen als extra hulpmiddel voor de veilige vaart. En wellicht zijn we ook vergeten dat de voorwaarde voor verplichting was, dat een aantal zaken waaronder ook de privacy, afdoende gewaarborgd moesten zijn zodat niet allerlei instanties, bedrijven en personen de gegevens kunnen gebruiken voor hun eigen meer dan wel mindere dubieuze doeleinden…

    Toch leuk als een aantal tot de tanden bewapende sujetten aan je schuit staan omdat er toevallig in een container die net bij jou aan boord staat een paar poedertjes opgeslagen liggen… want dat is inmiddels al voorgevallen.

    Dan even on topic… hoe willen ze dat meten? Zodra de uitlaatgassen de uitlaat verlaten verwaaien ze met een beetje wind al dusdanig dat onmogelijk is vast te stellen hoeveel welk schip uitstoot. Dus kappen met die onzin van fit for 55… Want daar eten en vieren complete volksstammen aan ambtenaren, bobo’s en juppen brood en dure feestjes van.

    Geplaatst door: Industrie6d6 op
  • Volgens mij is de AIS indertijd in het leven geroepen als extra hulpmiddel voor de veilige vaart. En wellicht zijn we ook vergeten dat de voorwaarde voor verplichting was, dat een aantal zaken waaronder ook de privacy, afdoende gewaarborgd moesten zijn zodat niet allerlei instanties, bedrijven en personen de gegevens kunnen gebruiken voor hun eigen meer dan wel mindere dubieuze doeleinden…

    Toch leuk als een aantal tot de tanden bewapende sujetten aan je schuit staan omdat er toevallig in een container die net bij jou aan boord staat een paar poedertjes opgeslagen liggen… want dat is inmiddels al voorgevallen.

    Geplaatst door: Industrie6d6 op
  • Privacy? Schip is toch een bedrijf? Ook als men met een gezin aan boord zit. Want alles wat voor de woning en ICT gekocht wordt moet op naam van de zaak, al is het nog zo privé (bij velen althans), als het maar aftrekbaar is en we de BTW terug krijgen. Want we zijn toch een bedrijf? En als het over andere dingen gaat, zoals AIS, dan is het ineens privacy, privé, privacy van ons gezin. Van twee walletjes eten.
    En over het onderwerp op zich, ik denk dat alleen de globale uitstoot ‘berekend’ (of benaderd) wordt aan de hand van AIS gegevens, en niet zozeer aan schepen gekoppeld. Al kun je inderdaad huiverig zijn dat dat in de toekomst verandert ten nadele van de schippers/bedrijven.

    Geplaatst door: Seuter op
  • Hoe zat het ook al weer met de privacy en AIS gegevens???
    Dit is de opmaat om te gaan handhaven via AIS, en met een automatische incasso ( uiteraard vrijwillig verplicht) word de boete in real time afgeschreven van je rekening.

    ALLES WAT MEN VAN JE WEET WORD TEGEN JE GEBRUIKT!!!!!!!!!!!!

    G.M. Noldes

    Geplaatst door: daisy op

Reageer

Rotterdam zet AIS in om emissies schepen ‘realtime’ te meten | Schuttevaer.nl

Rotterdam zet AIS in om emissies schepen ‘realtime’ te meten

Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en dataverwerker BigMile ontwikkelen een digitaal platform om transport-gerelateerde emissies in de haven in kaart te brengen met behulp van AIS-gegevens. Dat moet helpen om die emissies te verlagen.

De scheepvaart in de regio Rotterdam stoot volgens de eerste gegevens van BigMile nu zo'n 1,9 miljoen ton CO2 per jaar uit. (Foto Port of Rotterdam)
De scheepvaart in de regio Rotterdam stoot volgens de eerste gegevens van BigMile nu zo'n 1,9 miljoen ton CO2 per jaar uit. (Foto Port of Rotterdam)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (10)

  • Excuses mensen, de eerlijkheid gebied mij om te melden dat ik een rekenfout heb gemaakt.
    Het is niet 26,5 gram per Liter diesel maar een factor 100 meer.
    1 Liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per Liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig. De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/Liter diesel.
    Bij een varend verbruik van 90 Liter Diesel per uur komt dat dan op 237.600 gram bij 12 km/h, en 11,25 Liter bij 6 km/h geeft dan 29.700 gram per uur. Toch nog een flink verschil.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • O’ja, je verbruik stellen ze vast aan de hand van het (verplichte) emissie-label.
    Op de AIS zien ze hoe hard je vaart, en via het CvO weten ze welke motoren je hebt.
    En de belastingdienst weet hoeveel je bunkert. M.a.w. ze weten bijna alles van je. Bestanden koppelen mag formeel niet, maar doen vele instanties en bedrijven toch, dus… En als het dan toch uitkomt, dan wordt de wet aangepast om het millieudoel te dienen. Conclusie, het is bijna niet tegen te houden, overal moet een chip in. Zo heb ik bewust geen smartphone, heerlijk. Wat je niet hebt, kan ook niet gehackt worden. Ik ben niet tegen techniek, maar wel tegen misbruik. M.a.w. ga gepast en bewust om met techniek. AIS stilliggend UIT buiten de betonde vaargeul, en mobiel eventueel ook.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Dat is een vast verhoudingsgetal: 1 Liter diesel geeft ongeveer 26,5 gram CO2.
    Dus kun je uitrekenen hoevel CO2 jouw schip per TonKilometer uitstoot.
    En denk er aan, bij leegvaart vervoer je alleen jezelf, je spullen en je voorraden, geen lading, en ballast varen kost dus ook geld, want je ligt dan dieper dus meer weerstand.
    En wind of stroom (getijde) mee of tegen is dan ook van invloed. Het verbruik is vooral afhankelijk van toerental en weerstand en motorrendement (optimaal koppel). Verbruik en dus ook de uitstoot neemt toe met het kwadraat van de snelheid.
    En het verbruik per uur neemt toe met de 3e macht van de snelheid.
    Voorbeeld: als je 90 Liter verbruikt bij 12 km/h, dan verbruik je 11,25 Liter bij 6 km/h.
    In CO2 wordt dat: 2,4 kg CO2 bij 12 km/h tegen 0,3 kg CO2 bij 6 km/h. Zie de adminiraliteitsformule. Zo kun je ook uitrekenen hoeveel gram CO2 je auto per km uitstoot.
    Behalve via de AIS kunnen ze je ook haarfijn volgen via je 2G, 3G, 4G of 5G smartphone(s), en alle nieuwe auto’s hebben een alarmmodule met 4G LTE simcard+ GPS o.a voor 112 als de airbag afgaat. Kijk maar naar o.a. de tv-serie Hunted (Vips). Het kenteken van je auto op het roefdek staat op camerabeelden, dus ben je vaak te traceren, ook zonder dat de AIS aanstaat.
    Ik ben niet tegen km-heffing, maar wel tegen het privacy aspect daarvan.
    Aangezien KPN 3G per 31-03-2022 uitfaseerd, kun je daarna alleen nog mobiel internetten en bellen met 2G, 4G en 5G of WiFi/BlueTooth.

    Geplaatst door: Henri.Derksen op
  • Hoe steld men eingelijk vast hoeveel uitstoot een binnenvaart schip heeft.
    Zover ik weet kan het niet aan de uitlaat gemeten worden
    Een vraag aan een deskundige
    : hoeveel kilo uitstoot kun je maximaal uit 1 litet gasolie die in de binnenvaart word gebruikt halen?

    Geplaatst door: 230552807001643 op
  • dit mag idd niet. dus stel nou eens een goeie advocaat aan als binnenvaartgemeenschap om dit een halt toe te roepen ipv wat klagen in de marge.

    Geplaatst door: elzinga op
  • Convenant van 2006: uit privacy-overwegingen het uit te zenden AIS-bericht beperkt zal blijven tot de positie van het schip en identificatie.
    Zie: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=436e24f7-3906-45ba-bbd6-175e3ae3a749&title=Privacy%20en%20AIS%20in%20de%20binnenvaart.pdf vanaf pagina 17

    Geplaatst door: Stunteltje op
  • Volgens mij is de AIS indertijd in het leven geroepen als extra hulpmiddel voor de veilige vaart. En wellicht zijn we ook vergeten dat de voorwaarde voor verplichting was, dat een aantal zaken waaronder ook de privacy, afdoende gewaarborgd moesten zijn zodat niet allerlei instanties, bedrijven en personen de gegevens kunnen gebruiken voor hun eigen meer dan wel mindere dubieuze doeleinden…

    Toch leuk als een aantal tot de tanden bewapende sujetten aan je schuit staan omdat er toevallig in een container die net bij jou aan boord staat een paar poedertjes opgeslagen liggen… want dat is inmiddels al voorgevallen.

    Dan even on topic… hoe willen ze dat meten? Zodra de uitlaatgassen de uitlaat verlaten verwaaien ze met een beetje wind al dusdanig dat onmogelijk is vast te stellen hoeveel welk schip uitstoot. Dus kappen met die onzin van fit for 55… Want daar eten en vieren complete volksstammen aan ambtenaren, bobo’s en juppen brood en dure feestjes van.

    Geplaatst door: Industrie6d6 op
  • Volgens mij is de AIS indertijd in het leven geroepen als extra hulpmiddel voor de veilige vaart. En wellicht zijn we ook vergeten dat de voorwaarde voor verplichting was, dat een aantal zaken waaronder ook de privacy, afdoende gewaarborgd moesten zijn zodat niet allerlei instanties, bedrijven en personen de gegevens kunnen gebruiken voor hun eigen meer dan wel mindere dubieuze doeleinden…

    Toch leuk als een aantal tot de tanden bewapende sujetten aan je schuit staan omdat er toevallig in een container die net bij jou aan boord staat een paar poedertjes opgeslagen liggen… want dat is inmiddels al voorgevallen.

    Geplaatst door: Industrie6d6 op
  • Privacy? Schip is toch een bedrijf? Ook als men met een gezin aan boord zit. Want alles wat voor de woning en ICT gekocht wordt moet op naam van de zaak, al is het nog zo privé (bij velen althans), als het maar aftrekbaar is en we de BTW terug krijgen. Want we zijn toch een bedrijf? En als het over andere dingen gaat, zoals AIS, dan is het ineens privacy, privé, privacy van ons gezin. Van twee walletjes eten.
    En over het onderwerp op zich, ik denk dat alleen de globale uitstoot ‘berekend’ (of benaderd) wordt aan de hand van AIS gegevens, en niet zozeer aan schepen gekoppeld. Al kun je inderdaad huiverig zijn dat dat in de toekomst verandert ten nadele van de schippers/bedrijven.

    Geplaatst door: Seuter op
  • Hoe zat het ook al weer met de privacy en AIS gegevens???
    Dit is de opmaat om te gaan handhaven via AIS, en met een automatische incasso ( uiteraard vrijwillig verplicht) word de boete in real time afgeschreven van je rekening.

    ALLES WAT MEN VAN JE WEET WORD TEGEN JE GEBRUIKT!!!!!!!!!!!!

    G.M. Noldes

    Geplaatst door: daisy op

Reageer