Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Eerste elektrische binnenvaartschip vaart deze zomer op ZESpack-batterijcontainers

ALPHEN a/d RIJN

Zero Emission Services (ZES) neemt nog deze zomer de eerste twee ZESpack batterijcontainers voor elektrisch aangedreven binnenvaartschepen in gebruik. Op het Alpherium in Alphen aan den Rijn legt het consortium momenteel de laatste hand aan de eerste twee ZESpacks en bijbehorend laadstation.

1 / 1
Leon Sluiman (links) en Teus van Beek bij de eerste operationele ZESpack batterijcontainer. Hij staat hier bij de laadinstallatie op het Alpherium in Alphen aan den Rijn. Daar kunnen twee batterijcontainers in 2,5 tot 3 uur volledig worden opgeladen. De laadinstallatie kan ook worden gebruikt voor het opladen van batterijen in elektrische vrachtwagens. (Foto Hans Heynen).

Leon Sluiman (links) en Teus van Beek bij de eerste operationele ZESpack batterijcontainer. Hij staat hier bij de laadinstallatie op het Alpherium in Alphen aan den Rijn. Daar kunnen twee batterijcontainers in 2,5 tot 3 uur volledig worden opgeladen. De laadinstallatie kan ook worden gebruikt voor het opladen van batterijen in elektrische vrachtwagens. (Foto Hans Heynen).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • Hans Heynen

    Beste Leo, de 45 accumodules wegen bij elkaar 15 ton, daar komt gewicht extra versterkte container, blusunit, bekabeling, etc. nog bij. Zit je dicht bij het maximale gewicht voor een 20 voeter. Denk boven 25 ton. Lloyds is voor de certificering in de arm genomen.

  • leoverburg

    Puur nieuwsgierigheid ….. wat weegt zo’n container en hoe zit het met het laden van ADN containers in combinatie met zo’n accu-container ?

  • Hans Heynen

    Beste Teunisse, het zijn 20 voets containers. Verwachting is dat de capaciteit van batterijen verdubbeld. Met twee 40 voets containers zou je dan vier keer zo ver komen. Dan kan het hele ARA gebied worden bestreken en komt Duisburg misschien in zicht. Maar voor het zware werk op de rivier zal het dan waarschijnlijk nog niet genoeg zijn. Daar zullen andere oplossingen voor moeten komen. Maar je moet wel ergens beginnen.

  • J.Teunisse

    Dus 1 rondje Alphen a.d. Rijn naar Moedijk met zo te zien 2 40 voets container..
    Rondje Rotterdam – Birsfelden bij + 500 pegel Kaub gaat hem dus niet worden.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook