Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Column BLN-Schuttevaer: Verwarrende navigatieverlichting

ZWIJNDRECHT

De binnenvaart wordt steeds meer een hightech bedrijfstak. Was je ooit een ‘voortrekker’ als je een radar bezat of een automatische piloot, tegenwoordig zijn deze ‘old-school’ navigatieondersteuners bij nagenoeg elk binnenschip onderdeel van de vaste uitrusting. We zijn inmiddels geen stap verder, maar een hele sprong. We hebben AIS, elektronische vaarkaarten, radar-overlay en een stuurpiloot die urenlang een vooraf ingevoerde track vaart. En dan heb ik het niet gehad over de ontwikkelingen rondom (semi)-autonoom varen.

1 / 1
Marleen Buitendijk.

Marleen Buitendijk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • Seuter

    Nog een paar dingen:
    Tweede toplicht op een 135-er is heel vaak aan de pet van de stuurhut bevestigd. Fout: Hij moet 22,5 graden achterlijker dan dwars schijnen. Dat kan dan nooit, want de pet zit in de weg. Hij zou dus OP de pet moeten staan.
    En dan nog de gekken die aan SB een groene lichtslang een de boeiing hebben en aan BB een rode. Loopt je zo’n schip van achteren op, dan denk je in eerste instantie dat je een schip tegenkomt, alhoewel rood en groen dan omgewisseld (lijken te) zijn.
    Het genoemde met de boordlichten voorop is minder verwarrend als er een tweede toplicht achterop is. Hoewel grote ferries op zee soms het tweede toplicht ook nog op minder dan de helft van de scheepslengte hebben staan.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook