Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Rijkswaterstaat stopt met ‘langparkeer’-locaties

DEN HAAG

De proef met langere ligtijd tot drie weken voor binnenvaartschepen op geselecteerde locaties langs de rijksvaarwegen wordt niet verlengd. Volgens demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen is er weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om lang te blijven liggen.

1 / 1
De rijksligplaatsen blijven bedoeld voor de actieve beroepsvaart, oordeelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. (Foto ANP)

De rijksligplaatsen blijven bedoeld voor de actieve beroepsvaart, oordeelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. (Foto ANP)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (7)
  • john

    Misschien is er ook iets aan de hand in de wereld. waardoor schepen ook niet massaal 3 weken gaan liggen om op vakantie te gaan.
    naar mijn laatste info waren er weinig vluchten het afgelopen jaar.
    maar beter dan JanSteenstra en mscharisma kan ik het niet samenvatten.

  • Hens van Buren

    RWS heeft enkele jaren geleden ingezet op 3 x 24 uur. Daar was ook aanleiding toe, daar op sommige plaatsen schepen en ook de nodige oude zooi wel heel erg lang op openbare ligplaatsen lagen. Dan moge het toch voor iedereen duidelijk zijn dat een proef, waar RWS zelf de regie over had, het beleid niet gaan veranderen. Vergeet ook niet, dat de binnenvaart zelf het liefst afmeert op plaatsen waar stroom is, een autosteiger en vuilnis afvoer en die mogen ook geen geld kosten. Misschien dat er nog ruimte is, om op sommige ligplaatsen toch 7 x 24 uur ligplaats te nemen. Moet de branche wel met één mond gaan spreken. Of kijk naar de variant zoals bij de krammersluis. Als je langer gebruikt maakt van de ligplaats als toegestaan, kan je betalend langer blijven liggen.

  • msprincesslive.nl

    Helemaal met Jan Steenstra eens!
    We hebben ook nog eens een crisis gehad waarbij de schepen die niet aan de reis konden komen, na drie dagen van ijzendoorn naar Tiel binnen de sluis gingen liggen en na drie dagen weer terug naar Ijzendoorn. Kijk, daar is die verruiming voor bedoeld. Maar wanneer men evalueert na een termijn van 3 maanden dan mag je dat geen onderzoek noemen maar meer een proefballon. En in Nederland wordt beleid dus gemaakt op basis van proefballonnen.

  • Bikkel

    Zou het een strategie kunnen zijn om de ligplaatsen langzaam te laten verdwijnen?Weet u nog de Maashaven Rotterdam,eerst de faciliteiten (pontons) weghalen ?Toen kwamen de wethouders, projectontwikkelaars en architecten in actie met argumenten dat er weinig scheepvaartbewegingen waren.De Maashaven kon beter gebruikt worden voor bewoning !

  • elzinga

    Bizar bericht. Las het vol had gelegen was het ook afgeblazen want dat had men geconcludeerd dat het daar niet voor bedoeld is. Wat mankeert deze overheid. BLN doet uiteraard niks. Hebben we geen probleem, oh dan maken we er eentje. En weekblad schuttevaer neemt het gewoon over, stelt geen kritsche vragen en fungeert als doorgeef luik van de overheid. Waar is de ouderwetse nuchtere eigen mening gebleven.

  • mscharisma

    Ik begrijp de logica niet??? Het kan toch ook aan de omstandigheden liggen, dat er weinig gebruik is gemaakt van langer ligplaat nemen. HUH
    Die enkeling, die misschien nu WEL langer heeft gelegen, was er misschien heel blij mee. Ik betrap RWS er op, dat ze VERGEET. Dat die gasten er voor ons zijn en niet andersom. Lijkt de regering wel. 🙁

  • JanSteenstra

    Als er dan toch nauwelijks gebruik van wordt gemaakt, wat is dan precies het probleem? Dan juist kun je toch de ligtijd verruimen, lijkt me.
    Juist nu gemeentehavens meer en intensiever worden benut (oa door toenemende cruisevaart) mag of kan je daar ook niet altijd ongestoord lang blijven liggen. Problemen met criminaliteit, vandalisme, parkeerplaats en geluidseisen enz hebben we het dan nog niet eens over.
    RWS wees daarom iets ruimhartiger, kost jullie niets en daarmee maak je het leven van heel wat bemanningen aangenamer.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook