Column BLN-Schuttevaer: Overal veilige trappen

U heeft het vast wel eerder gelezen in het weekblad, veilige trappen moeten de standaard worden. U als opvarende van de binnenvaart heeft het recht om op een veilige manier aan de wal te komen. Natuurlijk zou dat overal en altijd moeten gelden. De bedoelde veilige trappen, ofwel de pianotrappen, treft u onder meer aan op de vernieuwde steigers in het Rotterdamse Calandkanaal. Ze bieden de mogelijkheid om bij elke waterstand, ongeachte de hoogte van het schip, op een veilige manier op- en van het schip te gaan.

Waarom worden veilige trappen dan niet standaard bij een nieuwe ligplaats gebruikt? Geld lijkt hiervoor een doorslaggevend argument te zijn. Natuurlijk zijn de trappen duurder dan verticale trappen. Maar, mag geld doorslaggevend zijn als het gaat om de veiligheid van u en uw bemanning? Aan boord bent u immers ook verplicht om aan strenge veiligheidseisen te voldoen. Misschien zijn dat zelfs wel eisen waarbij u twijfelt over het effect daarvan en toch voldoet u er wel aan. Aan de wal zijn er natuurlijk ook veiligheidseisen. Denk aan de Arbowet.

Veiligheid voorop

In de huidige tijd, waarbij sprake is van tankers met een holte tot wel zeven meter, is zo’n pianotrap een must voor de veiligheid. Je wilt toch als binnenvaartondernemer dat je personeel, je vrouw en kinderen veilig van en aan boord kunnen gaan. Wij denken als brancheorganisatie dat de pianotrappen geen overbodige luxe zijn, ongeacht de kosten. Veiligheid dient voorop te staan!
Bovendien, wist u dat, wanneer een bemanningslid in loondienst van een ladder valt die niet voldoet aan de normen van de Arbowet, u als werkgever (schipper) aansprakelijk bent? De schipper kan daar zelfs strafrechtelijk voor worden vervolgd en de eigenaar van de kademuur/steiger blijft buiten schot. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Het plaatsen van pianotrappen is dus niet alleen een belangrijke zaak, voor u als schippers is het noodzaak.

Bij renovatie

Dat het gaat om een behoorlijke investering, dat begrijpen wij ook. Dat die trappen niet van vandaag op morgen overal zijn, is ook een feit. Maar daar waar sprake is van nieuwbouw en/of renovatie is dat wat ons betreft een goed moment. Dat hebben wij ook bij het Havenbedrijf Rotterdam aan de orde gesteld. Binnenkort gaan bijvoorbeeld de steigers van Pier 3 in de Waalhaven in de renovatie. Daarbij pleiten wij er dan ook zeker voor om uitsluitend nog met pianotrappen te gaan werken. Dat is niet alleen voor de opvarenden van de binnenvaart belangrijk, maar zeker ook voor het geval dat er iemand van het Havenbedrijf aan boord van het schip moet. In dat geval stelt de Arbowet dat de toegang tot een werkplek ‘zo veilig mogelijk’ moet zijn.

Ladder geen optie

Een trap is veiliger dan een ladder, dus zou je eigenlijk overal waar dat mogelijk is een trap moeten maken. Vanuit de Arbowet gelden voor een gevelladder (een permanente tegen een ‘gevel’ of kademuur geschroefde ladder) als minimumeis dat geen grotere valhoogte overbrugd mag worden dan drie meter. Is de ladder langer dan moet er een kooi omheen. Voldoende basis om te kiezen voor de veilige trap, lijkt mij.
Wij willen het niet laten bij ‘eisen’ maar zeker ook meedenken met partijen die aan de lat staan voor de financiering. Het gaat in veel gevallen immers om overheidsgeld, geld van ons allen. Dat is de reden waarom ik zou willen pleiten voor standaardisering. Als die er komt, kunnen dergelijke trappen in massa worden gemaakt en, dat hoef ik u niet te vertellen, daar worden ze goedkoper van.

Ik hoop dat deze column leidt tot een stapje verder op weg naar meer veiligheid voor u, uw gezin en de opvarenden in en bezoekers aan de binnenvaart. Wij, Koninklijke BLN-Schuttevaer als uw brancheorganisatie, gaan er in elk geval voor.
Tot slot wens ik u een behouden en veilige vaart.

Leny R. van Toorenburg-van IJzerlooij
Hoofd Nautisch-technisch en Infra, Koninklijke BLN-Schuttevaer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column BLN-Schuttevaer: Overal veilige trappen | Schuttevaer.nl

Column BLN-Schuttevaer: Overal veilige trappen

U heeft het vast wel eerder gelezen in het weekblad, veilige trappen moeten de standaard worden. U als opvarende van de binnenvaart heeft het recht om op een veilige manier aan de wal te komen. Natuurlijk zou dat overal en altijd moeten gelden. De bedoelde veilige trappen, ofwel de pianotrappen, treft u onder meer aan op de vernieuwde steigers in het Rotterdamse Calandkanaal. Ze bieden de mogelijkheid om bij elke waterstand, ongeachte de hoogte van het schip, op een veilige manier op- en van het schip te gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer