STC-KNRM ontwikkelt geavanceerde online veiligheidstrainingen

Het in maritieme veiligheidstrainingen gespecialiseerde STC-KNRM uit Rotterdam heeft een geavanceerd audiovisueel leerprogramma ontwikkeld waarmee cursisten uit de offshore- wind en scheepvaart industrie het theoretische deel van onder andere de STCW- of andere veiligheidstraining thuis of aan boord on- en offline kunnen volgen en afronden.

Twee MBO studenten van het Rotterdamse STC.  Zij krijgen praktische trainingen. (Foto Hans Heynen)
Twee MBO studenten van het Rotterdamse STC.  Zij krijgen praktische trainingen. (Foto Hans Heynen)

Het leerprogramma bevat waarborgen om te garanderen dat cursisten de leerstof daadwerkelijk tot zich nemen en is geaccepteerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Door alleen nog de praktische oefeningen op het trainingscentrum af te werken daalt de tijd dat cursisten er voor een STCW training moeten zijn van 4 naar 2,5 tot 3 dagen.

‘Corona heeft de ontwikkeling van het online leerprogramma versneld’, zegt directeur Riemert Moleman. ‘De scheepvaartsector was daar wat terughoudend in, evenals de certificerende instanties. Nu zie je dat deze manier van kennisoverdracht wordt geaccepteerd.’

Testlocatie voor het simuleren van machinekamerbranden. (Foto Hans Heynen)
Testlocatie voor het simuleren van machinekamerbranden. (Foto Hans Heynen)

Filmpjes maken het interessant

STC-KNRM startte tijdens de eerste lockdown met online theorielessen. ‘Dat deden we life, met een instructeur aan de ene kant van het scherm en de deelnemers aan de andere kant. Op Curaçao wonende cursisten vonden dat prima. Die hoefden hier niet heen te vliegen’, zegt marketing & sales manager Marja Walraven. ‘De met ILenT afgesproken waarborging was dat ze, uiterlijk drie maanden na het halen van de theorie, hier de praktijk zouden doen. Die afspraak geldt nog steeds.

Door de instructeurs wordt momenteel een geavanceerd audiovisueel leerprogramma opgebouwd, dat door ingelogde cursisten op zelfgekozen momenten online kan worden gevolgd op tablet of smartphone. Onze booking-office houdt in de gaten of een deelnemer al met de training is begonnen en waarschuwt zo nodig dat het tijd is om te beginnen.

‘De cursus begint met beelden van onze trainingsfaciliteit’, zegt Moleman. ‘Door over het scherm te swipen kan je daarbij 360 graden om je heen kijken. Vervolgens word je stap voor stap de cursus ingeleid, met instructiefilmpjes en animaties. We brengen bijvoorbeeld de vrije-val reddingboot in beeld, met alle aandachtspunten en instructie hoe je instapt etc. Het bouwen was heel veel werk. Maar deze cursus vervangt saaie PowerPoint presentaties door goed gescripte filmpjes met animaties en vragen tussendoor. Op deze manier blijft het interessant.’

De deelnemer doorloopt verschillende modules, waarbij regelmatig meerkeuze vragen in beeld komen, die men moet beantwoorden. Wanneer dat niet gebeurt wacht het programma tot het wel gebeurt. ‘Wanneer de training is afgerond krijgt je op basis van de antwoorden een beoordeling. De gehele theorie sessie rond je af met een assessment. Bij een voldoende resultaat heb je toegang tot de praktijktraining. ILenT volgt het proces nauwgezet, het gaat hier om gecertificeerde trainingen. Zonder theoretische kennis heeft het ook geen zin om met het praktijkgedeelte te beginnen.’

Reddingbootoefening in de Heysche Haven bij het STC-KNRM centrum  te Rotterdam. (Foto Hans Heynen)
Reddingbootoefening in de Heysche Haven bij het STC-KNRM centrum  te Rotterdam. (Foto Hans Heynen)

Groepsdynamiek

STC-KNRM nam ILenT van meet af aan mee bij de bouw van het leerprogramma. ‘Zij vinden het fijn om samen met ons op deze manier stappen te kunnen zetten voor de Nederlandse zeevaart’, zegt Walraven. ‘Je mist online natuurlijk wel de dynamiek en interactie van een klas, maar een rederij die 100 man stuurt spaart 2 overnachtingen per cursist uit en denk daarnaast aan de deelnemer die vaak in zijn verloftijd bij ons komt trainen, een win-win situatie voor alle partijen.’

De groepsdynamiek is er nog wel tijdens het praktijkgedeelte van de trainingen

‘Voor onze trainingen hebben we  meestal groepen deelnemers van diverse maritieme bedrijven zoals Boskalis, Van Oord, Heerema, Jumbo en andere. Die wisselen gedurende de tijd op onze locatie ervaringen uit wat voor extra interactie en leermomenten binnen de groep zorgt.’

Uitdaging

STCW veiligheidscertificaten voor zeevarenden moeten elke 5 jaar worden vernieuwd, veiligheidscertificaten voor de windindustrie elke 2 jaar en voor de olie industrie elke 4 jaar. Hoewel de trainingen voor deze drie sectoren niet precies gelijk zijn, is er wel overlap. ‘Vaak zijn rederijen in alle sectoren actief. Onze uitdaging is dan om met de klanten te zorgen dat we tijdens trainingen niet drie keer hetzelfde verhaal vertellen’, zegt Moleman. ‘Een reddingboot is een reddingboot en brand blijft brand. Maar iedere sector vindt toch dat haar verhaal moet worden verteld. Wij proberen het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Corona ondergraaft omzet

Door de Coronapandemie daalde het aanbod van cursisten met 35% tot 40%. ‘Buitenlandse zeelieden kunnen Nederland niet goed binnenkomen en buitenlandse reders vinden het riskant om bemanningen naar Nederland te sturen voor een training. Daar komt de coulanceregeling van ILT nog bij’, zegt Walraven ‘Verlopende certificaten mogen sinds de uitbraak van Corona steeds weer 3 maanden worden verlengd. Het is dus niet noodzakelijk tijdens de coronacrisis te trainen, wanneer een certificaat verloopt. We moedigen reders aan om bemanningen die thuis zitten vanwege Corona wel te trainen wanneer hun certificaat verloopt. Maar veel reders vinden die verlengingen prima. Zo hebben ze geen uitgaven voor trainingen.’

Momenteel beveelt ILT aan om verlopen certificaten voor 31 maart te vernieuwen en worden verlopen certificaten tot uiterlijk 30 juni verlengd.

Tegenover een dalende omzet staan geen besparingen bij het trainingscentrum. ‘Vanwege Corona moet in kleinere groepen worden getraind’, zegt Moleman. ’In een reddingboot zitten normaal 6 cursisten per instructeur, nu maximaal 3. Corona heeft dus serieuze consequenties voor onze branche.’

Kustwacht

STC-KNRM heeft gelukkig een flinke kring vaste klanten. Naast aandeelhouders STC en KNRM zijn dat diverse Nederlandse reders, de Kustwacht, RWS, de Waterpolitie maar ook de ME maakt gebruik van de faciliteiten op aan de Quarantaineweg. Ook de Rotterdamse roeiers zijn klant. ‘Daar hebben we onze offshore helikoptertraining voor aangepast. We oefenen hoe je uit een omgeslagen roeiersvlet komt.’

Voor veiligheidsregio’s uit het Rijnmondgebied organiseert STC-KNRM rampoefeningen. ‘Dan werken diverse instanties, zoals havenbedrijf en brandweer samen bij het bestrijden van een grote scheepsbrand en het evacueren van een bemanning’, zegt Walraven. ‘Dat voer je stap voor stap uit, met een echte helikopter, een echte brand en evacuatie, zonder koffie- of lunchpauze, want daar is dan geen tijd voor.’

Binnenvaart

Veiligheidsregels zijn in de binnenvaart over het algemeen minder strikt. ’Maar dat gaat wel veranderen’, zegt Walraven. ‘Binnen de EU wordt nagedacht over een veiligheidstraining voor nieuwkomers.’

STC-KNRM geeft wel gecertificeerde trainingen brandbestrijding voor ADN schepen. ‘Daarnaast zijn er vaak aanvragen voor trainingen van grote drogelading- tankvaart- en cruiserederijen met een eigen veiligheidspolitiek. Dan trainen we naast brandbestrijding bijvoorbeeld veilig werken in besloten (tank)ruimtes met een mangat-wacht’, zegt Moleman, die vroeger operationeel manager was bij de KNRM. ‘Met Schuttevaer en Varen doe je Samen heb ik toen veel tijd besteed aan het bevorderen van het dragen van reddingvesten in de binnenvaart. Bij de KNRM haalden we overboord gevallen bemanningsleden vaak te laat uit het water omdat ze geen drijfvermogen hadden. Een reddingvest had verdrinking dan voorkomen. Het handigst is wetgeving die het dragen van een reddingvest aan dek verplicht. Nu staat daar geen boete op.’

Het in veiligheidstrainingen gespecialiseerde STC-KNRM BV uit Rotterdam heeft twee aandeelhouders, het Rotterdamse Scheepvaart en Transportcollege (STC) en de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM). Eventuele winst wordt verdeeld over beide aandeelhouders. Daarnaast gebruikt het STC de locatie voor de praktische STCW training voor haar leerlingen en traint de KNRM er bemanningen. Omgekeerd worden getrainde vrijwilligers van de KNRM ingezet als instructeur op reddingboten en RHIBS.

Directeur Riemert Moleman. (Foto STC-KNRM)
Directeur Riemert Moleman. (Foto STC-KNRM)

Lees meer over STC:

Bij STC kan je binnen één jaar machinist worden

‘Afstandsonderwijs prima! Maar vakopleidingen STC worden geen veredelde LOI-cursus’

STC-KNRM ontwikkelt geavanceerde online veiligheidstrainingen | Schuttevaer.nl

STC-KNRM ontwikkelt geavanceerde online veiligheidstrainingen

Het in maritieme veiligheidstrainingen gespecialiseerde STC-KNRM uit Rotterdam heeft een geavanceerd audiovisueel leerprogramma ontwikkeld waarmee cursisten uit de offshore- wind en scheepvaart industrie het theoretische deel van onder andere de STCW- of andere veiligheidstraining thuis of aan boord on- en offline kunnen volgen en afronden.

Twee MBO studenten van het Rotterdamse STC.  Zij krijgen praktische trainingen. (Foto Hans Heynen)
Twee MBO studenten van het Rotterdamse STC.  Zij krijgen praktische trainingen. (Foto Hans Heynen)

Het leerprogramma bevat waarborgen om te garanderen dat cursisten de leerstof daadwerkelijk tot zich nemen en is geaccepteerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Door alleen nog de praktische oefeningen op het trainingscentrum af te werken daalt de tijd dat cursisten er voor een STCW training moeten zijn van 4 naar 2,5 tot 3 dagen.

‘Corona heeft de ontwikkeling van het online leerprogramma versneld’, zegt directeur Riemert Moleman. ‘De scheepvaartsector was daar wat terughoudend in, evenals de certificerende instanties. Nu zie je dat deze manier van kennisoverdracht wordt geaccepteerd.’

Testlocatie voor het simuleren van machinekamerbranden. (Foto Hans Heynen)
Testlocatie voor het simuleren van machinekamerbranden. (Foto Hans Heynen)

Filmpjes maken het interessant

STC-KNRM startte tijdens de eerste lockdown met online theorielessen. ‘Dat deden we life, met een instructeur aan de ene kant van het scherm en de deelnemers aan de andere kant. Op Curaçao wonende cursisten vonden dat prima. Die hoefden hier niet heen te vliegen’, zegt marketing & sales manager Marja Walraven. ‘De met ILenT afgesproken waarborging was dat ze, uiterlijk drie maanden na het halen van de theorie, hier de praktijk zouden doen. Die afspraak geldt nog steeds.

Door de instructeurs wordt momenteel een geavanceerd audiovisueel leerprogramma opgebouwd, dat door ingelogde cursisten op zelfgekozen momenten online kan worden gevolgd op tablet of smartphone. Onze booking-office houdt in de gaten of een deelnemer al met de training is begonnen en waarschuwt zo nodig dat het tijd is om te beginnen.

‘De cursus begint met beelden van onze trainingsfaciliteit’, zegt Moleman. ‘Door over het scherm te swipen kan je daarbij 360 graden om je heen kijken. Vervolgens word je stap voor stap de cursus ingeleid, met instructiefilmpjes en animaties. We brengen bijvoorbeeld de vrije-val reddingboot in beeld, met alle aandachtspunten en instructie hoe je instapt etc. Het bouwen was heel veel werk. Maar deze cursus vervangt saaie PowerPoint presentaties door goed gescripte filmpjes met animaties en vragen tussendoor. Op deze manier blijft het interessant.’

De deelnemer doorloopt verschillende modules, waarbij regelmatig meerkeuze vragen in beeld komen, die men moet beantwoorden. Wanneer dat niet gebeurt wacht het programma tot het wel gebeurt. ‘Wanneer de training is afgerond krijgt je op basis van de antwoorden een beoordeling. De gehele theorie sessie rond je af met een assessment. Bij een voldoende resultaat heb je toegang tot de praktijktraining. ILenT volgt het proces nauwgezet, het gaat hier om gecertificeerde trainingen. Zonder theoretische kennis heeft het ook geen zin om met het praktijkgedeelte te beginnen.’

Reddingbootoefening in de Heysche Haven bij het STC-KNRM centrum  te Rotterdam. (Foto Hans Heynen)
Reddingbootoefening in de Heysche Haven bij het STC-KNRM centrum  te Rotterdam. (Foto Hans Heynen)

Groepsdynamiek

STC-KNRM nam ILenT van meet af aan mee bij de bouw van het leerprogramma. ‘Zij vinden het fijn om samen met ons op deze manier stappen te kunnen zetten voor de Nederlandse zeevaart’, zegt Walraven. ‘Je mist online natuurlijk wel de dynamiek en interactie van een klas, maar een rederij die 100 man stuurt spaart 2 overnachtingen per cursist uit en denk daarnaast aan de deelnemer die vaak in zijn verloftijd bij ons komt trainen, een win-win situatie voor alle partijen.’

De groepsdynamiek is er nog wel tijdens het praktijkgedeelte van de trainingen

‘Voor onze trainingen hebben we  meestal groepen deelnemers van diverse maritieme bedrijven zoals Boskalis, Van Oord, Heerema, Jumbo en andere. Die wisselen gedurende de tijd op onze locatie ervaringen uit wat voor extra interactie en leermomenten binnen de groep zorgt.’

Uitdaging

STCW veiligheidscertificaten voor zeevarenden moeten elke 5 jaar worden vernieuwd, veiligheidscertificaten voor de windindustrie elke 2 jaar en voor de olie industrie elke 4 jaar. Hoewel de trainingen voor deze drie sectoren niet precies gelijk zijn, is er wel overlap. ‘Vaak zijn rederijen in alle sectoren actief. Onze uitdaging is dan om met de klanten te zorgen dat we tijdens trainingen niet drie keer hetzelfde verhaal vertellen’, zegt Moleman. ‘Een reddingboot is een reddingboot en brand blijft brand. Maar iedere sector vindt toch dat haar verhaal moet worden verteld. Wij proberen het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Corona ondergraaft omzet

Door de Coronapandemie daalde het aanbod van cursisten met 35% tot 40%. ‘Buitenlandse zeelieden kunnen Nederland niet goed binnenkomen en buitenlandse reders vinden het riskant om bemanningen naar Nederland te sturen voor een training. Daar komt de coulanceregeling van ILT nog bij’, zegt Walraven ‘Verlopende certificaten mogen sinds de uitbraak van Corona steeds weer 3 maanden worden verlengd. Het is dus niet noodzakelijk tijdens de coronacrisis te trainen, wanneer een certificaat verloopt. We moedigen reders aan om bemanningen die thuis zitten vanwege Corona wel te trainen wanneer hun certificaat verloopt. Maar veel reders vinden die verlengingen prima. Zo hebben ze geen uitgaven voor trainingen.’

Momenteel beveelt ILT aan om verlopen certificaten voor 31 maart te vernieuwen en worden verlopen certificaten tot uiterlijk 30 juni verlengd.

Tegenover een dalende omzet staan geen besparingen bij het trainingscentrum. ‘Vanwege Corona moet in kleinere groepen worden getraind’, zegt Moleman. ’In een reddingboot zitten normaal 6 cursisten per instructeur, nu maximaal 3. Corona heeft dus serieuze consequenties voor onze branche.’

Kustwacht

STC-KNRM heeft gelukkig een flinke kring vaste klanten. Naast aandeelhouders STC en KNRM zijn dat diverse Nederlandse reders, de Kustwacht, RWS, de Waterpolitie maar ook de ME maakt gebruik van de faciliteiten op aan de Quarantaineweg. Ook de Rotterdamse roeiers zijn klant. ‘Daar hebben we onze offshore helikoptertraining voor aangepast. We oefenen hoe je uit een omgeslagen roeiersvlet komt.’

Voor veiligheidsregio’s uit het Rijnmondgebied organiseert STC-KNRM rampoefeningen. ‘Dan werken diverse instanties, zoals havenbedrijf en brandweer samen bij het bestrijden van een grote scheepsbrand en het evacueren van een bemanning’, zegt Walraven. ‘Dat voer je stap voor stap uit, met een echte helikopter, een echte brand en evacuatie, zonder koffie- of lunchpauze, want daar is dan geen tijd voor.’

Binnenvaart

Veiligheidsregels zijn in de binnenvaart over het algemeen minder strikt. ’Maar dat gaat wel veranderen’, zegt Walraven. ‘Binnen de EU wordt nagedacht over een veiligheidstraining voor nieuwkomers.’

STC-KNRM geeft wel gecertificeerde trainingen brandbestrijding voor ADN schepen. ‘Daarnaast zijn er vaak aanvragen voor trainingen van grote drogelading- tankvaart- en cruiserederijen met een eigen veiligheidspolitiek. Dan trainen we naast brandbestrijding bijvoorbeeld veilig werken in besloten (tank)ruimtes met een mangat-wacht’, zegt Moleman, die vroeger operationeel manager was bij de KNRM. ‘Met Schuttevaer en Varen doe je Samen heb ik toen veel tijd besteed aan het bevorderen van het dragen van reddingvesten in de binnenvaart. Bij de KNRM haalden we overboord gevallen bemanningsleden vaak te laat uit het water omdat ze geen drijfvermogen hadden. Een reddingvest had verdrinking dan voorkomen. Het handigst is wetgeving die het dragen van een reddingvest aan dek verplicht. Nu staat daar geen boete op.’

Het in veiligheidstrainingen gespecialiseerde STC-KNRM BV uit Rotterdam heeft twee aandeelhouders, het Rotterdamse Scheepvaart en Transportcollege (STC) en de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM). Eventuele winst wordt verdeeld over beide aandeelhouders. Daarnaast gebruikt het STC de locatie voor de praktische STCW training voor haar leerlingen en traint de KNRM er bemanningen. Omgekeerd worden getrainde vrijwilligers van de KNRM ingezet als instructeur op reddingboten en RHIBS.

Directeur Riemert Moleman. (Foto STC-KNRM)
Directeur Riemert Moleman. (Foto STC-KNRM)

Lees meer over STC:

Bij STC kan je binnen één jaar machinist worden

‘Afstandsonderwijs prima! Maar vakopleidingen STC worden geen veredelde LOI-cursus’