De fascinatie voor de scheepvaart bestond altijd al bij Masselink. ‘Ik ben geen binnenvaartschipper, maar wel schipper. Ik vaar al sinds 1980.’
Dat deed de beeldartiest ook semi-beroepsmatig als rondvaartschipper. ‘Maar ik heb iets met de binnenvaart. Wat dat is, vraag het me niet. Ik heb bewondering voor die jongens, die met zo’n groot schip kunnen manoeuvreren. Ik vind het mooi en galant om ze zo voorbij te zien glijden.’
Een jaar of zes geleden kreeg Masselink een drone. ‘Sindsdien heb ik niets anders gedaan dan de vaarwegen filmen.’ Of dat nu gaat om de bouw van kunstwerken, zoals de sluis van Eefde, of Aziatische toeristen die rondstuntelen in Giethoorn, maakt voor de dronepiloot niet uit.
De mooiste
Soms krijgt hij ook een melding als zich ergens een schip in nood bevindt. ‘Dan vlieg ik daar als de brandweer op af.’
Maar meestal wacht Masselink rustig af totdat er een mooi schip komt langsvaren. ‘Ik pik de mooiste, meest imposante eruit. Daar probeer ik dan glijdende, soepele shots van te schieten.’ Met de AIS-informatie op zijn tablet weet hij ook precies welke schepen er langs gaan komen.
Klacht
En schippers vinden het ook erg leuk dat Masselink ze filmt vanuit de lucht. ‘Ik zie heel vaak op mijn beeldscherm dat zij de moeite nemen even naar buiten te komen of te zwaaien.’ Slechts één keer is het misgegaan en diende een schipper een klacht in. ‘De politie kwam op me af en zei dat ik met een drone over een schip had gevlogen en daarbij mensen had gefilmd. Ik zei: “Dat kan ik me niet voorstellen, want dat is verboden.” Ik keek de beelden voor hen terug, en ze konden makkelijk zien dat ik er een metertje of 15 naast had gevlogen.’