PZ-198 Aaltje Adriaantje te slecht om op te knappen

De PZ-198 Aaltje Adriaantje van W. Stevenson & Sons Ltd. uit Newlyn gaat naar de sloop. Er waren plannen om de boomkorkotter bij Luyt in Den Oever te laten opknappen, maar daar bleek ze bij inspectie in te slechte staat te verkeren.

De PZ-198 wordt bij Luyt in Den Oever onttakeld. (Foto Bram Pronk)
De PZ-198 wordt bij Luyt in Den Oever onttakeld. (Foto Bram Pronk)

De Engelse MCA had de kotter ook al afgekeurd, maar de PZ-198 kreeg een voorlopig certificaat om de oversteek van Newlyn naar Den Oever te maken.

De Aaltje Adriaantje werd in 1967 gebouwd door Vahali in Gendt als UK-244 Aaltje Adriaantje voor G. Hakvoort & Zn. op Urk. De bijna 25 meter lange boomkorkotter heeft tot 1977 voor Hakvoort gevist en is toen naar Engeland verkocht. Rederij Stevenson is vervolgens 43 jaar eigenaar geweest. In 1999 is de PZ-198 verlengd tot 28,60 meter en zes jaar geleden kwam er een nieuwe Caterpillar van 800 pk in en een nieuwe keerkoppeling. Die hoofdmotor en keerkoppeling zijn intussen uit de buik van de kotter gehaald, naast alle andere nog bruikbare onderdelen.

Ocean Fish-vloot

Stevenson, de grootste kotterrederij van het Verenigd Koninkrijk, maakt sinds vorig jaar deel uit van Ocean Fish uit Newlyn. Ocean Fish/Stevenson had tot voor kort 12 boomkorkotters in de vaart, voornamelijk van Nederlandse komaf.

Behalve de PZ-198 worden ook de PZ-191 William Sampson Stevenson en PZ-476 Lisa Jacqueline Stevenson binnenkort gesloopt. De PZ-191 uit 1970 werd in 1981 als UK-59 Deo Juvante aan Stevenson verkocht. De PZ-476 is de voormalige KG-8 Hubenadda uit 1973, die in 1984 in handen kwam van Stevenson.

Daarentegen komt de voormalige GO-9 Onderneming de vloot van Ocean Fish/Stevenson versterken. Deze 41,59 meter lange kotter uit 2002 wordt momenteel door Padmos in Stellendam gerenoveerd. Volgende maand zal ze als PZ-99 Enterprise de oversteek naar haar nieuwe thuishaven Newlyn maken.

PZ-198 Aaltje Adriaantje te slecht om op te knappen | Schuttevaer.nl

PZ-198 Aaltje Adriaantje te slecht om op te knappen

De PZ-198 Aaltje Adriaantje van W. Stevenson & Sons Ltd. uit Newlyn gaat naar de sloop. Er waren plannen om de boomkorkotter bij Luyt in Den Oever te laten opknappen, maar daar bleek ze bij inspectie in te slechte staat te verkeren.

De PZ-198 wordt bij Luyt in Den Oever onttakeld. (Foto Bram Pronk)
De PZ-198 wordt bij Luyt in Den Oever onttakeld. (Foto Bram Pronk)

De Engelse MCA had de kotter ook al afgekeurd, maar de PZ-198 kreeg een voorlopig certificaat om de oversteek van Newlyn naar Den Oever te maken.

De Aaltje Adriaantje werd in 1967 gebouwd door Vahali in Gendt als UK-244 Aaltje Adriaantje voor G. Hakvoort & Zn. op Urk. De bijna 25 meter lange boomkorkotter heeft tot 1977 voor Hakvoort gevist en is toen naar Engeland verkocht. Rederij Stevenson is vervolgens 43 jaar eigenaar geweest. In 1999 is de PZ-198 verlengd tot 28,60 meter en zes jaar geleden kwam er een nieuwe Caterpillar van 800 pk in en een nieuwe keerkoppeling. Die hoofdmotor en keerkoppeling zijn intussen uit de buik van de kotter gehaald, naast alle andere nog bruikbare onderdelen.

Ocean Fish-vloot

Stevenson, de grootste kotterrederij van het Verenigd Koninkrijk, maakt sinds vorig jaar deel uit van Ocean Fish uit Newlyn. Ocean Fish/Stevenson had tot voor kort 12 boomkorkotters in de vaart, voornamelijk van Nederlandse komaf.

Behalve de PZ-198 worden ook de PZ-191 William Sampson Stevenson en PZ-476 Lisa Jacqueline Stevenson binnenkort gesloopt. De PZ-191 uit 1970 werd in 1981 als UK-59 Deo Juvante aan Stevenson verkocht. De PZ-476 is de voormalige KG-8 Hubenadda uit 1973, die in 1984 in handen kwam van Stevenson.

Daarentegen komt de voormalige GO-9 Onderneming de vloot van Ocean Fish/Stevenson versterken. Deze 41,59 meter lange kotter uit 2002 wordt momenteel door Padmos in Stellendam gerenoveerd. Volgende maand zal ze als PZ-99 Enterprise de oversteek naar haar nieuwe thuishaven Newlyn maken.