Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Megaorder voor Concordia Damen: 40 LNG-tankers voor Shell

WERKENDAM

Concordia Damen heeft een contract getekend voor de bouw 40 milieuvriendelijke dual fuel-schepen. Deze schepen worden gecharterd door Shell en geëxploiteerd door de VT Group/Marlow.

1 / 1
Concordia Damen 40 tankers Shell

Concordia Damen 40 tankers Shell

De 110 x 11,5 meter grote schepen zullen beschikken over LNG-voortstuwing en een extreem geringe diepgang – 2800 ton op 3,25 meter diepgang – om het laadvermogen op het Nederlandse, Belgische en Duitse kanaal- en riviernetwerk te maximaliseren.

Concordia Damen zal in december van dit jaar beginnen met de bouw van de tankers. De oplevering van het eerste schip vindt plaats in november 2021. Daarna zal de werf elke maand een ander schip afleveren, zodat de bestelling in december 2024 klaar is.

Laagwater

Shell’s Freight Trading Manager Martin van Veen: ‘De binnenvaart speelt een belangrijke rol in de levering van producten van Shell in Europa. Door gebruik te maken van schepen die zelfs met laag water producten kunnen verschepen, kunnen we ons serviceniveau hoog houden. Gecombineerd met het gebruik van een minder vervuilende brandstof geeft dit ons een mooie positie op de Europese binnenwateren.’

Chris Kornet CEO Concordia Damen zei: ‘We zijn erg dankbaar dat we deze order hebben ontvangen en kijken uit naar het begin van het werk. Dit is opnieuw een bevestiging van onze inspanningen voor meer duurzaamheid in de binnenvaartsector’

Andy Dacy, Global Head of Transportation bij J.P. Morgan Asset Management, zei: ‘We zijn verheugd en vereerd om samen met Shell en Concordia Damen te werken aan dit innovatieve en duurzame binnenvaartproject.’

De VT Group is gespecialiseerd in de binnenvaart, het vervoer van mineralen, chemische producten, biobrandstoffen en smeermiddelen. De Parsifal-tankers zullen minerale oliën vervoeren tussen Antwerpen, Amsterdam, Rotterdam en het Rijnnetwerk. (Rene Quist)

Reacties (9)
  • antonvm

    Deze rapporten zijn geschreven door Transport and Environment een Europese samenwerking van veel milieu organisaties, onder andere milieudefensie. Mocht het duurzaam zijn hadden zij LNG wel omarmt. Echter Shell heeft zwaar ingezet op LNG en ziet door de verminderde vraag, de voorraden zwaar toenemen. Dus een nieuwe afzetmarkt creëren. Dat zijn deze 40 tankers, in ieder geval hebben we weer wat werkgelegenheid dat is prima maar dat heeft niets met het milieu te maken. Shell is sowieso niet zo gelukkig in zijn keuzes, zier ook de inzet op GTL. Zowel LNG als GTL zijn gewoon fossiele brandstoffen.

  • antonvm

    en lees dan ook even deze link : https://www.transportenvironment.org/newsroom/blog/lng-remains-deadend-decarbonising-maritime-transport

  • antonvm

    https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2018_10_TE_CNG_and_LNG_for_vehicles_and_ships_the_facts_EN.pdf

  • J.Teunisse

    @orchila .: klopt , dat zijn de RPG schepen. Kijk Shell is slechts als lading aanbieder
    / charteraar partner. De rest van administratieve, technische en personele verantwoording wordt zoals gebruikelijk doorgeschoven. Gebeurt in de grote maritieme wereld ook. Ach binnenvaartland kan wel een beetje opschudding gebruiken. Alleen de tekst : toen moest ik wel besmuikt lachen. Denk maar zo, de rente is laag en geld moet op. Als het bij de bank blijft liggen , moet zij het geld tegen boete rente in Frankfurt bij de ECB parkeren.

  • ignace

    @elzinga Marlow levert veel personeel in de zeevaart maar dus nu kennelijk diversifiëren naar de binnenvaart. Het personeel zal wel via de Cyprus-constructie wat goedkoper zijn dan via Nederland
    @orchilla ik dacht mij ook zoiets te herinneren, volgens mij was dat een jaar of 3, 4 geleden. Toen was iedereen er op tegen dat zoveel ladingvolume aan de markt zou worden toegevoegd.
    @Rosa of de binnenvaartsector hier belang bij hebben is voor deze bedrijven toch niet relevant. Of de uitvoerende bedrijven er belang bij hebben is die bedrijven belangrijk. Daarnaast liggen die nieuwe tankers morgen nog niet allemaal in het water.
    @tineb fossiele mineralen zullen nog hele lange tijd vervoerd worden omdat plastics en overige aardolie gebaseerde stoffen de komende 15 jaar sowieso nog niet onze samenleving zullen verdwijnen.
    Fijne zondag iedereen.

  • elzinga

    Marlow? Dus geen Nederlanders er op ?

  • tineb

    Wat gaan ze vervoeren vervuilende fossiele brandstof?
    Goed bezig shell.

  • Rosa

    Heeft de binnenvaart sector überhaupt er belang bij .
    Zoveel schepen op een krappe arbeidsmarkt en de lage lading tarieven die dan blijvend zullen worden met zoveel extra aan bod

  • orchila

    Heeft Shell dit al niet eerder geprobeerd met Veka ?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook