Megaorder voor Concordia Damen: 40 LNG-tankers voor Shell

Concordia Damen heeft een contract getekend voor de bouw 40 milieuvriendelijke dual fuel-schepen. Deze schepen worden gecharterd door Shell en geëxploiteerd door de VT Group/Marlow.

De 110 x 11,5 meter grote schepen zullen beschikken over LNG-voortstuwing en een extreem geringe diepgang – 2800 ton op 3,25 meter diepgang – om het laadvermogen op het Nederlandse, Belgische en Duitse kanaal- en riviernetwerk te maximaliseren.

Concordia Damen zal in december van dit jaar beginnen met de bouw van de tankers. De oplevering van het eerste schip vindt plaats in november 2021. Daarna zal de werf elke maand een ander schip afleveren, zodat de bestelling in december 2024 klaar is.

Laagwater

Shell’s Freight Trading Manager Martin van Veen: ‘De binnenvaart speelt een belangrijke rol in de levering van producten van Shell in Europa. Door gebruik te maken van schepen die zelfs met laag water producten kunnen verschepen, kunnen we ons serviceniveau hoog houden. Gecombineerd met het gebruik van een minder vervuilende brandstof geeft dit ons een mooie positie op de Europese binnenwateren.’

Chris Kornet CEO Concordia Damen zei: ‘We zijn erg dankbaar dat we deze order hebben ontvangen en kijken uit naar het begin van het werk. Dit is opnieuw een bevestiging van onze inspanningen voor meer duurzaamheid in de binnenvaartsector’

Andy Dacy, Global Head of Transportation bij J.P. Morgan Asset Management, zei: ‘We zijn verheugd en vereerd om samen met Shell en Concordia Damen te werken aan dit innovatieve en duurzame binnenvaartproject.’

De VT Group is gespecialiseerd in de binnenvaart, het vervoer van mineralen, chemische producten, biobrandstoffen en smeermiddelen. De Parsifal-tankers zullen minerale oliën vervoeren tussen Antwerpen, Amsterdam, Rotterdam en het Rijnnetwerk.

Megaorder voor Concordia Damen: 40 LNG-tankers voor Shell | Schuttevaer.nl

Megaorder voor Concordia Damen: 40 LNG-tankers voor Shell

Concordia Damen heeft een contract getekend voor de bouw 40 milieuvriendelijke dual fuel-schepen. Deze schepen worden gecharterd door Shell en geëxploiteerd door de VT Group/Marlow.

De 110 x 11,5 meter grote schepen zullen beschikken over LNG-voortstuwing en een extreem geringe diepgang – 2800 ton op 3,25 meter diepgang – om het laadvermogen op het Nederlandse, Belgische en Duitse kanaal- en riviernetwerk te maximaliseren.

Concordia Damen zal in december van dit jaar beginnen met de bouw van de tankers. De oplevering van het eerste schip vindt plaats in november 2021. Daarna zal de werf elke maand een ander schip afleveren, zodat de bestelling in december 2024 klaar is.

Laagwater

Shell’s Freight Trading Manager Martin van Veen: ‘De binnenvaart speelt een belangrijke rol in de levering van producten van Shell in Europa. Door gebruik te maken van schepen die zelfs met laag water producten kunnen verschepen, kunnen we ons serviceniveau hoog houden. Gecombineerd met het gebruik van een minder vervuilende brandstof geeft dit ons een mooie positie op de Europese binnenwateren.’

Chris Kornet CEO Concordia Damen zei: ‘We zijn erg dankbaar dat we deze order hebben ontvangen en kijken uit naar het begin van het werk. Dit is opnieuw een bevestiging van onze inspanningen voor meer duurzaamheid in de binnenvaartsector’

Andy Dacy, Global Head of Transportation bij J.P. Morgan Asset Management, zei: ‘We zijn verheugd en vereerd om samen met Shell en Concordia Damen te werken aan dit innovatieve en duurzame binnenvaartproject.’

De VT Group is gespecialiseerd in de binnenvaart, het vervoer van mineralen, chemische producten, biobrandstoffen en smeermiddelen. De Parsifal-tankers zullen minerale oliën vervoeren tussen Antwerpen, Amsterdam, Rotterdam en het Rijnnetwerk.