Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Consortium ontwikkelt autonoom offshore-bewakingsschip

HOOFDDORP

Een consortium bestaande uit C-Job Naval Architects, kenniscentrum LISA, SeaZip Offshore Services, Sea Machines, onderzoeksinstituut MARIN en eL-Tec elektrotechnologie heeft het concept gepresenteerd van een AGV, Autonomous Guard Vessel. Het elektrisch aangedreven schip zal worden ingezet voor het patrouilleren in windparken, rond trafo- en tussenstations en op kabelroutes. Het eerste schip komt in 2022 of 2023 in de vaart.

1 / 2
Het dek van de AGV word volgelegd met zonnepanelen die helpen de accu’s te laden. (Illustratie C-Job Naval Architects)

Het dek van de AGV word volgelegd met zonnepanelen die helpen de accu’s te laden. (Illustratie C-Job Naval Architects)

Als grote voordelen van het schip worden genoemd de lage exploitatiekosten vanwege het ontbreken van een bemanning en de lage CO2 uitstoot. Het schip kan ook veel kleiner worden gebouwd dan de huidige inspectie- en bewakingsvaartuigen omdat er geen accommodatie aan boord is. Het benodigde aandrijvend vermogen is daardoor ook aanzienlijk lager waardoor het mogelijk werd voor die aandrijving accu’s als energiebron toe te passen. Het vaartuig meet 11,7 bij 2,10 meter en past daardoor in een 40-voets container.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Willem de Niet )

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook