Anna Soraya breekt onderweg naar Nigeria

De binnenvaarttanker Anna Soraya (1085 ton, in 1957 in de vaart gebracht als Hansa 6 en tot de verkoop begin dit jaar eigendom van schipper Henk Boender uit Dordrecht) is vorige week voor de helft teruggekeerd in Nederlands vaarwater. Op sleep naar Nigeria brak het enkelwandige schip doormidden in de Golf van Biskaje.

mts Anna Soraya bij Treffers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Toen de eerste dubbelwandige in de vaart kwam hadden ze gelijk een hogere prijs moeten vragen en dat hebben ze niet gedaan. Zodoende vaart men voor enkelwandige prijs en shell en cornuiten lachen zich rot. Er is aan scheepsruimte overcapaciteit en daar profiteren ze van want iedereen wil de bank blijven betalen. Dus nemen ze alles aan, willen ze een betere prijs moet men eerst alles eens een week stil leggen en dan alleen varen voor een goede prijs. Maar de bank laat dat niet toe, de prijs van een schip hoefde niet zo hoog te zijn, maar een keuken van 30000 staat beter dan een van 3000 en een schakelaar staat niet zo goed als een touchscreen. Met dit soort dingen was hij maar 3000000 ipv 4000000 en dat staat niet goed voor de buren.

    Geplaatst door: Gijsbert van Horssen op
  • @ Ed,
    Je heb gelijk maar het gedeelte over de prijzen was voor Jack bedoeld.

    Geplaatst door: kees op
  • @Kees,
    Met alle respect, dit is wel een andere discussie dan over materiaal kennis en gebruik.
    Na de zeevaart ben ik in sleep/duwvaart gegaan en daar weet ik het een en ander van,maar prijzen in de tankvaart daar hou ik me verre van het is al moeilijk genoeg in de sleep/duwvaart.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Ik geloof ook wel dat de krachten op zee anders zijn dan op de W-Oosterschelde.
    Maar het schip heeft er 50 jaar op zitten en die metaal moeheid zal toch op een gegeven ogenblik hier ook gaan meetellen.
    Het is toch te gek voor woorden dat een enkelwandig schip dat in europa na 2018 niet meer mag laden voor BP,Esso Shell enzv in Afrikaanse landen door deze bedrijven die hun mond vol hebben van groen en veiligheid wel worden ingezet of telt daar het milieu niet mee.@ Jack nieuwe schepen dat heet vooruitgang en ze hebben die enkelwandig schepen al veel te lang in de vaart gehouden.De eerste dubbelwandige schepen zijn ook alweer meer dan 20 jaar oud en een ieder wist dat deze regel er aan ging komen.U zegt nieuwbouwers bedankt ik heb 25 jaar voor niets gewerkt wij keren dit om en zeggen enkelwanders bedankt dat jullie door overgang regeltjes en minder kosten onder de prijs kunnen zitten en wij nog jaren mee moeten doen aan deze slechte vrachten voor wij onze inversteringen kunnen terug verdienen.

    Geplaatst door: kees op
  • In zijn laatste stelling heeft Ed gelijk. Van het voorjaar ging ook al een ex VT verloren. weten jullioe nog wel.
    En ik ben benieuwd op de Opalin en Aquamarin ook heel scheeps over de plas in Nigeria arriveren.
    Die 50 jaar varen leidt tot een materiaal; slijtage/ vermoeidheid. En open zee en een rijnvaart casco zijn toch 2 verschillen die elkaar niet altijd goed doen. lengte, breedte en Holte verhouding wijken toch te veel af. Vraag maar aan de SI GL of je met 110 11 280 een zee brief krijgt.
    Maar handel is vrij, en zoals gezegd: de koper regelt het transport en IMO de regels.

    Geplaatst door: jos op
  • Ik ken enkelwandige schepen die dikker en sterker gebouwd zijn als de serienieuwbouw,die redden het geen 50 jaar.En veiligheid,wat is er gebeurt aan calamiteiten in verhouding??Dat we nu in deze markt zitten waar veel ondernemingen het water aan de lippen staat hebben we te danken aan die lui die een nieuwe lieten bouwen,die worden nou geholpen door de bank,en de enkelwandige vloot kan aan het gas.Ik had er ook beter een paar besteld,alhoewel ik wist dat het allemaal niet uit kon.25 jaar voor niks gewerkt.

    Geplaatst door: jack op
  • @kees en @Blinkie
    Dit lijkt mij toch egt heel erg overdreven de Westerschelde hoe lastig voor de binnenvaart ook is absoluut niet te vergelijken met slecht weer op zee.
    Op een schip dat wort gesleept op zee komen enorme krachten, meer nog dan bij een vrij varend schip.
    Als het voorschip snel omhoog getild wort door een golf, trekt de diep liggende sleeptros de kop met geweld naar beneden.
    De sleepboot zal bij slechtweer zo weinig mogelijk kracht zetten om zijn eigen draad te sparen en de boel op de sleep niet kapot te trekken.
    Maar een binnenschip niet berekend op deze buig momenten.
    Je kunt het zien aan de plek waar het schip gebroken is,als het schip zo slecht was als word gesuggereerd zou het na de breuk zijn gezonken.
    De boot heeft gewoon pech,als je koers richting de Portugesenoord is en je word overvallen door een zware depressie kun je met sleep nergens heen,als gewoon stom door gaan en het beste er van hopen,en vertrouwen op je zeemanschap.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • @ Blinkie,

    Ik denk inderdaad dat er mensen zijn die zeggen dat je dit niet mag schrijven.
    Maar ik vind dat je wel gelijk hebt. Je moet er niet aan denken dat dit geladen op zeeland zou zijn gebeurd.Die verladers,Bp,Shell,esso moeten niet zo schijnheilig zijn en hun verantwoording nemen ze willen groen en veilig vervoeren zie interstream verhaal met die twee nieuwe tankers. Dus einde enkel wandige tankers en zoals ze al 20 jaar roepen alles dubbelwandig en alle producten laden via gasretour zijn we gelijk van dat gezeur van ontgassen af.

    Geplaatst door: kees op
  • Het zal wel niet goed zijn als ik dit schrijf maar dit zijn schepen die gewoon OP zijn en dus de sloop in moeten of al lang omgesmolten hadden moeten zijn, stel je eens voor dat het schip op de Ooster of Westerschelde was gebroken en bijvoorbeeld geladen met benzine of gasolie dan waren de rapen nog niet gaar. Als ik een handelaar of een Shell,Esso,Bp enz enz zou zijn zou ik nog een keer kijken naar de veiligheid van het transport met dit soort (te)oude schepen u heeft namelijk ook het een en ander te verliezen buiten de kosten die een ramp met zich mee zullen brengen ook uw naam.

    M.v.g Blinkie

    Geplaatst door: Blinkie op
  • Het lijkt me juist alleen al droevig om te zien, dat er zo een eind aan je schip komt waar je een lange tijd mee hebt gevaren.

    Geplaatst door: Scheepsspotter op
  • @aha WAt er precies te lachen valt zie ik niet zo. En Henk afzeiken? ik mag toch aannemen dat Henk allang geen eigenaar was toen zijn schip naar zee ging, en dus ook niks te maken had met het zeeklaar maken,hooguit dan het hem emotioneel aanging.
    Dus van afzeiken is geen sprake, hooguit wat ondoordacht.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • mooie uitleg Landsmeer hahaha, goe bezig, eerst een ander afzeiken en dan dit. hahaha

    Geplaatst door: aha op
  • Henk Boender Ik bedoelde het niet zo kwaad,omdat je regelmatig schreef tot dat je stopte,kom je onverwacht toch weer in het nieuws of je wilde of niet.
    Ik heb een tijd in Nigeria gevaren en daar licht de halve Rijnvaart vloot tussen de mangrovebossen weg te rotten.
    Zoutwater van 32 graden maakt van ieder schip al snel een wrak en om dat er weinig reparatie mogelijk heden zijn is het goedkoper om het vaartuig tussen de mangroven te schuiven verlaten en in Europa een ander te halen.
    Als het een keer mislukt halen ze weer een ander.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Daar heeft henk boender gelijk in.Welke dubbelwander houd het zo veel jaren uit??Dankzij die dubbelwanders is heel de markt naar de gvd,slaven van de bank.

    Geplaatst door: jack op
  • hier moeten we ons dus aan de regels houden anders mogen we niet laden van mijnheer shell en in afrika mag mijnheer shell maar aan blijven kloten en uitbuiten is tenslotte verweg… kunne er wel een hoop tegen boender aantrappen ,maar hij was een van de weinigen die teminste zijn mond durfde open te doen

    Geplaatst door: henk op
  • Als laatste ondernemer van de Anna Soraya het volgende;bouwjaar 1957 einde(verkoop)aktieve deelname internationale tanvaart november 2011.
    54 jaar volledig goedgekeurd gevaren.
    Welk dubbelwandigschip gaat die loopbaan evenaren?
    Het vertransporteren van een binnenvaarttanker over zee vraagt om exstra voorzieningen en maatregelen.
    En tevens zal men zijn vaargedrag aan de plaatselijkke omstandigheden moeten aanpassen.
    Zonder in details te treden zouden hier wat vraagtekens geplaats kunnen worden.
    Gezien de reacties stel ik vast dat de beste stuurlui nog steeds aan de wal zitten.
    mvg.Henk Boender.

    Geplaatst door: h.boender op
  • Mooi opgeruimd zo die enkelwandige zooi

    Geplaatst door: wil op
  • Joh! Nigeria, ligt dat niet op een andere planeet?
    Op de planeet aarde zijn we, wij enne de Shell’s voorop bezig met schone brandstoffen en superveilige dubbelwandige tankers zodat er maar geen druppeltje olie of fijnstofje in het westerse milieu beland?

    Shell stoot zelfs de opslag bij Odjfell af… Tsja not in my backyard zullen we maar zeggen!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Ik vraag me af in welke staat zo’n schip aankomt na zo’n reis als het wel goed zou zijn gegaan natuurlijk.
    Er zijn er al meer gebroken onderweg maar als dat nu niet gebeurd is het toch heel aannemelijk dat het casco zwaar geleden heeft.

    Kan het schip dan überhaupt nog wel verantwoord worden ingezet met een volle lading?
    Ik weet ook wel dat hier andere eisen gelden dan daar maar toch…
    Hier willen we geen druppeltje in het water,zelfs het risico niet, maar dat willen we toch ergens anders ook niet? Daar is de natuur mogelijk nog kwetsbaarder dan hier en de mogelijkheden en draagkracht van bevolking ook.

    Of zijn we inmiddels werkelijk zo hypocriet of hebberig dat ons dat niets meer interesseert als het geld oplevert?

    Zomaar wat vragen rond dit soort ‘projecten’

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Zeer naïef om met een binnenvaartschip op sleeptouw door de Golf van Biskaje te gaan.
    Vraag mij af of de verzekering dit heeft goedgekeurd, dit water staat al eeuwen bekend om zijn wispelturigheid. Binnenvaartschepen zijn niet gebouwd voor op zee te varen , kunnen de torsie die op de romp niet aan, dus op termijn treedt er metaalmoeheid op en scheur. zoals hier is gebeurd
    Nu zullen de transportkosten niet opwegen tegen de sloopwaarde

    Geplaatst door: peter op
  • Daar kan onze vriend Boender ook niets aan doen hè, die heeft hem gewoon verkocht en wat ‘ze’ ermee doen is het hunne

    Geplaatst door: Frans op
  • Zo komt Henk Boenders toch weer in het nieuws.
    Een binnenvaart schip op zee blijft een lastig verhaal.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op

Reageer

Anna Soraya breekt onderweg naar Nigeria | Schuttevaer.nl

Anna Soraya breekt onderweg naar Nigeria

De binnenvaarttanker Anna Soraya (1085 ton, in 1957 in de vaart gebracht als Hansa 6 en tot de verkoop begin dit jaar eigendom van schipper Henk Boender uit Dordrecht) is vorige week voor de helft teruggekeerd in Nederlands vaarwater. Op sleep naar Nigeria brak het enkelwandige schip doormidden in de Golf van Biskaje.

mts Anna Soraya bij Treffers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Toen de eerste dubbelwandige in de vaart kwam hadden ze gelijk een hogere prijs moeten vragen en dat hebben ze niet gedaan. Zodoende vaart men voor enkelwandige prijs en shell en cornuiten lachen zich rot. Er is aan scheepsruimte overcapaciteit en daar profiteren ze van want iedereen wil de bank blijven betalen. Dus nemen ze alles aan, willen ze een betere prijs moet men eerst alles eens een week stil leggen en dan alleen varen voor een goede prijs. Maar de bank laat dat niet toe, de prijs van een schip hoefde niet zo hoog te zijn, maar een keuken van 30000 staat beter dan een van 3000 en een schakelaar staat niet zo goed als een touchscreen. Met dit soort dingen was hij maar 3000000 ipv 4000000 en dat staat niet goed voor de buren.

    Geplaatst door: Gijsbert van Horssen op
  • @ Ed,
    Je heb gelijk maar het gedeelte over de prijzen was voor Jack bedoeld.

    Geplaatst door: kees op
  • @Kees,
    Met alle respect, dit is wel een andere discussie dan over materiaal kennis en gebruik.
    Na de zeevaart ben ik in sleep/duwvaart gegaan en daar weet ik het een en ander van,maar prijzen in de tankvaart daar hou ik me verre van het is al moeilijk genoeg in de sleep/duwvaart.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Ik geloof ook wel dat de krachten op zee anders zijn dan op de W-Oosterschelde.
    Maar het schip heeft er 50 jaar op zitten en die metaal moeheid zal toch op een gegeven ogenblik hier ook gaan meetellen.
    Het is toch te gek voor woorden dat een enkelwandig schip dat in europa na 2018 niet meer mag laden voor BP,Esso Shell enzv in Afrikaanse landen door deze bedrijven die hun mond vol hebben van groen en veiligheid wel worden ingezet of telt daar het milieu niet mee.@ Jack nieuwe schepen dat heet vooruitgang en ze hebben die enkelwandig schepen al veel te lang in de vaart gehouden.De eerste dubbelwandige schepen zijn ook alweer meer dan 20 jaar oud en een ieder wist dat deze regel er aan ging komen.U zegt nieuwbouwers bedankt ik heb 25 jaar voor niets gewerkt wij keren dit om en zeggen enkelwanders bedankt dat jullie door overgang regeltjes en minder kosten onder de prijs kunnen zitten en wij nog jaren mee moeten doen aan deze slechte vrachten voor wij onze inversteringen kunnen terug verdienen.

    Geplaatst door: kees op
  • In zijn laatste stelling heeft Ed gelijk. Van het voorjaar ging ook al een ex VT verloren. weten jullioe nog wel.
    En ik ben benieuwd op de Opalin en Aquamarin ook heel scheeps over de plas in Nigeria arriveren.
    Die 50 jaar varen leidt tot een materiaal; slijtage/ vermoeidheid. En open zee en een rijnvaart casco zijn toch 2 verschillen die elkaar niet altijd goed doen. lengte, breedte en Holte verhouding wijken toch te veel af. Vraag maar aan de SI GL of je met 110 11 280 een zee brief krijgt.
    Maar handel is vrij, en zoals gezegd: de koper regelt het transport en IMO de regels.

    Geplaatst door: jos op
  • Ik ken enkelwandige schepen die dikker en sterker gebouwd zijn als de serienieuwbouw,die redden het geen 50 jaar.En veiligheid,wat is er gebeurt aan calamiteiten in verhouding??Dat we nu in deze markt zitten waar veel ondernemingen het water aan de lippen staat hebben we te danken aan die lui die een nieuwe lieten bouwen,die worden nou geholpen door de bank,en de enkelwandige vloot kan aan het gas.Ik had er ook beter een paar besteld,alhoewel ik wist dat het allemaal niet uit kon.25 jaar voor niks gewerkt.

    Geplaatst door: jack op
  • @kees en @Blinkie
    Dit lijkt mij toch egt heel erg overdreven de Westerschelde hoe lastig voor de binnenvaart ook is absoluut niet te vergelijken met slecht weer op zee.
    Op een schip dat wort gesleept op zee komen enorme krachten, meer nog dan bij een vrij varend schip.
    Als het voorschip snel omhoog getild wort door een golf, trekt de diep liggende sleeptros de kop met geweld naar beneden.
    De sleepboot zal bij slechtweer zo weinig mogelijk kracht zetten om zijn eigen draad te sparen en de boel op de sleep niet kapot te trekken.
    Maar een binnenschip niet berekend op deze buig momenten.
    Je kunt het zien aan de plek waar het schip gebroken is,als het schip zo slecht was als word gesuggereerd zou het na de breuk zijn gezonken.
    De boot heeft gewoon pech,als je koers richting de Portugesenoord is en je word overvallen door een zware depressie kun je met sleep nergens heen,als gewoon stom door gaan en het beste er van hopen,en vertrouwen op je zeemanschap.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • @ Blinkie,

    Ik denk inderdaad dat er mensen zijn die zeggen dat je dit niet mag schrijven.
    Maar ik vind dat je wel gelijk hebt. Je moet er niet aan denken dat dit geladen op zeeland zou zijn gebeurd.Die verladers,Bp,Shell,esso moeten niet zo schijnheilig zijn en hun verantwoording nemen ze willen groen en veilig vervoeren zie interstream verhaal met die twee nieuwe tankers. Dus einde enkel wandige tankers en zoals ze al 20 jaar roepen alles dubbelwandig en alle producten laden via gasretour zijn we gelijk van dat gezeur van ontgassen af.

    Geplaatst door: kees op
  • Het zal wel niet goed zijn als ik dit schrijf maar dit zijn schepen die gewoon OP zijn en dus de sloop in moeten of al lang omgesmolten hadden moeten zijn, stel je eens voor dat het schip op de Ooster of Westerschelde was gebroken en bijvoorbeeld geladen met benzine of gasolie dan waren de rapen nog niet gaar. Als ik een handelaar of een Shell,Esso,Bp enz enz zou zijn zou ik nog een keer kijken naar de veiligheid van het transport met dit soort (te)oude schepen u heeft namelijk ook het een en ander te verliezen buiten de kosten die een ramp met zich mee zullen brengen ook uw naam.

    M.v.g Blinkie

    Geplaatst door: Blinkie op
  • Het lijkt me juist alleen al droevig om te zien, dat er zo een eind aan je schip komt waar je een lange tijd mee hebt gevaren.

    Geplaatst door: Scheepsspotter op
  • @aha WAt er precies te lachen valt zie ik niet zo. En Henk afzeiken? ik mag toch aannemen dat Henk allang geen eigenaar was toen zijn schip naar zee ging, en dus ook niks te maken had met het zeeklaar maken,hooguit dan het hem emotioneel aanging.
    Dus van afzeiken is geen sprake, hooguit wat ondoordacht.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • mooie uitleg Landsmeer hahaha, goe bezig, eerst een ander afzeiken en dan dit. hahaha

    Geplaatst door: aha op
  • Henk Boender Ik bedoelde het niet zo kwaad,omdat je regelmatig schreef tot dat je stopte,kom je onverwacht toch weer in het nieuws of je wilde of niet.
    Ik heb een tijd in Nigeria gevaren en daar licht de halve Rijnvaart vloot tussen de mangrovebossen weg te rotten.
    Zoutwater van 32 graden maakt van ieder schip al snel een wrak en om dat er weinig reparatie mogelijk heden zijn is het goedkoper om het vaartuig tussen de mangroven te schuiven verlaten en in Europa een ander te halen.
    Als het een keer mislukt halen ze weer een ander.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Daar heeft henk boender gelijk in.Welke dubbelwander houd het zo veel jaren uit??Dankzij die dubbelwanders is heel de markt naar de gvd,slaven van de bank.

    Geplaatst door: jack op
  • hier moeten we ons dus aan de regels houden anders mogen we niet laden van mijnheer shell en in afrika mag mijnheer shell maar aan blijven kloten en uitbuiten is tenslotte verweg… kunne er wel een hoop tegen boender aantrappen ,maar hij was een van de weinigen die teminste zijn mond durfde open te doen

    Geplaatst door: henk op
  • Als laatste ondernemer van de Anna Soraya het volgende;bouwjaar 1957 einde(verkoop)aktieve deelname internationale tanvaart november 2011.
    54 jaar volledig goedgekeurd gevaren.
    Welk dubbelwandigschip gaat die loopbaan evenaren?
    Het vertransporteren van een binnenvaarttanker over zee vraagt om exstra voorzieningen en maatregelen.
    En tevens zal men zijn vaargedrag aan de plaatselijkke omstandigheden moeten aanpassen.
    Zonder in details te treden zouden hier wat vraagtekens geplaats kunnen worden.
    Gezien de reacties stel ik vast dat de beste stuurlui nog steeds aan de wal zitten.
    mvg.Henk Boender.

    Geplaatst door: h.boender op
  • Mooi opgeruimd zo die enkelwandige zooi

    Geplaatst door: wil op
  • Joh! Nigeria, ligt dat niet op een andere planeet?
    Op de planeet aarde zijn we, wij enne de Shell’s voorop bezig met schone brandstoffen en superveilige dubbelwandige tankers zodat er maar geen druppeltje olie of fijnstofje in het westerse milieu beland?

    Shell stoot zelfs de opslag bij Odjfell af… Tsja not in my backyard zullen we maar zeggen!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Ik vraag me af in welke staat zo’n schip aankomt na zo’n reis als het wel goed zou zijn gegaan natuurlijk.
    Er zijn er al meer gebroken onderweg maar als dat nu niet gebeurd is het toch heel aannemelijk dat het casco zwaar geleden heeft.

    Kan het schip dan überhaupt nog wel verantwoord worden ingezet met een volle lading?
    Ik weet ook wel dat hier andere eisen gelden dan daar maar toch…
    Hier willen we geen druppeltje in het water,zelfs het risico niet, maar dat willen we toch ergens anders ook niet? Daar is de natuur mogelijk nog kwetsbaarder dan hier en de mogelijkheden en draagkracht van bevolking ook.

    Of zijn we inmiddels werkelijk zo hypocriet of hebberig dat ons dat niets meer interesseert als het geld oplevert?

    Zomaar wat vragen rond dit soort ‘projecten’

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Zeer naïef om met een binnenvaartschip op sleeptouw door de Golf van Biskaje te gaan.
    Vraag mij af of de verzekering dit heeft goedgekeurd, dit water staat al eeuwen bekend om zijn wispelturigheid. Binnenvaartschepen zijn niet gebouwd voor op zee te varen , kunnen de torsie die op de romp niet aan, dus op termijn treedt er metaalmoeheid op en scheur. zoals hier is gebeurd
    Nu zullen de transportkosten niet opwegen tegen de sloopwaarde

    Geplaatst door: peter op
  • Daar kan onze vriend Boender ook niets aan doen hè, die heeft hem gewoon verkocht en wat ‘ze’ ermee doen is het hunne

    Geplaatst door: Frans op
  • Zo komt Henk Boenders toch weer in het nieuws.
    Een binnenvaart schip op zee blijft een lastig verhaal.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op

Reageer