Tanker van IJsselkop losgetornd

De tanker Valparaiso (80 x 9,50) is dinsdagochtend 3 juli dwarsgevallen bij de IJsselkop en kwam met kop en kont tussen de oevers vast te liggen. Rond 14 uur werd het schip met behulp van twee sleepboten weer losgetornd en kon op eigen kracht naar Arnhem varen.

Valparaiso wordt losgetrokken

De schipper was opvarig op de Neder-Rijn en wilde de IJsselkop ronden om de IJssel af te varen. Volgens Rijkswaterstaat maakte hij daarbij waarschijnlijk een inschattingsfout.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • Goed bezig tankvaart sukkels

    Peter???

    Beetje jammer! Kom eens langs en dan wil ik je nog wel eens horen! En dan natturlijk ook nog eens een rederij? Dan ben je helemaal dom! Iedereen zal zijn of haar reden hebben. Als je kan lachen op het werk en niet co; stress op je werk zit is voor sommige mensen nog steeds wel belangrijk. Ook in tijden van crisis..

    Geplaatst door: Bassie op
  • niet die jy noemt

    Geplaatst door: storm op
  • hier is er maar 1 schuld aan henk,en dat zijn die jy noemt!

    Geplaatst door: storm op
  • In het kader van het project Ruimte voor de Rivier kunnen de slimmerikken van RWS toch de IJsselkop afgraven stenen weghalen en de kribben opdoeken dan krijg je pas ruimte om rond te gaan.

    Geplaatst door: wil op
  • Dit schip vaart voor interstream en die heeft hier nog wel een procedure voor gemaakt (hoe vaar ik de ijsel in)jongens toch beter proceduere boek lezen 😀

    Geplaatst door: Peer op
  • 90% denken als ze het beter weten en nooit fout zijn . 10% die hoor je niet want die zijn de beste maak eens een film over hoe jullie allen kunnen varen . je zal verstelt staan wat er allemaal fout is

    Geplaatst door: nina op
  • Nou,dan zijn we er uit.
    Voor alle vrachtwagenchauffeurs en mensen die niet kunnen varen,kom er een zwaaikom.

    En voor alle pietjes,aflossers en sleepschippers die al eeuwen midden op de rivier rond gaan,maken van de zwaaikom geen gebruik.

    Probleem OPGELOST.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Wat een achterlijk commentaar altijd,bahbah

    Geplaatst door: sien op
  • Stom gedoe allemaal. de mensen tegenwoordig kunnen niet meer varen zonder al dat computergedoe. ik weet nog dat mijn vader met het sleepschip daar rustig rondging met het haspel en het anker. varen zit in je vingers en niet in je stuurmachine en boegschroef.

    Geplaatst door: Roland op
  • de beste stuurlui staan altijd aan de wal
    dus u mag het de volgende keer komen doen, ieder maakt wel eens een fout waar zal ik me dan als domme schipper die volgens aflosser niet kan varen me druk over maken

    Geplaatst door: heeft de ruimte wel nodig met 80 m op
  • Een zwaaikom maken is voor mensen die niet kunnen varen, ik weet niet anders dat schepen van 80 mtr en zelfs slepen er kopvoor nemen. Je moet het wel op de juiste manier doen, namelijk een aantal kribvakken boven de IJsselkop en met het achterschip tussen de kribben. Dan blijft het achterschip in de nering van de krib en het voorschip valt op de stroming rond. Een zwaaikom is bovendien stroomtechnisch niet te doen omdat je dan het rivierbed verbreedt waardoor de stroming wegvalt waardoor terplaatse een blijvende verondieping ontstaat. Zie je het niet zitten om terplaatse rond te gaan dan kan je altijd nog via de Waal, via de Pannerdense kop, varen.

    Geplaatst door: Aflosser op
  • @sleepboot.
    dat kan toen voer die alweer.
    dat het uren gespert was is een inschatings fout van rws die perse op een 2 e sleper wou wachten die heel niet nodig was.
    naar ik begrepen heb is hierzelfs een menings verschil met de berger over geweest .

    Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 05-07-2012 11:40.

    Geplaatst door: henk op
  • Het is inderdaad niet zo handig maar waar gewerkt wordt vallen spaanders. Val nou eens niet de werkende mens af. Iedereen werkt voor zijn boterham Wij lachen elkaar uit maar wie lacht ons het hards uit. Die gene die ons van die uitermate goeie vrachten betalen. En maar lekker onderling afzeilken.

    Goed bezig tankvaart sukkels

    Geplaatst door: Peter op
  • Dirk Steensta,

    U kunt beter vrachtwagenchauffeur worden, al eeuwen lang gaan hier schepen rond. In vroeger jaren sleepschepen in twee lengtes en U kunt het zich misschien niet voorstellen, maar zonder boegschroef. Maar misschien een beter idee de IJssel rechttrekken, dan kunnen er 4 baks duwstellen afvaren. Nee, werkelijk een dom idee!

    Geplaatst door: pietje op
  • @hagens doe dan 2 of3 paaltjes kan je er ook op overnachten en kunnen er meerdere tegelijk rond, of niet, ja toch?!

    Geplaatst door: Aha op
  • Persoonlijk, ben ik al blij als de vaarwegbeheerder een plaats in de rivier aanduid waar je rond kan gaan, met een minimale diepte, zoals sommoge collegas opperen 4 kribben naar boven, dit kribvak uitdiepen zodat je weet waar je rond kan, misschien in het midden een paal voor als je te ver wegzakt dat je de kont op de paal kan laten vallen en de kop met de stroom mee rond valt, tenslotte is het niet altijd mogelijk een kopschroef te gebruiken, en de eenheden worden steeds groter.
    Weet ook wel, als je daar meer komt weet je allemaal hoe het moet en is het vrij makkelijk, en de investering is toch niet zo groot dat daar geen potje voor is bij de vaarwewgbeheerder.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Wie zegt dat ie nooit een fout heeft gemaakt die liegt we hebben met z’n allen weleens met onze ballen voor het blok gestaan.

    Geplaatst door: Leon op
  • Waarom zou er in vredesnaam een zwaaikom moeten komen.

    Een zwaaikom is nodig wanneer het kanaal/ de rivier niet breed genoeg is om rond te gaan.

    Met een 110 er kun je hier fatsoenlijk rond.

    En wat als iemand te laag een zwaaikom in vaart…

    Of zoals gevraagd wordt.. een veilige zwaaikom????
    Eentje van 300 meter breed?

    en aan de andere kant. kleine dingen hou je toch..

    Geplaatst door: Henk op
  • ik zelf ga zelf 4 kribben boven de kop rond. over bb draaid dit schip beter als over sb. wat dirk zeg is zo slecht niet een zwaaikom, maar skip en adri hebben ook gelijk. vaar desnoods boven de zandoverslag en dan rond, dat doe ik als het er flink stroomt.

    iedereen jaagt en jaagt maar door.
    je kunt beter 5 minuten langer varen als dat je straks 5 dagen/weken aan de werf lig. kost iets meer.

    Geplaatst door: pat op
  • het 1e deel wat Wim zegt klopt, het laatse weet ik niet…kermis met nog een ouderwetse 80-in-de-bocht?

    Geplaatst door: pieter op
  • Een zwaaikom is geen slecht idee,maar als men hoog genoeg opvaart kun je met dit soort schip zonder problemen rond,zelfs wanneer het harder stroomt.Mijn idee is dat deze schipper te vroeg is willen rondgaan.En als je dan in de telegraaf leest dat het schip vanuit Arnhem de IJssel op wilde draaien,en dat daarbij dan vermeld staat dat hij onderweg was naar Emmerich maakt het verhaal nog vreemder!

    Geplaatst door: Adri op
  • tja gewoon even iets hoger doorvaren en draaien… Maar nee moet allemaal snel snel , en nu met zijn alle gaan zeiken wie we de schuld in de schoenen kunnen schuiven…. Nou hier voor de blinden onder ons; wij met zijn allen want we gaan gewoon mee met al dat gejaag. Dus als er gesuggereerd word dat hij naar de kermis is geweest, gezellig toch: alleen jammer dat hem geen rust word gegund

    Geplaatst door: Skip op
  • Geplaatst door: Peter op
  • Raar dat dit nog uren gaat duren- sleepboten liggen al klaar maar hebben geen opdracht ontvangen.

    Geplaatst door: Sleepboot op
  • Jammer dat dit gebeurd is.
    Het was niet nodig geweest want Nico Stam heeft hier op een schuttevaervergadering nog voor een zwaaikom gepleit maar werd uitgelachen.
    Met name voor schepen die niet zo goed rondgaan is dit een uiterst vervelend punt.
    Dus bij deze: RWS! realiseer hier een veilige zwaaikom.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Haha die is goedddddd haha

    Geplaatst door: hans op
  • Deze tanker ging vorige week de Nederijn af, concludeerde dat hij een afslag gemist had, ging achteruit terug naar boven en alsnog de IJssel in. Heeft vannacht kopvoor in Rhenen gelegen, en daar was het kermis….

    Geplaatst door: wim op
  • Klopt, hij wilde de afvarige Re-Intrade voor zijn…

    Geplaatst door: Bas op
  • Dit noemen ze (Hij ging te kort door de bocht).

    Geplaatst door: jansen op

Reageer

Tanker van IJsselkop losgetornd | Schuttevaer.nl

Tanker van IJsselkop losgetornd

De tanker Valparaiso (80 x 9,50) is dinsdagochtend 3 juli dwarsgevallen bij de IJsselkop en kwam met kop en kont tussen de oevers vast te liggen. Rond 14 uur werd het schip met behulp van twee sleepboten weer losgetornd en kon op eigen kracht naar Arnhem varen.

Valparaiso wordt losgetrokken

De schipper was opvarig op de Neder-Rijn en wilde de IJsselkop ronden om de IJssel af te varen. Volgens Rijkswaterstaat maakte hij daarbij waarschijnlijk een inschattingsfout.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • Goed bezig tankvaart sukkels

    Peter???

    Beetje jammer! Kom eens langs en dan wil ik je nog wel eens horen! En dan natturlijk ook nog eens een rederij? Dan ben je helemaal dom! Iedereen zal zijn of haar reden hebben. Als je kan lachen op het werk en niet co; stress op je werk zit is voor sommige mensen nog steeds wel belangrijk. Ook in tijden van crisis..

    Geplaatst door: Bassie op
  • niet die jy noemt

    Geplaatst door: storm op
  • hier is er maar 1 schuld aan henk,en dat zijn die jy noemt!

    Geplaatst door: storm op
  • In het kader van het project Ruimte voor de Rivier kunnen de slimmerikken van RWS toch de IJsselkop afgraven stenen weghalen en de kribben opdoeken dan krijg je pas ruimte om rond te gaan.

    Geplaatst door: wil op
  • Dit schip vaart voor interstream en die heeft hier nog wel een procedure voor gemaakt (hoe vaar ik de ijsel in)jongens toch beter proceduere boek lezen 😀

    Geplaatst door: Peer op
  • 90% denken als ze het beter weten en nooit fout zijn . 10% die hoor je niet want die zijn de beste maak eens een film over hoe jullie allen kunnen varen . je zal verstelt staan wat er allemaal fout is

    Geplaatst door: nina op
  • Nou,dan zijn we er uit.
    Voor alle vrachtwagenchauffeurs en mensen die niet kunnen varen,kom er een zwaaikom.

    En voor alle pietjes,aflossers en sleepschippers die al eeuwen midden op de rivier rond gaan,maken van de zwaaikom geen gebruik.

    Probleem OPGELOST.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Wat een achterlijk commentaar altijd,bahbah

    Geplaatst door: sien op
  • Stom gedoe allemaal. de mensen tegenwoordig kunnen niet meer varen zonder al dat computergedoe. ik weet nog dat mijn vader met het sleepschip daar rustig rondging met het haspel en het anker. varen zit in je vingers en niet in je stuurmachine en boegschroef.

    Geplaatst door: Roland op
  • de beste stuurlui staan altijd aan de wal
    dus u mag het de volgende keer komen doen, ieder maakt wel eens een fout waar zal ik me dan als domme schipper die volgens aflosser niet kan varen me druk over maken

    Geplaatst door: heeft de ruimte wel nodig met 80 m op
  • Een zwaaikom maken is voor mensen die niet kunnen varen, ik weet niet anders dat schepen van 80 mtr en zelfs slepen er kopvoor nemen. Je moet het wel op de juiste manier doen, namelijk een aantal kribvakken boven de IJsselkop en met het achterschip tussen de kribben. Dan blijft het achterschip in de nering van de krib en het voorschip valt op de stroming rond. Een zwaaikom is bovendien stroomtechnisch niet te doen omdat je dan het rivierbed verbreedt waardoor de stroming wegvalt waardoor terplaatse een blijvende verondieping ontstaat. Zie je het niet zitten om terplaatse rond te gaan dan kan je altijd nog via de Waal, via de Pannerdense kop, varen.

    Geplaatst door: Aflosser op
  • @sleepboot.
    dat kan toen voer die alweer.
    dat het uren gespert was is een inschatings fout van rws die perse op een 2 e sleper wou wachten die heel niet nodig was.
    naar ik begrepen heb is hierzelfs een menings verschil met de berger over geweest .

    Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 05-07-2012 11:40.

    Geplaatst door: henk op
  • Het is inderdaad niet zo handig maar waar gewerkt wordt vallen spaanders. Val nou eens niet de werkende mens af. Iedereen werkt voor zijn boterham Wij lachen elkaar uit maar wie lacht ons het hards uit. Die gene die ons van die uitermate goeie vrachten betalen. En maar lekker onderling afzeilken.

    Goed bezig tankvaart sukkels

    Geplaatst door: Peter op
  • Dirk Steensta,

    U kunt beter vrachtwagenchauffeur worden, al eeuwen lang gaan hier schepen rond. In vroeger jaren sleepschepen in twee lengtes en U kunt het zich misschien niet voorstellen, maar zonder boegschroef. Maar misschien een beter idee de IJssel rechttrekken, dan kunnen er 4 baks duwstellen afvaren. Nee, werkelijk een dom idee!

    Geplaatst door: pietje op
  • @hagens doe dan 2 of3 paaltjes kan je er ook op overnachten en kunnen er meerdere tegelijk rond, of niet, ja toch?!

    Geplaatst door: Aha op
  • Persoonlijk, ben ik al blij als de vaarwegbeheerder een plaats in de rivier aanduid waar je rond kan gaan, met een minimale diepte, zoals sommoge collegas opperen 4 kribben naar boven, dit kribvak uitdiepen zodat je weet waar je rond kan, misschien in het midden een paal voor als je te ver wegzakt dat je de kont op de paal kan laten vallen en de kop met de stroom mee rond valt, tenslotte is het niet altijd mogelijk een kopschroef te gebruiken, en de eenheden worden steeds groter.
    Weet ook wel, als je daar meer komt weet je allemaal hoe het moet en is het vrij makkelijk, en de investering is toch niet zo groot dat daar geen potje voor is bij de vaarwewgbeheerder.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Wie zegt dat ie nooit een fout heeft gemaakt die liegt we hebben met z’n allen weleens met onze ballen voor het blok gestaan.

    Geplaatst door: Leon op
  • Waarom zou er in vredesnaam een zwaaikom moeten komen.

    Een zwaaikom is nodig wanneer het kanaal/ de rivier niet breed genoeg is om rond te gaan.

    Met een 110 er kun je hier fatsoenlijk rond.

    En wat als iemand te laag een zwaaikom in vaart…

    Of zoals gevraagd wordt.. een veilige zwaaikom????
    Eentje van 300 meter breed?

    en aan de andere kant. kleine dingen hou je toch..

    Geplaatst door: Henk op
  • ik zelf ga zelf 4 kribben boven de kop rond. over bb draaid dit schip beter als over sb. wat dirk zeg is zo slecht niet een zwaaikom, maar skip en adri hebben ook gelijk. vaar desnoods boven de zandoverslag en dan rond, dat doe ik als het er flink stroomt.

    iedereen jaagt en jaagt maar door.
    je kunt beter 5 minuten langer varen als dat je straks 5 dagen/weken aan de werf lig. kost iets meer.

    Geplaatst door: pat op
  • het 1e deel wat Wim zegt klopt, het laatse weet ik niet…kermis met nog een ouderwetse 80-in-de-bocht?

    Geplaatst door: pieter op
  • Een zwaaikom is geen slecht idee,maar als men hoog genoeg opvaart kun je met dit soort schip zonder problemen rond,zelfs wanneer het harder stroomt.Mijn idee is dat deze schipper te vroeg is willen rondgaan.En als je dan in de telegraaf leest dat het schip vanuit Arnhem de IJssel op wilde draaien,en dat daarbij dan vermeld staat dat hij onderweg was naar Emmerich maakt het verhaal nog vreemder!

    Geplaatst door: Adri op
  • tja gewoon even iets hoger doorvaren en draaien… Maar nee moet allemaal snel snel , en nu met zijn alle gaan zeiken wie we de schuld in de schoenen kunnen schuiven…. Nou hier voor de blinden onder ons; wij met zijn allen want we gaan gewoon mee met al dat gejaag. Dus als er gesuggereerd word dat hij naar de kermis is geweest, gezellig toch: alleen jammer dat hem geen rust word gegund

    Geplaatst door: Skip op
  • Geplaatst door: Peter op
  • Raar dat dit nog uren gaat duren- sleepboten liggen al klaar maar hebben geen opdracht ontvangen.

    Geplaatst door: Sleepboot op
  • Jammer dat dit gebeurd is.
    Het was niet nodig geweest want Nico Stam heeft hier op een schuttevaervergadering nog voor een zwaaikom gepleit maar werd uitgelachen.
    Met name voor schepen die niet zo goed rondgaan is dit een uiterst vervelend punt.
    Dus bij deze: RWS! realiseer hier een veilige zwaaikom.

    Geplaatst door: Dirk Steenstra op
  • Haha die is goedddddd haha

    Geplaatst door: hans op
  • Deze tanker ging vorige week de Nederijn af, concludeerde dat hij een afslag gemist had, ging achteruit terug naar boven en alsnog de IJssel in. Heeft vannacht kopvoor in Rhenen gelegen, en daar was het kermis….

    Geplaatst door: wim op
  • Klopt, hij wilde de afvarige Re-Intrade voor zijn…

    Geplaatst door: Bas op
  • Dit noemen ze (Hij ging te kort door de bocht).

    Geplaatst door: jansen op

Reageer