Bernic weer vrij

De Bernic is weer vrij. Bergingbedrijf Mammoet Maritime is er zaterdag om 12 uur met een lierponton in geslaagd het schip los te trekken uit de dichtgeslibde monding van het canal Pommeroeul-Condé.

Mammoet Maritime zette een lierponton in

‘Probleem was dat het dichtgeslibde kanaalpand uit vervuilde grond bestond. Dit mocht zo min mogelijk beroerd worden’, zegt berger Jaap Scheffer van Mammoet. ‘We zijn zaterdagmorgen enkele uren bezig geweest met 5 mensen, een trekponton en de bergingssleper Spitsbergen. De Bernic zat een halve meter uit het vlot. Het waterpeil in het rivierpand was gezakt. De berging is zonder problemen en schade verlopen.’
Een eerdere poging van een vrachtschip om de Bernic los te trekken mislukte. Vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF)
had de scheepvaart tussen sluis Fresnes en Mortagne zaterdag dan ook voor de
hele dag gestremd, maar om 12 uur kon de doorvaart alweer vrijgegeven
worden. Volgens de sluiswachter van Fresnes kon de Bernic op eigen
kracht richting België vertrekken en lagen er niet veel schepen te
wachten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Bedankt Gerrit, dan weet ik het weer en het bewijs; de foto’s staan op het scheepvaartforum:
    http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=251006#p251006

    Geplaatst door: Floris op
  • Team Mammoet,

    weer hulde voor jullie vakmanschap.

    Geplaatst door: Remco op
  • Deze middag rond de klok van 12 uur is de Bernice losgetrokken met behulp van lierponton.

    Geplaatst door: Team Mammoet Maritime op
  • In 74/75 zat beneden Xanten de ms Moderato van L.Timmer na een aantal weken is dit schip met behulp van Manoet met luchtkussens verwijderd .

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Bernic eindelijk bevrijdt?
    Op de AIS is te zien dat de Bernic nu in Chercq ligt.

    Geplaatst door: Coby op
  • Floris
    m/s Nocht
    oliehaven Wesel, pasen 2002
    groet

    Geplaatst door: Jantina op
  • Hallo Bertus we hopen dat je gauw weer drijft ,was ik in de buurt had ik zeker een poging gedaan om je er af te krijgen , Veel succes .
    Gr Dirk

    Geplaatst door: DIRK- NORTH TRANS op
  • In 1974 of ’75 zat er een schip diep in het weiland in de buurt van Xanten en die is toen op luchtkussen naar het water gerold…
    Kan even niet vinden of dat ergens op internet vermeld is…. archief Schuttevaer?

    Geplaatst door: Floris op
  • Is de genie al gevraagd of ze kunnen helpen ? Er staat mijn iets bij dat met een Tank van het leger ook al eens schepen zijn bevrijd. Er worden soms ook opblaasbare worsten gebruik. Daarvan is de weerstand veel kleiner dan een zandplaat (dit is echt geen modder meer)

    Geplaatst door: Nico op
  • collega de vries
    nog een optie,te proberen waard.maak met je bootje de dieptes rondom je schip in kaart in een gebied van 100 meter en kijk of je vooruit genoeg water hebt om vooruit te gaan eventueel, met ballast water in je voorschip, te keren ,en dan via de zelfde plek voluit er door te gaan,je hebt nog een hulpmogelijk, door je boeg anker uit te brengen met een kleine ponton met klein sleepbootje, wel zodanig dat je na het loskomen hem er weer uit kunt halen, dat geldt ook voor je stern anker,jammer dat ik nogal ver bij je vandaan zit anders kwam ik wel naar je toe, veel sterkte met de pogingen, hoop dat andere collegas in de buurt komen helpen,joost

    Geplaatst door: joost leynse op
  • Schip volpompen met water zodat het gewicht de slib wegdrukt en weer leegpompen.

    Geplaatst door: B.Kasbergen op
  • ankerbed aan de wal maken lier er bij aan de kop vast maken en om trekken het is de goedkoopste en de sterkste manier heb het zelf al eens gedaan kost wat inspanning maar het werkt wel .

    Geplaatst door: pjmutsaers op
  • bel smit rotterdam die hebben een werkbak de haven 4 met 2 stern treklieren en neem de sleepboot mondesir mee die uitgerust is met sleepbak modderploeg met lieren, hiermee kan een geul gegraven worden langs zij van het schip.trek het schip de geul in. zet het stern anker van het schip zo ver mogelijk uit, daarmee trek je ook behoorlijk mee. succes, joost

    Geplaatst door: joost leynse op
  • met een kleine zandzuiger misschien

    Geplaatst door: ton van gulik op
  • erg ik heb ook vast gezeten met de zeilboot kwam schuin aan en vast, maar ik kon nog schuiner en kwam zo weer los, maar dit is wel een graat erger.
    achter trekken met iets en voor op de bolders, maar wel weg wezen als ze knappen dan hoeft het niet meer, dus trek de neus om als er beweging in komt is i los

    Geplaatst door: jan de vries op
  • @ erik..ik snap je punt..maar damwand erom heien is natuurlijk niet te doen..

    Wij kom daar al zo 10 jaar, aan sb zijde van het schip staat ongeveer tot je knieën water..dus met ponton weinig mogelijk of je moet er wielen onder zetten hahha..denk dat met staalkabel van de wal of water de beste oplossing is..

    Geplaatst door: palen lader op
  • Lange sleepkabels vanaf de wal moeten geen probleem zijn en kost (naar verhouding) niet veel. Met een paar pompen aan dek om met een paar lansen de bodem wat om te woelen en ruggetjes weg te spoelen moet het schip wel wat in beweging kunnen komen. Als ze wat gaat glijden trekkracht vergroten en doorlieren……

    Geplaatst door: Berend op
  • @ Palen lader

    Beetje brainstormen kan toch nooit kwaad ( De grootste bedrijven lossen immers zo hun problemen op. )

    Moest zelf gelijk denken aan een scheepskameel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepskameel)
    Stel nou dat je 2 pontonen neemt, je past ze iets aan ( hoef volgens mij echt niet veel te wezen) dan moet je nog een paar staalkabels onder het schip door krijgen ( wel lastig maar niet onmogelijk )en gaan met die banaan.

    Ben benieuwt wat hier de reacties of ideeën van jullie hier op zijn ?

    ps Weet niet hoe diep het daar is of hoeveel drijf vermogen zo ponton kan leveren maar een klein stukje lichten zou genoeg moeten wezen toch ?

    Geplaatst door: erik op
  • @faab..ja tuurlijk wat denk je wat dat kost en denk je dat dat heiponton om die damwand in te heien op dat ondiepe gedeelte kan komen..denk toch is na voordat je met van die hersenlozen ideeën komt.

    Geplaatst door: Palen lader op
  • Buispaal inheien op de oever, lier eraan en trekken maar, zit daar echt zo’n hoog kostenplaatje aan?

    Geplaatst door: Henk op
  • Het moet (m.i.) toch niet moeilijk zijn om met een zware lier of een stel trekkers het schip terwaarts in beweging te krijgen? Er loopt een pad lang.

    Geplaatst door: Berend op
  • Met damwandprofielen een tijdelijk bassin maken van 1 meter hoog en zolang dat het schip binnen het bassin 1/2 tot 1 scheepslengte achteruit kan worden getrokken; Vol pompen met water tot de rand en schip achteruit trekken.

    Geplaatst door: Faab op
  • Lijkt mij duidelijk een jammerlijke vergissing. Heb mij ook enigszins geërgerd aan eerdere opmerkingen hier op Schuttevaer.nl, bij dit onderwerp.

    Qua dat bergen, ja dat wordt dus echt een verhaal zonder winnaars. Misschien een telefoontje naar Schiedam, Nederland? Daar zit een bedrijf genaamd ‘Mammoet’, die hebben meestal wel trek in *onmogelijke* bergingsklusjes. …

    Succes en Toitoitoi voor de betrokken ondernemer(en alle andere betrokkenen),

    Geplaatst door: K. op

Reageer

Bernic weer vrij | Schuttevaer.nl

Bernic weer vrij

De Bernic is weer vrij. Bergingbedrijf Mammoet Maritime is er zaterdag om 12 uur met een lierponton in geslaagd het schip los te trekken uit de dichtgeslibde monding van het canal Pommeroeul-Condé.

Mammoet Maritime zette een lierponton in

‘Probleem was dat het dichtgeslibde kanaalpand uit vervuilde grond bestond. Dit mocht zo min mogelijk beroerd worden’, zegt berger Jaap Scheffer van Mammoet. ‘We zijn zaterdagmorgen enkele uren bezig geweest met 5 mensen, een trekponton en de bergingssleper Spitsbergen. De Bernic zat een halve meter uit het vlot. Het waterpeil in het rivierpand was gezakt. De berging is zonder problemen en schade verlopen.’
Een eerdere poging van een vrachtschip om de Bernic los te trekken mislukte. Vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF)
had de scheepvaart tussen sluis Fresnes en Mortagne zaterdag dan ook voor de
hele dag gestremd, maar om 12 uur kon de doorvaart alweer vrijgegeven
worden. Volgens de sluiswachter van Fresnes kon de Bernic op eigen
kracht richting België vertrekken en lagen er niet veel schepen te
wachten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Bedankt Gerrit, dan weet ik het weer en het bewijs; de foto’s staan op het scheepvaartforum:
    http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=251006#p251006

    Geplaatst door: Floris op
  • Team Mammoet,

    weer hulde voor jullie vakmanschap.

    Geplaatst door: Remco op
  • Deze middag rond de klok van 12 uur is de Bernice losgetrokken met behulp van lierponton.

    Geplaatst door: Team Mammoet Maritime op
  • In 74/75 zat beneden Xanten de ms Moderato van L.Timmer na een aantal weken is dit schip met behulp van Manoet met luchtkussens verwijderd .

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Bernic eindelijk bevrijdt?
    Op de AIS is te zien dat de Bernic nu in Chercq ligt.

    Geplaatst door: Coby op
  • Floris
    m/s Nocht
    oliehaven Wesel, pasen 2002
    groet

    Geplaatst door: Jantina op
  • Hallo Bertus we hopen dat je gauw weer drijft ,was ik in de buurt had ik zeker een poging gedaan om je er af te krijgen , Veel succes .
    Gr Dirk

    Geplaatst door: DIRK- NORTH TRANS op
  • In 1974 of ’75 zat er een schip diep in het weiland in de buurt van Xanten en die is toen op luchtkussen naar het water gerold…
    Kan even niet vinden of dat ergens op internet vermeld is…. archief Schuttevaer?

    Geplaatst door: Floris op
  • Is de genie al gevraagd of ze kunnen helpen ? Er staat mijn iets bij dat met een Tank van het leger ook al eens schepen zijn bevrijd. Er worden soms ook opblaasbare worsten gebruik. Daarvan is de weerstand veel kleiner dan een zandplaat (dit is echt geen modder meer)

    Geplaatst door: Nico op
  • collega de vries
    nog een optie,te proberen waard.maak met je bootje de dieptes rondom je schip in kaart in een gebied van 100 meter en kijk of je vooruit genoeg water hebt om vooruit te gaan eventueel, met ballast water in je voorschip, te keren ,en dan via de zelfde plek voluit er door te gaan,je hebt nog een hulpmogelijk, door je boeg anker uit te brengen met een kleine ponton met klein sleepbootje, wel zodanig dat je na het loskomen hem er weer uit kunt halen, dat geldt ook voor je stern anker,jammer dat ik nogal ver bij je vandaan zit anders kwam ik wel naar je toe, veel sterkte met de pogingen, hoop dat andere collegas in de buurt komen helpen,joost

    Geplaatst door: joost leynse op
  • Schip volpompen met water zodat het gewicht de slib wegdrukt en weer leegpompen.

    Geplaatst door: B.Kasbergen op
  • ankerbed aan de wal maken lier er bij aan de kop vast maken en om trekken het is de goedkoopste en de sterkste manier heb het zelf al eens gedaan kost wat inspanning maar het werkt wel .

    Geplaatst door: pjmutsaers op
  • bel smit rotterdam die hebben een werkbak de haven 4 met 2 stern treklieren en neem de sleepboot mondesir mee die uitgerust is met sleepbak modderploeg met lieren, hiermee kan een geul gegraven worden langs zij van het schip.trek het schip de geul in. zet het stern anker van het schip zo ver mogelijk uit, daarmee trek je ook behoorlijk mee. succes, joost

    Geplaatst door: joost leynse op
  • met een kleine zandzuiger misschien

    Geplaatst door: ton van gulik op
  • erg ik heb ook vast gezeten met de zeilboot kwam schuin aan en vast, maar ik kon nog schuiner en kwam zo weer los, maar dit is wel een graat erger.
    achter trekken met iets en voor op de bolders, maar wel weg wezen als ze knappen dan hoeft het niet meer, dus trek de neus om als er beweging in komt is i los

    Geplaatst door: jan de vries op
  • @ erik..ik snap je punt..maar damwand erom heien is natuurlijk niet te doen..

    Wij kom daar al zo 10 jaar, aan sb zijde van het schip staat ongeveer tot je knieën water..dus met ponton weinig mogelijk of je moet er wielen onder zetten hahha..denk dat met staalkabel van de wal of water de beste oplossing is..

    Geplaatst door: palen lader op
  • Lange sleepkabels vanaf de wal moeten geen probleem zijn en kost (naar verhouding) niet veel. Met een paar pompen aan dek om met een paar lansen de bodem wat om te woelen en ruggetjes weg te spoelen moet het schip wel wat in beweging kunnen komen. Als ze wat gaat glijden trekkracht vergroten en doorlieren……

    Geplaatst door: Berend op
  • @ Palen lader

    Beetje brainstormen kan toch nooit kwaad ( De grootste bedrijven lossen immers zo hun problemen op. )

    Moest zelf gelijk denken aan een scheepskameel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepskameel)
    Stel nou dat je 2 pontonen neemt, je past ze iets aan ( hoef volgens mij echt niet veel te wezen) dan moet je nog een paar staalkabels onder het schip door krijgen ( wel lastig maar niet onmogelijk )en gaan met die banaan.

    Ben benieuwt wat hier de reacties of ideeën van jullie hier op zijn ?

    ps Weet niet hoe diep het daar is of hoeveel drijf vermogen zo ponton kan leveren maar een klein stukje lichten zou genoeg moeten wezen toch ?

    Geplaatst door: erik op
  • @faab..ja tuurlijk wat denk je wat dat kost en denk je dat dat heiponton om die damwand in te heien op dat ondiepe gedeelte kan komen..denk toch is na voordat je met van die hersenlozen ideeën komt.

    Geplaatst door: Palen lader op
  • Buispaal inheien op de oever, lier eraan en trekken maar, zit daar echt zo’n hoog kostenplaatje aan?

    Geplaatst door: Henk op
  • Het moet (m.i.) toch niet moeilijk zijn om met een zware lier of een stel trekkers het schip terwaarts in beweging te krijgen? Er loopt een pad lang.

    Geplaatst door: Berend op
  • Met damwandprofielen een tijdelijk bassin maken van 1 meter hoog en zolang dat het schip binnen het bassin 1/2 tot 1 scheepslengte achteruit kan worden getrokken; Vol pompen met water tot de rand en schip achteruit trekken.

    Geplaatst door: Faab op
  • Lijkt mij duidelijk een jammerlijke vergissing. Heb mij ook enigszins geërgerd aan eerdere opmerkingen hier op Schuttevaer.nl, bij dit onderwerp.

    Qua dat bergen, ja dat wordt dus echt een verhaal zonder winnaars. Misschien een telefoontje naar Schiedam, Nederland? Daar zit een bedrijf genaamd ‘Mammoet’, die hebben meestal wel trek in *onmogelijke* bergingsklusjes. …

    Succes en Toitoitoi voor de betrokken ondernemer(en alle andere betrokkenen),

    Geplaatst door: K. op

Reageer