Pitchen maar

Elektrische aluminium veerponten van Holland Shipyards laatste genomineerde Schuttevaer Award

De innovatie ‘Elektrische aluminium veerponten’ van Holland Shipyards Group is de laatste genomineerde voor de Schuttevaer Award. Tijdens het Maritime Innovation Platform op 4 april in het Energiehuis in het Dordrecht gaan vier genomineerden met elkaar de strijd aan om de derde winnaar van de Schuttevaer Award te worden.

Deze innovatie van Holland Shipyards Group is de laatste genomineerde. Foto Holland Shipyards Group

Bij het ontwerpen van de elektrische veerponten Gorinchem XII en Altena VI is alles op alles gezet om zo min mogelijk weerstand in het water ervaren. Deze veerponten pakken meerdere uitdagingen aan: het vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, snijdt in de operationele kosten en verlaagt de geluids- en luchtvervuiling, zo schreef Holland Shipyards Group in haar pitch. Met die pitch wist de scheepsbouwer de meeste stemmen van de Schuttevaer-lezers binnen te halen. Daarmee zijn alle vier genomineerden voor de Schuttevaer Award bekend.

Andere drie

Seagull Surveillance van BrainCreators

Seagull Surveillance combineert kunstmatige intelligentie technologie met realtime cameravideostreams. Met deze software kunnen schepen nauwlettend worden gevolgd, verdachte activiteiten worden gedetecteerd en automatisch geanalyseerd.

Koelsysteem H2 Barge 2 van Holland Shipyards Group

Waterstofcellen produceren veel restwarmte. Er zouden grote beunkoelers en grote energieslurpende pompen nodig zijn om dat weg te koelen. Voor het waterstofschip H2 Barge 2 is hiervoor een compact systeem ontwikkeld.

Discom Heat Recovery Steam module van Discom Exhaust Technology

De Discom Heat Recovery Steam module zet de warmte uit het uitlaatgas van het schip om in stoom en stroom. Daardoor heeft de gebruiker minder generatoren aan boord nodig en bespaart op gebruik en CO₂.

Winnaar

De winnaar van de Schuttevaer Award wordt gekozen tijdens het Maritime Innovation Platform. Met een pitch presenteren de genomineerden tijdens Maritime Innovation Platform hun inzending. Het publiek en de jury kiezen daarna hun favoriet. De jury van de Schuttevaer Award bestaat dit jaar uit Innovatie-expert Marjolein Boer van Maritime Sisters, winnaar van de Schuttevaer Award 2023, Peter​ Raaijmakers van MarFlex en Jelmer Bastiaans, redacteur van Schuttevaer.

Eerdere winnaars en genomineerden

2022: H2Fuel van H2 Circular Fuel, Force-feedback scheepshendels van Smart-Ship, River Drones van Naval Inland Navigation en SensoriumC van GBMS.
2023: Smart Pumping systeem van MarFlex, Dockscout van Sensor Maritime, FPS Maas van Future Proof Shipping en Shallowdraft thruster van Veth Propulsion.

Winnaars vetgedrukt.

Elektrische aluminium veerponten van Holland Shipyards laatste genomineerde Schuttevaer Award | Schuttevaer.nl
Pitchen maar

Elektrische aluminium veerponten van Holland Shipyards laatste genomineerde Schuttevaer Award

De innovatie ‘Elektrische aluminium veerponten’ van Holland Shipyards Group is de laatste genomineerde voor de Schuttevaer Award. Tijdens het Maritime Innovation Platform op 4 april in het Energiehuis in het Dordrecht gaan vier genomineerden met elkaar de strijd aan om de derde winnaar van de Schuttevaer Award te worden.

Deze innovatie van Holland Shipyards Group is de laatste genomineerde. Foto Holland Shipyards Group

Bij het ontwerpen van de elektrische veerponten Gorinchem XII en Altena VI is alles op alles gezet om zo min mogelijk weerstand in het water ervaren. Deze veerponten pakken meerdere uitdagingen aan: het vermindert de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, snijdt in de operationele kosten en verlaagt de geluids- en luchtvervuiling, zo schreef Holland Shipyards Group in haar pitch. Met die pitch wist de scheepsbouwer de meeste stemmen van de Schuttevaer-lezers binnen te halen. Daarmee zijn alle vier genomineerden voor de Schuttevaer Award bekend.

Andere drie

Seagull Surveillance van BrainCreators

Seagull Surveillance combineert kunstmatige intelligentie technologie met realtime cameravideostreams. Met deze software kunnen schepen nauwlettend worden gevolgd, verdachte activiteiten worden gedetecteerd en automatisch geanalyseerd.

Koelsysteem H2 Barge 2 van Holland Shipyards Group

Waterstofcellen produceren veel restwarmte. Er zouden grote beunkoelers en grote energieslurpende pompen nodig zijn om dat weg te koelen. Voor het waterstofschip H2 Barge 2 is hiervoor een compact systeem ontwikkeld.

Discom Heat Recovery Steam module van Discom Exhaust Technology

De Discom Heat Recovery Steam module zet de warmte uit het uitlaatgas van het schip om in stoom en stroom. Daardoor heeft de gebruiker minder generatoren aan boord nodig en bespaart op gebruik en CO₂.

Winnaar

De winnaar van de Schuttevaer Award wordt gekozen tijdens het Maritime Innovation Platform. Met een pitch presenteren de genomineerden tijdens Maritime Innovation Platform hun inzending. Het publiek en de jury kiezen daarna hun favoriet. De jury van de Schuttevaer Award bestaat dit jaar uit Innovatie-expert Marjolein Boer van Maritime Sisters, winnaar van de Schuttevaer Award 2023, Peter​ Raaijmakers van MarFlex en Jelmer Bastiaans, redacteur van Schuttevaer.

Eerdere winnaars en genomineerden

2022: H2Fuel van H2 Circular Fuel, Force-feedback scheepshendels van Smart-Ship, River Drones van Naval Inland Navigation en SensoriumC van GBMS.
2023: Smart Pumping systeem van MarFlex, Dockscout van Sensor Maritime, FPS Maas van Future Proof Shipping en Shallowdraft thruster van Veth Propulsion.

Winnaars vetgedrukt.