Maersk verhoogt piratentoeslag

Maersk verhoogt de piraterijtoeslag op de vervoerstarieven voor containers die door piratengebieden moeten worden vervoerd. Voor een 40-voets container gaat de toeslag met 100 dollar per container omhoog. Ze stijgen, afhankelijk van vertrek en aankomsthaven, van 100 tot 400 dollar per container naar 200 tot 500 dollar per container.

‘We berekenen zo een deel van de stijgende kosten door aan de klant’, zegt Erik Rabjerg Nielsen van Maersk Line. Rabjerg Nielsen verwacht dat de kosten die het afweren van piraten met zich meebrengen stijgen van 100 miljoen dollar in 2010 naar 200 miljoen dollar in 2011. ‘Schepen moeten sneller en langer varen om aan kapers te ontkomen en bemanningen krijgen dubbel betaald. In 2010 was er elke zes dagen één kapingspoging, dat aantal is in het eerste kwartaal van 2011 sterk gestegen met in totaal 142 aanvallen. Het probleem is nog nooit zo groot geweest.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maersk verhoogt piratentoeslag | Schuttevaer.nl

Maersk verhoogt piratentoeslag

Maersk verhoogt de piraterijtoeslag op de vervoerstarieven voor containers die door piratengebieden moeten worden vervoerd. Voor een 40-voets container gaat de toeslag met 100 dollar per container omhoog. Ze stijgen, afhankelijk van vertrek en aankomsthaven, van 100 tot 400 dollar per container naar 200 tot 500 dollar per container.

‘We berekenen zo een deel van de stijgende kosten door aan de klant’, zegt Erik Rabjerg Nielsen van Maersk Line. Rabjerg Nielsen verwacht dat de kosten die het afweren van piraten met zich meebrengen stijgen van 100 miljoen dollar in 2010 naar 200 miljoen dollar in 2011. ‘Schepen moeten sneller en langer varen om aan kapers te ontkomen en bemanningen krijgen dubbel betaald. In 2010 was er elke zes dagen één kapingspoging, dat aantal is in het eerste kwartaal van 2011 sterk gestegen met in totaal 142 aanvallen. Het probleem is nog nooit zo groot geweest.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer