HIT importeert bio-LNG voor binnenvaart

Het Holland Innovation Team (HIT) uit Rotterdam wil Bio-LNG gaan leveren aan binnenvaartschepen met motoren die geschikt zijn voor het geheel of gedeeltelijk varen op aardgas. ‘De eerste offerte voor levering van bio-LNG aan een binnenvaartschip is intussen de deur uit’, zegt HIT-directeur Peter van der Gaag.

Door Hans Heynen
De eerste offerte is naar Deen Shipping gegaan. Dat bedrijf neemt in de loop van het jaar de 6000 ton metende bunkertanker Argonon in de vaart, waarop twee door Pon Power omgebouwde Caterpillar 3512 dualfuel-motoren komen te staan. HIT wil bio-LNG met tankwagens gaan aanvoeren uit Groot-Brittannië. ‘De prijs komt onder de huidige gasolieprijs te liggen’, zegt Van der Gaag. ‘Een ton bio-LNG kost straks 600 tot 700 euro (met een volume van 2,3 kubieke meter). Dat komt overeen met de huidige gasolieprijs, maar de verbrandingswaarde van een ton bio-LNG is hoger. Die komt overeen met 1200 tot 1300 liter gasolie.’
Een kilo gasolie bevat ongeveer 44 M-joule aan energie, een kilo bio-LNG 50 tot 55 M-joule. Tien kilo bio-LNG staat ruwweg gelijk aan 6 liter diesel of 6,5 liter biodiesel. Biodiesel bevat weer minder energie dan minerale diesel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

HIT importeert bio-LNG voor binnenvaart | Schuttevaer.nl

HIT importeert bio-LNG voor binnenvaart

Het Holland Innovation Team (HIT) uit Rotterdam wil Bio-LNG gaan leveren aan binnenvaartschepen met motoren die geschikt zijn voor het geheel of gedeeltelijk varen op aardgas. ‘De eerste offerte voor levering van bio-LNG aan een binnenvaartschip is intussen de deur uit’, zegt HIT-directeur Peter van der Gaag.

Door Hans Heynen
De eerste offerte is naar Deen Shipping gegaan. Dat bedrijf neemt in de loop van het jaar de 6000 ton metende bunkertanker Argonon in de vaart, waarop twee door Pon Power omgebouwde Caterpillar 3512 dualfuel-motoren komen te staan. HIT wil bio-LNG met tankwagens gaan aanvoeren uit Groot-Brittannië. ‘De prijs komt onder de huidige gasolieprijs te liggen’, zegt Van der Gaag. ‘Een ton bio-LNG kost straks 600 tot 700 euro (met een volume van 2,3 kubieke meter). Dat komt overeen met de huidige gasolieprijs, maar de verbrandingswaarde van een ton bio-LNG is hoger. Die komt overeen met 1200 tot 1300 liter gasolie.’
Een kilo gasolie bevat ongeveer 44 M-joule aan energie, een kilo bio-LNG 50 tot 55 M-joule. Tien kilo bio-LNG staat ruwweg gelijk aan 6 liter diesel of 6,5 liter biodiesel. Biodiesel bevat weer minder energie dan minerale diesel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer