Ingezonden: ‘Stremming Waldhof schadelijk en onnodig’

Door A.A. van den Ouden, ms Victorie

Op 13 januari is de Waldhof verongelukt in het gebergte bij de Loreley en op zondagmiddag 13 februari is het schip geborgen. Geweldig, werkelijk weer een nieuw bergingsrecord op de Rijn, reeds 32 dagen!
Dat de Waldhof kon verongelukken is natuurlijk heel betreurenswaardig, maar het is wel heel erg vreemd dat enkelwandige tankers met een middenschot nooit ondersteboven gingen en een dubbelwandige tanker met centertanks, erg veilig zonder middenschot, wel ondersteboven kan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • beste mensen.
    Is het nu zo moeilijk voor sommigen om op bovenstaande artikel te reageren en wel op een normale manier?
    Ja misschien is dit stuk volgens sommigen 3 weken te laat maar wat is te laat.De schrijver heeft het een en ander op een rij gezet en informatie opgedaan en een brief ingezonden.Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar reageer dan eens volwassen en komen met goed tegenargumenten.Gelukkig zijn sommigen reacties die ik nog wel gelezen heb eraf gehaald wat triest is dat dit gebeuren moet.Blijkbaar gaan bij sommigen de vingers al trillen om ergens tegenaan te schoppen maakt niet uit waar het over gaat.Misschien zitten er wel kern van waarheden in het hierboven geschreven stuk en zou je als schipper daar eens over na moeten denken.Ik vind of je het er nu mee eens bent of niet de heer den Ouden mag en moet zo’n brief kunnen schrijven.mensen blijf waardig niet alleen voor jezelf maar ook naar anderen.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Beste bedrijfseconoom.
    U begrijpt niet hellemaal wat Marinus bedoelt.
    Bij dat ongeluk zijn doden gevallen,en het enige wat je leest[en dat zijn de anonieme jongens]dat het toch wel erg lang duurt allemaal.durf u naam eerst er bij te zetten voor dat je over krantenwijken begint te zeiken!!!!die baan die Marinus heeft, ben jij jaloers op.Hij vaart regelmatig met ons mee [op kempenaar]dus zijn papiertje blijft lekker thuis want wij hoeven niet dag en nacht.en u meneer de bedrijfs econoom???gr Marco.

    Geplaatst door: zijn Zoon,Marco op
  • @Marinus U bent er zeker 1 die even “mag” inspringen met het “papierenboekje” uit jaren 30 Dat zijn zoon zo’n eerlijke concurrentiepositie kan innemen
    Of beviel het krantenwijkje niet voor Uw dagelijks brood anders zou ik niet kunnen inzien wat U dan nog in de hut doet
    Waar gaat dit over
    Je kan het wel of niet met die Meneer den Ouden eens zijn Maar een punt heeft die man wel

    Geplaatst door: Bedrijfseconoom op
  • ik ben blij dat ik geen schipper meer ben,als ik die reaktie\\\\\\\\\\\\\\\’s lees wat er gebeurd is bij de waldhof.
    ik ben nog regelmatig bij mij\\\\\\\\\\\\\\\”N zoon aan boord,als je dan hoort wat voor een oeverloos gezeik je dan aan moet horen als je op de rivier zit,scheldparteien ed,ben je blij als je weer op het kanaal komt,daar gaat het nog enigzins gemoedelijk.

    Geplaatst door: marinus op
  • Dit was een ongeval wat nog nooit op rijn was gebeurd en hopelijk ook nooit meer zal gebeuren.Er lagen in totaal ca 400 schepen gestremd met 400 meningen 400 bergers 400 mensen die hoofd wsa kunnen zijn. Je had hier te maken met een ongelukkige plek (bankeck) hoe het schip lag (op zijkant) en de lading. Ja mag je dan wat voorzichtig zijn en wat als zij wel was losgebroken en afgedreven wat had hier dan gestaan. Tuurlijk worden bij zo,n ongeval wat fouten gemaakt maar ga maar eens in de schoenen staan van al die mensen die al die beslissingen moeten nemen. Die bergers weten heus wel wat ze doen hoor zijn allemaal experts maar 400 schippers weten het weer beter. Als er een bak zand in had gezeten was het er ongetwijfeld ook anders aan toegegaan. Toon een beetje respect voor al die mensen die daaraan hebben meegewerkt En na het zien van de documentaire op swf heb ik meer respect gekregen voor die mensen. En ja ik heb ook 22 dagen gelegen in mannheim.

    Geplaatst door: toon op
  • Allereerst een compliment aan schuttevaer om dit artikel te plaatsen.

    Het verhaal van de heer van den Ouden is mij uit het hart gegrepen en ik kan mij zijn frustratie zeer goed voorstellen. Ik ken deze man niet, maar zijn schip wel en dat is geen nieuwbouw.
    Dit hele voorval getuigd weer van het feit dat er bij de betrokken partijen geen “hond” was die verantwoordelijkheid durfde te nemen.
    De meest belachelijke eisen werden de meest ervaren binnenvaartschippers opgelegd om de Waldhof in de afvaart te passeren, want stel je voor dat er iets fout zou gaan en WSA verantwoording af zou moeten leggen, dan konden ze in ieder geval verklaren dat ze zelfs een uitkijk op de kop verplicht hadden gesteld ter voorkoming van….?

    Als je dan ook nog iemand van WSA op het NOS nieuws hoort zeggen dat schippers nu niet in staat zouden zijn om zonder de begeleiding van WSA de Waldhof te passeren, omdat de ‘stroming daar nu heel anders loopt dan normaal’ dan gaan mijn nekharen al recht overeind staan. En dan heb ik heb nog niet eens voor de stremming gelegen!
    Laat staan iemand met 40 jaar ervaring die reis op reis af niets anders doet, daar moet je niet mee aankomen. Dat is een suggestieve opmerking die de professionaliteit van de binnenvaartschipper in het geding brengen en dat is kwalijk te noemen.

    Het zal ook vast allemaal niet makkelijk zijn om zo’n tanker te bergen, en de mensen van WSA hebben ongetwijfeld ook hun best gedaan, maar de de samenleving zit nu eenmaal zo in elkaar dat er grote gevolgen voor je baan zijn als je wel verantwoordelijkheid durft te nemen. Je kunt het ze dus eigenlijk niet eens echt kwalijk nemen dat ze zich dan dus gaan verschuilen achter de meest stom zinnige eisen.

    Maar in zijn totaliteit is het toch eigenlijk gewoon te gek voor woorden dat het zo gelopen is.
    En ik geloof dat de grootste oorzaak daarvan inderdaad macht is, en die bereik je alleen door samen te werken. Met zijn allen samen dus een claim indienen…………?

    Iedereen goed weekend gewenst.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Ik ben het helemaal eens met C.L Vercouteren. Bedenk wat voor beeld men hier schept over de binnenvaart met deze reacties. Draagt het echt bij aan een goede discussie? Draagt het bij aan ons imago? En lost reageren hier iets op? Natuurlijk hadden zaken beter kunnen gaan. Maar bespreek dit zelf met de betreffende verantwoordelijke of met een vakorganisatie.

    Geplaatst door: Mr.p.ositief op
  • Voordat je je ongenoegen kenbaar wilt maken moet je volgens mij wel weten dat het spoor slechts een kleine 10% van het achterlandvervoer voor zijn rekening neemt, het wegvervoer ca. 55% en de binnenvaart,een mooi marktaandeel, ca. 35%.
    Ken de feiten alvorens overal tegenaan te schoppen.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Als je dit leest je lacht je rot.

    De ene praat alsof die uit het gooi komt.
    De ander denkt dat die het beter kan.
    Dat de laatste jaren de binnenvaart ieder voor zich is HYPOTHEEK anders kunnen ze hun afgedankt china ding niet meer betalen de 10 jaar dat die drijft moet die wel wat opgelevert hebben.
    Binnenvaart is een wereld apart dus mensen van de wal moeten niet zo lopen zeiken over asociaal blabla tegen een zigeuner durf je je smoel ook niet open te trekken dat die netjes moet doen.
    laat iedereen gewoon in elkaars waarde kom je toch veel verder mee dan dit gekrijs over en weer anders kun je altijd nog solliciteren als viswijf of kaasboer.
    De binnenvaart krijgen ze toch niet kapot nu moeten er veel door de zure appel heen bijten uiteindelijk komt de binnenvaart er weer bovenop.
    Dat de banken en de overheden wereldwijd nou niet goed hun werk hebben gedaan in de goeie tijd toen alles kon en mogelijk was had het echt niet zover gekomen maar daar kijken velen niet naar geef hun een grote smoel en niet de hard werkende mensen die op dit moment voor een appel en een ei hun bedrijf varende proberen tehoude.

    De groeten,

    Arie

    Geplaatst door: arie op
  • L.S.
    Graag zou ik jullie er toch van willen overtuigen enige voorzichtigheid in acht te nemen, betreffende jullie reacties. Voor sommige mensen is jullie heen- en weer geschrijf een grote bron van vermaak, alleen al vanwege het ontbreken van grammaticaal besef. Dit doet het algehele beeld van de binnenvaart geen goed, heren en dames! Het beeld van de binnenvaart wordt gevormd door de schippers, niet door voortvarend besparen of de green award! Dit forum wordt ook gelezen door de onafhankelijke journalistiek, en het is dus wel van belang om op een enigszins professionele wijze te reageren. Dit begint met het in acht nemen van fatsoen en algemeen beschaafd Nederlands, ofwel A.B.N. Het ongeluk met de Waldhof heeft al veel losgemaakt. In dit soort gevallen wordt al gauw te veel gezegd, wat dan niet terug te draaien is. Emotie is een logisch gevolg, maar uit dit niet op een forum.

    Met een hartelijke groet,
    Cees Vercouteren
    Capt. Niederelbe Schiffahrts Betrieb Ret.

    Geplaatst door: C.L Vercouteren op
  • @ Hans U bent zeker zo’n persoon die hoopte dat een ander de kastanjes uit het vuur zou halen en lekker mee zou kunnen profiteren
    Deze meneer roept (terecht of niet)om aandacht en die had die meneer TOEN kunnen krijgen Maar niet genomen

    Geplaatst door: Maria op
  • @Maria,

    U schijnt te weten hoe tijdens deze sperring de misere op mte lossen was c.q. aan te kaarten bij welwillende oren, maar als u merkt dat niemand dat doet en of durft, waarom heeft u de handschoen dan niet opgepakt?
    Ik weet het ook niet, maar achteraf zeggen dat anderen het fout hebben gedaan, terwijl u zelf ook niets deed is m.i. makkelijk.

    Geplaatst door: Hans op
  • 85 op oestrich staat ook gewoon in schade preventie gids van de verzekering.Als iedereen dat deed zo weer 10 % overcapiciteit weg

    Geplaatst door: henk op
  • Nou meneer van de victorie, regel jij de volgende stremming dan?? kijken of jij het wel veel beter kan, ik denk dat je dan wel anders piept, het gebeurt allemaal niet in een vingerknip zoals de vele schippers dachten of nog steeds denken.
    Het enige waar ze aan denken is geld, mag ik dan ook klagen dat ik al vanaf de kerst op de Donau vast zat?? Daar hoor je toch ook niemand over? Ik moest zelfs nog wachten om de main uit te komen. heb ik dan geen verlies geleden of de andere schippers die daar allemaal vast zaten?

    Geplaatst door: Een schipper op
  • Misschien is spruitjesteler dan toch een beter beroep.

    Geplaatst door: Jan op
  • Dat doen de schippers helemaal zichzelf aan Die willen gewoonweg niet samen werken En dan krijg je dit
    Dit is typisch een gevalletje van eigen parochie geklets
    De 1 schrijft prima verlopen de ander heeft er geen goed woord voor over
    Nee mensen het is aan Uw eigen Er zaten TOEN zoveel mogelijkheden om de binnenvaart problematiek aan de orde te brengen maar die is niet gegrepen

    En nu het allemaal weer op gang is gaan we gewoon weer verder…met schreeuwen in de woestijn en geen haan die er naar kraait

    Geplaatst door: Maria op
  • ’tIs toch allemaal wat,hé?!!!

    Geplaatst door: Carina op

Reageer

Ingezonden: ‘Stremming Waldhof schadelijk en onnodig’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Stremming Waldhof schadelijk en onnodig’

Door A.A. van den Ouden, ms Victorie

Op 13 januari is de Waldhof verongelukt in het gebergte bij de Loreley en op zondagmiddag 13 februari is het schip geborgen. Geweldig, werkelijk weer een nieuw bergingsrecord op de Rijn, reeds 32 dagen!
Dat de Waldhof kon verongelukken is natuurlijk heel betreurenswaardig, maar het is wel heel erg vreemd dat enkelwandige tankers met een middenschot nooit ondersteboven gingen en een dubbelwandige tanker met centertanks, erg veilig zonder middenschot, wel ondersteboven kan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • beste mensen.
    Is het nu zo moeilijk voor sommigen om op bovenstaande artikel te reageren en wel op een normale manier?
    Ja misschien is dit stuk volgens sommigen 3 weken te laat maar wat is te laat.De schrijver heeft het een en ander op een rij gezet en informatie opgedaan en een brief ingezonden.Je hoeft het er niet mee eens te zijn maar reageer dan eens volwassen en komen met goed tegenargumenten.Gelukkig zijn sommigen reacties die ik nog wel gelezen heb eraf gehaald wat triest is dat dit gebeuren moet.Blijkbaar gaan bij sommigen de vingers al trillen om ergens tegenaan te schoppen maakt niet uit waar het over gaat.Misschien zitten er wel kern van waarheden in het hierboven geschreven stuk en zou je als schipper daar eens over na moeten denken.Ik vind of je het er nu mee eens bent of niet de heer den Ouden mag en moet zo’n brief kunnen schrijven.mensen blijf waardig niet alleen voor jezelf maar ook naar anderen.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Beste bedrijfseconoom.
    U begrijpt niet hellemaal wat Marinus bedoelt.
    Bij dat ongeluk zijn doden gevallen,en het enige wat je leest[en dat zijn de anonieme jongens]dat het toch wel erg lang duurt allemaal.durf u naam eerst er bij te zetten voor dat je over krantenwijken begint te zeiken!!!!die baan die Marinus heeft, ben jij jaloers op.Hij vaart regelmatig met ons mee [op kempenaar]dus zijn papiertje blijft lekker thuis want wij hoeven niet dag en nacht.en u meneer de bedrijfs econoom???gr Marco.

    Geplaatst door: zijn Zoon,Marco op
  • @Marinus U bent er zeker 1 die even “mag” inspringen met het “papierenboekje” uit jaren 30 Dat zijn zoon zo’n eerlijke concurrentiepositie kan innemen
    Of beviel het krantenwijkje niet voor Uw dagelijks brood anders zou ik niet kunnen inzien wat U dan nog in de hut doet
    Waar gaat dit over
    Je kan het wel of niet met die Meneer den Ouden eens zijn Maar een punt heeft die man wel

    Geplaatst door: Bedrijfseconoom op
  • ik ben blij dat ik geen schipper meer ben,als ik die reaktie\\\\\\\\\\\\\\\’s lees wat er gebeurd is bij de waldhof.
    ik ben nog regelmatig bij mij\\\\\\\\\\\\\\\”N zoon aan boord,als je dan hoort wat voor een oeverloos gezeik je dan aan moet horen als je op de rivier zit,scheldparteien ed,ben je blij als je weer op het kanaal komt,daar gaat het nog enigzins gemoedelijk.

    Geplaatst door: marinus op
  • Dit was een ongeval wat nog nooit op rijn was gebeurd en hopelijk ook nooit meer zal gebeuren.Er lagen in totaal ca 400 schepen gestremd met 400 meningen 400 bergers 400 mensen die hoofd wsa kunnen zijn. Je had hier te maken met een ongelukkige plek (bankeck) hoe het schip lag (op zijkant) en de lading. Ja mag je dan wat voorzichtig zijn en wat als zij wel was losgebroken en afgedreven wat had hier dan gestaan. Tuurlijk worden bij zo,n ongeval wat fouten gemaakt maar ga maar eens in de schoenen staan van al die mensen die al die beslissingen moeten nemen. Die bergers weten heus wel wat ze doen hoor zijn allemaal experts maar 400 schippers weten het weer beter. Als er een bak zand in had gezeten was het er ongetwijfeld ook anders aan toegegaan. Toon een beetje respect voor al die mensen die daaraan hebben meegewerkt En na het zien van de documentaire op swf heb ik meer respect gekregen voor die mensen. En ja ik heb ook 22 dagen gelegen in mannheim.

    Geplaatst door: toon op
  • Allereerst een compliment aan schuttevaer om dit artikel te plaatsen.

    Het verhaal van de heer van den Ouden is mij uit het hart gegrepen en ik kan mij zijn frustratie zeer goed voorstellen. Ik ken deze man niet, maar zijn schip wel en dat is geen nieuwbouw.
    Dit hele voorval getuigd weer van het feit dat er bij de betrokken partijen geen “hond” was die verantwoordelijkheid durfde te nemen.
    De meest belachelijke eisen werden de meest ervaren binnenvaartschippers opgelegd om de Waldhof in de afvaart te passeren, want stel je voor dat er iets fout zou gaan en WSA verantwoording af zou moeten leggen, dan konden ze in ieder geval verklaren dat ze zelfs een uitkijk op de kop verplicht hadden gesteld ter voorkoming van….?

    Als je dan ook nog iemand van WSA op het NOS nieuws hoort zeggen dat schippers nu niet in staat zouden zijn om zonder de begeleiding van WSA de Waldhof te passeren, omdat de ‘stroming daar nu heel anders loopt dan normaal’ dan gaan mijn nekharen al recht overeind staan. En dan heb ik heb nog niet eens voor de stremming gelegen!
    Laat staan iemand met 40 jaar ervaring die reis op reis af niets anders doet, daar moet je niet mee aankomen. Dat is een suggestieve opmerking die de professionaliteit van de binnenvaartschipper in het geding brengen en dat is kwalijk te noemen.

    Het zal ook vast allemaal niet makkelijk zijn om zo’n tanker te bergen, en de mensen van WSA hebben ongetwijfeld ook hun best gedaan, maar de de samenleving zit nu eenmaal zo in elkaar dat er grote gevolgen voor je baan zijn als je wel verantwoordelijkheid durft te nemen. Je kunt het ze dus eigenlijk niet eens echt kwalijk nemen dat ze zich dan dus gaan verschuilen achter de meest stom zinnige eisen.

    Maar in zijn totaliteit is het toch eigenlijk gewoon te gek voor woorden dat het zo gelopen is.
    En ik geloof dat de grootste oorzaak daarvan inderdaad macht is, en die bereik je alleen door samen te werken. Met zijn allen samen dus een claim indienen…………?

    Iedereen goed weekend gewenst.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Ik ben het helemaal eens met C.L Vercouteren. Bedenk wat voor beeld men hier schept over de binnenvaart met deze reacties. Draagt het echt bij aan een goede discussie? Draagt het bij aan ons imago? En lost reageren hier iets op? Natuurlijk hadden zaken beter kunnen gaan. Maar bespreek dit zelf met de betreffende verantwoordelijke of met een vakorganisatie.

    Geplaatst door: Mr.p.ositief op
  • Voordat je je ongenoegen kenbaar wilt maken moet je volgens mij wel weten dat het spoor slechts een kleine 10% van het achterlandvervoer voor zijn rekening neemt, het wegvervoer ca. 55% en de binnenvaart,een mooi marktaandeel, ca. 35%.
    Ken de feiten alvorens overal tegenaan te schoppen.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Als je dit leest je lacht je rot.

    De ene praat alsof die uit het gooi komt.
    De ander denkt dat die het beter kan.
    Dat de laatste jaren de binnenvaart ieder voor zich is HYPOTHEEK anders kunnen ze hun afgedankt china ding niet meer betalen de 10 jaar dat die drijft moet die wel wat opgelevert hebben.
    Binnenvaart is een wereld apart dus mensen van de wal moeten niet zo lopen zeiken over asociaal blabla tegen een zigeuner durf je je smoel ook niet open te trekken dat die netjes moet doen.
    laat iedereen gewoon in elkaars waarde kom je toch veel verder mee dan dit gekrijs over en weer anders kun je altijd nog solliciteren als viswijf of kaasboer.
    De binnenvaart krijgen ze toch niet kapot nu moeten er veel door de zure appel heen bijten uiteindelijk komt de binnenvaart er weer bovenop.
    Dat de banken en de overheden wereldwijd nou niet goed hun werk hebben gedaan in de goeie tijd toen alles kon en mogelijk was had het echt niet zover gekomen maar daar kijken velen niet naar geef hun een grote smoel en niet de hard werkende mensen die op dit moment voor een appel en een ei hun bedrijf varende proberen tehoude.

    De groeten,

    Arie

    Geplaatst door: arie op
  • L.S.
    Graag zou ik jullie er toch van willen overtuigen enige voorzichtigheid in acht te nemen, betreffende jullie reacties. Voor sommige mensen is jullie heen- en weer geschrijf een grote bron van vermaak, alleen al vanwege het ontbreken van grammaticaal besef. Dit doet het algehele beeld van de binnenvaart geen goed, heren en dames! Het beeld van de binnenvaart wordt gevormd door de schippers, niet door voortvarend besparen of de green award! Dit forum wordt ook gelezen door de onafhankelijke journalistiek, en het is dus wel van belang om op een enigszins professionele wijze te reageren. Dit begint met het in acht nemen van fatsoen en algemeen beschaafd Nederlands, ofwel A.B.N. Het ongeluk met de Waldhof heeft al veel losgemaakt. In dit soort gevallen wordt al gauw te veel gezegd, wat dan niet terug te draaien is. Emotie is een logisch gevolg, maar uit dit niet op een forum.

    Met een hartelijke groet,
    Cees Vercouteren
    Capt. Niederelbe Schiffahrts Betrieb Ret.

    Geplaatst door: C.L Vercouteren op
  • @ Hans U bent zeker zo’n persoon die hoopte dat een ander de kastanjes uit het vuur zou halen en lekker mee zou kunnen profiteren
    Deze meneer roept (terecht of niet)om aandacht en die had die meneer TOEN kunnen krijgen Maar niet genomen

    Geplaatst door: Maria op
  • @Maria,

    U schijnt te weten hoe tijdens deze sperring de misere op mte lossen was c.q. aan te kaarten bij welwillende oren, maar als u merkt dat niemand dat doet en of durft, waarom heeft u de handschoen dan niet opgepakt?
    Ik weet het ook niet, maar achteraf zeggen dat anderen het fout hebben gedaan, terwijl u zelf ook niets deed is m.i. makkelijk.

    Geplaatst door: Hans op
  • 85 op oestrich staat ook gewoon in schade preventie gids van de verzekering.Als iedereen dat deed zo weer 10 % overcapiciteit weg

    Geplaatst door: henk op
  • Nou meneer van de victorie, regel jij de volgende stremming dan?? kijken of jij het wel veel beter kan, ik denk dat je dan wel anders piept, het gebeurt allemaal niet in een vingerknip zoals de vele schippers dachten of nog steeds denken.
    Het enige waar ze aan denken is geld, mag ik dan ook klagen dat ik al vanaf de kerst op de Donau vast zat?? Daar hoor je toch ook niemand over? Ik moest zelfs nog wachten om de main uit te komen. heb ik dan geen verlies geleden of de andere schippers die daar allemaal vast zaten?

    Geplaatst door: Een schipper op
  • Misschien is spruitjesteler dan toch een beter beroep.

    Geplaatst door: Jan op
  • Dat doen de schippers helemaal zichzelf aan Die willen gewoonweg niet samen werken En dan krijg je dit
    Dit is typisch een gevalletje van eigen parochie geklets
    De 1 schrijft prima verlopen de ander heeft er geen goed woord voor over
    Nee mensen het is aan Uw eigen Er zaten TOEN zoveel mogelijkheden om de binnenvaart problematiek aan de orde te brengen maar die is niet gegrepen

    En nu het allemaal weer op gang is gaan we gewoon weer verder…met schreeuwen in de woestijn en geen haan die er naar kraait

    Geplaatst door: Maria op
  • ’tIs toch allemaal wat,hé?!!!

    Geplaatst door: Carina op

Reageer