Rabobank houdt veilingprijzen hoog

Rabobankdochter Fokko BV heeft namens Rabobank Nederland woensdag 23 februari op een openbare veiling in Rotterdam drie van de vier schepen die door de bank zelf werden aangeboden opgekocht tegen prijzen waar andere bieders niet tegenop wilden bieden. De Rabobank heeft momenteel geen verdere executies van binnenvaartschepen van aangesloten Rabobanken in behandeling.

Door Marja de Vet
De Nogeda, het kleinste schip, ging ook naar de Rabobank, maar die kocht het met een volmacht voor een particulier. De drie grote schepen zullen voorlopig tegen de kant blijven. De Rabobank gaat ze opleggen totdat zich een koper aandient voor een voor de bank acceptabele prijs. De bank gaat de schepen niet exploiteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Wellicht is het moeilijk om nee te zeggen maar er zal iets moeten gebeuren om de beroepsvaart te redden, stop de komende 2 weken met varen, ga de boel verven maak alles weer schoon en laat de telefoon rinkelen, neem over 2 weken weer eens op en kijk wat de prijzen hebben gedaan, als we toch naar de kloten gaan kun je dat beter met een uitgerust hart doen ipv andere rijk maken en zelf met een maag zweer van boord getrapt worden want dit gebeurt ongetwijfeld als er wat verdiend wordt.

    Geplaatst door: Folkert op
  • Inderdaad, we moeten niet vergeten dat een van de belangrijkste redenen van deze ellende de hebzucht of op zijn minst de zelfoverschatting van vele schipppers is. Vroeger voer je een jaartje of 10 met een schip totdat een belangrijk deel van de hypotheek afgelost was voordat je de volgende stap zette. Tegenwoordig vaart men slechts maanden of enkele jaren en verpatst het schip weer zo gauw als er winst te halen is. Ik ken zelfs schippers die 2 of 3 casco’s tegelijk bestelden met het idee toch minimaal enkele tonnen winst per casco te maken. Dit is een tijdje goed gegaan waardoor de bomen tot in de hemel leken te groeien, getuige de steeds meer poenige uitrusting van nieuwe schepen. Je wordt tegenwoordig bijna verblind door het gepolijste roestvrijstaal wat je tegemoet komt. Heren, dit heeft niets meer met het schippersvak te maken maar is alleen nog maar speculatie, en zoals bij alle speculaties moet dat een keer fout gaan en moet je op de blaren zitten. Probleem is alleen dat de hele sector (en dus ook de voorzichtige en verstandige schipper) door deze losgeslagen lieden in de problemen komt.

    Geplaatst door: Cees op
  • Mensen hou nou toch eens op met makelaars en banken de schuld te geven, je zette toch zelf je handtekening onder een koopcontract, en ik mag toch aannemen dat als je zoveel investeerd je toch wel een beetje toerekeningsvatbaar mocht worden geacht, en niet alleen gedreven werd door hebzucht en blindheid voor de al jaren dreigende overcapaciteit….toch?

    Geplaatst door: Jan v. P. op
  • Maria als je niet meer als mens normaal functioneerd en gestrest in de stuurhut zit ben je te laad je gezondheid gaat voor alles of je moet een goede levensverzekering hebben dan doorgaan en brengt je einde vreugde

    Geplaatst door: jan op
  • Ach ja, niet allen de schippers maar ook de toeleveringsbedrijven zijn het haasje bij deze bank. Eerst proberen ze via het toeleveringsbedrijf de schippers onder druk te zetten zodat hun naam schoon blijft en als dat niet lukt gaan ze twee jaar later gaan ze over tot dit verhaal.

    Geplaatst door: Jan op
  • RABO betekent niet voor niets ROVER

    Geplaatst door: Robert op
  • En weer flikt de bank het BTW kunstje, inkopen voor 4,2 mio btw erover en het is precies het bedrag dat ze te vorderen hebben. Zodra dat totaal bedrag op de rekening van de schipper staat harkt de bank het naar zich toe ( 5 mio)Vervolgens vraagt de bank de betaalde BTW terug en heeft het schip voor 19% minder in de boeken als dat de vorige schipper schuld had op naar volgende slachtoffer. De schipper moet vervolgens de BTW afdragen maar dat lukt natuurlijk niet want de bank heeft haar deel genomen en de rekening is leeg. Heren schippers wacht hier niet op en verkoop voor die tijd uw BV bel voor info
    06-11530343 snelle afhandeling en vrijwaarding

    Geplaatst door: De oplossing op
  • @ Jan De banken zorgen wel dat het op papier kloppend is Ze kunnen tig argumenten geven dat het beter gaat worden…alleen de cruciale vraag WANNEER weten ze ook niet op te antwoorden En zo trekken ze steeds meer gezonde bedrijven mee naar de bodem
    Maar dan komt het wat dan het ergste is. het slachtoffer is (door zich zelf willens en wetens of niet) de dupe Maar ja wanneer wil je zelf als ondernemer het aanvaarden dat het een verloren zaak is en daar naar willen handelen Want het is nu zo, 5 jaar is zo om Maar als je zo 5 jaar door moddert heb je alleen nog meer schuld (wel goed voor de bank) En over 5 jaar als je de handdoek in de ring gooit Is het leed bijna voorbij en kan je weer verder (en goed voor je gestel)
    Moeilijke keuze maar het overdenken waard

    Geplaatst door: Maria op
  • de geldkraan enkelwandig zit dicht dus nog effe wachten en er vallen er heel veel om die worden gesloopt en wat denk je minder overkapaciteit en over 4jaar word het weer beter en kunnen ze nog 25jaar werken voor de bank en dan oeps geen olie meer achja gewoon weer slopen

    Geplaatst door: jan op
  • dit stinkt toch naar de misdaad, gisteren waren er nog berichten dat ze 25 procent meer winst hadden gemaakt 😉
    Voor de goeie orde, ze hebben ook zo\’n BV om boerenbedrijven op te kopen, want daar gaan d\’r nog veel meer kapot. De ene luchtbel is nog niet doorgeprikt of de volgende, nog grotere, wordt al – naar Amerikaans model – geblazen.

    Geplaatst door: Dick op
  • Angst maria! angst! angst dat de buurman anders met die reis ervandoor gaat, die dat op zijn beurt gegarandeerd zou doen vanwege :jawel: Angst!

    Geplaatst door: tjahh.. op
  • Maar wat ik dan niet begrijp ,is dat de schippers nu ze weten dat er geen executie-veilingen meer plaats gaan vinden, ze toch voor die NIET-kostendekkende prijzen blijven varen

    Geplaatst door: Maria op
  • Ondanks dit blijft deze bank nog steeds nieuwbouw-schepen financieren aan 100% met behulp van staatsgaranties!
    De F.I.O.D.zou het privévermogen van bepaalde bankiers en makelaars eens dringend moeten onderzoeken want daar moet heus wel wat te vinden zijn!

    Geplaatst door: jan op
  • Tjaahh.. schepen onverkoopbaar dus! vandaar dat de bank geen verdere executies op het programma heeft staan!
    En nu? alle grote jongens nog maar een tijdje uitstel aflossing en waar nodig een rente bijschrijving op zn tijd?
    Deze kranten kop had moeten luiden:
    RABOBANK ZIET MET HANGEND HOOFD EN STAART TUSSEN DE BENEN VAN VERDERE VEILINGEN AF.

    Geplaatst door: Martin op

Reageer

Rabobank houdt veilingprijzen hoog | Schuttevaer.nl

Rabobank houdt veilingprijzen hoog

Rabobankdochter Fokko BV heeft namens Rabobank Nederland woensdag 23 februari op een openbare veiling in Rotterdam drie van de vier schepen die door de bank zelf werden aangeboden opgekocht tegen prijzen waar andere bieders niet tegenop wilden bieden. De Rabobank heeft momenteel geen verdere executies van binnenvaartschepen van aangesloten Rabobanken in behandeling.

Door Marja de Vet
De Nogeda, het kleinste schip, ging ook naar de Rabobank, maar die kocht het met een volmacht voor een particulier. De drie grote schepen zullen voorlopig tegen de kant blijven. De Rabobank gaat ze opleggen totdat zich een koper aandient voor een voor de bank acceptabele prijs. De bank gaat de schepen niet exploiteren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Wellicht is het moeilijk om nee te zeggen maar er zal iets moeten gebeuren om de beroepsvaart te redden, stop de komende 2 weken met varen, ga de boel verven maak alles weer schoon en laat de telefoon rinkelen, neem over 2 weken weer eens op en kijk wat de prijzen hebben gedaan, als we toch naar de kloten gaan kun je dat beter met een uitgerust hart doen ipv andere rijk maken en zelf met een maag zweer van boord getrapt worden want dit gebeurt ongetwijfeld als er wat verdiend wordt.

    Geplaatst door: Folkert op
  • Inderdaad, we moeten niet vergeten dat een van de belangrijkste redenen van deze ellende de hebzucht of op zijn minst de zelfoverschatting van vele schipppers is. Vroeger voer je een jaartje of 10 met een schip totdat een belangrijk deel van de hypotheek afgelost was voordat je de volgende stap zette. Tegenwoordig vaart men slechts maanden of enkele jaren en verpatst het schip weer zo gauw als er winst te halen is. Ik ken zelfs schippers die 2 of 3 casco’s tegelijk bestelden met het idee toch minimaal enkele tonnen winst per casco te maken. Dit is een tijdje goed gegaan waardoor de bomen tot in de hemel leken te groeien, getuige de steeds meer poenige uitrusting van nieuwe schepen. Je wordt tegenwoordig bijna verblind door het gepolijste roestvrijstaal wat je tegemoet komt. Heren, dit heeft niets meer met het schippersvak te maken maar is alleen nog maar speculatie, en zoals bij alle speculaties moet dat een keer fout gaan en moet je op de blaren zitten. Probleem is alleen dat de hele sector (en dus ook de voorzichtige en verstandige schipper) door deze losgeslagen lieden in de problemen komt.

    Geplaatst door: Cees op
  • Mensen hou nou toch eens op met makelaars en banken de schuld te geven, je zette toch zelf je handtekening onder een koopcontract, en ik mag toch aannemen dat als je zoveel investeerd je toch wel een beetje toerekeningsvatbaar mocht worden geacht, en niet alleen gedreven werd door hebzucht en blindheid voor de al jaren dreigende overcapaciteit….toch?

    Geplaatst door: Jan v. P. op
  • Maria als je niet meer als mens normaal functioneerd en gestrest in de stuurhut zit ben je te laad je gezondheid gaat voor alles of je moet een goede levensverzekering hebben dan doorgaan en brengt je einde vreugde

    Geplaatst door: jan op
  • Ach ja, niet allen de schippers maar ook de toeleveringsbedrijven zijn het haasje bij deze bank. Eerst proberen ze via het toeleveringsbedrijf de schippers onder druk te zetten zodat hun naam schoon blijft en als dat niet lukt gaan ze twee jaar later gaan ze over tot dit verhaal.

    Geplaatst door: Jan op
  • RABO betekent niet voor niets ROVER

    Geplaatst door: Robert op
  • En weer flikt de bank het BTW kunstje, inkopen voor 4,2 mio btw erover en het is precies het bedrag dat ze te vorderen hebben. Zodra dat totaal bedrag op de rekening van de schipper staat harkt de bank het naar zich toe ( 5 mio)Vervolgens vraagt de bank de betaalde BTW terug en heeft het schip voor 19% minder in de boeken als dat de vorige schipper schuld had op naar volgende slachtoffer. De schipper moet vervolgens de BTW afdragen maar dat lukt natuurlijk niet want de bank heeft haar deel genomen en de rekening is leeg. Heren schippers wacht hier niet op en verkoop voor die tijd uw BV bel voor info
    06-11530343 snelle afhandeling en vrijwaarding

    Geplaatst door: De oplossing op
  • @ Jan De banken zorgen wel dat het op papier kloppend is Ze kunnen tig argumenten geven dat het beter gaat worden…alleen de cruciale vraag WANNEER weten ze ook niet op te antwoorden En zo trekken ze steeds meer gezonde bedrijven mee naar de bodem
    Maar dan komt het wat dan het ergste is. het slachtoffer is (door zich zelf willens en wetens of niet) de dupe Maar ja wanneer wil je zelf als ondernemer het aanvaarden dat het een verloren zaak is en daar naar willen handelen Want het is nu zo, 5 jaar is zo om Maar als je zo 5 jaar door moddert heb je alleen nog meer schuld (wel goed voor de bank) En over 5 jaar als je de handdoek in de ring gooit Is het leed bijna voorbij en kan je weer verder (en goed voor je gestel)
    Moeilijke keuze maar het overdenken waard

    Geplaatst door: Maria op
  • de geldkraan enkelwandig zit dicht dus nog effe wachten en er vallen er heel veel om die worden gesloopt en wat denk je minder overkapaciteit en over 4jaar word het weer beter en kunnen ze nog 25jaar werken voor de bank en dan oeps geen olie meer achja gewoon weer slopen

    Geplaatst door: jan op
  • dit stinkt toch naar de misdaad, gisteren waren er nog berichten dat ze 25 procent meer winst hadden gemaakt 😉
    Voor de goeie orde, ze hebben ook zo\’n BV om boerenbedrijven op te kopen, want daar gaan d\’r nog veel meer kapot. De ene luchtbel is nog niet doorgeprikt of de volgende, nog grotere, wordt al – naar Amerikaans model – geblazen.

    Geplaatst door: Dick op
  • Angst maria! angst! angst dat de buurman anders met die reis ervandoor gaat, die dat op zijn beurt gegarandeerd zou doen vanwege :jawel: Angst!

    Geplaatst door: tjahh.. op
  • Maar wat ik dan niet begrijp ,is dat de schippers nu ze weten dat er geen executie-veilingen meer plaats gaan vinden, ze toch voor die NIET-kostendekkende prijzen blijven varen

    Geplaatst door: Maria op
  • Ondanks dit blijft deze bank nog steeds nieuwbouw-schepen financieren aan 100% met behulp van staatsgaranties!
    De F.I.O.D.zou het privévermogen van bepaalde bankiers en makelaars eens dringend moeten onderzoeken want daar moet heus wel wat te vinden zijn!

    Geplaatst door: jan op
  • Tjaahh.. schepen onverkoopbaar dus! vandaar dat de bank geen verdere executies op het programma heeft staan!
    En nu? alle grote jongens nog maar een tijdje uitstel aflossing en waar nodig een rente bijschrijving op zn tijd?
    Deze kranten kop had moeten luiden:
    RABOBANK ZIET MET HANGEND HOOFD EN STAART TUSSEN DE BENEN VAN VERDERE VEILINGEN AF.

    Geplaatst door: Martin op

Reageer