Tanker ramt brug in Groningen

Een lege cementtanker is donderdagavond tegen de Noordzeebrug in Groningen gevaren. De ravage is groot, maar niemand raakte gewond.

Noordzeebrug

De tanker Realengracht is zwaar beschadigd en er zit een groot gat in de Noordzeebrug over het Van Starkenborgh-kanaal. Volgens het KLPD had de schipper zijn auto met de autokraan aan boord gezet bij de Oostersluis. Hij was hierna vergeten de kraan naar beneden te zetten. ‘Normaal gesproken kan een schip makkelijk onder de vaste Noordzeebrug door varen, maar niet als de autokraan nog omhoog staat,’ aldus Ed Kraszewski, woordvoerder KLPD. Het ongeluk gebeurde rond half elf ’s avonds. Bij het passeren van de Noordzeebrug raakte de kraan vervolgens de brug. De kraan brak af en viel op het schip. Daarbij werd de ankerlier van het hekanker geraakt dat hierdoor spontaan naar beneden viel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • @ Diana.

    Ik zeg toch ook niet dat alle schippers van de RCT slechte schippers zijn? Er zijn echter wel wat ruwere schipper, en ja.. vaak gebeurt er iets met de groene tankertjes! Trouwens.. als je als schipper bekend bent in Groningen, dan weet je dat je met je autokraan niet omhoog kunt varen, waar de brughoogte zo`n 6,80 m is! Persoonlijk gaat mn voorkeur daarom ook uit, eerst de kraan laten zakken, alvorens het varen. Domme foutjes, maar door zo`n “dom foutje“ komt deze rederij toch alweer niet goed uit de verf.

    MVG

    Geplaatst door: Joop op
  • er wordt weer maar eens gereageerd met het was weer een groen tankertje er zijn nu eenmaal meer tankers met een witte kop dan met een groene laten we hier niet als leek over oordelen maak eerst je eigen tuintje eens schoon voor dat men anderen veroordeel bij deze rederij varen ook mensen die hier al vaarden voordat jullie geboren waren iemand een slechte naam bezorgen is het makkelijkste wat er bestaat je tref hier ook mensen mee die bij deze rederij varen en die nog nooit iets aan het handje hebben gehad maar worden wel er op aangekeken als ze zeggen dat ze op zo’n groen tankertje werken want dan ben je er ook zo een wat jullie nog niet gebeurd is kan jullie ook allemaal gebeuren denk hier maar eens over na

    Geplaatst door: diana op
  • wat ik met mijn vorige opmerking bedoel is dat ik wel een voorval of 10 weet weer deze rederij bij betrokken is en ook de genen die niet de krant hebben gehaald maar die schip heeft al voor de derde maal zijnauto kraan plat gevaren.

    Geplaatst door: a op
  • Er zijn zo nogal wat gevalletjes met die groene tankertjes, nu vind ik ze persoonlijk ook wel erg ruig, tuurlijk zijn er goede schippers bij.. maar altijd haast, en altijd een zwart pluimpje uit de Cat! Het zat er ook wel weer aan te komen.

    Geplaatst door: Joop op
  • Het werd tijd dat ze een keer met de brug bezig gaan.
    Het duurt al weer veel te lang.
    De brug zou al lang verhoogt zijn.
    Al heel lang
    Toen mijn ouders nog aan het varen waren.
    1980.
    De gemeente groningen die zuurt een beetje om.
    Ze weten nog steeds niet wanneer ze mee gaan beginnen.
    Dan gaat de schipper zelf maar eens een keer beginnen.
    Grapje
    Maar toch this wel de waarheid

    Geplaatst door: jacob op
  • Geplaatst door: Arjan op
  • haastige spoed is zelde goed

    Geplaatst door: schipper op
  • Waarschijnlijk bedoelt hij dit:
    http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?topic=20009.0

    Daarnaast was er nog zo’n ongeval gebeurt, ik weet even niet meer waar.

    Geplaatst door: Arjan op
  • @a,

    Waar doelt u op. Het bedrijf waarbij dit is gebeurd komt bij mij altijd over als een goed bedrijf met vakmensen en voldoende ervaring.

    Geplaatst door: dude op
  • Een foutje kan gebeuren maar het is wel vaak een groene tanker

    Geplaatst door: a op
  • of ik was nog niet wakker, maar voor zover ik het vanmorgen kon bekijken, was de autokraan geknikt en hing schuin achteruit naar de wal maar wel vast aan het schip. Dus of die dan nog geborgen moet worden? Maar mss is ie er later afgevallen, dit was vanmorgen 5 uur toen wij vertrokken aldaar.

    Geplaatst door: Susan op
  • Een cementtanker is ook een tanker hij vervoerd dan wel geen gevaarlijke stoffen maar is wel een tanker….
    Wil nog wel even een extra reactie plaatsen, stond de tv aan….. denk er maar eens over na schipper….

    Geplaatst door: Jeanine op
  • Ik had zelf ook altijd zoiets van “O ja,weer 1 die zo snel nog even dit en dat”
    Totdat ik zelf door miskommunikatie met mijn matroos zelf bijna het ding eraf voer.
    Liep met sisser af maar heb wel meer geleerd dan veel anderen hier.
    Altijd wijzen naar anderen en misschien dat jullie nooit een kraan eraf varen maar iedereen heeft waarschijnlijk wel een bijna lullig foutje op zijn naam staan,of niet?
    En de lijn tussen bijna en helemaal is maar erg dun.

    Geplaatst door: Tja op
  • De kop van dit bericht moet zijn . Autokraan cementtanker ramt brug,gelukkig geen slachtoffers.En voor de azijn zeikerds iedereen maakt wel eens een foutje

    Geplaatst door: eric v w op
  • Hoe kun je nu je autokraan gebruiken zonder gebruik van je hoofdmotor,bij vele autosteigers heb je een enkele paal of bolder waarop je kan meren en wat gebeurd er als je losgevaren wordt en je bent net aan het kranen? foutje bedankt
    laten we niet zomaar emmers vuil over onze collega´s kieperen en als iedere schipper eens in zijn geheugen graaft,zal hij vast wel eens een klein akkefietje gehad hebben,schrijver dezes heeft genoeg aan zijn eigen fouten,verbeter de wereld en begin bij uzelf

    Geplaatst door: pieterman op
  • Er is nog een verzekering, dien noemt men
    “nalatigheid personeel”. Die zal in dit geval wel voor de kosten opdraaien.

    Geplaatst door: johan d op
  • Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Als de verzekering eenmaal gaat beginnen met; ’t was je eigen schuld, je betaald het zelf maar. Dan blijf je bezig, Bijna alles valt wel zo te verdraaien dat het je ‘ eigen schuld ‘ is.

    Geplaatst door: A op
  • @CDW,

    Uw voorstel gaat niet gebeuren, want je mag de autokraan ook als vervanging van de davit voor de roei/ reddingboot gebruiken, dus kan je de kraan in geval van nood nodig hebben met draaiende motor, bijv bij n(zieke)evacuatie tijdens de vaart.

    Verder vind ik het wel sensatie van de (alle) media om van tanker te spreken i.p.v. cement tanker. Vooral door Schuttevaer.

    Ten derde; hoe “dom” een fout ook is, of hoezeer het “eigenschuld” betreft: een ongelukje kan in principe voorkomen worden, en men zegt altijd achteraf iets in de geest van ja, dat had ik anders moeten doen. Of stom dat ik het vergeten ben. En …… nu ja vul zelf maar verder in.

    Geplaatst door: Hans op
  • Ik weet niet precies hoe het zit met de verzekering.
    Ik vind dit een geval eigen schuld dus niet be talen.
    Ik ga maar eens proberen mijn verzekering te overtuigen om zulke schade te belasten met een eigen risico van zeg maar wat 50.000,00 Euro.
    Ik kan zo tien gevallen opnoemen van autokraan tegen brug, maar we moeten maar goed doorgaan met deze vergeetachtige ongelukjes, want je kan er op wachten dat men vanuit de overheid met een regeltje komt over blokkeren van de autokraan tijdens de vaart.
    Ik kan ze wel een tip geven een sensor op je hoofdmotor geen smeeroliedruk, dus motor staat stil dan kan je de autokraan bedienen.
    Tweede sensor in autokraan, bijvoorbeeld bijna horizontaal dan kan je de hoofdmotor weer starten.
    Zitten we hier op te wachten nee natuurlijk niet, maar ik ben wel bang dat er zoiets komt, want ja 30 seconden tijdwinst is natuurlijk heel belangrijk dus die brug moet maar wijken.

    Geplaatst door: CdW op
  • Ik vind het verhaal ook een beetje opgeklopt Tanker zwaar beschadigt als ik een leek zou zijn ,zou ik met verhalen van de laatste tijd bij tanker zwaar beschadigt gelijk aan gevaarlijke stoffen uitstroom explosie gevaar enz denken terwijl het om een cementtankertje betreft,tevens klopt het verhaal niet vanaf de oostersluis kom je nog een twee bruggen tegen waar je onderdoor moet voordat je bij de Noordzeebrug bent.
    Dus vind ik dat een redactie van een krant niet zomaar alles moet opschrijven voordat men het zelf gecontroleerd heeft om te voorkomen dat een gedegen vakblad geen sensatie blad wordt.

    Geplaatst door: JANSEN op
  • Kijk naar de kop boven het stuk.

    Geplaatst door: martin op
  • Martin,
    wat is het verschil is tussen een cementtanker en een cementtanker.

    Geplaatst door: ravero op
  • Het is een cementtanker ,das heel wat anders!

    Geplaatst door: martin op

Reageer

Tanker ramt brug in Groningen | Schuttevaer.nl

Tanker ramt brug in Groningen

Een lege cementtanker is donderdagavond tegen de Noordzeebrug in Groningen gevaren. De ravage is groot, maar niemand raakte gewond.

Noordzeebrug

De tanker Realengracht is zwaar beschadigd en er zit een groot gat in de Noordzeebrug over het Van Starkenborgh-kanaal. Volgens het KLPD had de schipper zijn auto met de autokraan aan boord gezet bij de Oostersluis. Hij was hierna vergeten de kraan naar beneden te zetten. ‘Normaal gesproken kan een schip makkelijk onder de vaste Noordzeebrug door varen, maar niet als de autokraan nog omhoog staat,’ aldus Ed Kraszewski, woordvoerder KLPD. Het ongeluk gebeurde rond half elf ’s avonds. Bij het passeren van de Noordzeebrug raakte de kraan vervolgens de brug. De kraan brak af en viel op het schip. Daarbij werd de ankerlier van het hekanker geraakt dat hierdoor spontaan naar beneden viel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • @ Diana.

    Ik zeg toch ook niet dat alle schippers van de RCT slechte schippers zijn? Er zijn echter wel wat ruwere schipper, en ja.. vaak gebeurt er iets met de groene tankertjes! Trouwens.. als je als schipper bekend bent in Groningen, dan weet je dat je met je autokraan niet omhoog kunt varen, waar de brughoogte zo`n 6,80 m is! Persoonlijk gaat mn voorkeur daarom ook uit, eerst de kraan laten zakken, alvorens het varen. Domme foutjes, maar door zo`n “dom foutje“ komt deze rederij toch alweer niet goed uit de verf.

    MVG

    Geplaatst door: Joop op
  • er wordt weer maar eens gereageerd met het was weer een groen tankertje er zijn nu eenmaal meer tankers met een witte kop dan met een groene laten we hier niet als leek over oordelen maak eerst je eigen tuintje eens schoon voor dat men anderen veroordeel bij deze rederij varen ook mensen die hier al vaarden voordat jullie geboren waren iemand een slechte naam bezorgen is het makkelijkste wat er bestaat je tref hier ook mensen mee die bij deze rederij varen en die nog nooit iets aan het handje hebben gehad maar worden wel er op aangekeken als ze zeggen dat ze op zo’n groen tankertje werken want dan ben je er ook zo een wat jullie nog niet gebeurd is kan jullie ook allemaal gebeuren denk hier maar eens over na

    Geplaatst door: diana op
  • wat ik met mijn vorige opmerking bedoel is dat ik wel een voorval of 10 weet weer deze rederij bij betrokken is en ook de genen die niet de krant hebben gehaald maar die schip heeft al voor de derde maal zijnauto kraan plat gevaren.

    Geplaatst door: a op
  • Er zijn zo nogal wat gevalletjes met die groene tankertjes, nu vind ik ze persoonlijk ook wel erg ruig, tuurlijk zijn er goede schippers bij.. maar altijd haast, en altijd een zwart pluimpje uit de Cat! Het zat er ook wel weer aan te komen.

    Geplaatst door: Joop op
  • Het werd tijd dat ze een keer met de brug bezig gaan.
    Het duurt al weer veel te lang.
    De brug zou al lang verhoogt zijn.
    Al heel lang
    Toen mijn ouders nog aan het varen waren.
    1980.
    De gemeente groningen die zuurt een beetje om.
    Ze weten nog steeds niet wanneer ze mee gaan beginnen.
    Dan gaat de schipper zelf maar eens een keer beginnen.
    Grapje
    Maar toch this wel de waarheid

    Geplaatst door: jacob op
  • Geplaatst door: Arjan op
  • haastige spoed is zelde goed

    Geplaatst door: schipper op
  • Waarschijnlijk bedoelt hij dit:
    http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php?topic=20009.0

    Daarnaast was er nog zo’n ongeval gebeurt, ik weet even niet meer waar.

    Geplaatst door: Arjan op
  • @a,

    Waar doelt u op. Het bedrijf waarbij dit is gebeurd komt bij mij altijd over als een goed bedrijf met vakmensen en voldoende ervaring.

    Geplaatst door: dude op
  • Een foutje kan gebeuren maar het is wel vaak een groene tanker

    Geplaatst door: a op
  • of ik was nog niet wakker, maar voor zover ik het vanmorgen kon bekijken, was de autokraan geknikt en hing schuin achteruit naar de wal maar wel vast aan het schip. Dus of die dan nog geborgen moet worden? Maar mss is ie er later afgevallen, dit was vanmorgen 5 uur toen wij vertrokken aldaar.

    Geplaatst door: Susan op
  • Een cementtanker is ook een tanker hij vervoerd dan wel geen gevaarlijke stoffen maar is wel een tanker….
    Wil nog wel even een extra reactie plaatsen, stond de tv aan….. denk er maar eens over na schipper….

    Geplaatst door: Jeanine op
  • Ik had zelf ook altijd zoiets van “O ja,weer 1 die zo snel nog even dit en dat”
    Totdat ik zelf door miskommunikatie met mijn matroos zelf bijna het ding eraf voer.
    Liep met sisser af maar heb wel meer geleerd dan veel anderen hier.
    Altijd wijzen naar anderen en misschien dat jullie nooit een kraan eraf varen maar iedereen heeft waarschijnlijk wel een bijna lullig foutje op zijn naam staan,of niet?
    En de lijn tussen bijna en helemaal is maar erg dun.

    Geplaatst door: Tja op
  • De kop van dit bericht moet zijn . Autokraan cementtanker ramt brug,gelukkig geen slachtoffers.En voor de azijn zeikerds iedereen maakt wel eens een foutje

    Geplaatst door: eric v w op
  • Hoe kun je nu je autokraan gebruiken zonder gebruik van je hoofdmotor,bij vele autosteigers heb je een enkele paal of bolder waarop je kan meren en wat gebeurd er als je losgevaren wordt en je bent net aan het kranen? foutje bedankt
    laten we niet zomaar emmers vuil over onze collega´s kieperen en als iedere schipper eens in zijn geheugen graaft,zal hij vast wel eens een klein akkefietje gehad hebben,schrijver dezes heeft genoeg aan zijn eigen fouten,verbeter de wereld en begin bij uzelf

    Geplaatst door: pieterman op
  • Er is nog een verzekering, dien noemt men
    “nalatigheid personeel”. Die zal in dit geval wel voor de kosten opdraaien.

    Geplaatst door: johan d op
  • Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Als de verzekering eenmaal gaat beginnen met; ’t was je eigen schuld, je betaald het zelf maar. Dan blijf je bezig, Bijna alles valt wel zo te verdraaien dat het je ‘ eigen schuld ‘ is.

    Geplaatst door: A op
  • @CDW,

    Uw voorstel gaat niet gebeuren, want je mag de autokraan ook als vervanging van de davit voor de roei/ reddingboot gebruiken, dus kan je de kraan in geval van nood nodig hebben met draaiende motor, bijv bij n(zieke)evacuatie tijdens de vaart.

    Verder vind ik het wel sensatie van de (alle) media om van tanker te spreken i.p.v. cement tanker. Vooral door Schuttevaer.

    Ten derde; hoe “dom” een fout ook is, of hoezeer het “eigenschuld” betreft: een ongelukje kan in principe voorkomen worden, en men zegt altijd achteraf iets in de geest van ja, dat had ik anders moeten doen. Of stom dat ik het vergeten ben. En …… nu ja vul zelf maar verder in.

    Geplaatst door: Hans op
  • Ik weet niet precies hoe het zit met de verzekering.
    Ik vind dit een geval eigen schuld dus niet be talen.
    Ik ga maar eens proberen mijn verzekering te overtuigen om zulke schade te belasten met een eigen risico van zeg maar wat 50.000,00 Euro.
    Ik kan zo tien gevallen opnoemen van autokraan tegen brug, maar we moeten maar goed doorgaan met deze vergeetachtige ongelukjes, want je kan er op wachten dat men vanuit de overheid met een regeltje komt over blokkeren van de autokraan tijdens de vaart.
    Ik kan ze wel een tip geven een sensor op je hoofdmotor geen smeeroliedruk, dus motor staat stil dan kan je de autokraan bedienen.
    Tweede sensor in autokraan, bijvoorbeeld bijna horizontaal dan kan je de hoofdmotor weer starten.
    Zitten we hier op te wachten nee natuurlijk niet, maar ik ben wel bang dat er zoiets komt, want ja 30 seconden tijdwinst is natuurlijk heel belangrijk dus die brug moet maar wijken.

    Geplaatst door: CdW op
  • Ik vind het verhaal ook een beetje opgeklopt Tanker zwaar beschadigt als ik een leek zou zijn ,zou ik met verhalen van de laatste tijd bij tanker zwaar beschadigt gelijk aan gevaarlijke stoffen uitstroom explosie gevaar enz denken terwijl het om een cementtankertje betreft,tevens klopt het verhaal niet vanaf de oostersluis kom je nog een twee bruggen tegen waar je onderdoor moet voordat je bij de Noordzeebrug bent.
    Dus vind ik dat een redactie van een krant niet zomaar alles moet opschrijven voordat men het zelf gecontroleerd heeft om te voorkomen dat een gedegen vakblad geen sensatie blad wordt.

    Geplaatst door: JANSEN op
  • Kijk naar de kop boven het stuk.

    Geplaatst door: martin op
  • Martin,
    wat is het verschil is tussen een cementtanker en een cementtanker.

    Geplaatst door: ravero op
  • Het is een cementtanker ,das heel wat anders!

    Geplaatst door: martin op

Reageer