Kerkschip Sint-Jozef naar centrum van Antwerpen

Het Antwerpse kerkschip Sint-Jozef verruilt binnenkort haar ligplaats in het Kanaaldok B1 voor een plek op kadenummer 25 in het Houtdok in de oude haven. Het kerkschip moet plaatsmaken voor duwbakken, die het Havenbedrijf meer ruimte wil geven in het Kanaaldok B1.

Sint-Jozef

Het verhalen van het kerkschip is een operatie waaraan een nautisch-technische studie vooraf ging. Uitgezocht moest worden of het bijna 100 meter lange betonnen gevaarte met een diepgang van 5,60 meter en een breedte van 14,25 meter het Houtdok wel kan bereiken. Peilingen wezen uit dat de diepte geen probleem is. Het grootste gevaar schuilt in de passage van de bruggen op de route. Het betreft een dood schip, zonder motorvermogen en roer, zodat het volledig is aangewezen op sleepboothulp. Bootmannen van Brabo zullen fungeren als runners op voor- en achterdek, met een dokloods op het dak als regisseur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Kerkschip Sint-Jozef naar centrum van Antwerpen | Schuttevaer.nl

Kerkschip Sint-Jozef naar centrum van Antwerpen

Het Antwerpse kerkschip Sint-Jozef verruilt binnenkort haar ligplaats in het Kanaaldok B1 voor een plek op kadenummer 25 in het Houtdok in de oude haven. Het kerkschip moet plaatsmaken voor duwbakken, die het Havenbedrijf meer ruimte wil geven in het Kanaaldok B1.

Sint-Jozef

Het verhalen van het kerkschip is een operatie waaraan een nautisch-technische studie vooraf ging. Uitgezocht moest worden of het bijna 100 meter lange betonnen gevaarte met een diepgang van 5,60 meter en een breedte van 14,25 meter het Houtdok wel kan bereiken. Peilingen wezen uit dat de diepte geen probleem is. Het grootste gevaar schuilt in de passage van de bruggen op de route. Het betreft een dood schip, zonder motorvermogen en roer, zodat het volledig is aangewezen op sleepboothulp. Bootmannen van Brabo zullen fungeren als runners op voor- en achterdek, met een dokloods op het dak als regisseur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer