Zeven gewonden bij sluiscrash

Een riviercruiseschip van rederij Avalon Waterways is in de nacht van zaterdag op zondag in dichte mist in aanvaring gekomen met de sluis van Hausen op het Main-Donaukanaal.

Door Marja de Vet
Zeven van de 161 passagiers raakten gewond bij de aanvaring. Een 67-jarige man viel vanaf het bovendek in het water en werd door de bemanning uit het water gehaald. Hij liep gebroken ribben op en werd met de andere slachtoffers naar het ziekenhuis gebracht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • @Krimpenees
    Bedankt voor je (compliment). Ieder zijn vak zou ik zeggen. Ben het eens met mainvaarder. Laten wij met respect omgaan met elkaar en ieder in zijn eigen waarde laten, ook de nieuwbouwers. Het wordt eens tijd, dat wij het eens worden met elkaar, daar wordt iedereen beter van, ipv modder
    gooien. Ik vaar al 47 jaar en het is nog geen haar verbeterd. By the way, ik blijf nog wel een tijdje varen op de Main, gewoon omdat ik het leuk vindt. In ieder geval tot mijn 65 jaar. Dan zit er 52 jaar op. Het is een mooi beroep, wat wij uitvoeren, laten wij daar trots op zijn en niet schelden op elkaar. Mvg

    Geplaatst door: AdB, kapitein passagierschip op
  • Ik doe niks af aan de ervaring van kapitein al heb je genoeg kapitein’s die er niet mee varen kan.Maar waarom wordt het niet gewoon verboden die zij bediening dan hoef je ook niet om te schakelen en kan er daar al niks verkeerd mee gaan.

    Geplaatst door: Jan van de Wijgaart op
  • Een vaarverbod bij mist of hoogwater zal niet haalbaar zijn ivm met economische belangen en waar zou het wel mogen en waar niet en welke schepen wel en welke schepen, dat zou een mooi boekwerk worden want borden neerzetten heeft weinig zin met mist. Mij is altijd geleerd als je met een schip of vaargebied niet goed genoeg bekend bent, blijf dan in de mist lekker liggen of leg ‘m aan de kant,ondanks tijdsdruk of economie. Dat noemen ze goed zeemanschap. Veiligheid boven alles.

    Verder is varen met elk schip en elk vaarwater een kwestie van gewenning en vaar ervaring dat leer je nier op een blauwe maandag

    Geplaatst door: dude op
  • Het valt idd niet mee om in vergelijk met 3 hoog containers door zo’n sloot te varen.
    Ben het ook eens met Hagens dat er in buitengewone omstandigheden een vaarverbot zou moeten zijn zoals met hoog water en dichte mist.
    Het gaat toch om een hele berg mensen en de risicos van verwondingen ed bij dit soort ongelukken.
    Op zee varen ze ook niet uit boven windkracht zoveel met die dingen ondanks het program.

    Geplaatst door: Tja op
  • Ben er wel mee eens dat er te grote eenheden op te kleine kanalen komen, maar wil de eigenaar van deze grote eenheid dit niet zelf.
    Mijn vaargebied is Mittellandkanaal als ik zie wat daar vaart terwijl dat kanaal in de beginfase is uitgebouwa voor 80.00X9,50.
    Voorts vind ik niet dat je bij voorbaad de schipper al de schuld moet geven, het is nogal niet een zware beschuldiging die je uit en al heeft deze man een nautische fout gemaakt zowat het gebeurd ons allemaal wel eens, vaak loopt het goed af en soms zoals nu verkeerd.
    Trouwens het is in dichte mist gebeurd, vindt sowieso dat er een vaarverbod moet zijn met dichte mist voor dit soort schepen, niet om de vakmanschap van de kapitein, maar als er wat gebeurd, komt de hulpverlening moeilijker op gang, in donker kan je nog met kunstlicht bijschijnen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Hallo,

    uit betrouwbaare bron weet ik dat het hoogst waarschijnlijk een Technisch probleem is. Het overschakelen van binnen naar buiten heeft in het verleden al meer voor problemen gezorgd op passagiersschepen. Het schip was al 2/3 boven in de sluis. Lengte sluis 190m en het schip 135m! Zou de Kapitein in 1 keer vol gas gegeven hebben voor de Lol??? Deze Schippers varen 8 keer in 1 jaar Amsterdam-Budapest dus aan @ pascal en jaha DOUCHEN met je verhaal.
    @ mainvaarder en kapiteintje precies geloof mij jullie zitten aan het goede eind.
    Verders alle RESPECT aan de nautische bemanning en de service die toch in deze situatie ALLE 161 passagiers en 41 bemanningleden in veiligheid heeft weten te brengen. Dus niet alleen je 3 tot 6 koppige bemanning inkl. Hond zoals op een vele vrachtschepen. Oja bijna vergeten de nautische bemanning heeft de passagier uit het Water gered waarschijnlijk omdat ze zo slecht getraind zijn…..

    Succes Passagiersschip en kom goed naar de Werf.

    Geplaatst door: Kapitein Passagiersschip op
  • @ Pascal,

    Het is welliswaar een schip van dezelfde rederij, maar zeker niet zo’n schip als wat een aantal jaren geleden gezonken heeft gezeten.
    Dus het klopt niet helemaal wat je roept.

    Geplaatst door: Kapiteintje op
  • @ mainvaarder
    U spreekt over respect. Laat zelf dan ook iedereen in zijn waardigheid. Uw uitlatingen hebben met dit persbericht niets te maken.

    Geplaatst door: m op
  • @mainvaarder,
    Ik weet niet hoe dat je het zelf ziet,
    maar volgens mij zijn de vaardigheden van de kapiteins van deze schepen tegenwoordig van een zeer laag niveau.
    Het kan ook niet anders, er komen steeds meer van die dingen bij, en wie ziet het zitten om altijd met zo’n ding op stap te zijn, ik niet!
    Maarja, de werven zijn er weer goed mee, een miljoen extra omzet.

    Geplaatst door: Krimpenees op
  • de betweters, je mag best repeckt hebben voor deze mensen die, die shepen over deze rivieren en kanalen varen. het is een toegestane afmeting dus de discusie dat ze te groot zijn is hier niet van toepassing en dat ze niet kunnen varen is ook niet van toepassing, hoeveel passegierschepen varen shade? ik denk dat er meer nieuwbouw mannen die een enrome hypotheek hebben en daar varen omdat ze anders helemaal naar de klote gaan, daar schade varen dan deze jongens, en dan nog niet over de mahart en de meyer gesproken. heb maar respect.
    mvg

    Geplaatst door: main vaarder op
  • ja de duwvaart sluis van tiel konden ze nog niet eens normaal uitvaren dus dit verwonderd me helemaal niks

    Geplaatst door: jaha op
  • Mja toevallig zo eentje van de dezelfde soort die ik over een paar jaar gezonken heb zien zitten een paar sluizen verder. Toen waren het technisch gezien de ramen die niet in orde waren, toevallig allemaal technisch.

    Geplaatst door: pascal op

Reageer

Zeven gewonden bij sluiscrash | Schuttevaer.nl

Zeven gewonden bij sluiscrash

Een riviercruiseschip van rederij Avalon Waterways is in de nacht van zaterdag op zondag in dichte mist in aanvaring gekomen met de sluis van Hausen op het Main-Donaukanaal.

Door Marja de Vet
Zeven van de 161 passagiers raakten gewond bij de aanvaring. Een 67-jarige man viel vanaf het bovendek in het water en werd door de bemanning uit het water gehaald. Hij liep gebroken ribben op en werd met de andere slachtoffers naar het ziekenhuis gebracht.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • @Krimpenees
    Bedankt voor je (compliment). Ieder zijn vak zou ik zeggen. Ben het eens met mainvaarder. Laten wij met respect omgaan met elkaar en ieder in zijn eigen waarde laten, ook de nieuwbouwers. Het wordt eens tijd, dat wij het eens worden met elkaar, daar wordt iedereen beter van, ipv modder
    gooien. Ik vaar al 47 jaar en het is nog geen haar verbeterd. By the way, ik blijf nog wel een tijdje varen op de Main, gewoon omdat ik het leuk vindt. In ieder geval tot mijn 65 jaar. Dan zit er 52 jaar op. Het is een mooi beroep, wat wij uitvoeren, laten wij daar trots op zijn en niet schelden op elkaar. Mvg

    Geplaatst door: AdB, kapitein passagierschip op
  • Ik doe niks af aan de ervaring van kapitein al heb je genoeg kapitein’s die er niet mee varen kan.Maar waarom wordt het niet gewoon verboden die zij bediening dan hoef je ook niet om te schakelen en kan er daar al niks verkeerd mee gaan.

    Geplaatst door: Jan van de Wijgaart op
  • Een vaarverbod bij mist of hoogwater zal niet haalbaar zijn ivm met economische belangen en waar zou het wel mogen en waar niet en welke schepen wel en welke schepen, dat zou een mooi boekwerk worden want borden neerzetten heeft weinig zin met mist. Mij is altijd geleerd als je met een schip of vaargebied niet goed genoeg bekend bent, blijf dan in de mist lekker liggen of leg ‘m aan de kant,ondanks tijdsdruk of economie. Dat noemen ze goed zeemanschap. Veiligheid boven alles.

    Verder is varen met elk schip en elk vaarwater een kwestie van gewenning en vaar ervaring dat leer je nier op een blauwe maandag

    Geplaatst door: dude op
  • Het valt idd niet mee om in vergelijk met 3 hoog containers door zo’n sloot te varen.
    Ben het ook eens met Hagens dat er in buitengewone omstandigheden een vaarverbot zou moeten zijn zoals met hoog water en dichte mist.
    Het gaat toch om een hele berg mensen en de risicos van verwondingen ed bij dit soort ongelukken.
    Op zee varen ze ook niet uit boven windkracht zoveel met die dingen ondanks het program.

    Geplaatst door: Tja op
  • Ben er wel mee eens dat er te grote eenheden op te kleine kanalen komen, maar wil de eigenaar van deze grote eenheid dit niet zelf.
    Mijn vaargebied is Mittellandkanaal als ik zie wat daar vaart terwijl dat kanaal in de beginfase is uitgebouwa voor 80.00X9,50.
    Voorts vind ik niet dat je bij voorbaad de schipper al de schuld moet geven, het is nogal niet een zware beschuldiging die je uit en al heeft deze man een nautische fout gemaakt zowat het gebeurd ons allemaal wel eens, vaak loopt het goed af en soms zoals nu verkeerd.
    Trouwens het is in dichte mist gebeurd, vindt sowieso dat er een vaarverbod moet zijn met dichte mist voor dit soort schepen, niet om de vakmanschap van de kapitein, maar als er wat gebeurd, komt de hulpverlening moeilijker op gang, in donker kan je nog met kunstlicht bijschijnen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Hallo,

    uit betrouwbaare bron weet ik dat het hoogst waarschijnlijk een Technisch probleem is. Het overschakelen van binnen naar buiten heeft in het verleden al meer voor problemen gezorgd op passagiersschepen. Het schip was al 2/3 boven in de sluis. Lengte sluis 190m en het schip 135m! Zou de Kapitein in 1 keer vol gas gegeven hebben voor de Lol??? Deze Schippers varen 8 keer in 1 jaar Amsterdam-Budapest dus aan @ pascal en jaha DOUCHEN met je verhaal.
    @ mainvaarder en kapiteintje precies geloof mij jullie zitten aan het goede eind.
    Verders alle RESPECT aan de nautische bemanning en de service die toch in deze situatie ALLE 161 passagiers en 41 bemanningleden in veiligheid heeft weten te brengen. Dus niet alleen je 3 tot 6 koppige bemanning inkl. Hond zoals op een vele vrachtschepen. Oja bijna vergeten de nautische bemanning heeft de passagier uit het Water gered waarschijnlijk omdat ze zo slecht getraind zijn…..

    Succes Passagiersschip en kom goed naar de Werf.

    Geplaatst door: Kapitein Passagiersschip op
  • @ Pascal,

    Het is welliswaar een schip van dezelfde rederij, maar zeker niet zo’n schip als wat een aantal jaren geleden gezonken heeft gezeten.
    Dus het klopt niet helemaal wat je roept.

    Geplaatst door: Kapiteintje op
  • @ mainvaarder
    U spreekt over respect. Laat zelf dan ook iedereen in zijn waardigheid. Uw uitlatingen hebben met dit persbericht niets te maken.

    Geplaatst door: m op
  • @mainvaarder,
    Ik weet niet hoe dat je het zelf ziet,
    maar volgens mij zijn de vaardigheden van de kapiteins van deze schepen tegenwoordig van een zeer laag niveau.
    Het kan ook niet anders, er komen steeds meer van die dingen bij, en wie ziet het zitten om altijd met zo’n ding op stap te zijn, ik niet!
    Maarja, de werven zijn er weer goed mee, een miljoen extra omzet.

    Geplaatst door: Krimpenees op
  • de betweters, je mag best repeckt hebben voor deze mensen die, die shepen over deze rivieren en kanalen varen. het is een toegestane afmeting dus de discusie dat ze te groot zijn is hier niet van toepassing en dat ze niet kunnen varen is ook niet van toepassing, hoeveel passegierschepen varen shade? ik denk dat er meer nieuwbouw mannen die een enrome hypotheek hebben en daar varen omdat ze anders helemaal naar de klote gaan, daar schade varen dan deze jongens, en dan nog niet over de mahart en de meyer gesproken. heb maar respect.
    mvg

    Geplaatst door: main vaarder op
  • ja de duwvaart sluis van tiel konden ze nog niet eens normaal uitvaren dus dit verwonderd me helemaal niks

    Geplaatst door: jaha op
  • Mja toevallig zo eentje van de dezelfde soort die ik over een paar jaar gezonken heb zien zitten een paar sluizen verder. Toen waren het technisch gezien de ramen die niet in orde waren, toevallig allemaal technisch.

    Geplaatst door: pascal op

Reageer