Van Dalen (CU) blijft hameren op Engels als voertaal

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft er bij de Europese Commissie op aangedrongen dat ook in de binnenvaart de gegevensuitwisseling over scheepsladingen wordt vereenvoudigd en Engels als voertaal wordt ingevoerd. De Commissie heeft zo’n vereenvoudiging al aangekondigd voor de zeevaart.

Van Dalen sprak tijdens het debat begin deze week in Straatsburg over het rapport-Sterckx over meldingsformaliteiten voor schepen, die havens in de EU aandoen of verlaten. Hij benadrukte tevens dat hij zich blijft inzetten voor het Engels als voertaal in de zee- en binnenvaart zolang er nog gewonden en zelfs doden vallen omdat mensen door verschillende gesproken talen elkaar niet begrijpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • De grootste voorstanders van het engels als voertaal in de binnenvaart zijn mensen die gestudeerd hebben op kosten van mijn generatie, waarvoor de leerplicht pas in 1966 is gaan gelden.
    Voordien werd er geen- of weinig subsidie door de staat betaald, met als gevolg dat het op de internaten armoe was en je zo gauw mogelijk van het internaat af wilde, met als resultaat alleen maar L.O. zonder talen pakket.Zelf ben ik wel voorstander van èèn voertaal in de binnenvaart en kan mij redelijk redden in het engels en een beetje frans, maar men zal toch even moeten wachten tot de generatie van voor de leerplichtwet uitgestorven is! Kan nog wel een paar jaar duren, al ze allemaal zolang doorgaan als ik !!
    m.v.g. O.J.Brink

    Geplaatst door: O.J.Brink op
  • Wanneer engels als taal ingevoerd zou worden is het echt niet zo dat vanaf morgen iedereen overal in het engels moet gaan communiceren. Het zou dan een tweede taal worden die gebruikt wordt als je er met de moerstaal niet uit komt. Ik zie wel voordelen. Je kan niet meer in Frankrijk tegen de kant worden gelegd als er een gendarme vindt dat je niet genoeg Frans spreekt. Ook geeft het duidelijkheid aan alle tsjechen, polen, bulgaren, roemenen enz. welke taal ze kunnen gebruiken. Er zal wel een generatie overheen gaan, maar uiteindelijk zal het wel zoiets worden. De mensen die zich er het drukst over maken zullen het waarschijnlijk niet meer meemaken.

    Groet,

    Geplaatst door: Peter Kruijt op
  • Het voorstel van van Dalen gaat over situaties waarin de eigen landstaal of de taal van het land waar men zich op dat moment bevindt niet voldoet. In het RPR is dit nu opgenomen in artikel 4.05, lid 2. Echter, staat daar dat over moet worden gegaan op Duits. Omdat veel Oostblokkers en Fransozen daar moeite mee hebben, levert dat bij tijd en wijle gevaarlijke situaties op. Vanaf 1986 is het vak in Nederland verplicht op de basisschool. Al ver daarvoor werd het onderwezen in het voortgezet onderwijs. Die verplichting geldt in veel landen, ook in het voormalig Oostblok. De veronderstelling dat verreweg de meeste schippers Engels spreken is dus niet echt vreemd. Nogmaals: het gaat erom duidelijkheid te scheppen voor situaties die nu nog de veiligheid bedreigen, bijvoorbeeld tussen een Hongaar en een Fransoos of een Oekraïner en een Nederlander.

    Geplaatst door: The Mask op
  • Wie bepaalt eigenlijk wie goed engels spreekt. En als blijkt dat iemand niet goed engels spreekt wordt het schip dan stil gelegd. Het is weer iemand die niet belemmert wordt door enige kennis van zaken. Zie je al voor je dat de duitse belgische nederlandse en franse politie aanboord komt gaat vertellen dat je niet goed engels spreekt. Als je in wonderen gaat geloven misschien.

    Geplaatst door: lotse op
  • Persoonlijk ben ik een voorstander ,
    Engels in heel Europa zou een uitkomst zijn.
    Als ik in Frankrijk ben kan ik me verstaanbaar maken(ik ken ook wel Frans verstaan ,maar heel erg langzaam en duidelijk uitgesproken…)
    En Duitsland heeft ook tal van dialecten…
    Engels krijgt iedereen tegenwoordig op school dus dat lijkt me het probleem niet..

    Geplaatst door: ym theh mhen…ofzo op
  • De heer Van Dalen lijkt niet helemaal goed geinformeerd. De Verenigde Naties (UN) hebben al een advies uitgebracht over de taal en het vocabulaire dat gebruikt moet worden tijdens communicatie op het binnenwater. Er bestond als een standaard vocabulaire voor de zeevaart en nu is er dus ook een standaard voor de binnenvaart. Hoewel het hier gaat om een advies van de UN verwacht ik wel dat veel landen dit advies zullen overnemen.
    Zie ook mijn weblog op: http://www.vaarwijzer.info/2010/07/standaard-vocabulaire-voor.html

    Geplaatst door: Jaap van Goor (Vaarwijzer) op
  • Als je engels als voertaal gaat gebruiken GA je ongelukken creeren!
    Je zou ook iedereen die geen Duits/Nederlands spreek loods plichtig stellen……
    Maak je ook een hoop nieuwe banen mee 🙂

    Geplaatst door: Max op
  • Die meneer van Dalen moet zich eerst eens verdiepen in de huidige taal problemen die zich momenteel opdoen.De problemen doen zich hoofdzakelik voor met varenslui uit het voormalige oost blok.Als iedereen engels moet gaan leren als voertaal in de binnenvaart dan word het een nog grotere janboel zoals het nu een heel enkel keer is.Maar zoals altijd kun je weer zien dat mensen die geen bal verstand hebben van de binnenvaart er vaak de meest onzinnige ideen proberen er doorheen te drukken.

    Geplaatst door: dorus op
  • Engels?? Waar ik normaal vaar komt alleen pleziervaart. Zal ik in het engels moeten vragen of ze op willen zouten? Krijg je echt aanvaringen, die lui rollen van de stuurstoel af. Van de lach.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • @The Mask (wees een vent ,zet je naam erbij ipv een laf pseudoniem).

    Zo”n reactie gebaseert op feiten kon natuurlijk niet uitblijven.

    Maar als je een beetje democratisch denkt kun je niet ontkennen dat de heer van Dalen op persoonlijke titel spreekt ipv op basis van een breed uitgedragen achterban.
    Ik geloof nooit dat er enig politiek of maatschappelijk draagvlak aanwezig is voor de onzin die van Dalen daar met zijn laatste zucht uitkraamt in Brussel.

    Even los van het feit of hij nu wel of niet het recht heeft om tot 2014 een eind in het rond mag kakelen , voor het vaderland weg.

    ENGELS????????????

    Hou op schei uit , de enige engelssprekende vaarwegbenutters die ik tegenkom zijn Guinnes drinkende gepensioneerden die hier komen genieten van hun oude dag met hun jacht.

    Geplaatst door: Johan van der Steen op
  • Johan van der Steen,
    Peter van Dalen is vanaf 14 juli 2009 Europarlementariër namens de CU in de fractie van de European Conservatives and Reformists (ECR). Hij hoort niet bij de uitvoerende macht maar is een gekozen volksvertegenwoordiger. In die zin kan hij dus nooit demissionair zijn. Daarnaast worden Europarlementariërs gekozen voor een periode van 5 jaar en zit hij dus tot in ieder geval 2014 in het Europarlement.

    Geplaatst door: The Mask op
  • die mijnheer van Dalen moet zich niet bemoeien met dingen waar die geen verstand van heeft. Wij Nederlanders zijn de enige die zich aanpassen wat betref het spreken van talen. maar een duitser vertik het om Engels te praten laat staan een Fransman die hebben al helemaal geen kaas gegeten om zich aan te passen. dan heb je de Tjechen en Polen nog mmmm Nee dat word echt niets en is dus een dom plan van mijnheer van Dalen

    Geplaatst door: Fred op

Reageer

Van Dalen (CU) blijft hameren op Engels als voertaal | Schuttevaer.nl

Van Dalen (CU) blijft hameren op Engels als voertaal

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft er bij de Europese Commissie op aangedrongen dat ook in de binnenvaart de gegevensuitwisseling over scheepsladingen wordt vereenvoudigd en Engels als voertaal wordt ingevoerd. De Commissie heeft zo’n vereenvoudiging al aangekondigd voor de zeevaart.

Van Dalen sprak tijdens het debat begin deze week in Straatsburg over het rapport-Sterckx over meldingsformaliteiten voor schepen, die havens in de EU aandoen of verlaten. Hij benadrukte tevens dat hij zich blijft inzetten voor het Engels als voertaal in de zee- en binnenvaart zolang er nog gewonden en zelfs doden vallen omdat mensen door verschillende gesproken talen elkaar niet begrijpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • De grootste voorstanders van het engels als voertaal in de binnenvaart zijn mensen die gestudeerd hebben op kosten van mijn generatie, waarvoor de leerplicht pas in 1966 is gaan gelden.
    Voordien werd er geen- of weinig subsidie door de staat betaald, met als gevolg dat het op de internaten armoe was en je zo gauw mogelijk van het internaat af wilde, met als resultaat alleen maar L.O. zonder talen pakket.Zelf ben ik wel voorstander van èèn voertaal in de binnenvaart en kan mij redelijk redden in het engels en een beetje frans, maar men zal toch even moeten wachten tot de generatie van voor de leerplichtwet uitgestorven is! Kan nog wel een paar jaar duren, al ze allemaal zolang doorgaan als ik !!
    m.v.g. O.J.Brink

    Geplaatst door: O.J.Brink op
  • Wanneer engels als taal ingevoerd zou worden is het echt niet zo dat vanaf morgen iedereen overal in het engels moet gaan communiceren. Het zou dan een tweede taal worden die gebruikt wordt als je er met de moerstaal niet uit komt. Ik zie wel voordelen. Je kan niet meer in Frankrijk tegen de kant worden gelegd als er een gendarme vindt dat je niet genoeg Frans spreekt. Ook geeft het duidelijkheid aan alle tsjechen, polen, bulgaren, roemenen enz. welke taal ze kunnen gebruiken. Er zal wel een generatie overheen gaan, maar uiteindelijk zal het wel zoiets worden. De mensen die zich er het drukst over maken zullen het waarschijnlijk niet meer meemaken.

    Groet,

    Geplaatst door: Peter Kruijt op
  • Het voorstel van van Dalen gaat over situaties waarin de eigen landstaal of de taal van het land waar men zich op dat moment bevindt niet voldoet. In het RPR is dit nu opgenomen in artikel 4.05, lid 2. Echter, staat daar dat over moet worden gegaan op Duits. Omdat veel Oostblokkers en Fransozen daar moeite mee hebben, levert dat bij tijd en wijle gevaarlijke situaties op. Vanaf 1986 is het vak in Nederland verplicht op de basisschool. Al ver daarvoor werd het onderwezen in het voortgezet onderwijs. Die verplichting geldt in veel landen, ook in het voormalig Oostblok. De veronderstelling dat verreweg de meeste schippers Engels spreken is dus niet echt vreemd. Nogmaals: het gaat erom duidelijkheid te scheppen voor situaties die nu nog de veiligheid bedreigen, bijvoorbeeld tussen een Hongaar en een Fransoos of een Oekraïner en een Nederlander.

    Geplaatst door: The Mask op
  • Wie bepaalt eigenlijk wie goed engels spreekt. En als blijkt dat iemand niet goed engels spreekt wordt het schip dan stil gelegd. Het is weer iemand die niet belemmert wordt door enige kennis van zaken. Zie je al voor je dat de duitse belgische nederlandse en franse politie aanboord komt gaat vertellen dat je niet goed engels spreekt. Als je in wonderen gaat geloven misschien.

    Geplaatst door: lotse op
  • Persoonlijk ben ik een voorstander ,
    Engels in heel Europa zou een uitkomst zijn.
    Als ik in Frankrijk ben kan ik me verstaanbaar maken(ik ken ook wel Frans verstaan ,maar heel erg langzaam en duidelijk uitgesproken…)
    En Duitsland heeft ook tal van dialecten…
    Engels krijgt iedereen tegenwoordig op school dus dat lijkt me het probleem niet..

    Geplaatst door: ym theh mhen…ofzo op
  • De heer Van Dalen lijkt niet helemaal goed geinformeerd. De Verenigde Naties (UN) hebben al een advies uitgebracht over de taal en het vocabulaire dat gebruikt moet worden tijdens communicatie op het binnenwater. Er bestond als een standaard vocabulaire voor de zeevaart en nu is er dus ook een standaard voor de binnenvaart. Hoewel het hier gaat om een advies van de UN verwacht ik wel dat veel landen dit advies zullen overnemen.
    Zie ook mijn weblog op: http://www.vaarwijzer.info/2010/07/standaard-vocabulaire-voor.html

    Geplaatst door: Jaap van Goor (Vaarwijzer) op
  • Als je engels als voertaal gaat gebruiken GA je ongelukken creeren!
    Je zou ook iedereen die geen Duits/Nederlands spreek loods plichtig stellen……
    Maak je ook een hoop nieuwe banen mee 🙂

    Geplaatst door: Max op
  • Die meneer van Dalen moet zich eerst eens verdiepen in de huidige taal problemen die zich momenteel opdoen.De problemen doen zich hoofdzakelik voor met varenslui uit het voormalige oost blok.Als iedereen engels moet gaan leren als voertaal in de binnenvaart dan word het een nog grotere janboel zoals het nu een heel enkel keer is.Maar zoals altijd kun je weer zien dat mensen die geen bal verstand hebben van de binnenvaart er vaak de meest onzinnige ideen proberen er doorheen te drukken.

    Geplaatst door: dorus op
  • Engels?? Waar ik normaal vaar komt alleen pleziervaart. Zal ik in het engels moeten vragen of ze op willen zouten? Krijg je echt aanvaringen, die lui rollen van de stuurstoel af. Van de lach.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • @The Mask (wees een vent ,zet je naam erbij ipv een laf pseudoniem).

    Zo”n reactie gebaseert op feiten kon natuurlijk niet uitblijven.

    Maar als je een beetje democratisch denkt kun je niet ontkennen dat de heer van Dalen op persoonlijke titel spreekt ipv op basis van een breed uitgedragen achterban.
    Ik geloof nooit dat er enig politiek of maatschappelijk draagvlak aanwezig is voor de onzin die van Dalen daar met zijn laatste zucht uitkraamt in Brussel.

    Even los van het feit of hij nu wel of niet het recht heeft om tot 2014 een eind in het rond mag kakelen , voor het vaderland weg.

    ENGELS????????????

    Hou op schei uit , de enige engelssprekende vaarwegbenutters die ik tegenkom zijn Guinnes drinkende gepensioneerden die hier komen genieten van hun oude dag met hun jacht.

    Geplaatst door: Johan van der Steen op
  • Johan van der Steen,
    Peter van Dalen is vanaf 14 juli 2009 Europarlementariër namens de CU in de fractie van de European Conservatives and Reformists (ECR). Hij hoort niet bij de uitvoerende macht maar is een gekozen volksvertegenwoordiger. In die zin kan hij dus nooit demissionair zijn. Daarnaast worden Europarlementariërs gekozen voor een periode van 5 jaar en zit hij dus tot in ieder geval 2014 in het Europarlement.

    Geplaatst door: The Mask op
  • die mijnheer van Dalen moet zich niet bemoeien met dingen waar die geen verstand van heeft. Wij Nederlanders zijn de enige die zich aanpassen wat betref het spreken van talen. maar een duitser vertik het om Engels te praten laat staan een Fransman die hebben al helemaal geen kaas gegeten om zich aan te passen. dan heb je de Tjechen en Polen nog mmmm Nee dat word echt niets en is dus een dom plan van mijnheer van Dalen

    Geplaatst door: Fred op

Reageer