Aanvaring tanker en jacht op Merwede

Bij een aanvaring tussen een tanker en een jacht op de Merwede ter hoogte van Papendrecht zijn donderdagmiddag 8 april twee opvarenden van het jacht te water geraakt. De aanvaring gebeurde volgens de politie bij de Kerkbuurt op de Merwede, op de grens tussen Papendrecht en Dordrecht, aan de Papendrechtse kant.

Aanvaring tanker en jacht op Merwede

De twee drenkelingen, een man en een vrouw, werden uit het water gehaald en naar een ziekenhuis gebracht. Volgens de politie leken zij aanspreekbaar en waren er verder geen vermisten. Volgens de eerste verklaringen kampten de opvarenden van het polyester motorbootje met motorpech, waardoor ze stuurloos ronddreven en geen kans zagen aan het naderende binnenvaartschip te ontsnappen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (51)

  • heb je al eens aan een beroepschipper gevraagt bij het afmeren in de sluis om zijn schroef af te zetten zo dat wij er veilig langs kunne en ons zo vast leggen dan hallen de bankschippers hun neus op groote schepen ja maar als hun hoffelijk ook zo groot moest zijn dan hun schuld bij de bank zo veel beter zijn oh ja sorry ben zelf ook schipper geweest en moet zeggen dat het vroeger het er heel anders en vriendschapelijker aan toe ging heren dan waren we nog een volk dat varend was gr

    Geplaatst door: leonard op
  • die schipper op die tanker zat op dat moment niet elf aan het roer maar zijn matroos dat is niet zo een snuggere kerel maar barendrecht en merwede??? zit wel een heel groot verschil tussen!! en tja het seizoen is weer begonne en het zou fijn zijn als iedere jacht een marifoon heeft.uit luister plicht??dat leer je met je klein vaarbewijs halen!!!en varen doe je samen in de dortse keel ter hoogte van de vlucht haven hang een groot span doek kijk altijd achter om varen doe je samen

    Geplaatst door: matroos op
  • sommige mensen weten niet gewoon niet dat een tanker op de wind vaart en dat het ook niet zo snel op een piloot stuurwerk reageert op een regt stuk

    Geplaatst door: schipper tanker op
  • Ik las net van de betrokkenne van het jacht dat zij motorpech hadden .Dus gewoon onvoorziene omstandigheden heeft dus niks te maken met de vooroordelen over de jachten .Ik wens 1234 veel sterkte en nog veel vaarplezier wel een goeie tip koop een marifoon als je die nog niet hebt kan een hoop ellende en miscommunicatie voorkomen en zijn tegenwoordig maar een goeie 100 euro gr Rene

    Geplaatst door: rene donk op
  • Knap dat er weer lieden zijn die hun oordeel al klaar hebben terwijl de toedracht nog onbekend is onbegrijpelijk !

    Geplaatst door: rene donk op
  • @Snijder
    vaarbeweis ??????

    Geplaatst door: Ovcák op
  • Ik als ex beroepschipper,vind dat de beroepsvaarder,niet alle jachtschippers over een kant kunnen scheren,want er word zeker vergeten,dat er ,ook ex beroepschippers op een jachje varen,maar die worden ook meteen als sukkels betieteld.

    Geplaatst door: Henk op
  • En allemaal een fijne zondag. Heerlijk die onverdraagzaamheid te lezen. En de campagne van RWS (Varen doe je samen) heeft in elk geval niet geholpen. Kan gelijk gebruikt worden voor de bezuinigingen. Kan er trouwens naast het vaarbeweis ook een spellingsbewijs worden verstrekt?

    Geplaatst door: Snijder op
  • Sorry, slordig van ons.
    Barendrechste veranderd in Papendrechtse

    Geplaatst door: Redactie Schuttevaer op
  • Wat een blablabla.
    Als er 2 beroepsvaarders op elkaar knallen, lees je hier dat ze zeker tv kijken waren.
    Nu is er een jachie bij betrokken en gaat het alleen maar over vaarbewijs.
    Stel die jachtschipper had wel een vaarbewijs gehad(staat trouwens nergens dat ie het niet had), was dan de motorpech ook uitgebleven?
    En een jacht een stokje noemen, draagt ook wel enorm bij aan de discussie.
    EN HEREN SCHUTTEVAER:: de grens tussen dordt en papendrecht is de merwede. Wat barendrecht er mee te maken heeft snap ik ook niet.

    Geplaatst door: Harm op
  • Ik vind het allemaal maar weer onzinnig gekakel hier, vaarbewijs of niet, je moet gewoon de beroepsvaart mijden met je notendoppie en niet denken dat die dingen toch niet vooruit te branden zijn, ze zijn zo bij je.

    Geplaatst door: Koos op
  • Ik zeg niet dat het hier is gebeurd, maar vaak weten pleziervaarders niet wat er wel en niet met een binnenvaartschip kan, binnenvaartschepen zijn niet zo wendbaar als zij liggen niet een twee drie stil en kunnen niet overal varen.
    het lijkt me inderdaad niet overbodig om het vaarbewijs verplicht te stellen en daarbij gelijk marifoon.
    en dat zowel de lesstof voor het groot als het klein vaarbewijs op de medevaarweggebruikers aangepast wordt zodat men ook begrijpt wat de ander kan/doet

    Geplaatst door: me op
  • dan zat hij wel erg dicht voor zijn kop die heeft namelijk bijna geen doodehoek. namelijk een “ouderwets schip”

    Geplaatst door: jw op
  • volgens ingewijdden is het de geo IV

    Geplaatst door: me op
  • ik ben het best wel met je eens ex-beroepsschipper…ik vaar met dag en douw op de geldersche ijsse,in de zomer stampsvol met jachtjes..ik vind het prachtig om te zien..maar zou het prachtiger vinden als die jachtjes het varen in zouden zien!dat zou heerlijk varen zijn…voor zowel beroepsschipper..als amateur schipper!laat ons ons werk doen,en de amateur genieten van hun vakantie! ik hoop echt dat de jachtjesschippers inzien wat een beroepsschipper inzien!

    Geplaatst door: thijs op
  • Varen in de zomer 4 maanden met een jacht, wat wij zien ,van de beroepschipper is niet normaal,ik moet me schamen dat ik dat beroep ook heb gehad .

    Geplaatst door: Ex beroepschipper op
  • hey peterv,

    jij hebt het over vrachtwagens op de weg,maar op de weg heeft wel iedereen een rij-bewijs ook in een personen auto!dus die weten wat ze doen en wat de regels zijn!maar op het water jakkeren veel watersporters rond zonder vaar of klein vaarbewijs!dus een beetje dom gelul!!

    Geplaatst door: Thijs op
  • Beste mensen,,

    Ik vaar nu al z’n 20 jaar op de merwede en soms daar buiten..
    Ben jaren tegen het vaarbewijs geweest, en waarom!! omdat varen met mentaliteit te meken heeft… nu ik zelf reeds ook een vaarbewijs heb,, moet ik deels terug komen op mn oordeel.. en sterker nog,, iedereen die op het water vaart moet een vaarbewijs hebben..
    MAAR,, wat zie ik op de rivier,, kinderen met een rubber boot van pa gekregen,,, en levens gevaarlijke dingen doen!!!! ouders leer je kind dat het levens gevaarlijk kan zijn varen met z’n boot en zeker met zijn gedrag!!
    Ook blijf ik bij dat een vaarbewijs ,, deels onzin is!! als je gemakkelijk het bent gehaald maar wat ik zo vaak zie,, je als een boer op het water gedraag, dan is het alleen geld klopperij en mis jeje doel.
    Ik vind dan ook dat de waterpolitie meer moet kijken naar gedrag dan letten op een brandblusser op een bootje van 3.5 meter B.V
    Mentaliteit,, zowel op het water als in het verkeer,,, daar los je heeeeeel veel mee op..

    sterkte mensen en doe voorzichtig!!

    groet robert

    Geplaatst door: robert op
  • Zo gauw er een incident is tussen een jacht(je) en een binnenvaarder barst het gekrakeel weer los. Jaren wordt er al gepraat over een uitbreiding van de vaarbewijsplicht, zonder enig resultaat. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een aantal grote vaarwaters tot verboden gebied te verklaren voor diegenen die geen vaarbewijs hebben (willen halen). Ieder blijft dan de keuze houden. Overigens overkomen ook mij als redelijk ervaren toervaarder met alle mogelijke papieren in Europa vreemde dingen. Ook de “andere kant” heeft wat dat betreft soms boter op het hoofd. Wat er van te denken als je, varend op de Merwede, buiten de boeien, nog eens aan stuurboord gepasseerd wordt door een binnenvaartschip? Moeiteloos kan ik zo ook nog enige andere voorbeelden van onverantwoord gedrag opsommen. De binnenvaart zal hoe dan ook moeten leren leven met de pleziervaart en mag daarbij best soms iets meer marge in acht nemen. Pleziervaart onbeert m.i. te veel het vaarbewijs op drukke wateren.

    Geplaatst door: Anton Wilhelm op
  • Reactie n.a.v. CJanszn.
    De rels en regelgeving zoals door u geschetst (Gelderse Ijssel)zijn m.i. correkt.Als klein schip mag men uiterst stuurboord aanhouden,echter indien mogelijk is het natuurlijk verstandig als klein schip om bijtijds ook verkeerde wal te houden. Echter hebben wel diverse malen meegemaakt dat we opgelopen werden in de afvaart en gelijktijdig er een opvarend groot schip door de binnenbocht met blauw bord nadert. Als men met een plezierjacht dan uiterst stuurboord aanhoudt, is dit toegestaan, ja zelfs noodzakelijk. Van de opvaart mag dan toch verwacht worden,dat er een kleine vaargeul van een meter of zeven vanaf de kribkoppen vrijgehouden wordt. Geen probleem toch? Houden tevens als pleziervaart aan: Blijf ruim uit de koerslijn en dode hoek van de grote vaart. Tevens aanbevolen: 2 ankers gebruiksklaar met lijnen van 30 meter en tevens paraat marifoon voor waarschuwing overig scheepvaartverkeer in geval van motorstoring of andere nood.(niet onnodig gebruik maken van de marifoon)Dus op hooftransportassen:
    Vaarbewijs en marifoonplicht, reddingsboeien gereed en ankers.
    We wensen u allen een behouden vaart met vooral onderling begrip voor elkaar, want varen doen we toch samen?.
    Groeten Arie

    Geplaatst door: Arie op
  • Tja, Hoe het ook zat, het blijft een idiote zaak dat de beroepsvaart altijd en eeuwig maar voorrang claimt. Als ze dezelfde rechten krijgen als vrachtauto’s op de weg zullen ze meer rekening moeten gaan houden met de watersporter. En dus ook kunnen uitwijken als er iets onverwachts gebeurt.

    Geplaatst door: Peterv op
  • Commentaren n.a.v. ongeval op de Merwede zijn m.i. voorbarig,daar men niet alle feiten en omstandigheden kent. Wel is het goed om over interactie tussen grote schepen(meest beroeps) en kleine schepen(meest plezier)te communiceren. Als pleziervaarder van een klein schip(11 meter) varen wij reeds meer dan een halve eeuw.We vinden het wel belangrijk om over een kennis van de regels(dus vaarbewijs en marifoonplicht op de hoofdtransportassen)

    Geplaatst door: Arie op
  • nou 1234 durf je je eigennaam niet te gebruiken? maar het volgende als je motor uitvalt en de tanker kan je dan al niet meer zien dan denk ik dat je er erg dicht voor zat. ook al doet je motor het wel dan kan je alsnog niet kort in een dooddehoek gaan varen. dat is spelen met je leven. maar de beroeps schipper heeft altijd schuld, er wordt geschermt dat hij beter moet opletten.

    Geplaatst door: jw op
  • Nu we het toch hebben over interactie kleine (vaak plezier-)vaart en grote scheepvaart op BPR wateren:

    Ik ben nog steeds zelf in verwarring over de laatstgeleden ingevoerde voorrangsregel: Dat kleine scheepvaart (mits uiterste aan eigen, stuurboordwal varend) voorrang heeft, om zijn koers aan zijn éigen stuurboord wal te kunnen vervolgen.
    Wanneer er bijvoorbeeld een leeg, groot binnenvaartschip(110m.) op de (Gelderse) IJssel in de opvaart, met blauw bord in de binnenbocht zit aan de Rechteroever:
    Ook dan moet hij de kop afsturen midden in de bocht(met reëel gevaar voor zijn eigen roerwerken!). En dit alles omdat een afvarig jachtje voorrang heeft, en dus ook beslist wil passeren in de 5 meter vrijblijvende ruimte tussen de kop van de grote binnenvaarder en de kribkoppen aan de rechteroever. En ditalles terwijl het kleine schip toch echt makkelijk middendoor/over de verkeerde wal kan passeren in de afvaart.

    Er lezen hier mensen mee die hierin onderwijzen, dus eerst maar de volgende vraag:
    Heb ik bovenstaande voorbeeld goed uitgeschreven? En,
    Klopt het dat kleine scheepvaart op BPR wateren (en hoe bij RPR?) altijd(!) het recht heeft, om aan zijn rechteroever (en dus ook binnendoor bij een blauwbord varende opvaart!) om zijn koers en weg te vervolgen?

    Er even vanuitgaande dat het voorbeeld klopt:
    Dit gaat dus totaal tegen míjn gevoel van logica in. (Ik redeneer nu vanuit mijzelf, een schipperskind met grootvaarbewijs, werkzaam als schipper-inloondienst).

    Net alsof jachtjes fietsers zijn in het verkeer; blijf rechts langs de stoeprand!
    En analoog aan het straatverkeer, kunnen we direct ook omgekeerde bewijslast gaan verwachten zoals automobilisten nu al hebben tegenover fietsers.

    Als ditalles het huidige regelgevingslandschap weergeeft, dan wordt ik daar niet vrolijk van.

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Gelukkig is iedereen goed aan wal gekomen, je gunt het niemand om zoiets mee te maken.

    Wij varen in de zomer ook altijd over de Merwede…
    Helaas worden we vaak gewoon afgesneden door de binnenvaart. Heel vervelend, omdat wij altijd goede wal houden en rekening houden met de beroepsschippers.

    Geplaatst door: Hetty op
  • Gefeliciteerd 1234 dat jullie het er levend afgebracht hebben. Ik zag je zwemmen. De kou van het water is je grootste vijand. Verder ben ik het met je eens dat de mensen wat minder voorbarig met hun mening moeten zijn en eerst eens goed moeten lezen! Als je motor uitvalt, ben je nergens meer. Als watersporter heb ik dat zelf meegemaakt. Ik hoop dat je nog durft te varen.

    Geplaatst door: Henny, Papendrecht op
  • Zolang we zien hoe de jachtenschippers en beroepsschippers naar elkaar wijzen omdat de ander het niet goed doet, zal er niet veel veranderen.
    Goede voorlichting is een aspect. Goede opleiding is een ander. In de opleiding Klein Vaarbewijs en zelfs in de opleiding CWO wordt nauwelijks aandacht besteed aan de interactie tussen beroeps- en recreatievaart. Dat geldt ook voor de opleiding Groot Vaarbewijs. En ook in de wettelijk verplichte opleiding voor personeel van vaarwegbeheerders. Ze zijn allemaal in het zelfde bedje ziek.
    Vakbewaamheid begint met kennis. Wanneer die kennis niet in de opleiding wordt bijgebracht, doet iedereen wat hij denkt dat goed is. Al dan niet gehinderd door enige “kennis”. Laten we nu een stoppen met wijzen naar elkaar maar zorgen dat het in de basis goed zit. Goede opleidingen dus.

    Rijsdijk
    Leraar o.a. Groot Vaarbewijs en Nautop

    Geplaatst door: R. Rijsdijk op
  • hoe kan je trouwens aan de barendrechtse kant zitten als je op de merwede vaart.
    je komt dan altijd de kruising tegen van de noord oude maas en de merwede.
    barendrecht ligt volgens mij toch echt aan de oude maas.dat is een dikke 17 km verder.
    de plaatsen die in de buurt liggen zijn dan vanaf daar zwijndrecht h.i ambacht

    Geplaatst door: dennis op
  • @1234

    kon je de schipper in de stuurhut zien zitten? zoniet, ziet hij jou natuurlijk ook niet ivm met dode hoek

    Geplaatst door: harry op
  • Je hebt groot gelijk 1234, ze oordelen altijd terwijl ze er geen moer van af weten.

    Gelukkig is alles goed afgelopen.

    Geplaatst door: Linda op
  • @ 1234 misschien dat jullie in de valse echo van de brug vielen en een lege tanker heeft ook een dode hoek, ik denk gewoon pech! gelukkig is alles goed afgelopen!

    Geplaatst door: me op
  • @Kulletje als er gereageerd word op U reactie, lees hem dan eerst even voor dat je weer domweg op dat toetsenbord begint te rammen.Ik schijf nergens dat ik een naam wil weten,Ik schrijf dat ik het niet wil weten.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Ik was een van de inzittende. Kan alleen maar zeggen dat jullie geen idee hebben waar jullie het over hebben. Misschien handig om wat meer info af te wachten voor iedereen een mening hierover heeft…… Het jacht was net nagekeken en moest terug naar de ligplaats. Net na de papendrechtse brug stopte de moter ermee terwijl vlak achter ons een tanker aankwam. Die ons dus gewoon niet gezien heeft. Raar maar dat schijnt te kunnen.

    Geplaatst door: 1234 op
  • Wie hier schuldig is doet er niet toe, dat is aan de rechter. Maar dat de vaarweg er voor iedereen is mag duidelijk wezen, dus NIET alleen voor binnenschippers maar ook voor plezier en zeevaart en laten we niet de fouten van de binnenschippers vergeten want die zijn ook talloos.

    Geplaatst door: ????? op
  • Hoi van Strien.

    Op de IJssel word een recreant aanbevolen om in geval van een opvarig schip met blauw bord bb op bb te passeren. Maar hij hoeft dit niet te doen en in dat geval moet de opvaart een geschikte weg vrij laten voor de recreant.
    De arrogantie van sommige beroeps is schrijnend ze drukken de recreatie gewoon weg Ze hebben net zoveel rechten.
    Neemt niet weg dat iedere knuppel met een bootje gewoon een vaarbewijs zou moeten halen.

    Geplaatst door: Joep op
  • @mvg jr: nee ik ben zeker niet tegenstrijdig bezig, maar wie ben ik om hier een naam te gaan roepen met eventuele verdere gevolgen voor de schipper op die tanker? (buiten het feit dat ik het niet voor de volle 100% weet, dus ga ik geen namen roepen)en ik denk dat het totaal niets te maken heeft met wel of geen voorstander van ais. maar had dit schip maar ais, dan had jij het kunnen vinden op marinetraffic.com. maar daar ben je weer op tegen natuurlijk. maar ondertussen wel willen weten wie het is. ik begrijp er niks meer van

    Geplaatst door: kulletje op
  • Barendrecht???????

    Geplaatst door: Corrie op
  • Ooggetuigen van de aanvaring vertelden het volgende. Het jachtje had motorpech en lag ter hoogte van de brug Papendrecht/Dordrecht te drijven. De tanker zag het niet en heeft het opzij aangevaren. 1 opvarende is te water geraakt, de andere sprong hem na om hem te redden. Gelukkig zijn beiden gered en met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis overgebracht.
    Overigens gebeurde het ongeluk aan de Papendrechtse zijde van de rivier,heeft niets met Barendrecht te maken.

    Geplaatst door: Henny op
  • Niet alleen verplicht vaarbewijs voor jachtschippers maar ook marifoonplicht als men op het “grote water” komt.
    Ik ben het ook met Rens eens dat (sommige) beroepsvaart zich wat opener en minder arrogant moeten op stellen voor pleziervaart, dus gewoon reageren op een marifoon oproep en duidelijk afspraken maken dan komen we er samen wel uit.
    Ik ben zelf ook jachtschipper met vaarbewijs en marifoon certificaat.
    En idd er zijn veel jachtschippers die midden in de sloot moeten vaaren en waarom???

    Geplaatst door: Scheeps elektricën op
  • @ lieke

    Wat voor onderzoek doe je dan dat je de naam nodig heb?

    Geplaatst door: Jan op
  • Erg genoeg zoiets, het ligt niet aan 1 kant, ben zelf vaak als prof. jachtenschipper onderweg en er zijn genoeg beroepsschippers die hun instelling t.o.v. de pleziervaart mogen bijstellen, reageren vaker niet op marifoonoproep en die cementtankers (……gracht) varen liever over dan om je heen en je zit al uiterst SB, met een beetje samenwerking kunnen we veel voorkomen.

    Geplaatst door: rens op
  • @Kulletje, wat maakt het nou uit dat die naam bekend word.Hij heeft toch niets te verbergen.Kulletje, ik krijg nu toch echt het idee dat je behoorlijk tegenstrijdig aan het reageren bent.In het artikel “AIS is slecht beveiligd” maakt het niet uit, want dan kan Kulletje zijn voordeel er mee doen.Maar wie weet hoeveel mensen hun voordeel er mee kunnen doen als deze naam bekend word.Maar van mij hoeven er helemaal geen namen bekend te worden, nog met AIS, nog met aanvaring.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Iedere schipper op een jachtje zou een vaarbewijs moeten hebben. De schippersbonden hebben daar jaren geleden voor geplijt, maar de brance wilde dat niet. Ook de minister van V.W. niet. Zei stelde als de beroepsvaart de kennis in huis heb, dan kan de schipper van het jachtje beneden de 15 meter rustig stom zijn. En dat zijn er nog al wat. Zei weten echt het gevaar niet. Ook de makers van de boekjes van de Turfroete niet. Op de gelderse IJsel altijd SB varen geven zei aan. Leeg opvarig met een W. wind en blauw varend, zie dan maar eens met een jachtje SB. wal vast te houden, dan ga je wel over de kribben. Dus moet er betere voorlichting komen voor jachtjes van ook korter dan 15 meter. schipper van de Ladi-Di J.v. Strien

    Geplaatst door: JHJ van Strien op
  • Ik weet niet waardoor dit ongeluk heeft kunnen gebeuren maar het lijkt me so wie so hoog tijd voor een verplichting tot het hebben vaarbewijs voor ieder jacht, groot én klein…o, ja ik ben een vaarder op zo’n stokje zoals Lieke het noemt…

    Geplaatst door: Jan op
  • Ja jullie hebben gelijk, dat kloten seizoen is begonnen met die jachtjes. Ik heb zelf ook op de beroepsvaart gezeten en weet er alles van. Heb een vraag aan jullie. Als je de Gelderse IJsel op vaar, is de opvaart verplicht om voor een jachtje een blauw bord te voeren, als het jachtje afvarig is? Jan v. Strien ex Gijsbert sr.

    Geplaatst door: J.H.J. van Strien op
  • Ja snap ik, dat het niet publiek hoeft te worden. T’is voor een onderzoek waar ik ze wil benaderen. Je mag het me mailen als je het weet. liekevanlierop@gmail.com

    Geplaatst door: Lieke op
  • jawel, het “jacht” seizoen is weer begonnen.
    en lieke waarom moet je nou weer een naam hebben? ik weet zeker dat die tanker schipper/eigenaar er echt niet op zit te wachten om dat hier te lezen in dit vakblad. al is het alleen maar om een hoop gezeik te voorkomen met ebis, grote olie maatschappijen enz.

    Geplaatst door: kulletje op
  • Help,ik kan heel de Barendrechtse kant niet op m’n Tresco vinden.

    Geplaatst door: Ovcák op
  • Is er bekend welke tanker tegen welk stokje is aangevaren?

    Geplaatst door: Lieke op
  • Nou Dennis, ik denk dat één van de twee geen AIS had, dan ben je meteen het overzicht kwijt natuurlijk.

    Geplaatst door: studentje op
  • zou wel weer in het midden van de sloot hebben gevaren

    Geplaatst door: dennis op

Reageer

Aanvaring tanker en jacht op Merwede | Schuttevaer.nl

Aanvaring tanker en jacht op Merwede

Bij een aanvaring tussen een tanker en een jacht op de Merwede ter hoogte van Papendrecht zijn donderdagmiddag 8 april twee opvarenden van het jacht te water geraakt. De aanvaring gebeurde volgens de politie bij de Kerkbuurt op de Merwede, op de grens tussen Papendrecht en Dordrecht, aan de Papendrechtse kant.

Aanvaring tanker en jacht op Merwede

De twee drenkelingen, een man en een vrouw, werden uit het water gehaald en naar een ziekenhuis gebracht. Volgens de politie leken zij aanspreekbaar en waren er verder geen vermisten. Volgens de eerste verklaringen kampten de opvarenden van het polyester motorbootje met motorpech, waardoor ze stuurloos ronddreven en geen kans zagen aan het naderende binnenvaartschip te ontsnappen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (51)

  • heb je al eens aan een beroepschipper gevraagt bij het afmeren in de sluis om zijn schroef af te zetten zo dat wij er veilig langs kunne en ons zo vast leggen dan hallen de bankschippers hun neus op groote schepen ja maar als hun hoffelijk ook zo groot moest zijn dan hun schuld bij de bank zo veel beter zijn oh ja sorry ben zelf ook schipper geweest en moet zeggen dat het vroeger het er heel anders en vriendschapelijker aan toe ging heren dan waren we nog een volk dat varend was gr

    Geplaatst door: leonard op
  • die schipper op die tanker zat op dat moment niet elf aan het roer maar zijn matroos dat is niet zo een snuggere kerel maar barendrecht en merwede??? zit wel een heel groot verschil tussen!! en tja het seizoen is weer begonne en het zou fijn zijn als iedere jacht een marifoon heeft.uit luister plicht??dat leer je met je klein vaarbewijs halen!!!en varen doe je samen in de dortse keel ter hoogte van de vlucht haven hang een groot span doek kijk altijd achter om varen doe je samen

    Geplaatst door: matroos op
  • sommige mensen weten niet gewoon niet dat een tanker op de wind vaart en dat het ook niet zo snel op een piloot stuurwerk reageert op een regt stuk

    Geplaatst door: schipper tanker op
  • Ik las net van de betrokkenne van het jacht dat zij motorpech hadden .Dus gewoon onvoorziene omstandigheden heeft dus niks te maken met de vooroordelen over de jachten .Ik wens 1234 veel sterkte en nog veel vaarplezier wel een goeie tip koop een marifoon als je die nog niet hebt kan een hoop ellende en miscommunicatie voorkomen en zijn tegenwoordig maar een goeie 100 euro gr Rene

    Geplaatst door: rene donk op
  • Knap dat er weer lieden zijn die hun oordeel al klaar hebben terwijl de toedracht nog onbekend is onbegrijpelijk !

    Geplaatst door: rene donk op
  • @Snijder
    vaarbeweis ??????

    Geplaatst door: Ovcák op
  • Ik als ex beroepschipper,vind dat de beroepsvaarder,niet alle jachtschippers over een kant kunnen scheren,want er word zeker vergeten,dat er ,ook ex beroepschippers op een jachje varen,maar die worden ook meteen als sukkels betieteld.

    Geplaatst door: Henk op
  • En allemaal een fijne zondag. Heerlijk die onverdraagzaamheid te lezen. En de campagne van RWS (Varen doe je samen) heeft in elk geval niet geholpen. Kan gelijk gebruikt worden voor de bezuinigingen. Kan er trouwens naast het vaarbeweis ook een spellingsbewijs worden verstrekt?

    Geplaatst door: Snijder op
  • Sorry, slordig van ons.
    Barendrechste veranderd in Papendrechtse

    Geplaatst door: Redactie Schuttevaer op
  • Wat een blablabla.
    Als er 2 beroepsvaarders op elkaar knallen, lees je hier dat ze zeker tv kijken waren.
    Nu is er een jachie bij betrokken en gaat het alleen maar over vaarbewijs.
    Stel die jachtschipper had wel een vaarbewijs gehad(staat trouwens nergens dat ie het niet had), was dan de motorpech ook uitgebleven?
    En een jacht een stokje noemen, draagt ook wel enorm bij aan de discussie.
    EN HEREN SCHUTTEVAER:: de grens tussen dordt en papendrecht is de merwede. Wat barendrecht er mee te maken heeft snap ik ook niet.

    Geplaatst door: Harm op
  • Ik vind het allemaal maar weer onzinnig gekakel hier, vaarbewijs of niet, je moet gewoon de beroepsvaart mijden met je notendoppie en niet denken dat die dingen toch niet vooruit te branden zijn, ze zijn zo bij je.

    Geplaatst door: Koos op
  • Ik zeg niet dat het hier is gebeurd, maar vaak weten pleziervaarders niet wat er wel en niet met een binnenvaartschip kan, binnenvaartschepen zijn niet zo wendbaar als zij liggen niet een twee drie stil en kunnen niet overal varen.
    het lijkt me inderdaad niet overbodig om het vaarbewijs verplicht te stellen en daarbij gelijk marifoon.
    en dat zowel de lesstof voor het groot als het klein vaarbewijs op de medevaarweggebruikers aangepast wordt zodat men ook begrijpt wat de ander kan/doet

    Geplaatst door: me op
  • dan zat hij wel erg dicht voor zijn kop die heeft namelijk bijna geen doodehoek. namelijk een “ouderwets schip”

    Geplaatst door: jw op
  • volgens ingewijdden is het de geo IV

    Geplaatst door: me op
  • ik ben het best wel met je eens ex-beroepsschipper…ik vaar met dag en douw op de geldersche ijsse,in de zomer stampsvol met jachtjes..ik vind het prachtig om te zien..maar zou het prachtiger vinden als die jachtjes het varen in zouden zien!dat zou heerlijk varen zijn…voor zowel beroepsschipper..als amateur schipper!laat ons ons werk doen,en de amateur genieten van hun vakantie! ik hoop echt dat de jachtjesschippers inzien wat een beroepsschipper inzien!

    Geplaatst door: thijs op
  • Varen in de zomer 4 maanden met een jacht, wat wij zien ,van de beroepschipper is niet normaal,ik moet me schamen dat ik dat beroep ook heb gehad .

    Geplaatst door: Ex beroepschipper op
  • hey peterv,

    jij hebt het over vrachtwagens op de weg,maar op de weg heeft wel iedereen een rij-bewijs ook in een personen auto!dus die weten wat ze doen en wat de regels zijn!maar op het water jakkeren veel watersporters rond zonder vaar of klein vaarbewijs!dus een beetje dom gelul!!

    Geplaatst door: Thijs op
  • Beste mensen,,

    Ik vaar nu al z’n 20 jaar op de merwede en soms daar buiten..
    Ben jaren tegen het vaarbewijs geweest, en waarom!! omdat varen met mentaliteit te meken heeft… nu ik zelf reeds ook een vaarbewijs heb,, moet ik deels terug komen op mn oordeel.. en sterker nog,, iedereen die op het water vaart moet een vaarbewijs hebben..
    MAAR,, wat zie ik op de rivier,, kinderen met een rubber boot van pa gekregen,,, en levens gevaarlijke dingen doen!!!! ouders leer je kind dat het levens gevaarlijk kan zijn varen met z’n boot en zeker met zijn gedrag!!
    Ook blijf ik bij dat een vaarbewijs ,, deels onzin is!! als je gemakkelijk het bent gehaald maar wat ik zo vaak zie,, je als een boer op het water gedraag, dan is het alleen geld klopperij en mis jeje doel.
    Ik vind dan ook dat de waterpolitie meer moet kijken naar gedrag dan letten op een brandblusser op een bootje van 3.5 meter B.V
    Mentaliteit,, zowel op het water als in het verkeer,,, daar los je heeeeeel veel mee op..

    sterkte mensen en doe voorzichtig!!

    groet robert

    Geplaatst door: robert op
  • Zo gauw er een incident is tussen een jacht(je) en een binnenvaarder barst het gekrakeel weer los. Jaren wordt er al gepraat over een uitbreiding van de vaarbewijsplicht, zonder enig resultaat. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een aantal grote vaarwaters tot verboden gebied te verklaren voor diegenen die geen vaarbewijs hebben (willen halen). Ieder blijft dan de keuze houden. Overigens overkomen ook mij als redelijk ervaren toervaarder met alle mogelijke papieren in Europa vreemde dingen. Ook de “andere kant” heeft wat dat betreft soms boter op het hoofd. Wat er van te denken als je, varend op de Merwede, buiten de boeien, nog eens aan stuurboord gepasseerd wordt door een binnenvaartschip? Moeiteloos kan ik zo ook nog enige andere voorbeelden van onverantwoord gedrag opsommen. De binnenvaart zal hoe dan ook moeten leren leven met de pleziervaart en mag daarbij best soms iets meer marge in acht nemen. Pleziervaart onbeert m.i. te veel het vaarbewijs op drukke wateren.

    Geplaatst door: Anton Wilhelm op
  • Reactie n.a.v. CJanszn.
    De rels en regelgeving zoals door u geschetst (Gelderse Ijssel)zijn m.i. correkt.Als klein schip mag men uiterst stuurboord aanhouden,echter indien mogelijk is het natuurlijk verstandig als klein schip om bijtijds ook verkeerde wal te houden. Echter hebben wel diverse malen meegemaakt dat we opgelopen werden in de afvaart en gelijktijdig er een opvarend groot schip door de binnenbocht met blauw bord nadert. Als men met een plezierjacht dan uiterst stuurboord aanhoudt, is dit toegestaan, ja zelfs noodzakelijk. Van de opvaart mag dan toch verwacht worden,dat er een kleine vaargeul van een meter of zeven vanaf de kribkoppen vrijgehouden wordt. Geen probleem toch? Houden tevens als pleziervaart aan: Blijf ruim uit de koerslijn en dode hoek van de grote vaart. Tevens aanbevolen: 2 ankers gebruiksklaar met lijnen van 30 meter en tevens paraat marifoon voor waarschuwing overig scheepvaartverkeer in geval van motorstoring of andere nood.(niet onnodig gebruik maken van de marifoon)Dus op hooftransportassen:
    Vaarbewijs en marifoonplicht, reddingsboeien gereed en ankers.
    We wensen u allen een behouden vaart met vooral onderling begrip voor elkaar, want varen doen we toch samen?.
    Groeten Arie

    Geplaatst door: Arie op
  • Tja, Hoe het ook zat, het blijft een idiote zaak dat de beroepsvaart altijd en eeuwig maar voorrang claimt. Als ze dezelfde rechten krijgen als vrachtauto’s op de weg zullen ze meer rekening moeten gaan houden met de watersporter. En dus ook kunnen uitwijken als er iets onverwachts gebeurt.

    Geplaatst door: Peterv op
  • Commentaren n.a.v. ongeval op de Merwede zijn m.i. voorbarig,daar men niet alle feiten en omstandigheden kent. Wel is het goed om over interactie tussen grote schepen(meest beroeps) en kleine schepen(meest plezier)te communiceren. Als pleziervaarder van een klein schip(11 meter) varen wij reeds meer dan een halve eeuw.We vinden het wel belangrijk om over een kennis van de regels(dus vaarbewijs en marifoonplicht op de hoofdtransportassen)

    Geplaatst door: Arie op
  • nou 1234 durf je je eigennaam niet te gebruiken? maar het volgende als je motor uitvalt en de tanker kan je dan al niet meer zien dan denk ik dat je er erg dicht voor zat. ook al doet je motor het wel dan kan je alsnog niet kort in een dooddehoek gaan varen. dat is spelen met je leven. maar de beroeps schipper heeft altijd schuld, er wordt geschermt dat hij beter moet opletten.

    Geplaatst door: jw op
  • Nu we het toch hebben over interactie kleine (vaak plezier-)vaart en grote scheepvaart op BPR wateren:

    Ik ben nog steeds zelf in verwarring over de laatstgeleden ingevoerde voorrangsregel: Dat kleine scheepvaart (mits uiterste aan eigen, stuurboordwal varend) voorrang heeft, om zijn koers aan zijn éigen stuurboord wal te kunnen vervolgen.
    Wanneer er bijvoorbeeld een leeg, groot binnenvaartschip(110m.) op de (Gelderse) IJssel in de opvaart, met blauw bord in de binnenbocht zit aan de Rechteroever:
    Ook dan moet hij de kop afsturen midden in de bocht(met reëel gevaar voor zijn eigen roerwerken!). En dit alles omdat een afvarig jachtje voorrang heeft, en dus ook beslist wil passeren in de 5 meter vrijblijvende ruimte tussen de kop van de grote binnenvaarder en de kribkoppen aan de rechteroever. En ditalles terwijl het kleine schip toch echt makkelijk middendoor/over de verkeerde wal kan passeren in de afvaart.

    Er lezen hier mensen mee die hierin onderwijzen, dus eerst maar de volgende vraag:
    Heb ik bovenstaande voorbeeld goed uitgeschreven? En,
    Klopt het dat kleine scheepvaart op BPR wateren (en hoe bij RPR?) altijd(!) het recht heeft, om aan zijn rechteroever (en dus ook binnendoor bij een blauwbord varende opvaart!) om zijn koers en weg te vervolgen?

    Er even vanuitgaande dat het voorbeeld klopt:
    Dit gaat dus totaal tegen míjn gevoel van logica in. (Ik redeneer nu vanuit mijzelf, een schipperskind met grootvaarbewijs, werkzaam als schipper-inloondienst).

    Net alsof jachtjes fietsers zijn in het verkeer; blijf rechts langs de stoeprand!
    En analoog aan het straatverkeer, kunnen we direct ook omgekeerde bewijslast gaan verwachten zoals automobilisten nu al hebben tegenover fietsers.

    Als ditalles het huidige regelgevingslandschap weergeeft, dan wordt ik daar niet vrolijk van.

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Gelukkig is iedereen goed aan wal gekomen, je gunt het niemand om zoiets mee te maken.

    Wij varen in de zomer ook altijd over de Merwede…
    Helaas worden we vaak gewoon afgesneden door de binnenvaart. Heel vervelend, omdat wij altijd goede wal houden en rekening houden met de beroepsschippers.

    Geplaatst door: Hetty op
  • Gefeliciteerd 1234 dat jullie het er levend afgebracht hebben. Ik zag je zwemmen. De kou van het water is je grootste vijand. Verder ben ik het met je eens dat de mensen wat minder voorbarig met hun mening moeten zijn en eerst eens goed moeten lezen! Als je motor uitvalt, ben je nergens meer. Als watersporter heb ik dat zelf meegemaakt. Ik hoop dat je nog durft te varen.

    Geplaatst door: Henny, Papendrecht op
  • Zolang we zien hoe de jachtenschippers en beroepsschippers naar elkaar wijzen omdat de ander het niet goed doet, zal er niet veel veranderen.
    Goede voorlichting is een aspect. Goede opleiding is een ander. In de opleiding Klein Vaarbewijs en zelfs in de opleiding CWO wordt nauwelijks aandacht besteed aan de interactie tussen beroeps- en recreatievaart. Dat geldt ook voor de opleiding Groot Vaarbewijs. En ook in de wettelijk verplichte opleiding voor personeel van vaarwegbeheerders. Ze zijn allemaal in het zelfde bedje ziek.
    Vakbewaamheid begint met kennis. Wanneer die kennis niet in de opleiding wordt bijgebracht, doet iedereen wat hij denkt dat goed is. Al dan niet gehinderd door enige “kennis”. Laten we nu een stoppen met wijzen naar elkaar maar zorgen dat het in de basis goed zit. Goede opleidingen dus.

    Rijsdijk
    Leraar o.a. Groot Vaarbewijs en Nautop

    Geplaatst door: R. Rijsdijk op
  • hoe kan je trouwens aan de barendrechtse kant zitten als je op de merwede vaart.
    je komt dan altijd de kruising tegen van de noord oude maas en de merwede.
    barendrecht ligt volgens mij toch echt aan de oude maas.dat is een dikke 17 km verder.
    de plaatsen die in de buurt liggen zijn dan vanaf daar zwijndrecht h.i ambacht

    Geplaatst door: dennis op
  • @1234

    kon je de schipper in de stuurhut zien zitten? zoniet, ziet hij jou natuurlijk ook niet ivm met dode hoek

    Geplaatst door: harry op
  • Je hebt groot gelijk 1234, ze oordelen altijd terwijl ze er geen moer van af weten.

    Gelukkig is alles goed afgelopen.

    Geplaatst door: Linda op
  • @ 1234 misschien dat jullie in de valse echo van de brug vielen en een lege tanker heeft ook een dode hoek, ik denk gewoon pech! gelukkig is alles goed afgelopen!

    Geplaatst door: me op
  • @Kulletje als er gereageerd word op U reactie, lees hem dan eerst even voor dat je weer domweg op dat toetsenbord begint te rammen.Ik schijf nergens dat ik een naam wil weten,Ik schrijf dat ik het niet wil weten.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Ik was een van de inzittende. Kan alleen maar zeggen dat jullie geen idee hebben waar jullie het over hebben. Misschien handig om wat meer info af te wachten voor iedereen een mening hierover heeft…… Het jacht was net nagekeken en moest terug naar de ligplaats. Net na de papendrechtse brug stopte de moter ermee terwijl vlak achter ons een tanker aankwam. Die ons dus gewoon niet gezien heeft. Raar maar dat schijnt te kunnen.

    Geplaatst door: 1234 op
  • Wie hier schuldig is doet er niet toe, dat is aan de rechter. Maar dat de vaarweg er voor iedereen is mag duidelijk wezen, dus NIET alleen voor binnenschippers maar ook voor plezier en zeevaart en laten we niet de fouten van de binnenschippers vergeten want die zijn ook talloos.

    Geplaatst door: ????? op
  • Hoi van Strien.

    Op de IJssel word een recreant aanbevolen om in geval van een opvarig schip met blauw bord bb op bb te passeren. Maar hij hoeft dit niet te doen en in dat geval moet de opvaart een geschikte weg vrij laten voor de recreant.
    De arrogantie van sommige beroeps is schrijnend ze drukken de recreatie gewoon weg Ze hebben net zoveel rechten.
    Neemt niet weg dat iedere knuppel met een bootje gewoon een vaarbewijs zou moeten halen.

    Geplaatst door: Joep op
  • @mvg jr: nee ik ben zeker niet tegenstrijdig bezig, maar wie ben ik om hier een naam te gaan roepen met eventuele verdere gevolgen voor de schipper op die tanker? (buiten het feit dat ik het niet voor de volle 100% weet, dus ga ik geen namen roepen)en ik denk dat het totaal niets te maken heeft met wel of geen voorstander van ais. maar had dit schip maar ais, dan had jij het kunnen vinden op marinetraffic.com. maar daar ben je weer op tegen natuurlijk. maar ondertussen wel willen weten wie het is. ik begrijp er niks meer van

    Geplaatst door: kulletje op
  • Barendrecht???????

    Geplaatst door: Corrie op
  • Ooggetuigen van de aanvaring vertelden het volgende. Het jachtje had motorpech en lag ter hoogte van de brug Papendrecht/Dordrecht te drijven. De tanker zag het niet en heeft het opzij aangevaren. 1 opvarende is te water geraakt, de andere sprong hem na om hem te redden. Gelukkig zijn beiden gered en met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis overgebracht.
    Overigens gebeurde het ongeluk aan de Papendrechtse zijde van de rivier,heeft niets met Barendrecht te maken.

    Geplaatst door: Henny op
  • Niet alleen verplicht vaarbewijs voor jachtschippers maar ook marifoonplicht als men op het “grote water” komt.
    Ik ben het ook met Rens eens dat (sommige) beroepsvaart zich wat opener en minder arrogant moeten op stellen voor pleziervaart, dus gewoon reageren op een marifoon oproep en duidelijk afspraken maken dan komen we er samen wel uit.
    Ik ben zelf ook jachtschipper met vaarbewijs en marifoon certificaat.
    En idd er zijn veel jachtschippers die midden in de sloot moeten vaaren en waarom???

    Geplaatst door: Scheeps elektricën op
  • @ lieke

    Wat voor onderzoek doe je dan dat je de naam nodig heb?

    Geplaatst door: Jan op
  • Erg genoeg zoiets, het ligt niet aan 1 kant, ben zelf vaak als prof. jachtenschipper onderweg en er zijn genoeg beroepsschippers die hun instelling t.o.v. de pleziervaart mogen bijstellen, reageren vaker niet op marifoonoproep en die cementtankers (……gracht) varen liever over dan om je heen en je zit al uiterst SB, met een beetje samenwerking kunnen we veel voorkomen.

    Geplaatst door: rens op
  • @Kulletje, wat maakt het nou uit dat die naam bekend word.Hij heeft toch niets te verbergen.Kulletje, ik krijg nu toch echt het idee dat je behoorlijk tegenstrijdig aan het reageren bent.In het artikel “AIS is slecht beveiligd” maakt het niet uit, want dan kan Kulletje zijn voordeel er mee doen.Maar wie weet hoeveel mensen hun voordeel er mee kunnen doen als deze naam bekend word.Maar van mij hoeven er helemaal geen namen bekend te worden, nog met AIS, nog met aanvaring.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Iedere schipper op een jachtje zou een vaarbewijs moeten hebben. De schippersbonden hebben daar jaren geleden voor geplijt, maar de brance wilde dat niet. Ook de minister van V.W. niet. Zei stelde als de beroepsvaart de kennis in huis heb, dan kan de schipper van het jachtje beneden de 15 meter rustig stom zijn. En dat zijn er nog al wat. Zei weten echt het gevaar niet. Ook de makers van de boekjes van de Turfroete niet. Op de gelderse IJsel altijd SB varen geven zei aan. Leeg opvarig met een W. wind en blauw varend, zie dan maar eens met een jachtje SB. wal vast te houden, dan ga je wel over de kribben. Dus moet er betere voorlichting komen voor jachtjes van ook korter dan 15 meter. schipper van de Ladi-Di J.v. Strien

    Geplaatst door: JHJ van Strien op
  • Ik weet niet waardoor dit ongeluk heeft kunnen gebeuren maar het lijkt me so wie so hoog tijd voor een verplichting tot het hebben vaarbewijs voor ieder jacht, groot én klein…o, ja ik ben een vaarder op zo’n stokje zoals Lieke het noemt…

    Geplaatst door: Jan op
  • Ja jullie hebben gelijk, dat kloten seizoen is begonnen met die jachtjes. Ik heb zelf ook op de beroepsvaart gezeten en weet er alles van. Heb een vraag aan jullie. Als je de Gelderse IJsel op vaar, is de opvaart verplicht om voor een jachtje een blauw bord te voeren, als het jachtje afvarig is? Jan v. Strien ex Gijsbert sr.

    Geplaatst door: J.H.J. van Strien op
  • Ja snap ik, dat het niet publiek hoeft te worden. T’is voor een onderzoek waar ik ze wil benaderen. Je mag het me mailen als je het weet. liekevanlierop@gmail.com

    Geplaatst door: Lieke op
  • jawel, het “jacht” seizoen is weer begonnen.
    en lieke waarom moet je nou weer een naam hebben? ik weet zeker dat die tanker schipper/eigenaar er echt niet op zit te wachten om dat hier te lezen in dit vakblad. al is het alleen maar om een hoop gezeik te voorkomen met ebis, grote olie maatschappijen enz.

    Geplaatst door: kulletje op
  • Help,ik kan heel de Barendrechtse kant niet op m’n Tresco vinden.

    Geplaatst door: Ovcák op
  • Is er bekend welke tanker tegen welk stokje is aangevaren?

    Geplaatst door: Lieke op
  • Nou Dennis, ik denk dat één van de twee geen AIS had, dan ben je meteen het overzicht kwijt natuurlijk.

    Geplaatst door: studentje op
  • zou wel weer in het midden van de sloot hebben gevaren

    Geplaatst door: dennis op

Reageer