André Toet, directeur Havenbedrijf, zegt in een persbericht: ‘Het
Havenbedrijf is zich bewust dat onlangs bij de binnenvaart kritiek is
ontstaan op de walstroom. Het gaat daarbij onder andere om de
tarifering. Het Havenbedrijf vindt het spijtig dat dit niet eerder –
tijdens de proef – aan de orde is gekomen. Het wil hierover met de
betrokken partijen constructief in overleg treden. Met de aanleg van
walstroom is een investering van een aantal miljoenen gemoeid. De
faciliteit is er om de binnenvaart ligplaatsen aan te bieden en niet om
de belangrijkste vervoerstak van de Rotterdamse haven te verjagen.’
Dit jaar
worden er nabij het centrum van Rotterdam nog 90 aansluitingen
beschikbaar gesteld voor de binnenvaart in ondermeer de Heijsehaven,
Waalhaven en aan de Feijenoordkade en Maasboulevard. Dan zijn 300 van
de ruim 800 Rotterdamse ligplaatsen voor de binnenvaart voorzien van
walstroom. Het aanbieden van walstroom aan de binnenvaart past in het
beleid van het Havenbedrijf om de luchtkwaliteit in de haven te
verbeteren. Daarom gebruiken ook alle nautische dienstverleners
zwavelarme brandstof op het water. Bovendien hebben omgeving en
bemanning zelf geen last meer van het geluid van draaiende generatoren.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?