Ook walstroom op Noordereiland

Na de Maashaven is nu ook het Noordereiland in Rotterdam voorzien van walstroom. De binnenvaart die daar een ligplaats neemt, mag – conform de havenverordening – niet meer generatoren gebruiken om stroom op te wekken maar moet die van de op de wal staande elektriciteitskasten afnemen. Het gaat om in totaal 55 aansluitingen.

André Toet, directeur Havenbedrijf, zegt in een persbericht: ‘Het
Havenbedrijf is zich bewust dat onlangs bij de binnenvaart kritiek is
ontstaan op de walstroom. Het gaat daarbij onder andere om de
tarifering. Het Havenbedrijf vindt het spijtig dat dit niet eerder –
tijdens de proef – aan de orde is gekomen. Het wil hierover met de
betrokken partijen constructief in overleg treden. Met de aanleg van
walstroom is een investering van een aantal miljoenen gemoeid. De
faciliteit is er om de binnenvaart ligplaatsen aan te bieden en niet om
de belangrijkste vervoerstak van de Rotterdamse haven te verjagen.’
Dit jaar
worden er nabij het centrum van Rotterdam nog 90 aansluitingen
beschikbaar gesteld voor de binnenvaart in ondermeer de Heijsehaven,
Waalhaven en aan de Feijenoordkade en  Maasboulevard. Dan zijn 300 van
de ruim 800 Rotterdamse ligplaatsen voor de binnenvaart voorzien van
walstroom. Het aanbieden van walstroom aan de binnenvaart past in het
beleid van het Havenbedrijf om de luchtkwaliteit in de haven te
verbeteren. Daarom gebruiken ook alle nautische dienstverleners
zwavelarme brandstof op het water. Bovendien hebben omgeving en
bemanning zelf geen last meer van het geluid van draaiende generatoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Een andere kant van het verhaal is dat er in de maashaven doodleuk voor een schoolplein wordt aangelegd waardoor 300 kinderen elke dag stelselmatig worden vergast. Daar kun je trots op zijn.

    Geplaatst door: Rob op
  • Sjaak,
    24 uur draaien is toch niet nodig . Bij ons gaat de generator uit s’avonds en de volgende dag weer aan . De kachel gaat dan via de omvormer en de vriezer plus koelkast ook . s’nachts lichten aan is ook niet nodig je koop een lamp die bewegingen waarneemt en klaar . Komt er iemand aanboord dan gaat de lamp even aan en dan weer uit .

    En onder de vaart draait de generator dan ook ? Bij ons niet wij hebben een as generator 24 kva . Of heb je die niet en is die oude boot van mij beter in orde dan dat er over de oude schepen word gedacht !

    Verder ben ik tegen de verplichting ! Iedereen moet vrij zijn om wel of geen walstroom te pakken !

    Roel Koopmans

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Stroomfreak,
    40Kva staat inderdaad bij ons 24 uur aan, en alles incl, verwarming of airco verloopt ook inderdaad via deze 40Kva maar ons verbruik ligt op de duurste momenten (ergste Kou en hitte) op ca 110 ltr. per dag, in het voor en najaar iets lager ca 98 ltr, per dag.
    Dan hebben wij aan extra verlichting voordek 1000 watt en achtedek met gangboorden 522 watt, dit om het dievengilde wat bij te schijnen en dus proberen ze van dek te houden, daarnaast om de kabels over dek ook te herkennen en mis te stappen.
    De olieprijs is relevant aan berekening van generator samen met smolie filters en afschrijving.
    Je begrijpt dat we verre van de door jou gestelde 240 ltr komen, en ik denk ook,de meeste collega\’s in deze orde van grootte zitten.
    Wij zijn regelmatige walstoomgebruiker, maar de dwang na investering in schone en geluidsarme motoren roept aversie op, afgezien nog van het werk na b.v s,avond laat aankomst en dan nog even een uurtje met kabels rollebollen, om dan enkele uren later van de buurman te horen ,,ik ga er tussen uit!!
    Al met al niet gezeligger op geworden, zeker nu ik hoor dat de collega\’s nachts uit bed worden gehaald die van plan waren om anderdaags aan te sluiten.
    En zoals een eerdere schrijver al aanhaalde de beperkte ADNR schepen zonder kegelplicht maar met verwarming op de tanks of Containerschepen met Reefers zijn door deze maatregel ook gelijk uit de stad verbannen, en later bij uitbrijding van de stroomkasten, aan een gedoogbelijd overgeleverd.
    Nu moeten alle walstroom voorstanders zich niet direct aangeproken voelen, maar enkele nuances in het uitvoerings beleid zou een stuk charmanter zijn overgekomen.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • @stroomfreak. Jij suggereert iets wat ik niet schrijf, maar wat jezelf vrij eenvoudig kunt uitrekenen. Wil best verder in discussie, maar dan wil ik graag wel weten met wie. Prettig pasen.

    Geplaatst door: T. Zeldenrust op
  • @ t. zeldenrust

    dus jij weet precies wat er nu aan stroomgeld binnenkomt en wat er styraks aan stroomgeld binnenkomt en hoeveel het gaat worden als iedereen stroom neemt en wat dit voor consenquenties heeft voor de hoogte van het havengeld?

    nu betaald iedereen naar eigen gebruik eerlijker kan het niet.
    en dit is ook de enige manier om iedereen bewust van energie te laten worden als je zelf de rekening gepresenteerd krijgt.
    of vind jij het normaal dat als je nu sávonds de maashaven in komt varen en dat er zoveel halogeenlampen branden dat het net een voetbalveld is.
    en als de stroom gratis is dan zijn er genoeg die er weer lekker 10 electrische kachels op zetten in de winter en de airco de hele dag in stuurhut laten draaien terwijl er niemand is.
    slaat natuurlijk helemaal ergens op.
    gewoon iedereen betalen naar eigen gebruik en normaal om met energie en klimaat.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • @ stroomfreak. Als ze gaan kijken wat er nu aan walstroomgeld binnenkomt en ze verdelen dit bedrag over alle schepen, dan gaat het reuze meevallen wat dat havengeld duurder wordt per schip. Bijkomend voordeel is dat niemand de haven hoeft te mijden en nu is dat nog niet aan de orde, maar straks betreft dit het hele Rotterdamse havengebied. Het leven wordt in de stad op dit moment onnodig duur gemaakt.

    Geplaatst door: T. Zeldenrust op
  • krijg zo langzaamerhand ook wel het idee dat veel schippers geen idee wat hun generator per dag kost.
    ik denk dat een 40 kva al snel op 8 tot 10 liter per uur zit. 10 liter x 24 uur is 240 liter is ook 100 euro. en dan heb je het nog niet over de slijtage.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • @ t. Zeldenrust

    dit vind ik niet zo bijdehand idee nu betaald iedereen voor wat hij gebruikt. eerlijker kan het volgens mij niet.
    er zijn mensen die zeggen dat ze 110 euro per dag aan stroom kwijt zijn wat gaat dat havengeld dan wel niet kosten.
    ook zijn er veel schepen die rotterdam binnekomen laden en met en paar uur weer wegzijn gebruiken dus nooit stroom en gaan gigantische rekeningen mbetalen voor een ander die lekker 10 electrische kacheltjes aan heeft staan.

    want lingsom of rechtsom het aantal verbruikte kwh per jaar zal toch door de binnenvaart betaald moeten worden.

    ik denk dat je beter eerst even na had kunnen denken voordat je dit naar de bonden toe zou gooien.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • Arie jij schrijft “de schipper word niet benadeeld” naar mijn mening wel degelijk,een gemiddeld verbruik van 75 tot 90 euro per dag, kost mijn setje niet ( thuis betaal ik 150 euro per maand)onze schepen zijn niet stroombesparend ingericht omdat “de set”toch draait.
    Ik blijf erbij dat wij niet hetzelfde tarief moeten betalen als een particulier huishouden.
    Waar ik me wel aan erger is het kabel in gangboord verhaal, bij een groot deel van de schepen kan je in het donker niet over dek lopen door bv wrijfhouten en touwen die op de opmogelijkste plaatsen liggen.

    Geplaatst door: Arjan op
  • Als regelmatig gebruiker van de Rotterdamse haven, heb ik bij KSV en Kantoor Binnenvaart een verzoek ingediend om in gesprek te gaan met Haven Rotterdam. Mooiste oplossing zou een havengeld inclusief walstroom zijn(geen extra rekening en gedoe) of een minder zwart/ wit beleid. Denk hierbij aan een geluidsmaximum aan dek en schone motoren(CCR2/roetfilter/EN590 gasolie). Hiermee weerleggen wij schippers namelijk de argumenten van de havendienst om aan de walstroom te gaan. Als nu meerdere aangeslotenen dit gaan doen(misschien gebeurd dit al), weten deze instellingen ook dat er echt iets moet gebeuren en kunnen zij ook meer overtuigingskracht gebruiken.

    Geplaatst door: T. Zeldenrust op
  • Wat een gezeur, sommigen willen zelf gratis elektriciteit, dat krijgen we aan de wal ook niet! bij de walstroom wordt gewoon het vigerende tarief gerekend wat mensen aan de wal ook betalen, de schipper wordt niet benadeeld!

    Geplaatst door: Arie op
  • op schepen met adnr product in (dus ook de dieselschepen in de maashaven en voor de stad) is het tegenwoordig verboden om losse electrisiteitskabelsaan dek te hebben dus de tankers hebben ze eigenlijk de stad al uit gejaagd

    Geplaatst door: harm op
  • Gewoon rotterdam mijden(als het kan)Als ze dan wat willen doe het gratis of industrie tarief nu ook nog spudpaal verbod .Rotterdam gaat terug in de tyd .lege havens dus ook geen inkomsten!!Jammer dan, zelf gedaan.

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Zo voeren ze de “spanning” wel heel hoog op.

    Geplaatst door: schipper op
  • Als de stroom gratis zou zijn. (Wat naar mijn mening ook zo hoord te zijn, want er wordt havengeld genoeg opgehaald door de gemeente Rotterdam gebruik dit dan ook voor de haven en degene die het betaald.)Dan zou er veel minder over geklaagd worden.

    Geplaatst door: BC op
  • @j.kuipers

    dan is de zelfde persoon verantwoordelijk als dat je bij iemand over een wrijfhout valt dat aan dek ligt of een touw of dekwasslang.
    jou opmerkings slaat helemaal nergens op.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • wie is er verantwoordelijk als er iemand valt over de door ons gelegde kabel? zeker havendienst rotterdam of zijn dit de schippers?

    Geplaatst door: j.kuipers op
  • @ tipi

    als je uren zit te denken over hoe je die kast open moet krijgen heb je wel een traag denkvermogen zeg.
    wat dacht je van dopsleutel 11 of een tang.

    en vanb die stekker is ook onzin het is gewoon een 5 aderig 63 amp stekker die zelfs bij de gamma te koop is.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • Ze kunnen stroomkasten neerzetten zoveel als ze willen, en ik ben ook best voor het milieu maar zolang ze het tarief niet aanpassen naar een acceptabel niveau steek ik mn stekker er niet in.

    Geplaatst door: Arjan op
  • Uren bezig geweest om uit te vinden hoe ik in die stroomkasten kon komen. Uitgevonden waar een sleutel te krijgen is. Die zijn dus op….
    Dan is er maar op één adres dei bijzondere stekker voor veel te veel geld te krijgen dus voor ons werkt het nog niet.

    Geplaatst door: TiPi op
  • Megastad FM, de Rotterdamse stadsradio, heeft er ook een artikel over geplaatst op de website, zie: http://www.megastadfm.nl/article.php?id=12299. Het artikel op de site van de radiozender is een stuk kritischer en benadrukt ook de nadelen voor de schippers.

    Geplaatst door: Megastad FM op
  • ja hoor stelletje hypocrieten verschuil je lekker achter de arbo wetgeving. je laat personeel eerst te veel uren maken omdat er onderbemand wordt gevaren, dan wordt er tijdens het varen zonder zwemvest in smalle gangboordjes geboend en geschuurd. als containers gestackerd moeten worden zijn we te lui om een paar keer te lopen dus nemen we er maar gelijk 6 tegelijk mee. ja en dan moet er een kabeltjes uitgerold worden en dan bedenken we ons in een keer dat er ook een arbowet is.

    dus hou maar op met die onzin als ik iets zwaars op een kabel laat vallen staan we onder stroom. (hoe verzin je het) en als je zonder zwemvest buitenboord valt ben je dood. en dat lijkt me toch iets voor de handliggender.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • Blijkbaar nooit van arbo-wetgeving gehoord? Al dat gezeul met loodzware kabels is zeker wel o.k.? Verder wordt het een spagetti van rubberen kabels in stalen gangboorden. In de bouw mag er al jren geen kabel meer liggen in een stalen steiger en/of looproute. Eén keer iets zwaars op een kabel uit je handen laten glijden, en we staan allemaal te dansen op 3-fase stroom.

    En dat met die luchtverontreiniging; als je nu als havenbedrijf een echte vent bent. Begin dan met stroomkasten voor de grote en middelgrote zeevaart. Als je ziet wat die er vaak uitgooien aan échte verontreiniging(dus niet zeuren over co2)?

    Lekker bezig die Rotterdamers! Maar even goede vrienden. Gaan we toch verderop liggen en komen we toch met de auto naar het centrum! Hebben we dat voordeel voor de luchtvervuiling teminste weer teniet gedaan . ..

    ;-

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Blijft hoop gezeur die kabels trekken en dat aanmelden ook. Maar als t eenmaal werkt, simpel zat. FF bellen, nummer van aansluiting doorgeven, klik, stroom. Trek je stekker dr weer uit en SMS stroom uitgeschakeld, kind kan de was doen.

    Geplaatst door: E.H. op
  • Er staat dat je via de mobiel walstroom aan kan vragen maar als ze alleen maar om credietcard vragen, wat wij helemaal niet hebben kan ik onmogelijk walstroom pakken,kan het niet gewoon op de oudewetse manier gewoon een sleuteltje, dat had ons veel ellende bespaard gebleven.
    We hadden vorige keer alleen maar havendienst aan boord omdat we geen walstroom hadden.

    Wou gewoon rustig weekend houden maar dat werd ons niet gegunt.

    Geplaatst door: Schipper op

Reageer

Ook walstroom op Noordereiland | Schuttevaer.nl

Ook walstroom op Noordereiland

Na de Maashaven is nu ook het Noordereiland in Rotterdam voorzien van walstroom. De binnenvaart die daar een ligplaats neemt, mag – conform de havenverordening – niet meer generatoren gebruiken om stroom op te wekken maar moet die van de op de wal staande elektriciteitskasten afnemen. Het gaat om in totaal 55 aansluitingen.

André Toet, directeur Havenbedrijf, zegt in een persbericht: ‘Het
Havenbedrijf is zich bewust dat onlangs bij de binnenvaart kritiek is
ontstaan op de walstroom. Het gaat daarbij onder andere om de
tarifering. Het Havenbedrijf vindt het spijtig dat dit niet eerder –
tijdens de proef – aan de orde is gekomen. Het wil hierover met de
betrokken partijen constructief in overleg treden. Met de aanleg van
walstroom is een investering van een aantal miljoenen gemoeid. De
faciliteit is er om de binnenvaart ligplaatsen aan te bieden en niet om
de belangrijkste vervoerstak van de Rotterdamse haven te verjagen.’
Dit jaar
worden er nabij het centrum van Rotterdam nog 90 aansluitingen
beschikbaar gesteld voor de binnenvaart in ondermeer de Heijsehaven,
Waalhaven en aan de Feijenoordkade en  Maasboulevard. Dan zijn 300 van
de ruim 800 Rotterdamse ligplaatsen voor de binnenvaart voorzien van
walstroom. Het aanbieden van walstroom aan de binnenvaart past in het
beleid van het Havenbedrijf om de luchtkwaliteit in de haven te
verbeteren. Daarom gebruiken ook alle nautische dienstverleners
zwavelarme brandstof op het water. Bovendien hebben omgeving en
bemanning zelf geen last meer van het geluid van draaiende generatoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Een andere kant van het verhaal is dat er in de maashaven doodleuk voor een schoolplein wordt aangelegd waardoor 300 kinderen elke dag stelselmatig worden vergast. Daar kun je trots op zijn.

    Geplaatst door: Rob op
  • Sjaak,
    24 uur draaien is toch niet nodig . Bij ons gaat de generator uit s’avonds en de volgende dag weer aan . De kachel gaat dan via de omvormer en de vriezer plus koelkast ook . s’nachts lichten aan is ook niet nodig je koop een lamp die bewegingen waarneemt en klaar . Komt er iemand aanboord dan gaat de lamp even aan en dan weer uit .

    En onder de vaart draait de generator dan ook ? Bij ons niet wij hebben een as generator 24 kva . Of heb je die niet en is die oude boot van mij beter in orde dan dat er over de oude schepen word gedacht !

    Verder ben ik tegen de verplichting ! Iedereen moet vrij zijn om wel of geen walstroom te pakken !

    Roel Koopmans

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Stroomfreak,
    40Kva staat inderdaad bij ons 24 uur aan, en alles incl, verwarming of airco verloopt ook inderdaad via deze 40Kva maar ons verbruik ligt op de duurste momenten (ergste Kou en hitte) op ca 110 ltr. per dag, in het voor en najaar iets lager ca 98 ltr, per dag.
    Dan hebben wij aan extra verlichting voordek 1000 watt en achtedek met gangboorden 522 watt, dit om het dievengilde wat bij te schijnen en dus proberen ze van dek te houden, daarnaast om de kabels over dek ook te herkennen en mis te stappen.
    De olieprijs is relevant aan berekening van generator samen met smolie filters en afschrijving.
    Je begrijpt dat we verre van de door jou gestelde 240 ltr komen, en ik denk ook,de meeste collega\’s in deze orde van grootte zitten.
    Wij zijn regelmatige walstoomgebruiker, maar de dwang na investering in schone en geluidsarme motoren roept aversie op, afgezien nog van het werk na b.v s,avond laat aankomst en dan nog even een uurtje met kabels rollebollen, om dan enkele uren later van de buurman te horen ,,ik ga er tussen uit!!
    Al met al niet gezeligger op geworden, zeker nu ik hoor dat de collega\’s nachts uit bed worden gehaald die van plan waren om anderdaags aan te sluiten.
    En zoals een eerdere schrijver al aanhaalde de beperkte ADNR schepen zonder kegelplicht maar met verwarming op de tanks of Containerschepen met Reefers zijn door deze maatregel ook gelijk uit de stad verbannen, en later bij uitbrijding van de stroomkasten, aan een gedoogbelijd overgeleverd.
    Nu moeten alle walstroom voorstanders zich niet direct aangeproken voelen, maar enkele nuances in het uitvoerings beleid zou een stuk charmanter zijn overgekomen.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • @stroomfreak. Jij suggereert iets wat ik niet schrijf, maar wat jezelf vrij eenvoudig kunt uitrekenen. Wil best verder in discussie, maar dan wil ik graag wel weten met wie. Prettig pasen.

    Geplaatst door: T. Zeldenrust op
  • @ t. zeldenrust

    dus jij weet precies wat er nu aan stroomgeld binnenkomt en wat er styraks aan stroomgeld binnenkomt en hoeveel het gaat worden als iedereen stroom neemt en wat dit voor consenquenties heeft voor de hoogte van het havengeld?

    nu betaald iedereen naar eigen gebruik eerlijker kan het niet.
    en dit is ook de enige manier om iedereen bewust van energie te laten worden als je zelf de rekening gepresenteerd krijgt.
    of vind jij het normaal dat als je nu sávonds de maashaven in komt varen en dat er zoveel halogeenlampen branden dat het net een voetbalveld is.
    en als de stroom gratis is dan zijn er genoeg die er weer lekker 10 electrische kachels op zetten in de winter en de airco de hele dag in stuurhut laten draaien terwijl er niemand is.
    slaat natuurlijk helemaal ergens op.
    gewoon iedereen betalen naar eigen gebruik en normaal om met energie en klimaat.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • @ stroomfreak. Als ze gaan kijken wat er nu aan walstroomgeld binnenkomt en ze verdelen dit bedrag over alle schepen, dan gaat het reuze meevallen wat dat havengeld duurder wordt per schip. Bijkomend voordeel is dat niemand de haven hoeft te mijden en nu is dat nog niet aan de orde, maar straks betreft dit het hele Rotterdamse havengebied. Het leven wordt in de stad op dit moment onnodig duur gemaakt.

    Geplaatst door: T. Zeldenrust op
  • krijg zo langzaamerhand ook wel het idee dat veel schippers geen idee wat hun generator per dag kost.
    ik denk dat een 40 kva al snel op 8 tot 10 liter per uur zit. 10 liter x 24 uur is 240 liter is ook 100 euro. en dan heb je het nog niet over de slijtage.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • @ t. Zeldenrust

    dit vind ik niet zo bijdehand idee nu betaald iedereen voor wat hij gebruikt. eerlijker kan het volgens mij niet.
    er zijn mensen die zeggen dat ze 110 euro per dag aan stroom kwijt zijn wat gaat dat havengeld dan wel niet kosten.
    ook zijn er veel schepen die rotterdam binnekomen laden en met en paar uur weer wegzijn gebruiken dus nooit stroom en gaan gigantische rekeningen mbetalen voor een ander die lekker 10 electrische kacheltjes aan heeft staan.

    want lingsom of rechtsom het aantal verbruikte kwh per jaar zal toch door de binnenvaart betaald moeten worden.

    ik denk dat je beter eerst even na had kunnen denken voordat je dit naar de bonden toe zou gooien.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • Arie jij schrijft “de schipper word niet benadeeld” naar mijn mening wel degelijk,een gemiddeld verbruik van 75 tot 90 euro per dag, kost mijn setje niet ( thuis betaal ik 150 euro per maand)onze schepen zijn niet stroombesparend ingericht omdat “de set”toch draait.
    Ik blijf erbij dat wij niet hetzelfde tarief moeten betalen als een particulier huishouden.
    Waar ik me wel aan erger is het kabel in gangboord verhaal, bij een groot deel van de schepen kan je in het donker niet over dek lopen door bv wrijfhouten en touwen die op de opmogelijkste plaatsen liggen.

    Geplaatst door: Arjan op
  • Als regelmatig gebruiker van de Rotterdamse haven, heb ik bij KSV en Kantoor Binnenvaart een verzoek ingediend om in gesprek te gaan met Haven Rotterdam. Mooiste oplossing zou een havengeld inclusief walstroom zijn(geen extra rekening en gedoe) of een minder zwart/ wit beleid. Denk hierbij aan een geluidsmaximum aan dek en schone motoren(CCR2/roetfilter/EN590 gasolie). Hiermee weerleggen wij schippers namelijk de argumenten van de havendienst om aan de walstroom te gaan. Als nu meerdere aangeslotenen dit gaan doen(misschien gebeurd dit al), weten deze instellingen ook dat er echt iets moet gebeuren en kunnen zij ook meer overtuigingskracht gebruiken.

    Geplaatst door: T. Zeldenrust op
  • Wat een gezeur, sommigen willen zelf gratis elektriciteit, dat krijgen we aan de wal ook niet! bij de walstroom wordt gewoon het vigerende tarief gerekend wat mensen aan de wal ook betalen, de schipper wordt niet benadeeld!

    Geplaatst door: Arie op
  • op schepen met adnr product in (dus ook de dieselschepen in de maashaven en voor de stad) is het tegenwoordig verboden om losse electrisiteitskabelsaan dek te hebben dus de tankers hebben ze eigenlijk de stad al uit gejaagd

    Geplaatst door: harm op
  • Gewoon rotterdam mijden(als het kan)Als ze dan wat willen doe het gratis of industrie tarief nu ook nog spudpaal verbod .Rotterdam gaat terug in de tyd .lege havens dus ook geen inkomsten!!Jammer dan, zelf gedaan.

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Zo voeren ze de “spanning” wel heel hoog op.

    Geplaatst door: schipper op
  • Als de stroom gratis zou zijn. (Wat naar mijn mening ook zo hoord te zijn, want er wordt havengeld genoeg opgehaald door de gemeente Rotterdam gebruik dit dan ook voor de haven en degene die het betaald.)Dan zou er veel minder over geklaagd worden.

    Geplaatst door: BC op
  • @j.kuipers

    dan is de zelfde persoon verantwoordelijk als dat je bij iemand over een wrijfhout valt dat aan dek ligt of een touw of dekwasslang.
    jou opmerkings slaat helemaal nergens op.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • wie is er verantwoordelijk als er iemand valt over de door ons gelegde kabel? zeker havendienst rotterdam of zijn dit de schippers?

    Geplaatst door: j.kuipers op
  • @ tipi

    als je uren zit te denken over hoe je die kast open moet krijgen heb je wel een traag denkvermogen zeg.
    wat dacht je van dopsleutel 11 of een tang.

    en vanb die stekker is ook onzin het is gewoon een 5 aderig 63 amp stekker die zelfs bij de gamma te koop is.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • Ze kunnen stroomkasten neerzetten zoveel als ze willen, en ik ben ook best voor het milieu maar zolang ze het tarief niet aanpassen naar een acceptabel niveau steek ik mn stekker er niet in.

    Geplaatst door: Arjan op
  • Uren bezig geweest om uit te vinden hoe ik in die stroomkasten kon komen. Uitgevonden waar een sleutel te krijgen is. Die zijn dus op….
    Dan is er maar op één adres dei bijzondere stekker voor veel te veel geld te krijgen dus voor ons werkt het nog niet.

    Geplaatst door: TiPi op
  • Megastad FM, de Rotterdamse stadsradio, heeft er ook een artikel over geplaatst op de website, zie: http://www.megastadfm.nl/article.php?id=12299. Het artikel op de site van de radiozender is een stuk kritischer en benadrukt ook de nadelen voor de schippers.

    Geplaatst door: Megastad FM op
  • ja hoor stelletje hypocrieten verschuil je lekker achter de arbo wetgeving. je laat personeel eerst te veel uren maken omdat er onderbemand wordt gevaren, dan wordt er tijdens het varen zonder zwemvest in smalle gangboordjes geboend en geschuurd. als containers gestackerd moeten worden zijn we te lui om een paar keer te lopen dus nemen we er maar gelijk 6 tegelijk mee. ja en dan moet er een kabeltjes uitgerold worden en dan bedenken we ons in een keer dat er ook een arbowet is.

    dus hou maar op met die onzin als ik iets zwaars op een kabel laat vallen staan we onder stroom. (hoe verzin je het) en als je zonder zwemvest buitenboord valt ben je dood. en dat lijkt me toch iets voor de handliggender.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • Blijkbaar nooit van arbo-wetgeving gehoord? Al dat gezeul met loodzware kabels is zeker wel o.k.? Verder wordt het een spagetti van rubberen kabels in stalen gangboorden. In de bouw mag er al jren geen kabel meer liggen in een stalen steiger en/of looproute. Eén keer iets zwaars op een kabel uit je handen laten glijden, en we staan allemaal te dansen op 3-fase stroom.

    En dat met die luchtverontreiniging; als je nu als havenbedrijf een echte vent bent. Begin dan met stroomkasten voor de grote en middelgrote zeevaart. Als je ziet wat die er vaak uitgooien aan échte verontreiniging(dus niet zeuren over co2)?

    Lekker bezig die Rotterdamers! Maar even goede vrienden. Gaan we toch verderop liggen en komen we toch met de auto naar het centrum! Hebben we dat voordeel voor de luchtvervuiling teminste weer teniet gedaan . ..

    ;-

    Geplaatst door: C. Janszn. op
  • Blijft hoop gezeur die kabels trekken en dat aanmelden ook. Maar als t eenmaal werkt, simpel zat. FF bellen, nummer van aansluiting doorgeven, klik, stroom. Trek je stekker dr weer uit en SMS stroom uitgeschakeld, kind kan de was doen.

    Geplaatst door: E.H. op
  • Er staat dat je via de mobiel walstroom aan kan vragen maar als ze alleen maar om credietcard vragen, wat wij helemaal niet hebben kan ik onmogelijk walstroom pakken,kan het niet gewoon op de oudewetse manier gewoon een sleuteltje, dat had ons veel ellende bespaard gebleven.
    We hadden vorige keer alleen maar havendienst aan boord omdat we geen walstroom hadden.

    Wou gewoon rustig weekend houden maar dat werd ons niet gegunt.

    Geplaatst door: Schipper op

Reageer