EBU verdeeld over enkelwanders

De Europese binnenvaartlanden hebben deze week in Genève een laatste kans om wijzigingen aan te brengen in het ADN 2011, dat de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen omvat. Heet hangijzer is het al of niet opnemen van een regeling voor de ombouw van enkelwandige tankers naar dubbelwandig.

Door Hans Heynen
Tijdens de een bijeenkomst van de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE), waarin alle Europese binnenvaartlanden (inclusief Rusland) zitting hebben, moet worden bepaald of de huidige ombouwregels in het ADNR (tabel 1.6.7.2.1) worden overgenomen. De meningen zijn hierover verdeeld. Wordt geen overeenstemming bereikt, dan komt er geen ombouwregeling in het ADN 2011. Die komt dan op zijn vroegst in het ADN 2013.Dinsdagmiddag lagen twee voorstellen op tafel voor een ombouwregeling voor enkelwandige tankers, een voorstel van de Europese Binnenvaart Unie en een eigen voorstel van het Duitse EBU-lid Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB). Het BDB wil de ADNR-regels het liefst één op één opgenomen zien in het ADN 2011. De EBU houdt bij haar voorstel waarschijnlijk meer rekening met eisen die de Duitse en Nederlandse overheid stellen om een ombouwvoorstel te steunen. De overheden willen niet dat enkelwandige tankers kunnen worden omgebouwd tot type C tankers. Daarnaast willen ze het aantal stoffen dat omgebouwde tankers na 2010 mogen vervoeren beperken tot rond 53 stoffen, die geen Ex-vereiste kennen (ADNR kolom 18 tabel C). De accommodaties hoeven dan aan minder strenge brandveiligheidseisen te voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EBU verdeeld over enkelwanders | Schuttevaer.nl

EBU verdeeld over enkelwanders

De Europese binnenvaartlanden hebben deze week in Genève een laatste kans om wijzigingen aan te brengen in het ADN 2011, dat de regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen omvat. Heet hangijzer is het al of niet opnemen van een regeling voor de ombouw van enkelwandige tankers naar dubbelwandig.

Door Hans Heynen
Tijdens de een bijeenkomst van de United Nations Economic Commission for Europe (UNECE), waarin alle Europese binnenvaartlanden (inclusief Rusland) zitting hebben, moet worden bepaald of de huidige ombouwregels in het ADNR (tabel 1.6.7.2.1) worden overgenomen. De meningen zijn hierover verdeeld. Wordt geen overeenstemming bereikt, dan komt er geen ombouwregeling in het ADN 2011. Die komt dan op zijn vroegst in het ADN 2013.Dinsdagmiddag lagen twee voorstellen op tafel voor een ombouwregeling voor enkelwandige tankers, een voorstel van de Europese Binnenvaart Unie en een eigen voorstel van het Duitse EBU-lid Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB). Het BDB wil de ADNR-regels het liefst één op één opgenomen zien in het ADN 2011. De EBU houdt bij haar voorstel waarschijnlijk meer rekening met eisen die de Duitse en Nederlandse overheid stellen om een ombouwvoorstel te steunen. De overheden willen niet dat enkelwandige tankers kunnen worden omgebouwd tot type C tankers. Daarnaast willen ze het aantal stoffen dat omgebouwde tankers na 2010 mogen vervoeren beperken tot rond 53 stoffen, die geen Ex-vereiste kennen (ADNR kolom 18 tabel C). De accommodaties hoeven dan aan minder strenge brandveiligheidseisen te voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer