Zuid-Holland kijkt reikhalzend uit naar 2013

De binnenvaart in Zuid-Holland gaat in 2013 wat beleven. Dan verdwijnen grote knelpunten in het vaarwegennet, is er geen achterstallig onderhoud meer en worden de bruggen optimaal bediend. Die aankondiging deed Gohdar Massom, districthoofd stedelijk gebied van de provincie Zuid-Holland, zaterdag op de jaarvergadering van Schuttevaer-afdeling Rijnstreek.

Door Patrick Naaraat
Massom, die werd gekenschetst als ‘de juiste man op de juiste plaats’, roemde het provinciebestuur, dat in de binnenvaart een belangrijke filebestrijder ziet en alleen al het onderhoudsbudget voor de vaarwegen in drie jaar tijd bijna verdubbelde naar 45 miljoen euro per jaar. De investeringen betalen zich de komende jaren uit, met een hoogtepunt in 2013. Dan komen de tweede Julianasluis bij Gouda, het aquaduct in de A4/Oude Rijn bij Leiden en – na vijftig jaar praten – de  bochtafsnijding in de Delftse Schie gereed.Massom weet het zeker: de binnenvaart krijgt ruim baan in Zuid-Holland. Geen oplapwerk meer, maar structureel trajectonderhoud aan de vaarwegen en waar gebaggerd moet worden, wordt gebaggerd.
BOSVolgens Massom zijn de keuzes van de provincie niet vanzelfsprekend. Zuid-Holland is het meest verstedelijkte gebied van ons land en toenemend gebruik van de vaarwegen betekent nu eenmaal meer brugopeningen, met alle bezwaren die dat met zich meebrengt. En de autolobby is een stuk sterker dan die van de binnenvaart. Toch wint het schip hier van de auto. Een beetje schip scheelt namelijk al gauw veertig vrachtwagens op de weg en dat levert niet alleen ruimte op, maar ook veel schonere lucht. En vooral dat laatste wordt steeds belangrijker.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zuid-Holland kijkt reikhalzend uit naar 2013 | Schuttevaer.nl

Zuid-Holland kijkt reikhalzend uit naar 2013

De binnenvaart in Zuid-Holland gaat in 2013 wat beleven. Dan verdwijnen grote knelpunten in het vaarwegennet, is er geen achterstallig onderhoud meer en worden de bruggen optimaal bediend. Die aankondiging deed Gohdar Massom, districthoofd stedelijk gebied van de provincie Zuid-Holland, zaterdag op de jaarvergadering van Schuttevaer-afdeling Rijnstreek.

Door Patrick Naaraat
Massom, die werd gekenschetst als ‘de juiste man op de juiste plaats’, roemde het provinciebestuur, dat in de binnenvaart een belangrijke filebestrijder ziet en alleen al het onderhoudsbudget voor de vaarwegen in drie jaar tijd bijna verdubbelde naar 45 miljoen euro per jaar. De investeringen betalen zich de komende jaren uit, met een hoogtepunt in 2013. Dan komen de tweede Julianasluis bij Gouda, het aquaduct in de A4/Oude Rijn bij Leiden en – na vijftig jaar praten – de  bochtafsnijding in de Delftse Schie gereed.Massom weet het zeker: de binnenvaart krijgt ruim baan in Zuid-Holland. Geen oplapwerk meer, maar structureel trajectonderhoud aan de vaarwegen en waar gebaggerd moet worden, wordt gebaggerd.
BOSVolgens Massom zijn de keuzes van de provincie niet vanzelfsprekend. Zuid-Holland is het meest verstedelijkte gebied van ons land en toenemend gebruik van de vaarwegen betekent nu eenmaal meer brugopeningen, met alle bezwaren die dat met zich meebrengt. En de autolobby is een stuk sterker dan die van de binnenvaart. Toch wint het schip hier van de auto. Een beetje schip scheelt namelijk al gauw veertig vrachtwagens op de weg en dat levert niet alleen ruimte op, maar ook veel schonere lucht. En vooral dat laatste wordt steeds belangrijker.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer