‘Bankbelang bij schip met topfinanciering niet anders dan bij een kleinere hypotheek’

Bij betalingsproblemen maakt de Rabobank geen verschil tussen topgefinancierde schepen en lagere hypotheekbelaste schepen. Directeur MKB Sectormanagement drs ing. Dirk Duijzer wijst in ‘Op koers’ van Rabobank Binnenvaartbanken die wel gehoorde kritiek van de hand. De Rabobank-topman spreekt dinsdag 29 december over ‘Turbulente tijden’ op de binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Krimpenerwaard.

Dat het bankbelang groter zou zijn en topgefinancierde schepen dus eerder een helpende hand toegestoken krijgen van hun bank, herkent Duijzer niet. ‘Wij zitten daar gelijk in. De bank kijkt zo lang mogelijk hoe de sector door de crisis heen getrokken kan worden. Dan nemen wij als bank zelfs extra risico. Met ons marktaandeel van zestig procent hebben wij geen enkel belang bij faillissementen. Ook de schippers niet. Bij faillissement lever je allemaal in. Schippers hun eigen vermogen en wij onze eigen waarde. Koste wat het kost probeer je dat te voorkomen. Er is geen markt, er is geen prijs. Als er geen waarde is, dan is verkoop zinloos.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Bankbelang bij schip met topfinanciering niet anders dan bij een kleinere hypotheek’ | Schuttevaer.nl

‘Bankbelang bij schip met topfinanciering niet anders dan bij een kleinere hypotheek’

Bij betalingsproblemen maakt de Rabobank geen verschil tussen topgefinancierde schepen en lagere hypotheekbelaste schepen. Directeur MKB Sectormanagement drs ing. Dirk Duijzer wijst in ‘Op koers’ van Rabobank Binnenvaartbanken die wel gehoorde kritiek van de hand. De Rabobank-topman spreekt dinsdag 29 december over ‘Turbulente tijden’ op de binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Krimpenerwaard.

Dat het bankbelang groter zou zijn en topgefinancierde schepen dus eerder een helpende hand toegestoken krijgen van hun bank, herkent Duijzer niet. ‘Wij zitten daar gelijk in. De bank kijkt zo lang mogelijk hoe de sector door de crisis heen getrokken kan worden. Dan nemen wij als bank zelfs extra risico. Met ons marktaandeel van zestig procent hebben wij geen enkel belang bij faillissementen. Ook de schippers niet. Bij faillissement lever je allemaal in. Schippers hun eigen vermogen en wij onze eigen waarde. Koste wat het kost probeer je dat te voorkomen. Er is geen markt, er is geen prijs. Als er geen waarde is, dan is verkoop zinloos.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer