Rafelig afvalstoffenverdrag baart zorgen

Er zijn nog veel vragen rond de praktische uitvoering van het 1 november in werking tredende Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV). Dat bleek 22 oktober op een druk bezocht symposium van Rijkswaterstaat hierover. Veel schippers en terminaleigenaren maken zich zorgen over de gevolgen die het nieuwe verdrag voor de bedrijfsvoering heeft.

Niet duidelijk is bijvoorbeeld hoe de inzamelingskosten van het olie- en vethoudend afval precies zullen worden omgeslagen over de binnenvaartondernemers. Bedoeling is dat binnenvaartschepen een ‘Ecokaart’ krijgen, een soort betaalpas, waarmee bij alle bunkerstations via een speciale kaarlezer 7,50 euro afvalheffing per kuub gasolie moet worden betaald. Veel ondernemers vinden deze heffing oneerlijk. Schepen die veel gasolie verbruiken, zoals duwboten of koppelverbanden, betalen nu erg veel, terwijl kleine schepen, die soms evenveel oliehoudend bilgewater afgeven, maar weinig betalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rafelig afvalstoffenverdrag baart zorgen | Schuttevaer.nl

Rafelig afvalstoffenverdrag baart zorgen

Er zijn nog veel vragen rond de praktische uitvoering van het 1 november in werking tredende Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV). Dat bleek 22 oktober op een druk bezocht symposium van Rijkswaterstaat hierover. Veel schippers en terminaleigenaren maken zich zorgen over de gevolgen die het nieuwe verdrag voor de bedrijfsvoering heeft.

Niet duidelijk is bijvoorbeeld hoe de inzamelingskosten van het olie- en vethoudend afval precies zullen worden omgeslagen over de binnenvaartondernemers. Bedoeling is dat binnenvaartschepen een ‘Ecokaart’ krijgen, een soort betaalpas, waarmee bij alle bunkerstations via een speciale kaarlezer 7,50 euro afvalheffing per kuub gasolie moet worden betaald. Veel ondernemers vinden deze heffing oneerlijk. Schepen die veel gasolie verbruiken, zoals duwboten of koppelverbanden, betalen nu erg veel, terwijl kleine schepen, die soms evenveel oliehoudend bilgewater afgeven, maar weinig betalen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer